Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

Filmowa podróż śladami poety – analiza

Jolanta Tokarczyk przez Jolanta Tokarczyk
18 sierpnia 2014
w Aktualności
Reading Time: 2min czytania
A A

W filmie „Baczyński” reżyser, Kordian Piwowarski zabiera widzów w poetycką podróż śladami Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.


O tym, jak ją odbierają można było przekonać się podczas 38. Gdyni Festiwalu Filmowego, gdzie film pokazywano w sekcji Panorama oraz na ubiegłorocznym 32. Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”, gdzie obraz prezentowany był w Konkursie Głównym.

W filmie reżyser wielokrotnie odwołuje się do poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, co doceniła szczególnie koszalińska publiczność, przyznając swoją nagrodę. „Baczyński” zdobył również nagrodę Jury Młodzieżowego 32. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”.

O realizację zapytaliśmy reżysera Kordiana Piwowarskiego. Oto, co powiedział:

Kordian Piwowarski

Jednym z najważniejszych zadań, jakie wytyczyłem sobie podczas realizacji filmu było pokazać wielowymiarowość postaci Krzysztofa Kamila Baczyńskiego: nie tylko przez pryzmat jego poezji, która pełni w filmie rolę narratora, ale też poprzez codzienne życie oraz zaangażowanie w walkę w szeregach Armii Krajowej i poprzez jego współczesną legendę. Stąd film ma wielowarstwową konstrukcję; Sekwencje dokumentalne przeplatam z fabularnymi, czarno-białe zderzam z kolorem. W niektórych scenach ten kolor jest bardzo intensywny, przesycony, wręcz bajkowy, ale był to celowy zabieg. Chcieliśmy w ten sposób skonfrontować ze sobą dwa wymiary, dwie rzeczywistości; tragiczne, losy Polaków w czasie okupacji z ich doświadczeniami sprzed 1939 roku, które w obliczu wojennej traumy jawiły się jako niezwykle ciepłe, sielskie. Dlatego w niektórych scenach trawa jest tak soczyście zielona, niebo w kolorze intensywnego błękitu, a dojrzewające zboże w odcieniu nasyconej żółci.

Jest jeszcze drugi wymiar koloru – barwne sceny fabularne, które jednak nie są już tak intensywne, a stanowią jedynie tło do opowieści dokumentalnej.

Klamrą spinającą uczyniłem poetycki slam, z 2011 roku, zorganizowany w dziewięćdziesiątą rocznicę urodzin poety. Recytowane przez młodych ludzi wiersze Baczyńskiego są kluczem do zrozumienia wydarzeń z życia poety pokazywanych na ekranie. W ten sposób chcieliśmy usłyszeć w filmie jak mogła brzmieć ta poezja czytana młodym, nieszkolonym aktorsko głosem, oraz przekonać się czy przemawia ona do współczesnych odbiorców. Ten aspekt dokumentalny był dla nas ważny – sposób interpretacji wierszy pozostawiliśmy slamerom i zapis tego wydarzenia był stricte dokumentalny. Drugą dokumentalną i bardziej obiektywną warstwą filmu są wywiady z udziałem żołnierzy Armii Krajowej, które miały charakter zdjęć uciekających i była to ostatnia okazja do spotkań z tymi ludźmi. Przy pracy nad scenariuszem filmu odnalazłem wiele archiwalnych nagrań radiowych, które również posłużyły do poprowadzenia narracji z off-u.

Po zdjęciach zająłem się również montażem filmu, który okazał się długim procesem. Powstało kilkanaście układek filmu, które poza długością, różniły się między sobą stosunkiem opowieści dokumentalnej do tej subiektywnej, poetyckiej. Właściwe wyważenie tych proporcji było kluczowe dla filmu; mnie ciągnęło bardziej w stronę filmu art-housowego, a producentów w stronę filmu z walorami edukacyjnymi. Musieliśmy znaleźć wyjście i właściwie stworzyć nową formułę – stąd określiliśmy film „Baczyński” jako poetycko-biograficzny.

Rozmawiała Jolanta Tokarczyk

Jolanta Tokarczyk

Jolanta Tokarczyk

PowiązaneWpisy

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

28 października 2025
Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

23 października 2025

Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu

21 października 2025

Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?

28 września 2025

ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO

28 września 2025

Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej

28 września 2025

Aktualności

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu
Aktualności

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

28 października 2025
Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”
Aktualności

Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

23 października 2025
Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu
Aktualności

Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu

21 października 2025
Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?
Aktualności

Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?

28 września 2025
ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO
Aktualności

ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO

28 września 2025
Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej
Aktualności

Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej

28 września 2025

Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA
Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

22 października 2025
Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego
Wydarzenia

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

20 października 2025
Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.
Wydarzenia

Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.

18 września 2025
„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku
Wydarzenia

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025
Nierzeczywiste „Przeźrocza”
Wydarzenia

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025
BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!
Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025
Nagrody Polish Days 2025
Wydarzenia

Nagrody Polish Days 2025

4 sierpnia 2025
25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo
Wydarzenia

25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo

17 lipca 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu 28 października 2025
  • Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!” 23 października 2025
  • Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA 22 października 2025
  • Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu 21 października 2025
  • Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego 20 października 2025
  • Sony w Zakopanem 20 października 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Online Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .