Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Technika/sprzęt Broadcast i sprzęt studyjny

Sony rozwija ekosystem Networked Live, wprowadzając nowe produkty i rozwiązania do zdalnej i rozproszonej produkcji

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
16 września 2023
w Broadcast i sprzęt studyjny
Reading Time: 7min czytania
A A
Sony rozwija ekosystem Networked Live, wprowadzając nowe produkty i rozwiązania do zdalnej i rozproszonej produkcji

Nowości Sony obejmują moduł zdalnej produkcji, umożliwiający transmisję sygnału wideo w wysokiej jakości przez sieć 5G (※[1]), oraz mikser do produkcji hybrydowych oparty na oprogramowaniu



Amsterdam, 14 września 2023 r.
— Firma Sony zapowiedziała wprowadzenie dwóch nowych produktów z systematycznie rozwijanego ekosystemu Networked Live: modułu zdalnej produkcji CBK-RPU7, umożliwiającego transmisję wysokiej jakości sygnału wideo  przez sieci 5G oraz software’owego miksera M2L-X, przeznaczonego do użytku lokalnego lub w chmurze. Oprócz tego Sony modernizuje wybrane produkty Networked Live już obecne na rynku. Wprowadzając wszystkie te ulepszenia, Sony konsekwentnie urzeczywistnia swoją wizję połączenia hybrydowego przetwarzania (lokalnie i w chmurze) z łącznością sieciową dla usprawnienia logistyki i opłacalności newralgicznych produkcji na żywo.

Premiera ekosystemu Networked Live, obejmującego rozwiązania, produkty, usługi i partnerów, miała miejsce podczas zeszłorocznych targów IBC 2022. Ekosystem ten powstał, by umożliwić optymalne i bezproblemowe łączenie, wykorzystywanie i udostępnianie kluczowych zasobów produkcyjnych (dotyczy to zarówno miejsc, osób jak i systemów przetwarzania) –  niezależnie od ich fizycznej lokalizacji. Opiera się on na trzech filarach funkcjonalnych: orkiestracji sieci i zasobów, transporcie multimediów oraz hybrydowym przetwarzaniu i prowadzeniu działalności. Zapowiedziane dziś ulepszenia dotyczą wszystkich trzech filarów.

Orkiestracja sieci i zasobów — ciągłe unowocześnianie

Orkiestracja sieci i zasobów obejmuje konfigurowanie sprzętu i sterowanie przepływem multimediów w sieciach LAN, WAN, 5G lub w chmurze.

Należąca do Sony Group firma Nevion stale doskonali swoją flagową platformę orkiestrującą multimedia o nazwie VideoIPath, między innymi poprzez rozszerzanie zdolności tej platformy do orkiestracji sieci. Jednym z osiągnięć firmy Nevion jest wdrożenie platformy VideoIPath w chmurze i zarządzanie połączeniem między ziemią a chmurą. Podczas niedawnej koronacji króla Karola III Nevion uczestniczył również w weryfikacji koncepcji (proof-of-concept) dynamicznego nadawania priorytetów sygnałom multimedialnym transmitowanym na żywo łączami 5G.

Ostatnie miesiące przyniosły dalszy rozwój wizji firmy Nevion zakładającej łączenie najnowocześniejszych metod orkiestracji sieci z nowymi sposobami wspierania działalności nadawczej przez infrastrukturę opartą na łączach IP. Platforma VideoIPath wzbogaciła się o kilka nowych właściwości upraszczających pracę w środowiskach, w których modele działania są o wiele bardziej dynamiczne. W rezultacie klienci mogą wykorzystać elastyczność technologii IP do poprawy efektywności pracy.

Transport multimediów — nowy moduł zdalnej produkcji i inne

Transport multimediów obejmuje niezawodne i bezpieczne przesyłanie obrazu, dźwięku i danych w czasie rzeczywistym w sieciach LAN, WAN i 5G.

Na targach NAB 2023 miała miejsce premiera procesora Media Edge do transportu w sieciach WAN: Sony NXL-ME80. Jest to pierwszy produkt z nową technologią kodowania Sony HEVC Ultra Low Latency o bardzo małych opóźnieniach, która łączy wysoki współczynnik kompresji, bardzo małe opóźnienia i zapewnia najwyższej jakości obraz w zdalnych i rozproszonych produkcjach na żywo.

W kodek HEVC o bardzo małych opóźnieniach wyposażony jest także nowy moduł zdalnej produkcji CBK-RPU7. Wymiary tego urządzenia umożliwiają instalację na kamkorderach i kamerach pracujących w terenie, na przykład przy użyciu systemu mocowania akumulatora V-lock, i podłączanie łączem SDI. Powstające w ten sposób lekkie rozwiązanie do produkcji na żywo w terenie jest idealne do użytku w sieciach 5G (*[2]) (razem z modemem), ale znajdzie też zastosowanie w sieciach przewodowych o ograniczonej przepustowości. W środowisku produkcyjnym koder CBK-RPU7 pracuje w parze z procesorem NXL-ME80, odpowiedzialnym za dekodowanie sygnału.

W ostatnich miesiącach kilka nowych funkcji pojawiło się również w węźle o definiowanej programowo konfiguracji, Nevion Virtuoso. Rozszerzą one obecne, niebagatelne już możliwości transportu i przetwarzania multimediów. Obecnie Virtuoso obsługuje transmisję obrazu w formacie JPEG XS w kontenerach TS (VSF TR-07) oraz zgodnie ze standardem ST 2110 (VSF TR-08). Umożliwia szybkie, niezakłócone przełączanie, wymagane zwykle na przykład podczas regulacji obrazu z kamer, i pozwala stosować konwersję koloru 3D-LUT jako element konwersji w górę, w dół, krzyżowej (UDC) a także konwersji HDR/SDR. Wszystkie te rozwiązania są dostępne w węźle klasy operatorskiej Virtuoso MI, jak również w mniejszej, ogłoszonej na targach NAB 2023 wersji Virtuoso RE, na które można już składać zamówienia.

Przetwarzanie i działania hybrydowe — nowy mikser oparty na oprogramowaniu i inne

Określenie „przetwarzanie i działania hybrydowe” oznacza łączenie produkcji lokalnych i w chmurze, odpowiednio do potrzeb. Nowy, software’owy mikser M2L-X rozwija znaną już platformę i system obsługi chmurowego miksera Sony M2 Live. Umożliwia zdalne miksowanie obrazu i dźwięku, dodawanie elementów graficznych i użycie innych funkcji — wszystko zdalnie, w czasie trwania programu na żywo.

Mikser M2L-X działa jako samodzielne oprogramowanie w wirtualnej chmurze prywatnej (VPC) lub lokalnie. Można go obsługiwać za pomocą graficznego interfejsu użytkownika (GUI), panelu sterowania z serii ICP-X (*[3]) lub urządzeń innych producentów, takich jak Stream Deck firmy Elgato. Z punktu widzenia operatora oznacza to więcej elastyczności i możliwości reagowania w czasie produkcji na żywo.

Mikser M2L-X można wdrożyć równolegle ze skalowalnym mikserem produkcyjnym Sony MLS-X1, tworząc hybrydowy system przetwarzania, obsługiwany w zunifikowany sposób za pomocą popularnych paneli ICP-X7000 (*[4]). Dzięki takiej konfiguracji operator nie musi się zastanawiać, gdzie odbywa się rzeczywiste przetwarzanie i czy wykonuje je sprzęt, czy oprogramowanie. Zwiększa to elastyczność pracy i pozwala wykorzystywać najlepsze zasoby niezależnie od miejsca, pory i skali. Otwarty interfejs (*[5])  miksera M2L-X umożliwia integrację z obecnymi systemami produkcji na żywo na potrzeby zaawansowanych zastosowań graficznych, miksowania dźwięku, trybu multiview itp.

Firma Sony poinformowała także, że od stycznia 2024 r. skalowalny mikser produkcyjny MLS-X1 będzie obsługiwał łącza SDI. Dzięki wprowadzeniu wejścia i wyjścia SDI użytkownicy ekosystemu Sony Networked Live mogą teraz przejść od środowiska opartego wyłącznie na SDI do mieszanego środowiska SDI-IP, a docelowo do środowiska z samymi łączami IP.  Jedna konfiguracja bazowa (ang. island) może służyć do równoległej realizacji wielu wdrożeń logicznych, łączonych później w inne lub większe miksery, odpowiednio do zmieniających się wymagań produkcji.

Podczas targów NAB firma Sony wprowadziła adapter sieciowy do sterowania kamerą CNA-2, który umożliwia monitorowanie, konfigurowanie i obsługę kamer Sony w całej sieci. Urządzenie to pozwala integrować systemy kamer z systemami do zdalnej i rozproszonej produkcji. Teraz firma Sony wprowadza trzy nowe licencje na oprogramowanie adaptera CNA-2: HZC-RCPCN2, HZC-GWCN2 i HZC-MSUCN2(*[6]). Dzięki nim użytkownicy adaptera CNA-2 mogą zdalnie konfigurować i obsługiwać wiele kamer w sieci.

Nowy koder CBK-RPU7, mikser M2L-X oraz większość innych wymienionych tu produktów będzie można zobaczyć na stoisku Sony na targach International Broadcasting Convention (IBC) 2023 w Amsterdamie od 15 do 18 września 2023 r.

Dalsze informacje można znaleźć pod adresem pro.sony/ibc


[1] Obecnie obsługiwane są lokalne i prywatne sieci 5G. Dodanie obsługi publicznych sieci 5G jest planowane jesienią 2024 r.

[2] W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących użycia sieci 5G prosimy o skontaktowanie się z lokalnym przedstawicielstwem handlowym. Do transmisji przez sieć 5G potrzebne są urządzenia 5G.

[3] Obsługa zostanie dodana jesienią 2024 r.

[4] Obsługa zostanie dodana jesienią 2024 r.

[5] Interfejs realizujący różne funkcje sterowania obrazem i dźwiękiem z użyciem protokołów dedykowanych lub ogólnych.

[6] Licencje HZC-RCPCN2 i HZC-GWCN2 zostaną udostępnione jednocześnie z adapterem CNA-2, w grudniu 2023 r. Udostępnienie licencji HZC-MSUCN2 nastąpi wiosną 2024 r.

Tagi: mikserna żywoNetworked Livesony
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Grupa NEP wybiera najnowszy system modułowy do produkcji na żywo Sony MLS-X1

Grupa NEP wybiera najnowszy system modułowy do produkcji na żywo Sony MLS-X1

4 maja 2023
BEIKS – Vidiu X – Przedstawiamy ultrasmukły enkoder HD firmy Teradek

BEIKS – Vidiu X – Przedstawiamy ultrasmukły enkoder HD firmy Teradek

7 lutego 2021

Wprowadzenie usługi „Simple Live Streaming” w kamerach Sony HXR-NX80 i PXW-Z90 w nowej wersji wewnętrznego oprogramowania

17 grudnia 2019

Sony przedstawia prototyp nowego, 24-calowego monitora do produkcji 4K HDR

16 grudnia 2019

Sony i Verizon demonstrują, jak technologia 5G może zmienić transmisje na żywo z wydarzeń sportowych

15 grudnia 2019

MONITOR LILLIPUT 8.9” FULL HD HDMI

22 stycznia 2019

Aktualności

Szkolenie : Podnoszenie kwalifikacji w produkcji programów telewizyjnych
Aktualności

Szkolenie : Podnoszenie kwalifikacji w produkcji programów telewizyjnych

17 czerwca 2025
ScriptArt – platforma dla scenarzystów i autorów tekstów
Aktualności

ScriptArt – platforma dla scenarzystów i autorów tekstów

1 czerwca 2025
Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym
Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym

12 maja 2025
Zmarł Leszek Kopeć
Aktualności

Zmarł Leszek Kopeć

23 kwietnia 2025
Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz  produkcji wirtualnej.
Aktualności

Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz produkcji wirtualnej.

17 kwietnia 2025
Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1
Aktualności

Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1

14 kwietnia 2025

Wydarzenia

Festiwal Filmowy Maklaka i Jego Przyjaciół
Wydarzenia

Festiwal Filmowy Maklaka i Jego Przyjaciół

15 czerwca 2025
TECHDAY by BEIKS – poznaj plan wydarzenia
Wydarzenia

TECHDAY by BEIKS – poznaj plan wydarzenia

31 maja 2025
Tarnowska Nagroda Filmowa
Wydarzenia

Tarnowska Nagroda Filmowa

25 maja 2025
65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider
Wydarzenia

65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider

22 maja 2025
Młodzi i Film
Wydarzenia

Młodzi i Film

15 maja 2025
TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo
Wydarzenia

TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo

15 kwietnia 2025
Gala PSC
Wydarzenia

Gala PSC

31 marca 2025
„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF
Wydarzenia

„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF

28 marca 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Szkolenie : Podnoszenie kwalifikacji w produkcji programów telewizyjnych 17 czerwca 2025
  • Festiwal Filmowy Maklaka i Jego Przyjaciół 15 czerwca 2025
  • ScriptArt – platforma dla scenarzystów i autorów tekstów 1 czerwca 2025
  • TECHDAY by BEIKS – poznaj plan wydarzenia 31 maja 2025
  • Tarnowska Nagroda Filmowa 25 maja 2025
  • 65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider 22 maja 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FINA FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .