Miło nam poinformować, iż w niedzielę rozpoczęła się 9. edycja SOFA – School of Film Advancement, wyjątkowego programu szkoleniowego, którego głównym założeniem jest wzmacnianie regionalnych branż filmowych w Europie, a także współpraca z Partnerstwem Wschodnim. Pierwsze warsztaty sezonu 2022-2023 odbywają się pod Warszawą i potrwają do 30 września, ukazując największą w historii programu różnorodność podejść i projektów.
Po dwóch latach organizowania w pełni wirtualnych edycji programu, SOFA – School of Film Advancement powraca z radością do idei warsztatów stacjonarnych. Na tegorocznej liście zakwalifikowanych projektów, poszerzonej w stosunku do sezonów ubiegłych, znalazło się 16 projektów rozwijanych przez 20 przedstawicieli branży, kuratorów, managerów i animatorów kultury reprezentujących rekordowe dla programu 17 krajów. Uczestnicy 9. edycji pochodzą z Ukrainy, Białorusi, Polski, Republiki Czeskiej, Gruzji, Azerbejdżanu, Bułgarii, Chorwacji, Węgier, Czarnogóry, Macedonii Północnej, Litwy, Bułgarii, Danii, Bangladeszu, Szwajcarii i Niemczech.
W trakcie sesji otwierającej 9. edycję programu uczestnicy podkreślali potrzebę pogłębiania kreatywnej współpracy ponad granicami oraz podziałami pomiędzy zagrożonymi politycznie państwami należącymi do Partnerstwa Wschodniego a Unią Europejską.
Zakwalifikowane do sezonu 2022/2023 SOFA – School of Film Advancement inicjatywy stanowią amalgamat biznesowych i instytucjonalnych projektów w zakresie aktywizmu środowiskowego, zagadnienia zdrowia psychicznego w branży filmowej, edukacji filmowej, rdzennych kultur, zrównoważonego rozwoju, inkluzywności, dostępności, a także wspierania niezależnego dziennikarstwa i krytyki filmowej oraz zdalnej nauki.
Głównymi wyznacznikami kwalifikowania projektów do programu SOFA są ich ogólna jakość i wykonalność, a także pomoc w rozwijaniu oraz wzmacnianiu branży i kultury filmowej w kraju, w którym mają zaistnieć, prowadząc do wprowadzania strukturalnych zmian i nowych form współpracy. Spośród tegorocznych projektów wymienić można Cinema „Nutsa”, inicjatywę pierwszego arthouse’owego kina w Tbilisi, rozwijaną przez tamtejszą dokumentalistkę Salomé Jashi, uczestniczkę festiwali Sundance/Berlinale. Także ideę założenia w Azerbejdżanie organu wspomagającego produkcję audiowizualną, C.A.P. – Council for Audiovisual Production, nad którą pracuje Gunel Gadirova.
Z kolei Louise Højgaard Johansen (Dania/Republika Czeska) rozwija projekt Sane Cinema, międzynarodowej firmy konsultingowej mającej działać na obszarze zdrowia psychicznego w branży filmowej – celem będzie tworzenie odpowiednich narzędzi zarówno dla organizacji, jak i osób indywidualnych. W trakcie warsztatów omawiany będzie także projekt MoreFilm.Fun Olgi Zhurzenko oraz Sii Titovej (Ukraina/Polska) – ma to być działająca na obszarze treści dla młodego widza firma dystrybucyjna. Zaś Warszawa/Praga Studio Grzegorza Czyża(Polska) to projekt funkcjonującej na obszarze mediów cyfrowych i produkcji wideo placówki zajmującej się wspieraniem oraz rozwojem społecznych i kulturalnych inicjatyw na warszawskiej Pradze.
Na intensywny roczny program szkoleniowy SOFA składają się trzy zróżnicowane tematycznie warsztaty, uzupełniane regularnie sesjami wirtualnymi. Ich celem jest wspieranie „projektów marzeń” uczestników na różnych etapach ich planowania i powstawania. Wszyscy uczestnicy zgłaszali się z konkretnymi projektami związanymi z różnymi obszarami działalności filmowej: dystrybucja, edukacja, finansowanie, wystawiennictwo, kuratela, krytyka. Każdy z nich będzie rozwijany na przestrzeni całego sezonu SOFA, zaś uczestnicy będą pracować na kolejnych spotkaniach nad ich rozwojem, strategią marketingową oraz biznesplanem.
„W tym roku w niezwykle bogatym programie SOFA można znaleźć projekty wspierające różne formy aktywizmu oraz wolność słowa, postulujące zakładanie instytucji wspierających rozwój ponadregionalnych projektów kulturalnych”, mówi Nikolaj Nikitin, dyrektor SOFA. „W tych trudnych dla nas wszystkich czasach priorytetem winien być nie tylko rozwój nowych inicjatyw i niezależnych instytucji, ale także wpieranie wolności słowa na obszarach filmu oraz mediów audiowizualnych. Musimy umacniać pozytywne modele społeczeństwa obywatelskiego”.
W przeciwieństwie do większości profesjonalnych programów szkoleniowych w Europie, SOFA nie jest skierowana do filmowców, producentów, reżyserów. Łącząc młodych oraz ambitnych ludzi ze sobą i z międzynarodowej renomy ekspertami, pokazując im możliwości kryjące się na wschodzie kontynentu, SOFA chce rozwijać i wzmacniać istniejące sieci kontaktów, a także wspomagać współpracę osób, które w niedalekiej przyszłości będą kształtowały ekonomiczne oraz kulturalne pejzaże swoich krajów”. Berenika Partum, koordynatorka SOFA, podkreśla: „Założeniem SOFA jest wspieranie projektów oraz wspomaganie partnerstwa między ludźmi, którzy będą wspierać pozytywne modele i współpracę na obszarze branży filmowej oraz inicjatyw kulturalnych w Europie i na innych kontynentach”.
Kierując się założeniami zakwalifikowanych projektów, organizatorzy zaprosili do współpracy szereg uznanych przedstawicieli branży. Wśród nich: Ewa Puszczyńska (Polska), producentka „Zimnej wojny” oraz „Idy”; Tine Klint (Dania), agentka sprzedaży i założycielka LevelK; Jan Naszewski (Polska) z New Europe Film Sales; Iza Kiszka-Hoflik (Polska) z IKH Pictures Production; Michal Bregant (Czechy), dyrektor zarządzający praskim Národní filmový archiv i prezydent ACE – Association des Cinémathèques Européennes; Karel Och (Czechy), dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach; Marit Van Den Elshout (Holandia), była dyrektorka IFFR Pro; Jay Rinsky (USA), założyciel Little Cinema, producent Peter Rommel (Niemcy); Katriel Schory (Izrael), były dyrektor Izraelskiego Funduszu Filmowego.
Pierwsza edycja SOFA – School of Film Advancement odbyła się w 2013 roku, zaś od tego czasu program ukończyło 60 przedsiębiorczych ludzi z 21 krajów. Wśród wychowanków SOFA można znaleźć: Jana Naszewskiego, założyciela i dyrektora zarządzającego New Europe Film Sales; agentkę sprzedaży i dystrybutorkę Viki Antonopolou, założycielkę ateńskiej Endorphin Film Sales, producenta „Błędu systemu” Jonasa Weydemanna; oraz Terezie Kriskovską, założycielkę NaFilM – National Film Museum w Pradze.
Organizatorzy 9. edycji SOFA – School of Film Advancement wspierają ukraińskie projekty, w ten sposób kontynuując obietnicę złożoną tuż po rozpoczęciu wojny w tym kraju. W maju 2022 roku SOFA zorganizowała tygodniowe otwarte warsztaty online dla ukraińskich filmowców, w których wziąć udział mogli zarówno poprzedni uczestnicy programu, jak i wszyscy kreatywni i przedsiębiorczy twórcy z Ukrainy działający na obszarze filmowym lub audiowizualnym. Celem było uwidocznienie różnych możliwości pozyskiwania finansowania, dzięki którym ukraińscy filmowcy mogli kontynuować swą działalność na obszarze kultury. W trakcie tego wydarzenia omówiono także ich możliwości osiedlania się w nowych krajach oraz radzenia sobie w nowych rzeczywistościach i zdobywania nowych środków dla rozwijanych projektów.
Uczestnicy warsztatów 2022/2023:
Leonid Kalitenya oraz Natalia Bruzhnik, Białoruś/Litwa – projekt: Belarussian Filmmakers Network
Dániel Botos oraz Máté Körösi, Węgry – projekt: CinemaJam
Bibesh Roy oraz Arifur Rahman Khan, Bangladesz – projekt: TALKIES – A Cinematic Pleasure
Olga Zhurzhenko oraz Sia Titova, Ukraina/Polska– projekt: MoreFilm.Fun
Pavel Ruzyak, Czechy – projekt: Filming without Barriers
Gunel Gadirova, Azerbejdżan – projekt: Council for Audiovisual Production
Salomé Jashi, Gruzja – projekt: Cinema „Nutsa”
Grzegorz Czyż, Polska – projekt: Warszawa/Praga Studio
Louise Højgaard Johansen, Dania/Czechy – projekt: Sane Cinema
Elena Rubashevska, Ukraina/Polska – projekt: IFCH – International Film Critics Hub
Teimuraz Chkhyimiani, Gruzja – projekt: Deli Residency, Svaneti IFF
Joanna Wyrwa, Polska – projekt: Film for Better
Nadejda Koseva, Bułgaria – projekt: CITE – Cinema International Teenage Education
Aleksandar Arsovski, Macedonia Północna/Chorwacja – projekt: Short Fits – Film Market
Danijela Radulović, Czarnogóra – projekt: PROFILMIA LAB – Virtual Film Lab
Anja Mayer, Niemcy/Szwajcaria – projekt: My Remote Knowledge Guide
SOFA – School of Film Advancement jest projektem realizowanym przez Filmplus gUG (Berlin/Niemcy) we współpracy z ARTUM Fundacja ewa partum museum (Deby/Polska) oraz 20 Steps (Tbilisi/Gruzja), dofinansowanym ze środków niemieckiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, a także przez Europejską Fundację Kultury oraz Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej. Warszawski warsztat został wsparty finansowo przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy.
SOFA pragnie podziękować swym partnerom strategicznym, EAVE, Goethe-Institut i Midpoint. Drugi warsztat tegorocznej edycji odbędzie się online w dniach 29 listopada – 2 grudnia 2022, zaś trzeci został zaplanowany w dniach 24-28 kwietnia 2023 w Gruzji.