Data: 03.09.2022 r.
Miejsce: Yellowóz, ul. Gromowładna 7, Warszawa
Warsztaty kamerowe i reklamowe z foodstylistą, warsztaty ARRI ALEXA 35, warsztaty kaskaderskie, szkolenie z ratownictwa medycznego dla ekip filmowych, omówienie warunków pracy na panelu Związku Zawodowego Filmowców, to tylko niektóre z wydarzeń branżowych w ramach Eventu Nowych Technologii Zdjęć Filmowychw warszawskim Yellowozie na początku września.
Po ubiegłorocznym pikniku w Modlinie PSC już po raz drugi (tym razem we współpracy ze Związkiem Zawodowym Filmowców), organizuje wydarzenie, łączące branżę filmową, w szczególności operatorską i techniczną.
Event Nowych Technologii Zdjęć Filmowych zorganizowano jako dzień otwartych, bezpłatnych szkoleń profesjonalnych z obsługi sprzętu kamerowego oraz możliwości technologiczno-artystycznych dla twórców obrazu pracujących w pionie operatorskim. Szkolenia prowadzone przez autorów zdjęć zrzeszonych w Stowarzyszeniu Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych z tematyki zdjęć: reklamowych, kaskaderskich, realizowanych w low key oraz master shot, a także zorganizowane przez Związek Zawodowy Filmowców szkolenia z ratownictwa medycznego oraz realizacji scen kaskaderskich oraz i dyskusje.
W ramach warsztatów kamerowych zaplanowano spotkania reklamowe z foodstylistą (prowadzący Jakub Stolecki PSC | Piotr Menkus) i porównanie dwóch kamer – realizacja 5 ujęć foodowych nagrywane 1000 fps’ach na kamerze Phantom Flex 4K oraz na 120 fps’ach na kamerze RED Komodo. Na obu kamerach zamontowane będą obiektywy Irix Cine Lens.
Warsztaty Arri Alexa 35 (prowadzący Marek Traskowski PSC | Kacper Czubak PSC | Tomasz Karnowski) to sprawdzian nowego przetwornika w formacie Super 35 o rozdzielczości 4,6 K i jego stopniowy zakres dynamiczny. Przechodząc od zupełnej ciemności do pełnego słońca.
Sprawdzone zostaną wprowadzone po raz pierwszy Tekstury, które pozwalają na osiągnięcie nowych możliwości kreatywnej kontroli obrazu poprzez definiowanie charakteru i wielkości ziarna oraz kontrastu w różnych obszarach obrazu. Podejmowane tu decyzje mają charakter zbliżony do wyboru określonego rodzaju taśmy filmowej w kamerze analogowej.
Zbadane zostaną nowe algorytmy debayeringu ADA-7 oraz logarytmicznego kodowania jasności LogC4, które zapewniają pełne wykorzystanie potencjału przetwornika i jego ogromnej dynamiki. Zdefiniowana została nowa przestrzeń kolorów ARRI Wide Gamut AWG4, dzięki której color grading jest szybszy i łatwiejszy,
a odwzorowanie kolorów wierniejsze.
Warsztaty kaskaderskie | Sony Venice 2 (prowadzący Ryszard Janikowski ZZF | Artur Żurowski PSC) to z kolei demonstracja choreografii inscenizacji walki wręcz i możliwości filmowania elementów w bardzo szybkim ruchu (strzelanie z bicza do filmowych rekwizytów), a także pokaz inscenizacji szermierki teatralno-filmowej na białą broń.
Warsztaty z symulatorem dachowania (prowadzący: Bartosz Piotrowski PSC | Norbert Możdżyński) koncentrują się na realizacji trzech ujęć podczas sceny dachowania samochodu: (plan bliski kierowca, plan bliski pasażer, plan dwójkowy).
W ramach spotkań seminaryjnych przewidziano szkolenie ratownictwa medycznego dla ekip filmowych, które poprowadzi Krzysztof Jakucy ZZF. Zasady udzielania pierwszej pomocy w nagłych stanach zagrożenia życia z użyciem defibrylatora AED to kluczowe zagadnienia nie tylko w pracy filmowca, a możliwość przećwiczenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej na fantomie wraz z defibrylatorem treningowym AED może sie przydać w codziennym życiu.
Szkolenie z pracą z Obiektywami Rehausowanymi (prowadzący: Marcin Mikołajczyk zarządzający rentalem sprzętu zdjęciowego) zaprezentuje różnice w obiektywach nowych, starych, super35, fullframe, anamorficznych i sferycznych. Opowie o metodach odświeżania obiektywów, rehouse i trendach w doborze optyki na planach zdjęciowych. Nie zabraknie ciekawostek, przykładów z życia wziętych oraz warsztatów live. Obok obiektywów standardowych zaprezentuje również obiektywy specjalne (probe i macro) oraz ciekawe filtry szklane, które jeszcze bardziej uwydatnią efekt końcowy obrazka.
Seminarium Związku Zawodowego Filmowców koncentruje się na omówieniu warunków pracy w branży filmowej, w szczególności regulacji czasu pracy, przerw i nadgodzin, dojazdów, przerw i innych aspektów w perspektywie prac nad Filmowym Regulaminem Pracy.
Ostatni etap i proponowaną lekturę na kolejne dni wypełni prezentacja podręcznika dla operatorów „Iluminacja Cyfrowa kamera – analogowy świat” Filmpro (Q&A Filip Kovcin, Piotr Kucia, Jerzy Rudziński). W książce omawiane są zagadnienia technologiczne najbardziej nurtujące twórców i techników filmowych, takie jak: jak naprawdę czuła jest kamera; co to jest RAW; jak poprawnie eksponować obraz w różnych sytuacjach ekspozycyjnych; co to jest i jak działa Dual ISO; jak rozumieć i tworzyć LUT-y; jak uporać się ze złożonymi opcjami menu w kamerach różnych producentów; czego unikać i jak sobie radzić w nieoczywistych sytuacjach zdjęciowych; jak czytać wykresy, tablice testowe, oscyloskop i wektoroskop… Podsumowaniu eventu poświęcone będzie również kolejne wydanie „Film&Tv Kamery”.