Co-Founder i Cilent Director w VuFinder Studios, Melania Kulczycka, była gościem w najnowszym odcinku podcastu Pata Murphy’ego, właściciela jednej z największych firm konsultingowych na świecie – Murphy Cobb Associates.
MCA promuje wirtualną produkcję, w ostatnich latach szczególnie skupiając się na jej aspektach ekologicznych. Założyciel i Dyrektor Generalny MCA, Pat Murphy, w każdym odcinku rozmawia z wybranym ekspertem lub ekspertką, którzy wyznaczają kierunki rozwoju w branży Virtual Production. W poprzednim odcinkach pojawili się m.in. założyciel portalu Little Black Book, Matt Cooper i Dyrektor Zarządzająca Craft Worldwide, Tanya Bogin.
Wirtualna produkcja w służbie ekologii
Melania Kulczycka ukończyła Politechnikę Warszawską, a swoją karierę rozpoczęła w Wielkiej Brytanii. Pracując jako inżynierka projektowała misje wojskowe w wirtualnej rzeczywistości dla brytyjskiego Ministerstwa Obrony. W 2022 wraz z ojcem, Jackiem Kulczyckim (Oto Film), założyła warszawskie VuFinder Studios, studio wirtualnej produkcji działające na pograniczu produkcji filmowej i game-dev’u, które może pochwalić się portfolio z realizacjami dla marek takich jak Beko, Bosch, Calgon czy Carlsberg. W odcinku The MCA Prodcast omawia temat wirtualnego studia i jego zalet. Opowiada również o polskim rynku reklamy oraz o rozwoju studia.
Jak zauważa Melania, jedną z głównych zalet wirtualnego studia jest jego ekologiczność – proces produkcji reklamy w takim studio produkuje pięć razy mniej dwutlenku węgla, niż w przypadku tradycyjnych metod.
– Staramy się zbierać jak najwięcej danych, by móc porównać tradycyjną produkcję z produkcją wirtualną. Przeprowadziliśmy analizę konkretnego przypadku na podstawie reklamy, którą nakręciliśmy na początku ubiegłego roku. Obliczyliśmy ślad węglowy, który został wyemitowany podczas całego procesu produkcji, a następnie przeprowadziliśmy symulację: sprawdziliśmy, jaki byłby ślad węglowy, gdyby ta sama reklama została nakręcona przy zastosowaniu tradycyjnej produkcji. Okazało się, że użycie tradycyjnej produkcji byłoby około pięć razy bardziej emisyjne niż produkcja wirtualna – mówi Melania Kulczycka, Co-Founder i Client Director w VuFinder Studios.
Ogranicza nas tylko wyobraźnia
Wirtualne studio VuFinder dysponuje ogromną (24 m x 6 m) ścianą ekranów LED, na których wyświetlana jest fotorealistyczna i interaktywna scenografia. Dzięki nowatorskiemu silnikowi Unreal Engine studio ma możliwość kreowania niesamowitych obiektów; jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia. Technologia pozwala kreować trudno dostępne lokacje, wielokrotnie zmieniać dekoracje w ciągu jednego dnia zdjęciowego oraz tworzyć w pełni kontrolowane warunki atmosferyczne takie jak deszcz, śnieg, “złota godzina”.
Melania Kulczycka podkreśla, że wirtualna produkcja w VuFinder Studios oferuje “absolutną swobodę kreatywności”. Filmowców i producentów nie ogranicza brak pozwoleń na filmowanie, zła pogoda, ani nawet prawa fizyki. Technologia wirtualnej produkcji ma również przewagę nad używaniem green screenów – aktorzy nie widzą jedynie zielonej tkaniny, a otoczenie, a nagrany obraz nie musi przechodzić przez proces kluczowania zielonego tła, który niekiedy bywa problematyczny.
VuFinder Studios istnieje od czerwca 2022 roku i mieści się w historycznej hali „W” w Wytwórni Filmów Dokumentalnych na Chełmskiej 21. Do tej pory VuFinder uczestniczył w produkcji ponad 40 reklam dla takich klientów jak: McCann New York, MRM New York, Havas London, Havas Warszawa, BETC Paris, Carlsberg czy Rattling Stuff.