„Był postacią kontrowersyjną i niejednoznaczną. (…) Takiego też przedstawiamy go w filmie. Jako bohatera zmierzającego do jasno określonego celu, bez względu na ceną, jaką przyjdzie mu zapłacić. (…) Obsesyjnie walczącego o ludzkie życie, choleryka, który potrafi o poranku (…) zwolnić pół zespołu, tylko po to, aby wszystkich przyjąć z powrotem po południu. Jako człowieka mierzącego się z każdą porażką w samotności hotelowego pokoju”. O kim mowa? Tak Łukasz Palkowski, reżyser filmu „Bogowie” określa bohatera swojego filmu – prof. Zbigniewa Religę (fragment książki „Religa. Biografia najsłynniejszego polskiego kardiochirurga”). „Bogowie” – triumfator tegorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni prezentowany był także w Konkursie Głównym tegorocznego Festiwalu Camerimage. W magazynie „Film&TV Kamera” prezentujemy zaś punkt widzenia twórców z warszawskiego studia D35, gdzie przez 11 miesięcy pracowano przy postprodukcji filmu.
W najnowszym wydaniu rozmawiamy również z Andriejem Zwiagincewem, reżyserem „Lewiatana” – nagrodzonego Złotą Żabą na tegorocznym Festiwalu Camerimage.
Piszemy też o innym filmowym sukcesie – „Miasto 44”: „Od dawna polski film nie mógł pochwalić się takimi statystykami: 7 tys. osób na castingach, 3 tys. statystów na planie, 5 tys. ton gruzu wykorzystanych do dekoracji budowanych przez 10 ekip, 71 kilometrów nakręconej taśmy filmowej. Do tego 30 tys. godzin spędzonych na tworzeniu efektów specjalnych.(…).
Pierwszym krokiem było przeniesienie zdjęć z taśmy do plików komputerowych. Materiały zostały zeskanowane w rozdzielczości 4K, aby zachować maksymalnie wysoką jakość obrazu – jego dokładność, ostrość i wyrazistość. Następnie skany przesłano do UPP w Pradze i do DI Factory w Warszawie (DIF). UPP – czeski dom postprodukcyjny wykonujący prace głównie dla Amerykanów – otrzymał ujęcia do obróbki efektowej. Cała reszta zeskanowanych zdjęć trafiła do DI Factory, który ponownie – przy kolejnej już produkcji – pełnił rolę integratora wszystkich danych i punktu finalnego kształtowania obrazu” – pisze Lech Jakubik. W postprodukcję zaangażowana była warszawska firma DI Factory oraz specjaliści z Czech, Wielkiej Brytanii i Kanady. O pracach postprodukcyjnych przy filmie „Miasto 44” piszemy na str. 10.
W magazynie prezentujemy kulisy produkcji filmu „Carte Blanche”, inspirowanego prawdziwą historią tracącego wzrok nauczyciela Macieja Białka z Lublina. Projekt oglądamy oczami producenta, operatora i twórców o0dpowiedzialnych za postprodukcję dźwięku. Prezentujemy dźwiękowe case study dwóch projektów: „Jack Strong” (dźwięk powstawał w warszawskim Dreamsound Studio) i „Pani z przedszkola” (dźwięk realizowany w łódzkim Toya Studios).
Omawiamy też prawne aspekty crowdfundingu, zdobywającej coraz większą popularność metody finansowania filmów z funduszy społecznościowych.
W kolejnej części cyklu poświęconego scenariuszom omawiamy zastrzeżenia praw autorskich do scenariusza oraz prezentujemy trzech laureatów Festiwalu Camerimage: Kim Longinotto (Nagroda za Wybitne Osiągnięcia w Kinie Dokumentalnym), Martina Walsha (Nagroda dla Montażysty ze Szczególną Wrażliwością Wizualną) i Caleba Deschanela (Nagroda za Całokształt Twórczości).
Ponadto w magazynie informacje o zasadach aplikowania o środki ze Śląskiego Funduszu Filmowego, rozmowa z pomysłodawcą SOFY – Nikolajem Nikitinem, informacja o chińskim rynku filmowym i wiele innych tematów. Zapraszamy do lektury! Magazyn można nabyć w sieci EMPIK lub zamówić w prenumeracie pod adresem: prenumerata@unit.com.pl