od 4 czerwca – w kinach
„Śniegu już nigdy nie będzie” to bez wątpienia jeden z najbardziej wyczekiwanych tytułów roku. Najnowszy film Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta zdążył zachwycić międzynarodowe media już podczas premiery na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji. Variety podkreślało wówczas, że Szumowska jest u szczytu kariery, a magazyn The Playlist zachwycał się precyzyjną i hipnotyzującą wizualną stroną dzieła. Krytycy zgodnie twierdzili, że balansując na granicy satyry, dramatu i baśni, film jest niejednoznaczny i magiczny. Nie bez znaczenia były tu kreacje aktorskie, zwłaszcza odtwórcy głównej roli – Aleca Utgoffa, który jako tajemniczy masażysta Żenia wkrada się w łaski mieszkańców sennego, zamożnego przedmieścia Warszawy. Obok gwiazdy Netflixowego hitu „Stranger Things” w obsadzie znaleźli się również: Agata Kulesza, Maja Ostaszewska, Weronika Rosati, Katarzyna Fugura, Andrzej Chyra, Łukasz Simlat i Krzysztof Czeczot. Długie oczekiwanie na polską premierę filmu nareszcie dobiegło końca, bowiem „Śniegu już nigdy nie będzie” zagości na ekranach kin już 4 czerwca.
„Tytułowy śnieg może się wieloznacznie kojarzyć – chociażby ze śmiertelnym żywiołem albo poczuciem bezpieczeństwa, baśniowym powrotem do krainy dzieciństwa. Choć dziś zapewne najbardziej kojarzy się ze zniszczeniem, jakie człowiek wywołał w eko klimacie ziemi, doprowadzając do zmian, przez które śnieg widuje się coraz rzadziej. Bohaterowie naszego filmu, w większości skupieni na własnym, małym, wygodnym świecie, zbyt dużo o tym nie rozmyślają, jednak nie wiedząc czemu zmagają się z poczuciem jakiejś wewnętrznej, duchowej pustki i niezrozumiała tęsknotą za czymś nieokreślonym. Są to różne tęsknoty, za bliskością, dotykiem, seksem, zrozumieniem, wolnością. Są bogaci, syci od strony materialnej, ale głodni duchowo, choć w sposób zupełnie nieuświadomiony. Ich fantazje ogniskują się w jednym – obcym przybyszu, w którym przeglądają się jak w lustrze. On przynosi im wytchnienie. Trudno powiedzieć czy to iluzoryczne, czy prawdziwe doświadczenie, tak jak trudno czasem odróżnić nam własną projekcję od rzeczywistości. Czy magiczny las, do którego przenosi ich przybysz, jest tylko wytworem ich lęków i pragnień, czy istnieje naprawdę. Film nasz, mamy nadzieję, skrywa jakąś tajemnicę, chcieliśmy pobudzić widzów do głębszej refleksji na temat kondycji współczesnego Europejczyka. Zagrać na indywidualnych skojarzeniach, nienachalnie zadać parę pytań, bez tezy i z humorem” – Małgorzata Szumowska i Michał Englert
Pewnego mglistego poranka w mieście pojawia się ON – atrakcyjny mężczyzna z prawdziwego, egzotycznego wschodu. Żenia, bo tak brzmi jego imię, ma dar. Jego ręce leczą, a oczy zaglądają w dusze samotnych kobiet. Mężczyzna zatrudnia się jako masażysta na bogatym osiedlu pod miastem. Pracując dla ludzi odgrodzonych murem od 'gorszego’ świata, poznaje ich historie i osobiste dramaty. Wkrótce niezwykłe zdolności Żeni odmienią życie każdego z nich. W filmie występują: ukraińsko-angielski aktor Alec Utgoff („Stranger Things”, „Mission: Impossible – Rogue Nation”) oraz Maja Ostaszewska, Agata Kulesza, Weronika Rosati, Katarzyna Figura, Andrzej Chyra, Łukasz Simlat i Krzysztof Czeczot.
Hipnotyzujące doświadczenie wizualne, które pobudza wszystkie zmysły
The Playlist
Szczyt kariery Szumowskiej
Ponętna, klimatyczna opowieść
Variety
Przesunął granicę
Magiczny
The Hollywood Reporter
Poetycki, sugestywny
Reżyserzy z łatwością lawirują między gatunkami
Cadena SER
Satyra niczym z „Edwarda Nożycorękiego”
Screendaily
Magia i nostalgia
La Croix
Jeden z ciekawszych obrazów weneckiego konkursu
Filmweb
Jeden z najbardziej interesujących filmów duetu Szumowska – Englert
Daria Porycka
Nie mogę przestać o nim myśleć
Manori Ravindram
Piękna, niesamowita, figlarna polska satyra
Guy Lodge
Hipnotyzujące doświadczenie wizualne, które pobudza wszystkie zmysły
The Playlist
Szczyt kariery Szumowskiej
Ponętna, klimatyczna opowieść
Variety
Przesunął granicę
Magiczny
The Hollywood Reporter
Poetycki, sugestywny
Reżyserzy z łatwością lawirują między gatunkami
Cadena SER
Satyra niczym z „Edwarda Nożycorękiego”
Screendaily
Magia i nostalgia
La Croix
Jeden z ciekawszych obrazów weneckiego konkursu
Filmweb
Kino, które wymyka się definicjom
Beata Kwiatkowska, Program Drugi Polskiego Radia
Jeden z najbardziej interesujących filmów duetu Szumowska – Englert
Daria Porycka, PAP
Nie mogę przestać o nim myśleć
Manori Ravindram
Piękna, niesamowita, figlarna polska satyra
Guy Lodge
Celna satyra
Elle
Zadziwia i bawi
Movie Marker
Iskrzący dowcipem
Cudowna ironia
Lost in Cinema
Humor jest siłą tego filmu
Film Carnage
Wspaniała czarna komedia
CineVue
Subtelny humor
Hollywood Reporter
Nie brakuje humorystycznych perełek
Filmweb
Śmiejemy się z nas samych
WP.pl
Obsada: Alec Utgoff, Maja Ostaszewska, Agata Kulesza, Weronika Rosati, Katarzyna Figura, Andrzej Chyra, Łukasz Simlat, Krzysztof Czeczot
Reżyseria: Małgorzata Szumowska we współpracy z Michałem Englertem
Scenariusz: Michał Englert, Małgorzata Szumowska
Zdjęcia: Michał Englert PSC
Montaż: Jarosław Kamiński PSM, Agata Cierniak
Dźwięk: Kacper Habisiak MPSE, Marcin Kasiński MPSE, Marcin Jachyra
Kierownictwo produkcji: Dagmara Bagnecka, Stefaan Schieder
Scenografia: Jagna Janicka
Kostiumy: Katarzyna Lewińska
Charakteryzacja Waldemar Pokromski
Producenci: Agnieszka Wasiak, Mariusz Włodarski, Viola Fügen, Michael Weber, Małgorzata Szumowska, Michał Englert
Produkcja: Lava Films, Match Factory Productions
Koprodukcja: Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy, Kino Świat, DI-Factory, w koprodukcji z Bayerischer Rundfunk, we współpracy z Arte
Project współfinansowany przez: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Film – und Medienstiftung NRW, Deutscher Filmförferfonds, Medienboard Berlin Brandenburg, Polsko-niemiecki fundusz filmowy, Cinecopro Award, Amsterdam Post Lab
Agent sprzedaży: The Match Factory
Dystrybucja w Polsce: Kino Świat