RTVE (Radio Televisión Española) rozpoczęło nadawanie swojego popularnego programu _Los Conciertos de Radio 3 _z pionierską jakością techniczną, stając się produkcją telewizyjną na żywo wykorzystującą technologię 4K przy użyciu pełnoklatkowych kamer FX9 [2], które zapewniają kinowy wygląd i oszałamiającą jakość obrazu.
MIGRACJA DO HD
Konieczność przejścia na HD była wymogiem, o który program muzyczny zabiegał od ponad roku. Pomysł polegał na porzuceniu kamer SD w formacie 2/3 na rzecz kamer z matrycą pełnoklatkową, aby móc nadawać w 4K i uzyskać płytszą głębię ostrości oraz upragniony kinowy wygląd. Ważnym założeniem – podkreślają osoby odpowiedzialne za projekt – było zachowanie poprzednich telewizyjnych przepływów pracy i zdalne sterowanie kamerami i produkcją w Prado del Rey, za pomocą zwykłych paneli RCP (Remote Control Panel).
_”Musieliśmy przejść na HD i uzyskać kinowy wygląd, ale jednocześnie konieczne było kontynuowanie poprzednich przepływów pracy i zdalne sterowanie kamerami za pomocą RCP i zdalnego dostępu do menu kamery_” – dodaje FRANCISCO COLLADO, zastępca dyrektora ds.
inżynierii i wsparcia dla studiów i jednostek mobilnych.
Jednym z wyzwań związanych z tą migracją jest użycie nowych obiektywów pasujących do tego typu matrycy. Zbadanie różnych rozmiarów matryc, z którymi kamera będzie współpracować (głównie pełnoklatkowa i Super35) było konieczne ze względu na późniejszy wpływ na m.in. kąty widzenia, możliwości zoomu, efekty bokeh lub głębię ostrości, co wymagało odpowiedniego dostosowania operatorów.
NAGRYWANIE ZA POMOCą PEłNOKLATKOWYCH KAMER
Gdy zespół programowy rozważał model Sony FX9, jednym z głównych argumentów przemawiających za tym technologicznym skokiem były zalety pracy z kamerą pełnoklatkową. Dzięki większemu rozmiarowi przetwornika kamery te rejestrują więcej światła i szczegółów, co przekłada się na ostrzejszy obraz o większym zakresie dynamicznym.
Ponadto, podczas transmisji na żywo, użycie kamer z matrycą o dużym formacie pozwala na uzyskanie dokładniejszych kolorów przy mniejszej głębi ostrości, zapewniając całkowitą kontrolę nad narracją poprzez skupienie uwagi widza tam, gdzie jest to pożądane w danym momencie, jednocześnie rozmywając wszystko inne.
Z drugiej strony, kamery te są w stanie poradzić sobie z trudnymi warunkami oświetleniowymi, takimi jak sceny o wysokim kontraście lub słabym oświetleniu, bez utraty jakości. Ma to kluczowe znaczenie podczas wydarzeń na żywo, takich jak koncerty Radio 3, gdzie warunki oświetleniowe mogą się szybko zmieniać i nie ma możliwości ich manualnej regulacji. Możliwość nagrywania w wysokich rozdzielczościach, takich jak 4K, zapewnia wyraźne uchwycenie każdego szczegółu, zapewniając wciągające wrażenia wizualne dla publiczności.
Kolejnym kluczowym aspektem nagrywania na żywo jest zakres dynamiczny.
Kamera Sony FX9 jest w stanie rejestrować szczegóły zarówno w najjaśniejszych, jak i najciemniejszych obszarach sceny, umożliwiając użytkownikom grę z ostrością na dowolnym interesującym punkcie, takim jak instrumenty, odbicia na powierzchniach czy znaki. Szerszy zakres dynamiki pozwala kamerze rejestrować szerszy zakres poziomów oświetlenia, co skutkuje bardziej zrównoważonymi i szczegółowymi obrazami, mniejszym poziomem szumów i ostatecznie bogatszymi, bardziej naturalnymi kolorami.
AUTOFOKUS: UłATWIENIE PRACY OPERATORA KAMERY
Autofokus kamery to kolejna mocna strona Sony FX9, co podkreślają wszyscy, którzy z nią pracują. Zwinność systemu ustawiania ostrości, który automatycznie dostosowuje ostrość w czasie rzeczywistym, zapewnia, że wybrany obiekt jest zawsze ostry, nawet jeśli się porusza, co ma kluczowe znaczenie na koncercie.
Precyzyjne ustawianie ostrości w kamerze Sony FX9 znacznie ułatwia operatorom skoncentrowanie się na innych aspektach filmowania, takich jak kompozycja i kadrowanie, bez ciągłego martwienia się o ręczną regulację ostrości, co jest szczególnie ważne przy tak małej głębi ostrości.
_”Operatorzy kamer musieli dostosować się do nowego sposobu pracy, ale z drugiej strony dało im to niesamowitą i kreatywność. Szybki autofokus natychmiast reaguje na gwałtowne zmiany podczas koncertu, zapewniając niespotykane dotąd wrażenia wizualne_” – MóWI PEDRO PABLO DEL CURA, główny producent Los Conciertos de Radio 3.
NADAWANIE FILMóW. PROCES OPOWIADANIA HISTORII ZA POMOCą OBRAZóW.
_Los Conciertos de Radio 3 _stał się pierwszym programem nadawanym w hiszpańskiej telewizji w kinowym stylu. Od 7 października widzowie mogą cieszyć się każdym szczegółem, każdą nutą tego programu na żywo, tak jakby byli w pierwszym rzędzie koncertu, a nie w zaciszu własnego domu. Jest to skok w przyszłość produkcji audiowizualnej, zaprojektowany, aby zaskoczyć widzów.
_”Kamera Sony z wielkoformatowym przetwornikiem obrazu i potężnym autofokusem dała nam niewyobrażalne możliwości artystyczne, całkowicie zmieniając estetykę i ułatwiając narrację za pomocą obrazów”, _mówi PEDRO PABLO DEL CURA.
_”Współpracujemy z RTVE od wielu lat i dzięki temu mamy wiedzę i zrozumienie stawianych wyzwań, i jednocześnie możliwość zapewnienia najlepszych rozwiązań dla ich programu na żywo”, _dodaje DAVID ANAYA, Channel & Key Account Manager Regional Sales South. _Przez ponad 26 lat Los Conciertos de Radio 3 oferowały przestrzeń w publicznym radiu i telewizji dla artystów, uznanych grup, ale także nowych talentów.
Cieszymy się, że możemy wspólnie kształtować kierunek przyszłych produkcji oferując rozwiązania oparte na pionierskiej jakości obrazu i stylu kinematograficznym_.