Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Technika/sprzęt

Monitor do edycji wideo – 10 warunków

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
25 listopada 2021
w Technika/sprzęt
Reading Time: 5min czytania
A A
Monitor do edycji wideo – 10 warunków

Na sprzęt wydajemy krocie. Na kamery, aparaty, stabilizatory, mikrofony i oświetlenie oraz całą listę innych akcesoriów. Wszystkie one dają nam poczucie, że tworzymy najlepszy obraz. Zdarza się jednak, że zapominamy o urządzeniu, które jest niezbędne, abyśmy mogli z naszej twórczości wydobyć cały potencjał.

Chodzi oczywiście o monitor. Powinien być wysokiej klasy. Konkretnej marki? A może warto zdefiniować potrzeby, a potem skonfrontować z nimi aktualną ofertę? W filmie barwą kreujemy emocje. Jak zadbać o to, aby kolory były zgodnie z zamysłem twórcy, a obraz dawał szerokie możliwości ekspresji?

BenQ jest producentem monitorów dla profesjonalistów pracujących z obrazem. To serie SW i PD.  Zestaw przemyślanych funkcji i jakość wyświetlanego obrazu w zestawieniu z ceną urządzeń sprawia, że warto poznać je bliżej. Przyjrzyjmy się modelom BenQ SW321C, BenQ PD3220U I najnowszej propozycji producenta – 34-calowemu BenQ PD3420Q.

Jakie cechy musi posiadać monitor, który pomoże nam efektywnie pracować z obrazem? Zdefiniowaliśmy dziesięć.

1 – Duży ekran

Minimum 27 cali, lepiej – 32, a może 34? Taki ultra panoramiczny o proporcjach 21:9, czyli BenQ PD3420Q stworzony jest do wyświetlania timeline w programach do montażu wideo. Potrzebna jest przestrzeń do wyświetlenia wszystkich palet narzędziowych i okna podglądu mediów? Sprawdzą się w tym przypadku także 32-calowe BenQ SW321C i BenQ PD3220U.

2 – Rozdzielczość 4K UHD

To już standard. Wygodny nawet wtedy, gdy większość treści jest eksportowana w 1080p. Monitory – BenQ SW321C, BenQ PD3220U – oferują 4K UHD (3840×2160), zaś BenQ PD3420Q – 2K WQHD (3440×1440).

3 – HDR

Możliwość reprodukcji treści o bardzo wysokiej jasności z zachowaniem szczegółów w ciemnych partiach obrazu – w praktyce przekłada się na realistyczną reprodukcję źródeł światła w obrazie. Jeśli monitor oferuje wyświetlanie zgodne z HDR10 i HLG, jest to dodatkowy atut przemawiający za uniwersalnością sprzętu. Wszystkie wymienione monitory obsługują technologię HDR10.

4 – Równomierność podświetlania panelu

W monitorach przeznaczonych do prac z obrazem szczególnie istotna jest spójność barw, czyli jednakowa ich prezentacja zarówno w centrum jak i na krawędziach ekranu. W monitorach BenQ wykorzystywane jest rozwiązanie Uniformity Technology do precyzyjnego strojenia barw i jasności setek oddzielnych pól na całym ekranie.

5 – Gamut czyli przestrzeń kolorów

Przestrzeń barw – im większa tym lepsza. Wyświetlane barwy będą bardziej nasycone i bliższe rzeczywistym. Gamut jest wyrażany zwykle w procentach danej przestrzeni barwnej. W specyfikacji jest wskazane, jaki zbiór kolorów dany monitor jest w stanie odtworzyć względem standardowych przestrzeni roboczych czy standardów emisyjnych. Warto szukać monitora wykraczającego poza zakres RGB i Rec.709, zwłaszcza że smartfony i inne urządzenia mobilne mają możliwość reprodukcji palety DCI-P3.

Monitor PD3220U oferuje 100% zgodność z paletami sRGB i Rec. 709 oraz 95% zgodności z DCI-P3. BenQ SW321C – 99% pokrycia Adobe RGB, 95% DCI-P3 i 100% pokrycie przestrzeni kolorów sRGB. 10-bitowa głębia kolorów i 16-bitowa tabela przyporządkowania kolorów (3D LUT) zapewniają nieskazitelne kolory z dokładnością Delta E≤2. W przypadku BenQ PD3420Q również mamy gwarancję pokrycia 100% sRGB/Rec.709 i 98% DCI-P3  z dokładnością Delta E≤3.

6 – Zgodność kolorów

Poprawność reprodukcji barw po wyjęciu monitora z pudełka gwarantowana jest zwykle poprzez kalibrację fabryczną i dołączony do monitora certyfikat. Ogólne możliwości monitorów potwierdzają też zewnętrzne firmy – dając certyfikaty zgodności. Do każdego egzemplarza z omawianych monitorów BenQ dołączony jest raport z jego fabrycznej kalibracji koloru. Dzięki certyfikatom Calman Verified i Pantone Validated zyskujemy pewność światowych standardów reprodukcji kolorów. Monitory z rodziny SW przeznaczonej dla najbardziej wymagających fotografów posiadają możliwość sprzętowej kalibracji kolorów i co więcej, BenQ oferuje do tego własne oprogramowanie – Palette Master Element.

7 – Matryca

Specjalne wykończenie matrycy minimalizujące refleksy świetlne, co ma wpływ na jakość obrazu i wygodę pracy. W monitorach BenQ technologia AQCOLOR w połączeniu z matrycą IPS 4K HDR zapewnia 10-bitową precyzję odwzorowania barw. Matryce IPS (In-Plane Switching) oferują szerszy kąt widzenia i lepsze odwzorowanie kolorów niż matryce VA. Dlatego polecane są do prac graficznych. Wyświetlane na nich kolory są żywe i kontrastowe.  

8 – Ergonomia, czyli wygoda obsługi

W czasie wielogodzinnej pracy przy monitorze bardzo istotne są często drobne udogodnienia, takie jak Hotkey Puck – programowalny, szybki przełącznik funkcji monitora – wyposażony w pięć klawiszy i pokrętło. Pomaga uprościć nawigowanie po ekranowym menu monitora (OSD) oraz szybką zmianę trybu pracy np. zmianę palet kolorów. Użytkownik może wybranym klawiszom przypisać funkcje, z których najczęściej korzysta i w ten sposób zwiększyć efektywność i wygodę pracy.

DualView to funkcja podziału ekranu na dwa niezależne okna, w których wyświetlane są obok siebie obrazy w różnych trybach ustawienia parametrów koloru np. sRGB i P3. Przy tworzeniu komfortowego stanowiska pracy istotny jest duży zakres regulacji położenia ekranu – pochylanie dół/góra, obrót lewo/prawo, regulacja wysokości a także obrót o 90° do pionu (tzw. tilt).

9 – Złącza

Monitor musi oferować zestaw nowoczesnych złączy sygnałowych, dostosowanych do potrzeb użytkownika. BenQ PD3220U ma 2 gniazda USB-C zgodne z Thunderbolt™ 3, co m.in. pozwala projektantom uzyskać połączenie łańcuchowe do dwóch monitorów 4K i uzyskać większą przestrzeń roboczą i szybkość transmisji danych. 

Port USB-C w monitorze SW321C i PD3420Q pozwala na szybką transmisje wideo, audio oraz innych danych w połączeniu z zasilaniem podłączonego laptopa.

10 – Zastosowania

Istotny jest stosunek możliwości i jakości do ceny monitora. Monitory BenQ mają zaimplementowane rozwiązania i technologie wspierające pracę projektantów i funkcje, które pomagają automatyzować niektóre procesy. Przy jakich zastosowaniach monitory te sprawdzą się najlepiej?

32 calowy BenQ PD3220U to monitor z matrycą IPS 4K HDR (3840×2160) z rodziny PD przeznaczony dla grafików, twórców wideo i projektantów.

34 calowy BenQ PD3420Q ultra panoramiczny monitor WQHD (3440×1440), także z rodziny PD również polecany jest dla grafików, twórców wideo i projektantów.

32 calowy BenQ PhotoVue SW321C – to x kolei monitor z matrycą IPS UHD (3840×2160) i sprzętową kalibracją kolorów, z rodziny SW przeznaczonej dla najbardziej wymagających fotografów. Natywnie obsługuje nieskompresowane 10-bitowe formaty wideo 4:4:4 lub 4:2:2 i 4:2:0, a także standardy HDR10 i HLG .

Więcej informacji na stronie: BenQ.pl

Tagi: 3d4k4K HDRbarwaBenQekranFilmfotografgrafikHDRkolorymikrofonmontażsprzętUHDwideo
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Projektor – Sony VPL-XW7000ES

Projektor – Sony VPL-XW7000ES

10 lutego 2023
Sony wprowadza na rynek nowy mikrofon C-80 do nagrań studyjnych

Sony wprowadza na rynek nowy mikrofon C-80 do nagrań studyjnych

8 października 2022

Sony Electronics zapowiada VENICE Extension System 2

9 września 2022

BEIKS Nowość – Libec TH-M Monopod Aluminiowy Zestaw (TH-M KIT)

21 maja 2022

Kamery Panasonic z funkcją PTZ

14 kwietnia 2022

AMP Visual TV wykorzysta w produkcjach nowy mikser Sony XVS-G1

28 stycznia 2022

Aktualności

Visegrad Film Forum
Aktualności

Visegrad Film Forum

4 marca 2023
IO z 11 nominacjami do Orłów
Aktualności

IO z 11 nominacjami do Orłów

3 marca 2023
Canon aktualizuje oprogramowanie sprzętowe dla aparatów z serii EOS R za pośrednictwem aplikacji Canon Camera Connect
Aktualności

Canon aktualizuje oprogramowanie sprzętowe dla aparatów z serii EOS R za pośrednictwem aplikacji Canon Camera Connect

2 marca 2023
Trwa nabór na III edycję bezpłatnych warsztatów scenariuszowych filmów fabularnych o tematyce historycznej Akademii Filmowej Festiwalu NNW
Aktualności

Trwa nabór na III edycję bezpłatnych warsztatów scenariuszowych filmów fabularnych o tematyce historycznej Akademii Filmowej Festiwalu NNW

13 lutego 2023
Odbiorcy chcą błyskawicznych publikacji wiarygodnych treści – wyniki badania zleconego przez Sony
Aktualności

Odbiorcy chcą błyskawicznych publikacji wiarygodnych treści – wyniki badania zleconego przez Sony

12 lutego 2023
Pierwsze, europejskie, wirtualne studio produkcyjne z technologią Sony Crystal LED
Aktualności

Pierwsze, europejskie, wirtualne studio produkcyjne z technologią Sony Crystal LED

15 stycznia 2023

Wydarzenia

Visegrad Film Forum rozpoczęty
Wydarzenia

Visegrad Film Forum rozpoczęty

16 marca 2023
NOMINOWANI DO ORŁÓW 2023
Wydarzenia

NOMINOWANI DO ORŁÓW 2023

12 lutego 2023
Festiwal Orły 2023. Święto polskiego kina w kinie Iluzjon od 9 stycznia do 3 lutego 2023
Wydarzenia

Festiwal Orły 2023. Święto polskiego kina w kinie Iluzjon od 9 stycznia do 3 lutego 2023

10 stycznia 2023
Script Fiesta
Wydarzenia

Script Fiesta

29 grudnia 2022
NAGRODY KINA 2022
Wydarzenia

NAGRODY KINA 2022

14 grudnia 2022
19.Europejski Festiwal Filmowy Integracja Ty i Ja
Wydarzenia

19.Europejski Festiwal Filmowy Integracja Ty i Ja

3 grudnia 2022
Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 2022
Wydarzenia

Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 2022

2 grudnia 2022
30.Festiwal Camerimage zakończony!
Wydarzenia

30.Festiwal Camerimage zakończony!

22 listopada 2022

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Visegrad Film Forum rozpoczęty 16 marca 2023
  • Visegrad Film Forum 4 marca 2023
  • IO z 11 nominacjami do Orłów 3 marca 2023
  • Canon aktualizuje oprogramowanie sprzętowe dla aparatów z serii EOS R za pośrednictwem aplikacji Canon Camera Connect 2 marca 2023
  • Trwa nabór na III edycję bezpłatnych warsztatów scenariuszowych filmów fabularnych o tematyce historycznej Akademii Filmowej Festiwalu NNW 13 lutego 2023
  • Odbiorcy chcą błyskawicznych publikacji wiarygodnych treści – wyniki badania zleconego przez Sony 12 lutego 2023

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci dokumentalny dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FINA FPFF historia kamera kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs michał wróblewski netflix Online Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser serial sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .