Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Wydarzenia

„Kamienie na szaniec” w kinach

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
17 marca 2014
w Wydarzenia
Reading Time: 3min czytania
A A
„Kamienie na szaniec” w kinach

7 marca 2014 na ekrany polskich kin wszedł film „Kamienie na szaniec” w reżyserii Roberta Glińskiego. 3 marca w Warszawie odbyła się konferencja prasowa z udziałem twórców. Wyjaśniali oni, dlaczego film nie jest klasyczną adaptacją książki Aleksandra Kamińskiego, lecz współczesnym spojrzeniem na literacką formę zaproponowaną przez Kamińskiego.


W konferencji uczestniczyli m.in. reżyser Robert Gliński, operator Paweł Edelman, producent Mariusz Łukomski z Monolith Films oraz współproducent Maciej Ciupiński, autorzy scenariusza Dominik W. Rettinger i Wojciech Pałys, autor muzyki Łukasz Targosz, autor piosenki promującej film Dawid Podsiadło, aktorzy: Tomasz Ziętek („Rudy”), Marcel Sabat („Zośka”), Kamil Szeptycki („Alek”), Magdalena Koleśnik („Monia”), Sandra Staniszewska („Hala”), Artur Żmijewski (ojciec „Rudego”), Krzysztof Globisz (ojciec „Zośki”), Wojciech Zieliński („Orsza”), Anna Dereszowska oraz Wolfgang Boos i Heiko Raulin, którzy wcieli się w oprawców „Rudego”.

Autorzy scenariusza mówili o trudnościach w przełożeniu literackiego pierwowzoru na język współczesnego kina. „Kamienie na szaniec”, poza bardzo precyzyjnie opisaną całą sekwencją akcji pod Arsenałem, praktycznie nie nadają się do adaptacji. Cała reszta scen musiała zostać wymyślona. Dialogi i sytuacje, których nie było w książce, musieliśmy stworzyć na podstawie inspiracji literackich i relacji prywatnych. (…) Kolejną trudnością było przełożenie patosu książki na język codziennych zdarzeń. Książka pisana w 1943 roku, w czasie największego terroru niemieckiego, była z konieczności pisana z patosem. Z każdej strony była to idealizacja, legenda, mit.(…) W naszym filmie nie ma patosu deklaratywnego, natomiast jest wzniosłość i jest głębia – usłyszeliśmy podczas spotkania.

Do tego wątku nawiązał także operator, Paweł Edelman, który odnosząc się do swojej pracy przy „Kamieniach na szaniec”, opowiadał o założeniach, jakie przyświecały twórcom, by zrobić film nowoczesny i przemawiający do współczesnego widza. Dlatego postawili na dynamiczny montaż i intensywną kolorystykę.

Reżyser filmu Robert Gliński zadedykował film swojej mamie, która znała bohaterów „Kamieni na szaniec”: – Była sanitariuszką w batalionie „Zośka”, harcerk (…).Czasami wspominała, jak ginęły jej koleżanki czy koledzy, jak zachowywała się ludność Warszawy np. na Starówce w stosunku do powstańców. To były opisy, które często nie pokrywały się z tym, co czytamy w książkach.

Główne role zagrali debiutanci. Marcel Sabat, grający w filmie rolę „Zośki”, czy Tomasz Ziętek wcielający się w „Rudego”.

Magdalena Koleśnik zagrała filmową „Monię”, i tak mówiła o śmierci filmowego ukochanego: – Pragnęłam, żeby moja bohaterka niosła życie. Śmierci było wokół tak dużo, że chciałam, żeby Monia aplikowała jak najwięcej życia, aż do końca, dlatego nie chciała i nie mogła uwierzyć, że Rudy już nie żyje.

Dominik W. Rettinger odniósł się do czasów, gdy był asystentem reżysera przy filmie „Akcja pod Arsenałem” w reżyserii Jana Łomnickiego z 1977 roku: – Kiedy przychodziłem na plan „Kamieni na szaniec”, to się zacząłem bać o ten film, ponieważ porównanie wypadało zdecydowanie na niekorzyść „Kamieni …” pod względem ilości środków, którymi te dwa filmy dysponowały. W „Akcji pod Arsenałem” tych środków było pięć, a może dziesięć razy więcej. Codziennie było kilkudziesięciu statystów na planie, z którymi musiałem sobie dawać radę, ogromna ilość samochodów, wozów konnych, platform, broni, wojska itd. Wybudowano przecież ogromną dekorację, całe skrzyżowanie ulic. To był film robiony z ogromnym rozmachem. Tu wydawało mi się, że skromność tych środków jest porażająca, że ten film będzie bardzo ubogi. Tymczasem (…) ogromnym wysiłkiem scenografów, producentów i mistrzowską pracą Pawła i Roberta, została wspaniale odtworzona atmosfera okupacyjnej stolicy.

Autor muzyki Łukasz Targosz stwierdził: – Jestem bardzo szczęśliwy, że udało mi się napisać muzykę bardzo nowoczesną, niekonwencjonalną, niespotykaną do tej pory w filmach historycznych – dodał.

Za efekty specjalne i pirotechniczne w „Kamieniach na szaniec” odpowiada Simon Cockren, który współtworzył filmy „Szeregowiec Ryan” czy „Obcy – decydujące starcie”. Efekty komputerowe zrealizowało studio Di Factory, współpracujące ze Stevenem Spielbergiem czy Jamesem Cameronem.

„Kamienie na szaniec” są współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. Więcej informacji na stronie: www.kamienienaszaniec.com.

Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Tarnowska Nagroda Filmowa

Tarnowska Nagroda Filmowa

25 maja 2025
65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider

65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider

22 maja 2025

Młodzi i Film

15 maja 2025

TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo

15 kwietnia 2025

Gala PSC

31 marca 2025

„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF

28 marca 2025

Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym
Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym

12 maja 2025
Zmarł Leszek Kopeć
Aktualności

Zmarł Leszek Kopeć

23 kwietnia 2025
Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz  produkcji wirtualnej.
Aktualności

Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz produkcji wirtualnej.

17 kwietnia 2025
Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1
Aktualności

Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1

14 kwietnia 2025
Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II
Aktualności

Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II

12 kwietnia 2025
Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini
Aktualności

Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini

9 kwietnia 2025

Wydarzenia

Tarnowska Nagroda Filmowa
Wydarzenia

Tarnowska Nagroda Filmowa

25 maja 2025
65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider
Wydarzenia

65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider

22 maja 2025
Młodzi i Film
Wydarzenia

Młodzi i Film

15 maja 2025
TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo
Wydarzenia

TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo

15 kwietnia 2025
Gala PSC
Wydarzenia

Gala PSC

31 marca 2025
„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF
Wydarzenia

„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF

28 marca 2025
Blackmagic Design OPEN DAY – 20.03.2025 – BEIKS – ul. Bartycka 115, Warszawa
Wydarzenia

Blackmagic Design OPEN DAY – 20.03.2025 – BEIKS – ul. Bartycka 115, Warszawa

19 marca 2025
74. FORUM HUMANUM MAZURKAS
Wydarzenia

74. FORUM HUMANUM MAZURKAS

22 lutego 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Tarnowska Nagroda Filmowa 25 maja 2025
  • 65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider 22 maja 2025
  • Młodzi i Film 15 maja 2025
  • Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym 12 maja 2025
  • DALAJLAMA. PRZEZ MĄDROŚĆ DO SZCZĘŚCIA 1 maja 2025
  • DALAJLAMA. PRZEZ MĄDROŚĆ DO SZCZĘŚCIA 24 kwietnia 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FINA FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .