Do tegorocznego Konkursu Głównego zakwalifikowało się 56 polskich filmów, które spełniły regulaminowy warunek tygodniowej dystrybucji kinowej w 2018 roku. W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny akademicy wyłaniali nominowanych spośród 42 tytułów, zaś do tytułu Najlepszego Filmowego Serialu Fabularnego pretendowało 16 produkcji.
Polskie Nagrody Filmowe Orły, przyznawane dorocznie przez Polską Akademię Filmową, to zwieńczenie kolejnego roku rodzimej kinematografii, a także uhonorowanie tych twórców, którzy w minionym roku wnieśli do niej najwięcej. Stworzone w 1999 roku Orły, przyznawane przez profesjonalistów – profesjonalistom, stały się jednymi z najbardziej pożądanych wyróżnień na polskim rynku filmowym.
Za prawidłowy przebieg procedury głosowania na wszystkich jego etapach osobiście odpowiadają Krzysztof Szułdrzyński i Piotr Wyszogrodzki, partnerzy PwC, wiodącej firmy audytorskiej, nadzorującej m.in. głosowanie na Oscary. „Rzetelność i wiarygodność to podstawowe wartości wieloetapowego procesu wyboru zwycięzców. PwC od początku istnienia Polskich Nagród Filmowych Orły dba o prawidłowość głosowania, dodatkowo czuwając nad tym, aby nikt przed oficjalnym ogłoszeniem nie poznał listy nominowanych i laureatów” – mówi Piotr Wyszogrodzki, partner w PwC.
Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Nominacje do Polskich Nagród Filmowych Orły 2019 otrzymali:
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
- "Dogman", reż. Matteo Garrone
- "Niemiłość", reż. Andriej Zwiagincew
- "Trzy billboardy za Ebbing", Missouri , reż. Martin McDonagh
NAJLEPSZY MONTAŻ
- Ewa Smal PSM, "7 uczuć"
- Jarosław Kamiński, "Fuga"
- Milena Fiedler PSM, "Kamerdyner"
- Andrzej Dąbrowski, "Książę i dybuk"
- Maciej Pawliński, "Over the limit"
- Bartosz Karczyński, "Plan B"
- Jarosław Kamiński, "Zimna Wojna"
NAJLEPSZE KOSTIUMY
- Justyna Stolarz, "7 uczuć"
- Małgorzata Braszka, Ewa Krauze, Małgorzata Gwiazdecka, Izabela Stronias, "Kamerdyner"
- Aleksandra Staszko, "Zimna wojna"
NAJLEPSZY DŹWIĘK
- Bartosz Putkiewicz, "Dywizjon 303. Historia prawdziwa"
- Mirosław Makowski, Piotr Pastuszak, Kacper Habisiak MPSE, Marcin Kasiński MPSE , "Kamerdyner"
- Maciej Pawłowski, Mirosław Makowski, "Zimna wojna"
ODKRYCIE ROKU
- Paweł Maślona, najlepsza reżyseria, "Atak Paniki"
- Gabriela Muskała, najlepszy scenariusz, "Fuga"
- Jagoda Szelc, najlepsza reżyseria, "Wieża. Jasny dzień"
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
- "1983", reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska
- "Rojst", reż. Jan Holoubek
- "Ślepnąc od świateł", reż. Krzysztof Skonieczny
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
- "Książę i dybuk", reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
- "Opera o Polsce", reż. Piotr Stasik
- "Over the limit", reż. Marta Prus
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
- Gabriela Muskała, "7 uczuć"
- Aleksandra Konieczna, "Jak pies z kotem"
- Agata Kulesza, "Zimna wojna"
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
- Adam Woronowicz, "Kamerdyner"
- Janusz Gajos, "Kler"
- Borys Szyc, "Zimna wojna"
NAJLEPSZA MUZYKA
- Filip Mišek, "Fuga"
- Mikołaj Trzaska, "Kler"
- Alexandre Desplat, "Prawdziwa historia"
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
- Joanna Macha, "Eter"
- Zbigniew Dalecki, Paweł Jarzębski , "Kamerdyner"
- Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński, "Zimna wojna"
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
- Gabriela Muskała, "Fuga"
- Anna Radwan, "Kamerdyner"
- Joanna Kulig, "Zimna wojna"
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
- Janusz Gajos, "Kamerdyner"
- Jacek Braciak, "Kler"
- Tomasz Kot, "Zimna wojna"
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
- Jolanta Dylewska PSC, "Ajka"
- Jakub Kijowski PSC, "Fuga"
- Łukasz Żal, "Zimna wojna"
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
- Marek Koterski, "7 uczuć"
- Wojciech Rzehak, Wojciech Smarzowski, "Kler"
- Paweł Pawlikowski, Janusz Głowacki, "Zimna wojna"
NAJLEPSZA REŻYSERIA
- Janusz Kondratiuk, "Jak pies z kotem"
- Wojciech Smarzowski, "Kler"
- Paweł Pawlikowski, "Zimna wojna"
NAJLEPSZY FILM
- "Kamerdyner", reż. Filip Bajon
- "Kler", reż. Wojciech Smarzowski
- "Zimna wojna", reż. Paweł Pawlikowski