Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Technika/sprzęt

Profesjonaliści profesjonalistom – DPA World Tour

Jolanta Tokarczyk przez Jolanta Tokarczyk
31 maja 2019
w Technika/sprzęt
Reading Time: 4min czytania
A A
Profesjonaliści profesjonalistom – DPA World Tour

Omikrofonowanie w filmie i w teatrze było tematem warsztatów, które odbyły się 29 maja 2018 r. w warszawskim Teatrze Kamienica. Swoimi doświadczeniami dzielili się z uczestnikami profesjonaliści z wieloletnim stażem.

Scenę podzieliło między siebie troje specjalistów: Bo Brinck, Stéphane Bucher i Ania Klimowicz. Bo Brinck jest ekspertem od mikrofonów. jego wystąpienie składało się z dwóch części. Pierwsza w większym zakresie odnosiła się do akustyki. autor przypominał znaczenie odsłuchu referencyjnego i pokazał niespodzianki interpretacyjne, do jakich zdolny jest ludzki mózg. Zademonstrował to na przykładzie szumu różowego, który brzmiał zupełnie inaczej, gdy słuchało się go przed- i zaraz po wysłuchaniu tego samego szumu z wyciętym pasmem 3 khz. W drugiej części omówił własności mikrofonów DPa, w szczególności liniowość na przykładzie mikrofonów d:screet 4060. Podał przykłady, kiedy liniowość pomaga, a kiedy staje się niepożądana. Przedstawił także sposoby omikrofonowania wybranych instrumentów: klarnetu, skrzypiec i fortepianu. na koniec zaprezentował najnowszą dzieło DPa: technologię core, którą firma wprowadza do wszystkich mikrofonów miniaturowych serii d:fine, d:screet i d:vote. Zwiększa ona dynamikę do 14 dB i zmniejsza zniekształcenia słyszalne we wszystkich zakresach – od szeptu do krzyku. jego prezentacje, na które złożyło się kilka eksperymentów, były jednak zaledwie rozgrzewką przed ucztą dla praktyków, przygotowaną przez kolejną dwójkę prowadzących.

Stéphane Bucher od 15 lat miksuje dźwięk w filmach. Brał udział w wielu produkcjach hollywoodzkich. należy do cinema audio Society (c.a.S.) iDPa Master club. Do zawodu wchodził jako operator mikrofonu na tyczce, ponieważ ówczesne systemy bezprzewodowe nie cieszyły się zaufaniem dźwiękowców. na przykładzie fragmentów filmu „3 Days to kill” pokazał, dlaczego tak było. Wtedy właśnie został zmuszony do poszukiwania owych lavalierów. Głos aktorów miał nie różnić się znacząco od tego, który można było osiągnąć za omocą mikrofonów na tyczce, gdy z różnych powodów nie można było korzystać z tyczek. Tak znalazł mikrofony DPa d:screet 4060, a efekt pokazał w filmie „Lucy”. kolejnym etapem omikrofonowania był „Taken 2”. Bucher niezbyt dobrze go wspomina, ponieważ podczas licznych scen samochodowych musiał siedzieć w bagażniku, obsługując dwa lavaliery aktorów i dwa mikrofony umieszczone na przedniej szybie pod osłoną przeciwsłoneczną. Okazało się, że w niektórych ujęciach mikrofony na szybie są widoczne, bo sam system mikrofonowy był sporych rozmiarów i nie zmieścił się za wąskim paskiem osłony. Zmuszony okolicznościami odkrył DPa 4018 i w filmie „Taken 3” nie miał już podobnych problemów. Bucher zademonstrował także sposoby umieszczania mikrofonów w kostiumach aktorów, udowadniając swój wybór eksperymentem. Wynika z niego, że najlepszym wyborem jest umieszczenie mikrofonu na piersiach pod jedną warstwą ubrania. należy też zwracać uwagę na elementy ubioru, takie jak suwaki czy… krawaty z niskiej jakości materiału, które mogą wygenerować dodatkowe dźwięki. Prelegent wspomniał też o trudnościach w umieszczeniu mikrofonu we właściwej pozycji, a zagadnienie to omówił na przykładzie najnowszego filmu, przy którym pracował – „Valerian imiasto tysiąca planet” w reżyserii Luca Bessona. Plastikowe kostiumy wymagały kilku przymiarek i wierceń, by uzyskać zadowalający efekt. Zastrzegł, że najlepszy dźwięk otrzymuje się, kiedy mikrofon umieszczony jest na skraju czoła i włosów, ale żaden reżyser filmowy nie pozwoli tego zrobić.

Z takim umiejscowieniem mikrofonów nie ma problemu kolejna prowadząca – Ania Klimowicz. Od dziesięciu lat omikrofonowuje spektakle teatralne i imprezy na żywo. Pracuje przy musicalach na West endzie, nagłaśniała trasy koncertowe i wielkie imprezy masowe, na przykład ceremonię otwarcia i zamknięcia igrzysk olimpijskich w Londynie w 2012 roku. jeszcze dziesięć lat temu na scenach West endu królowały headsety, popularne obecnie na naszych scenach. Moda sprawiła, że mikrofony umieszcza się na linii włosów, a niekiedy nawet na czole.
Ania Klimowicz zademonstrowała, jak umieścić mikrofon we włosach, za uchem, w kapeluszu czy nawet w okularach, jak go umocować i zamaskować. Przy okazji pokazała bogactwo elementów, których na co dzień używa w pracy. Te narzędzia mogą pochodzić… ze sklepów elektrycznych albo z apteki. Okazało się, że jej praca wymaga nie tylko umiejętności dźwiękowca (takie ma wykształcenie), ale także scenografa, plastyka czy fryzjera. Z uczestnikami podzieliła się całą listą wykorzystywanych materiałów, ale także omówiła sposoby usuwania taśmy klejącej z mikrofonów. O jakości spotkania świadczyło bardzo duże zainteresowanie uczestników. Możliwość rozmowy z prowadzącymi i ponad godzinne rozmowy kuluarowe po zakończeniu ostatniej sesji to znak, że warsztaty zakończyły się sukcesem.

Fot. Audiostacja

Tagi: akustykAnna klimowiczAudioBo BrinckDPA World TourdźwiękEksperteksperymentFilmfortepianimprezakostiumlondynmikrofonoperatorprodukcjareżyserscenaspektaklStéphane BucherteatrTeatr KamienicatechnologiawarsztatWarsztaty
Jolanta Tokarczyk

Jolanta Tokarczyk

PowiązaneWpisy

Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II

Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II

12 kwietnia 2025
Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini

Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini

9 kwietnia 2025

Farseeing FS-GP60/100/150W – Profesjonalne oświetlenie LED do filmowania i fotografii

27 lutego 2025

Panasonic rozszerza ofertę

23 lutego 2025

Dwukanałowy, system nakamerowy od Sennheisera

14 lutego 2025

Panasonic wprowadza na rynek ulepszoną kamerę PTZ 4K

3 lutego 2025

Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym
Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym

12 maja 2025
Zmarł Leszek Kopeć
Aktualności

Zmarł Leszek Kopeć

23 kwietnia 2025
Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz  produkcji wirtualnej.
Aktualności

Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz produkcji wirtualnej.

17 kwietnia 2025
Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1
Aktualności

Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1

14 kwietnia 2025
Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II
Aktualności

Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II

12 kwietnia 2025
Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini
Aktualności

Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini

9 kwietnia 2025

Wydarzenia

Młodzi i Film
Wydarzenia

Młodzi i Film

15 maja 2025
TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo
Wydarzenia

TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo

15 kwietnia 2025
Gala PSC
Wydarzenia

Gala PSC

31 marca 2025
„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF
Wydarzenia

„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF

28 marca 2025
Blackmagic Design OPEN DAY – 20.03.2025 – BEIKS – ul. Bartycka 115, Warszawa
Wydarzenia

Blackmagic Design OPEN DAY – 20.03.2025 – BEIKS – ul. Bartycka 115, Warszawa

19 marca 2025
74. FORUM HUMANUM MAZURKAS
Wydarzenia

74. FORUM HUMANUM MAZURKAS

22 lutego 2025
„Kos” i „Strefa interesów” ze „Złotymi Taśmami” SFP
Wydarzenia

„Kos” i „Strefa interesów” ze „Złotymi Taśmami” SFP

13 lutego 2025
NAGRODY „KINA” 2024
Wydarzenia

NAGRODY „KINA” 2024

30 stycznia 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Młodzi i Film 15 maja 2025
  • Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym 12 maja 2025
  • DALAJLAMA. PRZEZ MĄDROŚĆ DO SZCZĘŚCIA 1 maja 2025
  • DALAJLAMA. PRZEZ MĄDROŚĆ DO SZCZĘŚCIA 24 kwietnia 2025
  • Zmarł Leszek Kopeć 23 kwietnia 2025
  • Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz produkcji wirtualnej. 17 kwietnia 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FINA FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .