Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

Panasonic EVA1 – młodsza siostra Varicam-a – testy

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
22 stycznia 2019
w Aktualności
Reading Time: 5min czytania
A A
Panasonic EVA1  – młodsza siostra Varicam-a – testy

Kamera EVA1 dostępna jest na rynku od prawie roku. Mimo że nie jest dedykowana do produkcji filmowej w standardzie DCI, z powodzeniem może pełnić rolę kamery B na planie produkcji filmowych, szczególnie gdy jako główny w czasie zdjęć wykorzystywany jest inny model tej firmy – Panasonic Varicam. Przez kilka dni mieliśmy możliwość testowania kamery EVA1 – oto nasze spostrzeżenia.

Kamery zamiast fotoaparatów

Panasonic zaprezentował kamerę z mocowaniem typu Canon EF. Obie firmy współpracują od dziesiątek lat. Ale można zarówno współpracować jak i konkurować. To rynek na którym jest dość tłoczno. Wszyscy czołowi producenci oferują kamery z matrycą o szerokości ok. 24 mm, taką jak klatka filmowa Super 35., z mocowaniem do obiektywów fotograficznych. Najczęściej jest to wspomniane mocowanie EF, ale na przykład Sony oferuje swoje mocowanie E – Mount. Oczywiście jest możliwość stosowania adapterów do optyki innych producentów lub też typowo filmowych PL. Przede wszystkim jednak chodziło o możliwość wykorzystania kolekcji dobrych obiektywów foto, gromadzonych przez niektórych operatorów przez lata. Ci, który posiadają „canonowskie” szkła z serii L – z czerwonym paskiem, mają optykę wystarczającą do filmowania w 4 K. Ta grupa kamer to wynik „pójścia za ciosem” po sukcesie filmujących fotoaparatów z dużą matrycą. Wszystkie wspomniane kamery używają właśnie klatki o filmowym, a nie fotograficznym rozmiarze FF. Mają też cechy i funkcje, które są niedostępne w filmujących aparatach. To urządzenia zaprojektowane od podstaw do realizacji filmów, a nie aparaty z dodatkową funkcją filmowania.

Filmowy obraz na „normalnych” kartach

Pierwsza rzecz, którą warto zauważyć w EVA1, to „normalne” karty pamięci. Oczywiście tylko najszybsze SDXC, ale łatwo dostępne i tańsze od zawodowych nośników, na których nagrywają konkurencyjne kamery. Jak zwykle dostępne są dwa sloty, które można konfigurować według potrzeb. Gdy zależny nam na najwyższych parametrach obrazu i pełnych możliwościach postprodukcyjnych możemy wybrać tryb RAW (próbkowanie 4:2:2 z 10-bitową głębią kolorów) będziemy musieli zapisywać strumień danych na zewnętrznym nośniku. Ta kamera generuje strumień danych do 400 Mb/sek. Dobre rezultaty zapewniają też mniej wymagające kodeki, do prostszych projektów.

I tu trzeba wspomnieć o drugiej ważnej charakterystyce tej kamery – trybach V-log i V-gamut, jak w kamerach Panasonic Varicam, zapewniających zapis obrazu o wielkiej szerokości tonalnej i kolorystycznej. Ta szerokość to 14 stopni przesłony. Jest porównywalna z taśmą filmową – jeszcze kilka lat temu niedościgłą pod tym względem. Tak jak w Varicam – możemy dowolnie ustawiać szybkość filmowania – od zdjęć przyśpieszonych do zwolnionych – 240 klatek na sekundę. Przy tym klatkażu są pewne ograniczenia jakościowe (tylko HD) i wykorzystanie tylko środka kadru – ale zwolniony 10x obraz nadal wygląda dobrze.

Kolejne rozwiązanie zaczerpnięte z filmowej serii Varicam – to dwie „natywne” czułości matrycy do wyboru – 800 albo 2500 ISO. Obie czułości można modyfikować w górę i w dół, tak że całkowity zakres wynosi 100 – 25600 ISO. Przy tak wysokiej czułości niezbędne jest stosowanie filtrów szarych w jasnym plenerze. Są wbudowane trzy i o gęstościach 2, 4, i 6 stopni przesłony.

Dla porównania – natywna czułość taśmy filmowej Eastman/Kodak przez pół wieku wzrosła od 50 ISO/ASA do obecnych 500.

Matryca ma rozdzielczość 5,7K. Ten nadmiar pozwala na zastosowanie elektronicznej stabilizacji obrazu – potrzebnej w kamerze, która jest zaprojektowana do pracy z ręki. Nadal mamy zapewnioną pełną rozdzielczość 4K, mimo że zmniejszamy nieco użyteczny rozmiar matrycy, by pozostało trochę miejsca na ustabilizowanie obrazu. Sczytywanie obrazu jest tak szybkie, że efekt przekoszenia pionów przy szybkich panoramach pozostaje niezauważalny.

Do pracy dokumentalnej z ręki, w niekontrolowanych warunkach potrzebna jest też funkcja autofocus. Zastosowano ją w tej lamerze, ale z testów porównawczych wynika, że jest nieco wolniejsza i mniej pewna. Pamiętajmy, że kamery filmowe nie mają i nigdy nie miały tej funkcji.

Pomyślano za to, by ułatwić pracę ostrzycielowi. Jest zarówno focus Aid – powiększanie wycinka kadru w celowniku jak i „peaking” – podkreślanie wybranym kolorem ostrych konturów obiektu w kadrze. Można nawet ustawić czarno-biały podgląd obrazu dla operatora. Jedyny kolor – to podkreślenie konturu ostrego obiektu. Czerwony jest tu bardzo wyrazisty.

Obraz jest wart tysiąca słów. Najlepiej samemu zobaczyć.

Kamera do pracy…

Od zawodowego operatora wymaga się wiedzy, doświadczenia praktycznego, dbałości o szczegóły. Wszystkie wymienione cechy będą mu potrzebne, by pracując kamerą EVA1 zarejestrować obraz najwyższej jakości. Bardzo się przyda oswojenie z „filozofią produktu” wspólną dla kamer Panasonic oraz ze strukturą menu, po którym trzeba się sprawnie poruszać.

Dotykowy ekran monitora 3,5 cala daje możliwość zmiany ustawień. Możemy również wywołać menu i zmieniać funkcje korzystając z kółka przyciskanego i przycisków na obudowie. Można też ustawić tryb info i zamiast obrazu wyświetlić na ekranie ustawienia kamery, które można korygować i zmieniać. Monitor jest mocowany typową śrubą statywową ¼ cala i może być przykręcony do swojego gniazda na rękojeści albo do dowolnego z ośmiu gniazd na górze obudowy, gdy odkręcimy rękojeść. Można go przykręcić obok uchwytu, z tyłu obudowy, gdy pracujemy ze statywu.

Kamera nie została natomiast wyposażona w osobny celownik do pracy w jasnych miejscach. Brakuje alternatywnej, światłoszczelnej osłony z lupą. To proste rozwiązanie znane od lat – moim zdaniem – bardzo by się przydało, ponieważ ekran nie jest zbyt jasny ani kontrastowy, a ma błyszczącą powierzchnię. Jeśli kręcimy zdjęcia plenerowe, należałoby dodatkowo kupić lub wynająć osobny celownik elektroniczny np. marki Zacuto, recenzowany w Kamerze nr 3/2015. W studio można podłączyć nawet duży monitor przez złącze HDMI i precyzyjnie kontrolować piękny obraz. Zastosowano wygodną funkcję konwersji miękkiego obrazu V-log, który trudno ocenić, na standardowy profil Rec 709. Prócz tego jest pięć typowych profili kolorystycznych do różnych zastosowań, gdy nie ma możliwości zrobienia pełnej koloryzacji. Możemy oczywiście osobno kształtować każdy parametr obrazu, tworząc swoje własne profile. Wymaga to doświadczenia i czasu na testy czy zdjęcia próbne. W ten sposób możemy jednak precyzyjnie zestroić parametry obrazu z drugą kamerą na przykład Varicam. Możemy też zsynchronizować time code. Panasonic udostępnia bezpłatną aplikację do sterowania wieloma funkcjami kamery ze smartfona i tabletu, zarówno z systemem Ios jak i Android. Jest możliwość aktualizacji i wgrania nowych wersji firmware za pośrednictwem karty pamięci z wgranym softem, włożonej do gniazda numer 1.

Ta kamera to narzędzie, które trzeba umieć w pełni wykorzystać. Gdy operator dokładnie wie, jakie efekty chce otrzymać, a ponadto ma dość czasu i wiedzy – może uzyskać filmowy obraz jak z kamer klady DCI, kilka razy droższych.

Więcej w wydaniu Film Tv Kamera nr 4/2018, które można kupić w Empikach lub zamówić TUTAJ https://unit.pl/kiosk-oferta/141/preproipostprodukcjafilmowatelewizyjnaivideo

  • ekran_dotykowy_o_umiarkowanej_jakotci._mikroskopijne_ikony_parametr-w.jpg
  • oseonu_gniazd_i_zeuczy_uchylone.jpg
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Pozostało tylko 7 dni do BEIKS MEDIA SHOW 2025!

Pozostało tylko 7 dni do BEIKS MEDIA SHOW 2025!

29 sierpnia 2025
Cudowne  Życie

Cudowne Życie

5 sierpnia 2025

Szkolenie : Podnoszenie kwalifikacji w produkcji programów telewizyjnych

17 czerwca 2025

ScriptArt – platforma dla scenarzystów i autorów tekstów

1 czerwca 2025

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym

12 maja 2025

Zmarł Leszek Kopeć

23 kwietnia 2025

Aktualności

Pozostało tylko 7 dni do BEIKS MEDIA SHOW 2025!
Aktualności

Pozostało tylko 7 dni do BEIKS MEDIA SHOW 2025!

29 sierpnia 2025
Cudowne  Życie
Aktualności

Cudowne Życie

5 sierpnia 2025
Szkolenie : Podnoszenie kwalifikacji w produkcji programów telewizyjnych
Aktualności

Szkolenie : Podnoszenie kwalifikacji w produkcji programów telewizyjnych

17 czerwca 2025
ScriptArt – platforma dla scenarzystów i autorów tekstów
Aktualności

ScriptArt – platforma dla scenarzystów i autorów tekstów

1 czerwca 2025
Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym
Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym

12 maja 2025
Zmarł Leszek Kopeć
Aktualności

Zmarł Leszek Kopeć

23 kwietnia 2025

Wydarzenia

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku
Wydarzenia

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025
Nierzeczywiste „Przeźrocza”
Wydarzenia

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025
BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!
Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025
Nagrody Polish Days 2025
Wydarzenia

Nagrody Polish Days 2025

4 sierpnia 2025
25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo
Wydarzenia

25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo

17 lipca 2025
Święto kina w Konstancinie
Wydarzenia

Święto kina w Konstancinie

4 lipca 2025
BEIKS MEDIA SHOW 2025 – Bezpłatne Pokazy Sprzętu Foto-Video-Film, Warsztaty, Seminaria
Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – Bezpłatne Pokazy Sprzętu Foto-Video-Film, Warsztaty, Seminaria

25 czerwca 2025
Festiwal Filmowy Maklaka i Jego Przyjaciół
Wydarzenia

Festiwal Filmowy Maklaka i Jego Przyjaciół

15 czerwca 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Pozostało tylko 7 dni do BEIKS MEDIA SHOW 2025! 29 sierpnia 2025
  • „Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku 29 sierpnia 2025
  • Nierzeczywiste „Przeźrocza” 28 sierpnia 2025
  • BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie! 21 sierpnia 2025
  • Cudowne Życie 5 sierpnia 2025
  • Nagrody Polish Days 2025 4 sierpnia 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Online Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .