17 maja, godz. 18:00
Robimy film! O praktycznym aspekcie realizacji filmu w pracy z uczniami
Edukacja filmowa kojarzona jest przede wszystkim z ułatwianiem młodym ludziom dostępu do filmów oraz kształtowaniem umiejętności krytycznego odbioru sztuki filmowej, dyskusji o problemach, które porusza i emocjach, jakie wywołuje. Nie wolno jednak zapominać, że rolą edukacji filmowej jest również zachęcanie młodzieży do używania filmu jako środka wyrazu ich osobowości i wyobraźni, co wiąże się z nauką praktycznej realizacji różnych form filmowych. W trakcie spotkania porozmawiamy o tym, jak w prosty sposób, przy użyciu ogólnodostępnych narzędzi, zrealizować z uczniami edukacyjny projekt filmowy i nauczyć ich podstaw języka filmowego tak, aby mogli zrealizować swój pierwszy własny film. Uczestnicy webinarium poznają praktyczne wskazówki dotyczące realizacji krótkiej formy audiowizualnej z uczniami pracującymi stacjonarnie oraz online.
19 maja, godz. 18:00
Chwytanie rzeczywistości, czyli jak wykorzystać potencjał edukacyjny kina dokumentalnego
Kino dokumentalne z roku na rok staje się coraz bardziej popularne wśród widowni na całym świecie, również wśród młodzieży. Emitowane na platformach streamingowych seriale i filmy dokumentalne biją rekordy popularności. W trakcie spotkania porozmawiamy o tym, jak wykorzystać potencjał tego rodzaju kina w działaniach edukacyjnych. Przyjrzymy się wykorzystywanym przez dokument środkom filmowym i podejmowanym tematom oraz ich wpływowi na rozwój i proces uczenia się młodych ludzi. Na warsztat weźmiemy charakterystyczny dla kina dokumentalnego sposób opowiadania, przyglądanie się najbliższemu otoczeniu, formułowanie wypowiedzi do kamery i skupienie się na drugim człowieku – bohaterze filmowym. Uczestnicy poznają teoretyczne oraz praktyczne metody wykorzystywania poetyki kina dokumentalnego w edukacji.
26 maja, godz. 18:00
Filmoterapia. Psychologiczne aspekty edukacji filmowej
Związek filmu i psychologii jest nierozerwalny. Wykorzystywanie środków audiowizualnych do pracy z uczniami, którzy coraz częściej borykają się z problemami psychicznymi, może być skutecznym narzędziem wsparcia. Kino, jak żadne inne medium, pomaga w zrozumieniu abstrakcyjnych pojęć i doświadczaniu czegoś w sposób zastępczy. W trakcie spotkania porozmawiamy o tym, jak wykorzystać film w rozmowie na temat różnorodnych kryzysów psychicznych, z jakimi boryka się młodzież oraz kształtować wrażliwość na nie. Uczestnicy webinarium poznają konkretne propozycje filmów oraz zagadnień pomocnych w pracy z uczniami, np. w ramach godziny wychowawczej, zarówno w ramach zajęć stacjonarnych jak i realizowanych zdalnie.
Zajęcia poprowadzi Paulina Pohl – człowieczka–magnes, przyciąga do siebie dobrych ludzi i ciekawe inicjatywy. Z wykształcenia kulturoznawczyni. Działaczka społeczna, edukatorka filmowa, animatorka kultury. Ukończyła studia podyplomowe z Psychologii dzieci i młodzieży. Kontynuuje naukę na kierunku Psychologia społeczna na SWPS. Absolwentka XIV edycji programu Liderzy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Założycielka Domu Filmowego w Gdyni – innowacyjnego miejsca, współtworzonego z młodymi ludźmi, łączącego działalność filmową, edukacyjną i społeczną. Stale współpracuje z trójmiejskimi szkołami, Uniwersytetem Gdańskim, Gdyńskim Centrum Filmowym, Festiwalem Kino w Trampkach, Against Gravity, Europejskim Centrum Solidarności, Laboratorium Innowacji Społecznych. Autorka scenariusza wystawy „Dobranocka. Historia animacji” w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Realizatorka wielu projektów społecznych, naukowych, kulturalnych oraz edukacyjnych. Uwielbia jeździć na rowerze i karmić przyjaciół świeżo upieczoną focaccią albo aromatycznym ramenem.
Webinaria zostały objęte Honorowym Patronatem Pomorskiego Kuratora Oświaty.
Więcej informacji: https://fundacjafilmowa.pl/fundacja/dla-mediow/38-bezplatne-webinaria-dla-nauczycieli.html