Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

Widz jako podmiot rynku filmowego

Magdalena Sobocińska przez Magdalena Sobocińska
26 września 2019
w Aktualności
Reading Time: 6min czytania
A A
Widz jako podmiot rynku filmowego

W dyskursie dotyczącym funkcjonowania kinematografii ujawniają się różne poglądy dotyczące nie tylko statusu i roli twórcy oraz jego dzieła, ale również widza i jego kompetencji.

Działalność twórcza charakteryzuje się relatywnie wysokim stopniem niepewności popytu. Sprawia to, że istnieje potrzeba pogłębiania wiedzy o zmieniających się zachowaniach widzów i ich uwarunkowaniach. Wiedzę o widzu można traktować w kategoriach wartości autotelicznej, jak również instrumentalnej, gdyż znajduje ona zastosowanie w praktyce i jest użyteczna dla producenta i dystrybutora. Zastosowanie wiedzy o potrzebach, motywacjach, hierarchiach wartości, stylach życia widzów, roli przypisywanej sztuce, a także o modelach uczestnictwa w kulturze, procesach odbioru sztuki wyraża się przede wszystkim w znalezieniu odpowiedniej widowni dla dzieł będących efektem pracy twórców, a nie na wskazywaniu artystom jakie dzieła mają tworzyć oraz jakie wykorzystywać w tym celu metody.

Warto zauważyć, że istotnym warunkiem uczestnictwa w kulturze jest czas wolny, natomiast poziom zamożności jako czynnik ograniczający nabywanie dóbr i usług kultury dotyczy tych, którzy posiadają rozbudzone już potrzeby kulturalne. Niejednokrotnie bowiem bariera ekonomiczna pojawia się dopiero u osób, które chciałyby zwiększyć zakres swojego uczestnictwa w kulturze. Zatem wśród uwarunkowań zachowań widzów należy zwrócić uwagę na duże znaczenie czynników psychologicznych, społeczno-kulturowych, a nie tylko cen dóbr i usług kultury oraz dochodów uczestników kultury. Widz jest podmiotem warunkującym szersze zaistnienie dzieła sztuki, ponieważ twórca przez swoje dzieło przekazuje odbiorcom określone myśli i emocje, a interpretowanie dzieła jest swego rodzaju tworzeniem jego na nowo.

Dzieła podlegają recepcji odbiorcy, który reaguje na wykreowany przez artystę przekaz w sposób subiektywny, zależny od wrażliwości, wyobraźni, poziomu wiedzy o kulturze i zawartych w niej kodach, kontekstu społecznego, psychologicznego, historycznego, czy nawet nastroju i miejsca, w którym widz ogląda film. Oznacza to, że nie tylko różni widzowie różnie reagują na dzieło filmowe, ale nawet ten sam widz może w różnych momentach różnie reagować na dany przekaz. Warto dodać, że kompetencje kulturalne widzów są strukturą dynamiczną i mogą być one nabywane, rozwijane, a także tracone.

W tym kontekście powstaje pytanie o zakres swobody interpretacji dzieł przez odbiorców i nadawania filmom sensów oraz znaczeń. Przyjęcie tezy, że odbiorcy mogą tworzyć dowolne znaczenia, pozbawia dzieło autonomii. Wśród powodów, które sprawiają, że trudno jest przyjąć tezę o braku granic interpretacji dzieła, należy wskazać na to, że takie ujęcie kwestionuje kulturę jako wyobrażenie zbiorowe oraz odbiera jej funkcję komunikacyjną. Trudne jest także do przyjęcia drugie skrajne podejście, określane w kontekście jedynego właściwego znaczenia, zgodnie z którym odbiorcy nie dysponują żadną swobodą interpretacji.

Na temat uczestnika kultury i jego predyspozycji oraz przygotowania do odbioru filmu wyrażane są różne oceny. Z jednej strony podkreślany jest szacunek do widza, do jego potrzeb, preferencji i wyborów podejmowanych na rynku filmowym, a z drugiej strony wskazuje się na niski poziom wiedzy uczestnika kultury i poszukiwanie przez niego w sztuce głównie nieskomplikowanej rozrywki, a nie głębokich doznań artystycznych i refleksji nad otaczającą rzeczywistością. Wyjaśnieniem występowania tych odmiennych poglądów na temat widza i jego kompetencji kulturalnych jest zwiększająca się różnorodność, a nawet indywidualizacja zachowań konsumentów.

W sferze kultury działa prawo ciągłości i zmiany, ponieważ rozwojowi nowych form zaspokajania potrzeb kulturalnych nie towarzyszy całkowite zanikanie wcześniejszych sposobów uczestnictwa w kulturze. Znamienne dla współczesnych widzów jest współistnienie przeciwstawnych tendencji, a w tym homogenizacji oraz heterogenizacji zachowań. Z jednej strony obserwowane są zachowania wyrażające się preferowaniem globalnych „produktów kultury”, a z drugiej postawy związane z akceptacją rodzimych kinematografii, a także preferowaniem różnych form kultury niszowej.

Ukazując dokonujące się przemiany praktyk uczestnictwa w kulturze warto wskazać także na rosnącą mobilność konsumentów oraz coraz szersze wykorzystywanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Sprawia to, że zmienia się sposób postrzegania czasu, co w konsekwencji prowadzi do powstania nowej jego kategorii określanej jako czas momentalny. Zanikanie – jak wskazuje John Urry – „kultury czekania” i metaforę momentalności dobrze ukazują zachowania odbiorców kultury, którzy korzystając z nowych rozwiązań technologicznych mogą obejrzeć kilka odcinków ulubionego serialu jeden po drugim, a nie muszą czekać kilku dni na ich emisję w telewizji. Następstwem zmian w postrzeganiu czasu jest także towarzyszące niektórym odbiorcom kultury poczucie, że tempo życia na świecie jest za szybkie i niekiedy sprzeczne z innymi aspektami ludzkiego doświadczenia.

Należy zauważyć także, że kultura przechodzi kolejną zmianę paradygmatu związaną z konwergencją mediów. Towarzyszy temu poszerzanie możliwości tworzenia projektów transmedialnych, których istotą jest dzieło funkcjonujące na wielu płaszczyznach przez to, że historia przedstawiona w jednym medium jest rozwijana w innych. Istotnym trendem jest również wirtualizacja uczestnictwa w kulturze, a nawet jego indywidualizacji, gdyż odbiorca coraz częściej dostosowuje wiele elementów oferty kulturalnej do swoich potrzeb i preferencji. Zasadniczą zmianą wywołaną upowszechnianiem się internetu jest także powstanie kultury uczestnictwa, która wiąże się z zanikaniem podziału ról na twórców oraz odbiorców. W tym kontekście rodzi się pytanie o relacje między amatorem a profesjonalistą. Chociaż nowe media są nie tylko technologiami, ale również systemami społecznymi zmieniającymi kulturowe praktyki, to jednak należy podkreślić, że powstanie kultury uczestnictwa nie oznacza, że inne typy przestają istnieć. Umberto Eco zastanawiając się nad przyszłością książki zauważył: „Platon pisze w Fajdrosie, że kiedy bóg Teut przedstawił faraonowi Tamuzowi swój najnowszy wynalazek – pismo, faraon zatroskał się, pomyślał bowiem, iż ludzie, nauczywszy się pisać, przestaną ćwiczyć pamięć. Kilka tysiącleci później Proust przypomniał nam, że umiejętność pisania nie tylko nie osłabiła, ale wzmocniła pamięć. (…) Kiedy pojawiła się fotografia i kino, malarstwo nie umarło: po prostu nie musiało już zajmować się portretowaniem czy świętowaniem albo uwiecznianiem wydarzeń historycznych; zyskało swobodę pozwalającą na nowe przygody poznawcze (nie przypadkiem impresjonizm i fotografia są rówieśnikami) lub po prostu wkroczenie na drogę abstrakcji”[ 1]. Podobnie rozwój internetu, nie sprawia, że widz przestaje oglądać filmy na festiwalach.

Przedstawione rozważania dotyczące widza i jego zachowań na rynku filmowym oraz roli w sztuce wskazują, iż wśród czynników warunkujących rozwój kinematografii należy wskazać na duże znaczenie edukacji artystycznej, edukacji menedżerskiej, której efekty przełożą się na skuteczność oddziaływania na rynek, a także edukacji kulturalnej mającej na celu kształtowanie kompetencji kulturalnych widzów i pobudzanie do uczestnictwa w kulturze, będącego istotą człowieczeństwa i przejawem humanizacji procesów konsumpcji. Jednocześnie zważywszy na dużą różnorodność zachowań widzów należy wskazać na potrzebę wykorzystywania różnych modeli i form promocji dzieł. Jest to tym istotniejsze, że z jednej strony istnieje potrzeba zwiększania poziomu uczestnictwa w kulturze i pozyskiwania nowych widzów, a z drugiej utrwalania relacji z widzami posiadającymi rozbudzone potrzeby kulturalne, zajmujące wysokie miejsce w ich hierarchiach wartości życiowych. Ta wiedza o widzu jak pisał Zygmunt Hübner w „Sztuce reżyserii”, pozwala reżyserowi, ale również producentowi „rozumieć odczucia publiczności, oddychać w rytmie jej oddechu, wyczuwać tętno jej serca”.

[1] U. Eco, „Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia”, pod red. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 537-544.

Magdalena Sobocińska

Wydział Organizacji Sztuki Filmowej

Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi

Tagi: antologiadystrybutorfaraonFestiwalhistoriajohn urryKonsumpcjaksiążkikulturałódźmagdalena sobocińskamalarstwoMediaplatonpopytprzyszłośćpsychologicznyRyneksztukateatrtwórcaumberto ecozygmunt hübner
Magdalena Sobocińska

Magdalena Sobocińska

PowiązaneWpisy

Visegrad Film Forum

Visegrad Film Forum

4 marca 2023
IO z 11 nominacjami do Orłów

IO z 11 nominacjami do Orłów

3 marca 2023

Canon aktualizuje oprogramowanie sprzętowe dla aparatów z serii EOS R za pośrednictwem aplikacji Canon Camera Connect

2 marca 2023

Trwa nabór na III edycję bezpłatnych warsztatów scenariuszowych filmów fabularnych o tematyce historycznej Akademii Filmowej Festiwalu NNW

13 lutego 2023

Odbiorcy chcą błyskawicznych publikacji wiarygodnych treści – wyniki badania zleconego przez Sony

12 lutego 2023

Pierwsze, europejskie, wirtualne studio produkcyjne z technologią Sony Crystal LED

15 stycznia 2023

Aktualności

Visegrad Film Forum
Aktualności

Visegrad Film Forum

4 marca 2023
IO z 11 nominacjami do Orłów
Aktualności

IO z 11 nominacjami do Orłów

3 marca 2023
Canon aktualizuje oprogramowanie sprzętowe dla aparatów z serii EOS R za pośrednictwem aplikacji Canon Camera Connect
Aktualności

Canon aktualizuje oprogramowanie sprzętowe dla aparatów z serii EOS R za pośrednictwem aplikacji Canon Camera Connect

2 marca 2023
Trwa nabór na III edycję bezpłatnych warsztatów scenariuszowych filmów fabularnych o tematyce historycznej Akademii Filmowej Festiwalu NNW
Aktualności

Trwa nabór na III edycję bezpłatnych warsztatów scenariuszowych filmów fabularnych o tematyce historycznej Akademii Filmowej Festiwalu NNW

13 lutego 2023
Odbiorcy chcą błyskawicznych publikacji wiarygodnych treści – wyniki badania zleconego przez Sony
Aktualności

Odbiorcy chcą błyskawicznych publikacji wiarygodnych treści – wyniki badania zleconego przez Sony

12 lutego 2023
Pierwsze, europejskie, wirtualne studio produkcyjne z technologią Sony Crystal LED
Aktualności

Pierwsze, europejskie, wirtualne studio produkcyjne z technologią Sony Crystal LED

15 stycznia 2023

Wydarzenia

Visegrad Film Forum rozpoczęty
Wydarzenia

Visegrad Film Forum rozpoczęty

16 marca 2023
NOMINOWANI DO ORŁÓW 2023
Wydarzenia

NOMINOWANI DO ORŁÓW 2023

12 lutego 2023
Festiwal Orły 2023. Święto polskiego kina w kinie Iluzjon od 9 stycznia do 3 lutego 2023
Wydarzenia

Festiwal Orły 2023. Święto polskiego kina w kinie Iluzjon od 9 stycznia do 3 lutego 2023

10 stycznia 2023
Script Fiesta
Wydarzenia

Script Fiesta

29 grudnia 2022
NAGRODY KINA 2022
Wydarzenia

NAGRODY KINA 2022

14 grudnia 2022
19.Europejski Festiwal Filmowy Integracja Ty i Ja
Wydarzenia

19.Europejski Festiwal Filmowy Integracja Ty i Ja

3 grudnia 2022
Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 2022
Wydarzenia

Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 2022

2 grudnia 2022
30.Festiwal Camerimage zakończony!
Wydarzenia

30.Festiwal Camerimage zakończony!

22 listopada 2022

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Visegrad Film Forum rozpoczęty 16 marca 2023
  • Visegrad Film Forum 4 marca 2023
  • IO z 11 nominacjami do Orłów 3 marca 2023
  • Canon aktualizuje oprogramowanie sprzętowe dla aparatów z serii EOS R za pośrednictwem aplikacji Canon Camera Connect 2 marca 2023
  • Trwa nabór na III edycję bezpłatnych warsztatów scenariuszowych filmów fabularnych o tematyce historycznej Akademii Filmowej Festiwalu NNW 13 lutego 2023
  • Odbiorcy chcą błyskawicznych publikacji wiarygodnych treści – wyniki badania zleconego przez Sony 12 lutego 2023

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci dokumentalny dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FINA FPFF historia kamera kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs michał wróblewski netflix Online Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser serial sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .