Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Technika/sprzęt Kamery

Kamery Panasonic z funkcją PTZ

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
14 kwietnia 2022
w Kamery
Reading Time: 6min czytania
A A
Kamery Panasonic z funkcją PTZ

Tego rodzaju kamery są już na rynku dobrze znane. Zdalnie sterowane, zintegrowane z głowicą urządzenia pierwotnie przeznaczone były dla potrzeb systemów bezpieczeństwa oraz celem ochrony obiektów.

Później udoskonalane, o coraz lepszych parametrach obrazu, zaczęły być wykorzystywane w niskobudżetowych transmisjach internetowych. Następnie przyszedł czas na wykorzystanie ich także w produkcji różnego rodzaju programów telewizyjnych z gatunku reality show. Ostatnio znalazły zastosowanie w rumuńskiej telewizji.

Kamery PTZ mają wiele zalet. Niewielkich rozmiarów, dyskretnie umocowane pod sufitem, nie rzucają się w oczy uczestnikom programu, którzy zachowują się swobodnie, nie zwracając uwagi na to, że są filmowani. Pracą kilku tego rodzaju kamer steruje zazwyczaj z reżyserki jeden operator. Na uwagę zasługuje korzystny przelicznik jakości do ceny. O jednym z takich modeli –AW-UE 100 szczegółowo pisaliśmy w ubiegłym roku.

Aktualnie, a dokładniej w kwietniu 2022 roku, Panasonic wypuszcza na rynek nową linię kamer z funkcją PTZ (Pan Tilt Zoom) –  czyli AW-UE 20, 40, 50, 70, 80. Od momentu wprowadzenia do dystrybucji pierwszych modeli w 2009 roku (pierwsza kamera PTZ 4K 50p to model z 1-calowym czujnikiem MOS i szerokim kątem widzenia 75°, a także z 20-krotnym zoomem optycznym) ta gama zdalnych urządzeń systematycznie się rozrasta.

Użytkownicy mogą wybierać między dwiema liniami kolorystycznymi – czarną i białą. Obecnie linia adresowana do światowych nadawców, streamerów wideo z konferencji i wydarzeń na żywo, a także dla nauczycieli do pracy zdalnej, zyskuje nowe zastosowania. Jednym z nich są transmisje wydarzeń masowych, a także transmisje uroczystości religijnych, na przykład z klasztoru na Jasnej Górze.

Wyzwania realizacyjnewiążą się w tym przypadku przede wszystkim z trudnymi warunkami oświetleniowymi, jakie panują wewnątrz tego i podobnych obiektów, wymagających transmisji telewizyjnej wysokiej rozdzielczości przez kilkanaście (w przypadku Jasnej Góry – jest to aż osiemnaście) godzin na dobę.

Dzięki zastosowaniu najnowszej technologii dużego przetwornika obrazu MOS (typ 1”), kamery PTZ 4K (2160/50p) umożliwiają wierne odwzorowanie obrazu w  trudnych warunkach oświetleniowych. Płynna, bezszelestna praca głowicy panoramicznej jest możliwa dzięki napędowi typu direct drive.

– Praca ze sprzętem Panasonic jest bardzo intuicyjna i łatwa. Dzięki konsoli, wyposażonej w joystick, mogę przybliżać i oddalać obraz, zmieniać klatki, regulować powiększenie czy kolorystykę obrazu. Nasz sygnał wideo jest emitowany w różnych kanałach telewizyjnych, a dzięki ustawieniom fabrycznym, mimo że jestem sam w studiu, obraz wygląda, jakby był nagrywany przez wiele osób jednocześnie – tłumaczy realizator wizji, obsługujący klasztor na Jasnej Górze.

Kamery Panasonic towarzyszą uroczystościom w Sanktuarium Matki Bożej na Jasnej Górze w Polsce od prawie 20 lat. W grudniu 2019 roku zainstalowano tam kamery AW-UE150, aktualnie dostępne są ich nowsze siostry – AW-UE 20, 40, 50, 70, 80. Wszystkie kamery obrotowe sterowane są przez realizatora korzystającego z pulpitu AW-RP150, umieszczonego w pokoju centralnej sterowni i umożliwiają realizację transmisji na żywo, bez udziału innych służb technicznych.

Z powodu unikalnego wystroju świątyni niemożliwe jest zastosowanie tam dodatkowego oświetlenia, które zwiększałoby jasność w obiekcie, ale i podnosiłoby temperaturę w kaplicy, co z kolei mogłoby w niekorzystny sposób wpłynąć na znajdujący się tam obraz. Wzrost temperatury i wilgotności powietrza mogłyby mieć również szkodliwy wpływ na stan i trwałość pozostałych eksponatów.

Podczas transmisji na żywo, dzięki sterownikowi AW-RP150, realizator korzysta z zaprogramowanych położeń kamer oraz zapamiętanej trajektorii  ruchu, aby uzyskać oczekiwane obrazy i sceny, których sekwencje przy wykorzystaniu miksera wizyjnego są następnie przesyłane do serwera produkcyjnego. Sygnał z serwera jest dostarczany do kodera SRT, co umożliwia przesyłanie wysokiej jakości transmisji za pośrednictwem nowoczesnej infrastruktury IT, bez konieczności korzystania z transmisji satelitarnych.

Wbudowany w sterownik joystick pozwala na precyzyjne poruszanie kamerami i kadrowanie ujęć w zależności od potrzeb. Funkcja kadrowania (Crop), którą posiadają kamery o wysokiej rozdzielczości, pozwala na przechwycenie do osiemnastu obrazów z sześciu różnych kamer. Następuje to poprzez wyodrębnienie z jednej klatki 4K  trzech zupełnie oddzielnych FHD, co daje znacznie więcej możliwości transmisyjnych.

Niezawodność kamer Panasonic została wystawiona na próbę w czasie pandemii, kiedy transmisje z Kaplicy Cudownego Obrazu odbywały się codziennie, przez kilkanaście godzin, 7 dni w tygodniu, przez cały rok. Przekazy telewizyjne do odbiorców na innych kontynentach prowadzono drogą satelitarną, ze względu na różnice czasowe o różnych porach dnia. Jeżeli sygnał nie był wykorzystywany przez nadawców telewizyjnych, przekaz towarzyszył odbiorcom dzięki internetowej transmisji on-line.

Pięć kamer PTZ Panasonic AW-UE 20, 40, 50, 70, 80 jest sterowanych przez jednego realizatora transmisji, który kontroluje ruch, ujęcia wszystkich kamer oraz zdalnie zmienia jasność i ostrość obrazu.

AW-UE20

Kamera PTZ 4K z przetwornikiem MOS 4K typu 1/2,8 i szerokim kątem widzenia 71°, 12-krotnym zoomem optycznym; wszechstronne wyjścia, w tym 3G-SDI, HDMI, USB i IP – wszystko w nowo zaprojektowanej kompaktowej obudowie dla łatwej obsługi i instalacji.

AW-UE40

Kamera PTZ 4K 25p z czujnikiem MOS 4K typu 1/2,5 i szerokim kątem widzenia 74,1°, 24-krotnym zoomem optycznym, nowym układem silnika z napędem bezpośrednim; wszechstronne wyjścia, w tym HDMI, USB i IP; oraz wsparcie dla SRT, NDI| HX w wersji 2 i RTMP/RTMPS.

AW-UE50

Kamera PTZ 4K 25p z czujnikiem MOS 4K typu 1/2,5 i szerokim kątem widzenia 74,1°, 24-krotnym zoomem optycznym, nowym układem silnika z napędem bezpośrednim; wszechstronne wyjścia, w tym 3G-SDI, HDMI, USB i IP; oraz wsparcie dla SRT, NDI| HX w wersji 2 i RTMP/RTMPS.

AW-UE70

Kamera PTZ 4K 25p z przetwornikiem MOS typu 1/2.3, doskonałym obrazem 4K przez HDMI, USB i LAN oraz wideo HD przez 3G-SDI (do 1080/50p), optycznym zoomem 20x i Genlock.

AW-UE80

Kamera PTZ 4K 50p z czujnikiem MOS 4K typu 1/2,5 i szerokim kątem widzenia 74,1°, 24-krotnym zoomem optycznym, nowym silnikiem napędu bezpośredniego, protokołem FreeD do zastosowań AR/VR; oraz najnowsze protokoły transmisji IP, w tym NDI, NDI| HX wersja 2 i SRT.

Jak wynika z najnowszych informacji firmy Panasonic, na świecie sprzedano już 200.000 kamer PTZ.

https://www.linkedin.com/posts/panasonic-broadcast-proav-europe_thank-you-i-panasonic-ptz-camera-systems-activity-6915221560014290944-G_zG

Fot. Panasonic

Tagi: 4kczujnikkameraPanasonicprzetwornikprzykładPTZreality showstreamerwideozoom
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Sony Electronics zapowiada VENICE Extension System 2

Sony Electronics zapowiada VENICE Extension System 2

9 września 2022
VENICE 2 OFICJALNIE POKAZANA!

VENICE 2 OFICJALNIE POKAZANA!

18 listopada 2021

Sony uruchamia C3 Portal — rozwiązanie nowej generacji umożliwiające zdalną produkcję przy użyciu kamer połączonych z chmurą

19 września 2021

RTL Belgium automatyzuje studia radiowe w Brukseli z użyciem kamer PTZ Sony

3 sierpnia 2021

AW-UE100 – nowa kamera Panasonic

25 października 2020

Nowe kamery 4K od Sony

25 kwietnia 2020

Aktualności

Pierwsze, europejskie, wirtualne studio produkcyjne z technologią Sony Crystal LED
Aktualności

Pierwsze, europejskie, wirtualne studio produkcyjne z technologią Sony Crystal LED

15 stycznia 2023
Projekt „Poruszenie”
Aktualności

Projekt „Poruszenie”

13 stycznia 2023
Efekty są, a jakby ich nie było
Aktualności

Efekty są, a jakby ich nie było

29 listopada 2022
Wkrótce premiera animacji o żołnierzach wyklętych
Aktualności

Wkrótce premiera animacji o żołnierzach wyklętych

28 listopada 2022
BEIKS – Tylko u nas prawdziwy BLACK FRIDAY i uczciwe promocje ❗❗❗
Aktualności

BEIKS – Tylko u nas prawdziwy BLACK FRIDAY i uczciwe promocje ❗❗❗

25 listopada 2022
OTO Film ogłasza powstanie nowej spółki. Under Ski Tower zajmie się produkcją filmową i telewizyjną
Aktualności

OTO Film ogłasza powstanie nowej spółki. Under Ski Tower zajmie się produkcją filmową i telewizyjną

11 listopada 2022

Wydarzenia

Festiwal Orły 2023. Święto polskiego kina w kinie Iluzjon od 9 stycznia do 3 lutego 2023
Wydarzenia

Festiwal Orły 2023. Święto polskiego kina w kinie Iluzjon od 9 stycznia do 3 lutego 2023

10 stycznia 2023
Script Fiesta
Wydarzenia

Script Fiesta

29 grudnia 2022
NAGRODY KINA 2022
Wydarzenia

NAGRODY KINA 2022

14 grudnia 2022
19.Europejski Festiwal Filmowy Integracja Ty i Ja
Wydarzenia

19.Europejski Festiwal Filmowy Integracja Ty i Ja

3 grudnia 2022
Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 2022
Wydarzenia

Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 2022

2 grudnia 2022
30.Festiwal Camerimage zakończony!
Wydarzenia

30.Festiwal Camerimage zakończony!

22 listopada 2022
Sony na EnergaCAMERIMAGE
Wydarzenia

Sony na EnergaCAMERIMAGE

10 listopada 2022
Program EnergaCAMERIMAGE 2022 ogłoszony
Wydarzenia

Program EnergaCAMERIMAGE 2022 ogłoszony

8 listopada 2022

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Pierwsze, europejskie, wirtualne studio produkcyjne z technologią Sony Crystal LED 15 stycznia 2023
  • Projekt „Poruszenie” 13 stycznia 2023
  • Festiwal Orły 2023. Święto polskiego kina w kinie Iluzjon od 9 stycznia do 3 lutego 2023 10 stycznia 2023
  • Script Fiesta 29 grudnia 2022
  • NAGRODY KINA 2022 14 grudnia 2022
  • 19.Europejski Festiwal Filmowy Integracja Ty i Ja 3 grudnia 2022

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci dokumentalny dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FINA FPFF historia kamera kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs michał wróblewski netflix Online Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser serial sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .