Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Wywiady

Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków podcastowych. Nagrań audio słucha co czwarty internauta (wideo)

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
5 stycznia 2020
w Wywiady
Reading Time: 4min czytania
A A
Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków podcastowych. Nagrań audio słucha co czwarty internauta (wideo)

Fenomen podcastów bazuje na pełnej dowolności w dostępie do nagrań audio – można ich słuchać w dogodnym czasie, nie odrywając się od innych czynności, a dodatkowo mamy do wyboru różnorodną tematykę. To główne powody, dla których forma ta z miesiąca na miesiąc zyskuje coraz więcej zwolenników. – Jest to atrakcyjne medium dla wymagających odbiorców, którzy szukają wartościowych konwersacji. Ambitny i dobrze zrealizowany podcast daje im poczucie, że spędzają czas z ludźmi, których cenią i których wybrali – przekonuje Maciej Małek z grupy LTTM.

Maciej Małek, Podcast Manager, grupa LTTM

– Wzrost popularności podcastów wiąże się z wynalezieniem i upowszechnieniem smartfonów, a w zasadzie iPhone’ów, które dały użytkownikom zupełnie nowe możliwości – mówi agencji Newseria Biznes Maciej Małek, podcast manager w grupie LTTM (LifeTube, TalentMedia, Mellon Media). – Było to jeszcze w czasach, kiedy szerokopasmowy internet nie był dostępny w każdym telefonie. Dziś się to zmieniło i podcastów mogą słuchać niemal wszyscy, w każdej chwili, z wykorzystaniem mobilnego dostępu do internetu. To spowodowało, że popularność tego medium eksplodowała.

Popularyzacji podcastów sprzyja mniejsze zainteresowanie formatem wideo, obserwowane ostatnio w sieci. Internauci szukają medium, które może im towarzyszyć w momentach, kiedy nie mogą oglądać wideo, czytać artykułów lub grać w gry mobilne.

– Według badań, które prowadziły m.in. Tandem Media i Storytel, około 20 proc. internautów, głównie osób między 19. a 45. rokiem życia, miało w 2019 roku stały kontakt z podcastami. Przy czym w ubiegłym roku ta grupa zwiększyła się o 60 proc. Z kolei Voxnest, firma zajmująca się popularyzacją podcastów i ich badaniem, podała, że Polska znajduje się w pierwszej dziesiątce najszybciej wzrastających rynków podcastowych – dodaje ekspert Grupy LTTM.

Z badania Tandem Media i Publicis Groupe wynika, że 27 proc. internautów słucha podcastów. Większość słucha ich co najmniej raz w miesiącu. Nowi słuchacze korzystają z podcastów częściej i w większej liczbie. 59 proc. badanych subskrybuje od dwóch do czterech audycji, a 12 proc. – pięć lub więcej. Ankietowani wskazują, że zwykle sięgają po podcasty dla rozrywki i relaksu, ale też po to, by dowiedzieć się czegoś o świecie. Co ważne, wiarygodność podcastów jest oceniana wyżej niż tradycyjnych mediów. Często są określane mianem eksperckich.

– Kołem zamachowym rynku podcastów w Polsce i na świecie są media i wydawcy, ponieważ stale konkurują o odbiorcę. Internauci są już zmęczeni bardzo powierzchownym stylem informacji obecnym w portalach informacyjnych czy nawet w bardziej opiniotwórczych magazynach. Wiele osób nie ogląda już tak chętnie wideo – przekonuje Maciej Małek.

Jego zdaniem jest to nowa szansa dla twórców wideo, szczególnie tych, którzy dopasują się do oczekiwań wymagających internautów, szczególnie osób między 19. a 29. rokiem życia, bo to oni najchętniej słuchają podcastów. Dla twórców jest to możliwość rozszerzenia swojego zasięgu i dotarcia do odbiorców w sytuacjach, w których wcześniej nie było to możliwe. Blisko połowa badanych przez Tandem Media i Publicis Groupe słucha podcastów podczas dojazdów, w samochodzie lub środkach komunikacji. 38 proc. robi to, wykonując różne obowiązki domowe. Kobiety najczęściej wybierają audycje na temat zdrowia, stylu życia, psychologii czy rozrywki, a mężczyźni lubią słuchać o technologiach, muzyce, rozrywce i polityce. Oferta podcastów stale się powiększa.

– Wydawcy mają zaplecze techniczne, redakcje i procedury redakcyjne, więc mogą zapewnić systematyczność, profesjonalizm swoich twórców i wysoką jakość końcowego produktu. Kolejne bardzo duże podmioty rynku mediowego wchodzą w podcasty. To sprawia, że odbiorcy, którzy często nie słyszeli o nich wcześniej, dowiadują się, że jest w ogóle takie medium. To przekłada się na ogólny wzrost zainteresowania Polaków całą twórczością podcastową  – podkreśla ekspert LTTM.

Obecnie najlepiej rozwinięty jest rynek amerykański, a w zasadzie anglojęzyczny, co widać także w aktywności polskich internautów. W Polsce aż 20 proc. słuchanych podcastów to nagrania w języku angielskim. Według Tandem Media Amerykanie, którzy kiedykolwiek mieli kontakt z podcastem, to 44 proc. ogółu słuchaczy (2018 rok). Co ciekawe, wzrost konsumpcji podcastów jest tak dynamiczny, że jeszcze trzy lata temu co trzeci mieszkaniec USA w wieku 12+ ich słuchał, a dziś niemal co drugi.

– Interesujący jest rynek chiński, który jest najbardziej rentowny dla twórców podcastów na świecie, ponieważ tam słuchacze płacą podcasterom stałe wynagrodzenie – tłumaczy Maciej Małek. – W Chinach system płacenia za wiedzę jest ugruntowany kulturowo. W przeciwieństwie do rynków anglosaskich, gdzie ludzie bardzo chętnie słuchają podcastów, ale muszą być one finansowane z reklam. W Chinach podcasterzy są niezależni od rynku reklamowego i dzięki temu mogą tam funkcjonować nawet bardzo niszowi nadawcy.

W Polsce czterech na pięciu badanych korzysta z darmowych aplikacji do słuchania podcastów, ale 28 proc. jest skłonnych zapłacić za taką możliwość. Jak wynika z szacunków Ovum „Podcast Market Forecast 2019–2024”, za cztery lata na całym świecie będzie nawet 2,2 mld słuchaczy.

Tagi: aplikacjaEkspertinformacjainternautaInternetKomunikacjamaciej małekmuzykanagrania audiopodcastportalrynek podcastówSmartfontechnologiawideo
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

ORKA – nowe oblicze

ORKA – nowe oblicze

26 października 2023
Pisanie i czytanie (o) fotografii. Odkrywcy, klasycy, obrazoburcy. Nowości wydawnicze: Piotr Zawojski

Pisanie i czytanie (o) fotografii. Odkrywcy, klasycy, obrazoburcy. Nowości wydawnicze: Piotr Zawojski

14 października 2023

Do współczesnej widowni mówmy “pionem”

1 sierpnia 2023

Mikołaj Krawczyk: W polskich komediach romantycznych wątek miłości nie jest już motywem przewodnim. Dzięki temu zaskakują one widzów

16 czerwca 2022

Sylwia Juszczak i Mikołaj Krawczyk: Obchodzimy walentynki, ale uważamy, że każdy dzień jest odpowiedni na okazywanie miłości ukochanej osobie

12 czerwca 2022

Weronika Książkiewicz: Od pewnego momentu wybieram takie role i scenariusze, które są dla mnie wyzwaniem i zabierają mnie na nowe, wewnętrzne, nieodkryte wody

9 czerwca 2022

Aktualności

Szkolenie : Podnoszenie kwalifikacji w produkcji programów telewizyjnych
Aktualności

Szkolenie : Podnoszenie kwalifikacji w produkcji programów telewizyjnych

17 czerwca 2025
ScriptArt – platforma dla scenarzystów i autorów tekstów
Aktualności

ScriptArt – platforma dla scenarzystów i autorów tekstów

1 czerwca 2025
Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym
Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym

12 maja 2025
Zmarł Leszek Kopeć
Aktualności

Zmarł Leszek Kopeć

23 kwietnia 2025
Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz  produkcji wirtualnej.
Aktualności

Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz produkcji wirtualnej.

17 kwietnia 2025
Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1
Aktualności

Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1

14 kwietnia 2025

Wydarzenia

Festiwal Filmowy Maklaka i Jego Przyjaciół
Wydarzenia

Festiwal Filmowy Maklaka i Jego Przyjaciół

15 czerwca 2025
TECHDAY by BEIKS – poznaj plan wydarzenia
Wydarzenia

TECHDAY by BEIKS – poznaj plan wydarzenia

31 maja 2025
Tarnowska Nagroda Filmowa
Wydarzenia

Tarnowska Nagroda Filmowa

25 maja 2025
65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider
Wydarzenia

65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider

22 maja 2025
Młodzi i Film
Wydarzenia

Młodzi i Film

15 maja 2025
TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo
Wydarzenia

TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo

15 kwietnia 2025
Gala PSC
Wydarzenia

Gala PSC

31 marca 2025
„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF
Wydarzenia

„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF

28 marca 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Szkolenie : Podnoszenie kwalifikacji w produkcji programów telewizyjnych 17 czerwca 2025
  • Festiwal Filmowy Maklaka i Jego Przyjaciół 15 czerwca 2025
  • ScriptArt – platforma dla scenarzystów i autorów tekstów 1 czerwca 2025
  • TECHDAY by BEIKS – poznaj plan wydarzenia 31 maja 2025
  • Tarnowska Nagroda Filmowa 25 maja 2025
  • 65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider 22 maja 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FINA FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .