Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

Bryza – pierwszy film performatywny pokaz premierowy

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
29 grudnia 2020
w Aktualności
Reading Time: 6min czytania
A A
Bryza – pierwszy film performatywny pokaz premierowy

Zapraszamy serdecznie na premierowy pokaz online filmu „Bryza – pierwszy film performatywny” Oskara Chmioły w sopockim Art Inkubatorze Goyki 3 już 30 grudnia

25 lipca 2020 roku w Bałtyku wylądowała grupa przybyszy z różnych planet.

Zobacz co się stało kiedy wyszli na ląd…

Jacek Romański pisze o filmie:  

„Czekając na Diwę. Wokół „Bryzy – pierwszego filmu performatywnego” Oskara Chmioły

W momencie, w którym kamera przestaje rejestrować, pomiędzy wydarzeniami na planie filmowym a efektem w postaci nagranego materiału powstaje trudna
do przekroczenia bariera. Życie i obraz połączone na moment jednoczesnością czasu nagrywania oddzielają się od siebie. Oto pewien fragment rzeczywistości
zdaje się złapany w dziurawą sieć przetwornika, zniekształcony, następnie wtłoczony
za pomocą montażu w uporczywy rytm cyfrowej powtarzalności i ogólnodostępności mogących przyjąć w formie obrazu pewien pozór trwałości. Choć w momencie stopklatki to, do czego obraz ten się odnosił bezpowrotnie przeminęło
i powtórzyć się nie może, to jednak poprzez monotonną schematyczność dni życie samo zdaje się także naznaczone podobną iluzją. Czy zatem rolą twórcy
jest demaskowanie fundamentalnej nietrwałości po obu stronach kamery poprzez postawienie widza w sytuacji stresu i dezorientacji, które odczuwamy zazwyczaj
w zetknięciu z tym co inne, jeszcze nieodkryte, nieznane? Czy wręcz przeciwnie ustalanie nowych reguł wobec owej wszechogarniającej zmienności? Najpewniej jedno i drugie.

W „Bryzie” Oskara Chmioły widzimy zatem opór wobec zastanych zasad. Poprzez ich zawieszenie ukazane ma zostać to, co dotąd skrępowane, zasłonięte schematami i normami społecznymi, niedostrzegalne.  Stąd też powracający w filmie gest, wskazujący na to, co powyżej, co transcendujące wobec zastanych sytuacji mogących odnaleźć trwałość jedynie we wspomnianej pozornej powtarzalności. Wyłamać się z reguł, doświadczyć zmiany, być jej częścią – wszystko po to, by dostrzec to, na co ostatecznie ów gest wskazuje – przeświecającą przez wszystko, łączącą
w sobie wielość momentów i scalającą na powrót to, co wydawało się oddzielone – Miłość. Bunt jest tu zatem działaniem związanym z doświadczeniem zmiany, jest siłą napędową świata, który dopiero zostanie zbudowany, jednakże wobec odrzucenia dotychczasowych zasad, już na innych fundamentach. Luzując w ten sposób gorset złudzeń oraz uprzedzeń jednostka może mieć nadzieję na doświadczanie codzienności w całej jej wolności i wyjątkowości. Aby jednak nie stał się oklepanym frazesem, na nowo grą pozorów, sprzeciw musi tlić się przez cały czas. Inaczej mówiąc, konieczna interpretacja, ale także sama koncepcja filmu powinny dążyć
do swobodnej improwizacji, zmierzać ku swobodnemu przepływowi życia samego, którego nie da się zamknąć w klatce zakazów, nakazów, w komisariatach, internatach, szkołach czy domach.

To dążenie do improwizacji jest być może szczególnie widoczne w scenie zatrzymania oraz wydarzeń mających miejsce później. Realizuje się ono poprzez różnorodność strategii performatywnych, co stwarza w filmie pewne sytuacyjne rozprężenie, spotęgowane przez wielość operatorów i punktów widzenia. Równocześnie przemyślany montaż i ruch kamery (kąty, zdjęcia z drona etc.) równoważą ten efekt, tylko po to, aby poprzez swoją chaotyczność i przypadkowość znów wzmagać go w następnej scenie lub kadrze. Tym samym twórczy potencjał prozaiczności ukazany zostaje tu poprzez środki odmienne, czy kontrintuicyjne wobec naszych przyzwyczajeń, może zatem być zwiastunem nowej, powstającej
na horyzoncie normy, wolnej od dotychczasowych uprzedzeń, przygotowaniem miejsca dla wspomnianej w niezwykłym monologu z „Bryzy” – Diwy
.”

„Bryza…” to pierwszy przykład filmu fabularnego, który spełnia wszystkie postulaty tzw. „Manifestu kina performatywnego”. Tym samym jest to urzeczywistnienie koncepcji nowego rodzaju kina i jednocześnie strategia dokumentowania twórczości efemerycznej jaką jest performance (performance art i performing arts). Jak czytamy w Manifeście, jednym z podstawowych założeń tego kina jest: zastąpienie „aktorów performerami, czyli osobami, które potrafią
coś autentycznie prezentować w specyficzny dla siebie sposób. Przy czym pamiętajmy, że performerami nie muszą być artyści. Ponadto rozumiejmy, że mogą
to być aktorzy, którzy potrafią wykorzystać swój warsztat jako narzędzie wypowiedzi własnej”
(Manifest kina performatywnego, Oskar Chmioła, Sopot, 25.07.2020 r. https://www.facebook.com/oskar.chmiola/posts/3211956975510238).

Jak wygląda film, w którym bohaterowie nie są grani przez aktorów tylko prezentowani przez performerów? Można się przekonać oglądając premierowy pokaz „pierwszego filmu performatywnego”.

Przesłaniem filmu jest pokazanie, że te dwie idee mogą współistnieć w harmonii pozostając w ciągłym dialogu. To próba zwrócenia uwagi na fakt, że nasze spory obyczajowe i światopoglądowe są rodzajem systemu regulacyjnego ludzkiej zbiorowości reagującego na zmieniającą się rzeczywistość, rzeczywistość
o naturze pękniętej, wybrakowanej gdzieś i dlatego ciągle będącej w ruchu.
Film ukazuje performatywność jako strategię przetrwania w takim świecie.

Warto dodać, że film opiera się na założeniach obrazu-czasu Gilles’a Deleuze’a,
a nawet jest delikatną próbą pójścia dalej w tworzeniu obrazu-kryształu (image-cristal). Opowieści o AKTYWNEJ obecności idealnych wizjonerów (pure voyants). Obecności ludzi będących w mniejszości (minoritaire). To film o aktywności i wrażliwości ludzi, których brakuje (un people qui manque). Co więcej zdjęcia do filmu w Sopocie miały charakter wydarzenia kulturalnego, były rodzajem prezentacji performansów w której mógł wziąć udział każdy chętny, w charakterze widza. Dodatkowo w filmie ukryta jest wypowiedź performatywna, pewien tajemniczy ślad, wiadomość pozostawiona przez jednego z przybyszy. W ten sposób film ma charakter obietnicy, performuje w widzu, który może tę wiadomość odczytać jeżeli odwiedzi konkretne miejsce z filmu.

Film zainspirowany książką Stanisława Lema zat. Głos Pana / His Master’s Voice.

Tytuł: Bryza – pierwszy film performatywny

Kraj i rok produkcji: Polska 2020

Rodzaj filmu: fabularny film performatywny

Gatunek: science fiction

Czas trwania: średni metraż (40 minut z napisami)

Plan sytuacyjny (scenariusz):

Oskar Chmioła

Kurator artystyczny (reżyseria):

Oskar Chmioła

Występują:

Adrianna Janowska Moniuszko

Agata Sznurkowska

Anita Petk

Bartosz Mateńko

Dorota Kozłowska

Daniel Zakrzewski

Gabriela Zając

Michel Ducerveau

mac lewandowski

Małgorzata Tęgowska

Oskar Chmioła

Pedro Rizzi

Robert Chmielecki

Rutra Kisanaj (Artur Janasik)

Szatan Witkowsk

Tomasz Kubik

Zdjęcia:

Bartosz Mateńko

Michał Baczyński

eventmovie.pl

Muzyka:

Wojciech Król

Producent:

Karolina Puławska

Film zrealizowano z udziałem finansowym Gminy Miasta Sopotu.

Tagi: agata sznurkowskaanita petkbartosz mateńkodaniel zakrzewskidorota kozłowskafilm performatywnygabriela zającjacek romańskikarolina puławskamałgorzata tęgowskamichał baczyńskimoniuszko agataPIERWSZY FILMrobert chmieleckistanisława lematomasz kubik
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym

12 maja 2025
Zmarł Leszek Kopeć

Zmarł Leszek Kopeć

23 kwietnia 2025

Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz produkcji wirtualnej.

17 kwietnia 2025

Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1

14 kwietnia 2025

Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II

12 kwietnia 2025

Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini

9 kwietnia 2025

Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym
Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym

12 maja 2025
Zmarł Leszek Kopeć
Aktualności

Zmarł Leszek Kopeć

23 kwietnia 2025
Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz  produkcji wirtualnej.
Aktualności

Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz produkcji wirtualnej.

17 kwietnia 2025
Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1
Aktualności

Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1

14 kwietnia 2025
Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II
Aktualności

Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II

12 kwietnia 2025
Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini
Aktualności

Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini

9 kwietnia 2025

Wydarzenia

Tarnowska Nagroda Filmowa
Wydarzenia

Tarnowska Nagroda Filmowa

25 maja 2025
65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider
Wydarzenia

65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider

22 maja 2025
Młodzi i Film
Wydarzenia

Młodzi i Film

15 maja 2025
TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo
Wydarzenia

TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo

15 kwietnia 2025
Gala PSC
Wydarzenia

Gala PSC

31 marca 2025
„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF
Wydarzenia

„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF

28 marca 2025
Blackmagic Design OPEN DAY – 20.03.2025 – BEIKS – ul. Bartycka 115, Warszawa
Wydarzenia

Blackmagic Design OPEN DAY – 20.03.2025 – BEIKS – ul. Bartycka 115, Warszawa

19 marca 2025
74. FORUM HUMANUM MAZURKAS
Wydarzenia

74. FORUM HUMANUM MAZURKAS

22 lutego 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Tarnowska Nagroda Filmowa 25 maja 2025
  • 65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider 22 maja 2025
  • Młodzi i Film 15 maja 2025
  • Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym 12 maja 2025
  • DALAJLAMA. PRZEZ MĄDROŚĆ DO SZCZĘŚCIA 1 maja 2025
  • DALAJLAMA. PRZEZ MĄDROŚĆ DO SZCZĘŚCIA 24 kwietnia 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FINA FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .