Muzyka z filmu Ikar. Legenda Mietka Kosza dostała najwięcej punktów od jury składającego się z prawie 50 ekspertów muzycznych i filmowych. Ścieżka dźwiękowa otrzymała już nagrodę na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz MocArta RMF Classic. Choć z kompozytorem nie udało nam się w tym roku spotkać osobiście, był z nami wirtualnie, w studiu festiwalowym. Tuż przed wieczornym koncertem Cinematic Piano: Lion. Droga do domu.
Nagroda za najlepszą autorską muzykę powstałą w ubiegłym roku do polskiej produkcji – filmu, serialu lub animacji – ma przede wszystkim krajowe znaczenie. Powstała jako wyraz niezgody na niepokojącą praktykę polskiego rynku muzycznego i filmowego – soundtracki do wielu popularnych produkcji nie są przygotowywane ani nawet planowane z przeznaczeniem wydawniczym. Wyjątek stanowią ścieżki zawierające piosenki wykorzystane w filmie (najczęściej dotyczy to komedii romantycznych). Trudno mówić o promocji muzyki filmowej czy nazwisk twórców piszących dla polskiego kina, gdy niełatwo jest zdobyć materiał do przedstawienia na krajowych i międzynarodowych konkursach.
Spośród kilkudziesięciu soundtracków powstałych w 2019 roku wyselekcjonowaliśmy 10 tytułów, z których grono dziennikarzy, krytyków i blogerów związanych z branżą filmową i muzyczną wyłoniło najlepszą propozycję. Nominowani zostali: Daniel Bloom za Słodki koniec dnia, Antoni Komasa-Łazarkiewicz za Obywatela Jonesa, Leszek Możdżer za Ikara. Historię Mietka Kosza, Łukasz Pieprzyk za Legiony, Jan Sanejko za Interior, Marcin Stańczyk za Ciemno, prawie noc, Łukasz Targosz za Watahę, Michał Woźniak za Pana T., Hubert Zemler za Eastern i Maciej Zieliński za Sługi wojny.
W głosowaniu najwięcej punktów zdobyła ścieżka dźwiękowa do filmu Ikar. Legenda Mietka Kosza w reżyserii Macieja Pieprzycy. „Kosz jest dosyć zagadkową postacią, więc wejście w jego świat to była podroż przez bardzo wiele rzeczywistości. Związanych też z jakąś czernią, która go spowijała i jego światem dźwiękowym, który on na przestrzeni swojego życia wytworzył. To nie była łatwa podróż. Ale przyznaję – mogłem sobie pograć trochę jazzu” – mówi Leszek Możdżer. Nagrodzoną ścieżkę dźwiękową będziemy mogli usłyszeć na żywo za rok podczas 14. FMF w Krakowie.
Laureatem pierwszej edycji Polskiej Ścieżki Dźwiękowej Roku 2018 został Bartosz Chajdecki, autor soundtracku do serialu fabularnego Kruk. Szepty słychać po zmroku w reżyserii Macieja Pieprzycy. Muzyka ta została już wykonana podczas zeszłorocznego koncertu Scoring4Polish Directors, dlatego w ramach nagrody kompozytor zaprezentuje podczas TV Series Gala (30 maja 2021 w Tauron Arenie Kraków) swoje kolejne serialowe produkcje – Wojenne dziewczyny oraz Młody Piłsudski.
„Mamy nadzieję, że ustanowione przez nas wyróżnienie będzie ważnym narzędziem budowania szacunku i uznania dla kompozytorów tworzących muzykę na potrzeby rodzimej kinematografii” – podsumowuje Robert Piaskowski.
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie to jeden z najważniejszych festiwali muzyki filmowej na świecie. O niepowtarzalności imprezy decyduje unikalne łączenie najwyższej jakości interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez czołowych muzyków i orkiestry w połączeniu z wysokiej jakości obrazem. Monumentalne widowiska muzyczno – filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, ale również rozmachem wykonawczym, poziomem artystycznym prezentowanych dzieł oraz ze względu na obecność najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Wydarzenia te nie mają sobie równych w Europie. FMF przyciąga współczesną elitę świata muzyki, kultury i filmu, a także miłośników gier komputerowych, kina i sztuki filmowej. FMF to także ważne spotkania branżowe, a zarazem miejsce prawykonań wielu dzieł muzyki filmowej, nierzadko w obecności reżyserów światowego formatu. Więcej na: www.fmf.fm