Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Wydarzenia

Mocne zakończenie Festiwalu Kamera Akcja!

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
5 października 2021
w Wydarzenia
Reading Time: 6min czytania
A A
Mocne zakończenie Festiwalu Kamera Akcja!

Pełna kontrowersji stacjonarna odsłona 12. Festiwalu Kamera Akcja zakończona sukcesem! Tłumy festiwalowiczów i festiwalowiczek zebrały się w salach Szkoły Filmowej w Łodzi, by debatować o szacunku w branży filmowej, intymności na planach, a także dylematach wokół eksplozji popularności biopiców w kinie polskim. To jednak nie koniec festiwalowych propozycji – od poniedziałku Organizatorzy zapraszają na platformę Think Film, gdzie na uczestników i uczestniczki czekać będą kolejne ekscytujące projekcje i spotkania!

Nasze wspaniałe otwarcie z Łukaszem i Natalią Grzegorzkami

W piątek, 1 października, Festiwal Kamera Akcja zawitał na Targową 61/63. „Przygotowaliśmy prawdziwy ogień filmowy! Niesamowite jest to, że to właśnie „Moje wspaniałe życie” nagrodzonego w Gdyni za reżyserię Łukasza Grzegorzka otwiera Kamerę Akcję w murach Szkoły Filmowej w Łodzi” – witał wszystkich zebranych Przemek Glajzner, dyrektor FKA, dodając, że najbliższe trzy dni to nie tylko seanse, ale też prowokujące i pełne merytorycznej wiedzy rozmowy z gośćmi, twórcami i ekspertami z branży. Po projekcji odbyło się spotkanie z autorami – reżyserem i producentką Natalią Grzegorzek, którzy wspólnie przyznali, że „Moje wspaniałe życie” jest ich najbardziej osobistym dziełem. „Znaczna część filmu oparta jest na moich wspomnieniach z młodości i pamięci o osobach obecnych w moim życiu. Produkcja „Mojego wspaniałego życia” była wyjątkową okazją do powrotu w rodzinne strony – do Nysy.” – opowiadał Łukasz Grzegorzek. Prowadzący Marcin Radomski dopytywał także o kolejne plany duetu. Reżyser odpowiedział jednym, ale bardzo wymownym zdaniem: „Będzie dziko!”.

Niewstydliwie o intymności

Najbardziej wyczekiwaną dyskusją tegorocznej Kamery Akcji zdecydowanie było „Uszanowanko” O szacunku w branży filmowej, której gośćmi byli reżyserka obsady Ewa Brodzka, koordynatorka scen intymnych Marta Łachacz i aktor Piotr Trojan. Rozmowa początkowo przebiegała w sposób niezwykle delikatny, lecz ze zdania na zdanie coraz bardziej przełamywała tabu. „Kiedyś aktorzy zgadzali się na wszystko, ponosząc konsekwencje zagrania scen wymagających ponadprzeciętnej sprawności fizycznej. A przecież wykonawcy swoich ról zawsze mogą powiedzieć „nie”. – podkreślała Marta Łachacz. Goście wspólnie uznali, że pomocna w tym kontekście okazała i nadal okazuje się  psychologia i jej narzędzia – jej rolę akcentowała Ewa Brodzka: „Podejście do każdego aktora powinno być indywidualne. Aktorzy w czasie prób zdjęciowych mają prawo powiedzieć, że ta rola nie jest dla nich”. W imieniu wykonawców ról wypowiadał się Piotr Trojan, który uznał, że najważniejszym jest, by szanować siebie i stawiać konkretne warunki na planie – „Kiedy nauczyłem się mówić „nie”, wszyscy zaczęli mnie dużo bardziej szanować”. Szczególnie dociekliwa była prowadząca dyskusję Kaja Klimek, która dopytywała gości o przyszłość pracy na planach zdjęciowych. Ta rysuje się według gości bardzo pozytywnie: „Widzimy coraz więcej asertywności u młodych twórców (…) Te nowe pokolenia pracować będą w nowej jakości, na nowych zasadach”.

W młodych siła

Czwartego dnia Kamery Akcji publiczność rozgrzała do czerwoności dyskusja o biopikach i ich popularności w kinie polskim. „Tegoroczny festiwal w Gdyni to prawdziwy ewenement – aż dwanaście na szesnaście filmów w głównym konkursie to obrazy, które mniej lub bardziej dotykają przeszłości lub opowiadają o postaciach historycznych.” – tak rozpoczęła dyskusję prowadząca panel Kaja Klimek. Wtórował jej Jerzy Kapuściński, dyrektor artystyczny Studia Munka, zaznaczając, że jest to zjawisko bardzo niebezpieczne dla polskiej kinematografii. Jak zauważyła gościni spotkania Katarzyna Borowiecka, prowadząca własną audycję w Radiu 357: „W Stanach Zjednoczonych można także zauważyć popularność filmów biograficznych, lecz tam tworzy się nieporównywalnie więcej produkcji – biorąc to pod uwagę, ich obecność w repertuarach to maksymalnie 20% wszystkich filmów”. Goście wspólnie uznali, że ogrom pojawiających się filmów biograficznych związany jest z kulturą, w jakiej nie tylko Polska, ale także pozostałe kraje Europy środkowo-wschodniej się obracają – zarówno widzowie, jak i twórcy mają potrzebę ciągłego rozliczania się z przeszłością. Jaka może więc być recepta na odwrócenie tej tendencji w polskich kinach? „Oddajmy głos młodym, oglądajmy produkcje opowiadające o „tu i teraz” – oceniła Kaja Krawczyk-Wnuk, autorka scenariusza do „Żeby nie było śladów” Jana P. Matuszyńskiego.

Kuba Mikurda i Daria Maślona w archiwum X

Sala pękała w szwach także podczas projekcji dokumentu „Ucieczka na Srebrny Glob” oraz spotkania z twórcami: Kubą Mikurdą i Darią Maśloną. Mówi się, że najgorszą karą dla artysty jest odebranie mu możliwości pracy nad dziełem. Takim filmem był „Na Srebrnym Globie” Andrzeja Żuławskiego, nad którym prace wstrzymano pomimo ukończenia go już w 70%. Podczas spotkania po seansie „Ucieczki na Srebrny Glob” Kuba Mikurda opowiadał o produkcji filmu i jak stwierdził: „Praca z archiwaliami jest jak odpakowywanie prezentu na  gwiazdkę. Nigdy nie wiadomo, co znajdziemy po rozpakowaniu. Liczba materiałów, jakie udało się wydobyć z archiwów, była ogromna, ale spora część z nich musiała być odrzucona na etapie montażu, żeby film był spójny tonalnie i stylistycznie”. Daria Maślona natomiast wspominała o stosunku polskich filmowców i filmoznawców do Romana Wilhelmiego, który bezpośrednio odpowiadał za zawieszenie prac nad dziełem Żuławskiego: „Nikt nie potrafił mówić o nim pozytywnie. Zrządzeniem losu był dzień, w którym odbyła się pierwsza projekcja testowej wersji „Na Srebrnym Globie” – środowisko filmowe obiegła wówczas informacja o tym, że Wilhelmi zginął w katastrofie lotniczej”.

Co dalej? Online’owa moc wydarzeń i projekcji

Harmonogram wydarzeń online na platformie Think Film wypełniony jest niczym sale podczas części stacjonarnej. Jednym z najbardziej wyczekiwanych spotkań jest Must see. Power speeche kobiet filmu (5.10, godz. 20:00). O swoich nowych projektach opowiedzą Krystyna Kantor, Julia Rogowska, Małgorzata Piłacińska („Bungalow Sary”), Olga Chajdas („IMAGO”) i Agnieszka Elbanowska („Chcesz pokoju, szykuj się do wojny”). Na prezentację świetnie zapowiadających się polskich produkcji oraz rozmowę Anny Wróblewskiej z ich twórczyniami, Organizatorzy zapraszają na platformę ZOOM (obowiązują zapisy). Patronat nad wydarzeniem objęło Stowarzyszenie Kobiety Filmu. Dla pasjonatów krytyki filmowej propozycją nie do odrzucenia jest krytyczny Masterclass z Odiem Hendersonem i Michałem Oleszczykiem (4.10, godz. 20:00). Krytyk filmowy związany z portalem RogerEbert.com opowie m.in. o tym, jak wygląda praktyka pisania o filmie w USA. Na szczególną uwagę zasługują także pokazy filmowe i spotkanie w ramach cyklu Filmoznawca-filmowiec. Gościniąnajdłużej istniejącej sekcji Festiwalu Kamera Akcja – będzie Anna Kazejak, autorka głośnej „Obietnicy” czy „Ody do radości” z 2005 roku, którą współtworzyła razem z Janem Komasą i Maciejem Migasem. W trakcie spotkania online (6.10, godz. 20:00) reżyserka opowie o tym, jak śledzić trendy, a jednocześnie wykorzystać wiedzę z zakresu teorii filmu w praktyce. W programie filmowym wirtualnej odsłony festiwalu znajdą się głośne produkcje m. in canneńskie „Pleasure” w reżyserii Ninji Thyberg (6.10, g. 18:00-22:00) i „Wyspa Bergmana” Mii Hansen-Løve (4.10, g. 18:00-22:00), weneckie „The Man who Sold His Skin” w reżyserii Kaouther Ben Hanii (5.10. g. 18:00-22:00), polska premiera „Magic Mountains” Urszuli Antoniak (7.10, g. 18:00-22:00) czy wyjątkowa sekcja Kino o kinie (projekcje od 4.10 do 7.10 w bloku godzinowym 21:00-01:00). 7 października poznamy natomiast laureatów konkursów Krytyk Pisze, Krytyk Mówi oraz Międzynarodowego Konkursu Etiud i Animacji.

—

12. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja odbywa się od 30 września do 7 października 2021 roku: stacjonarnie w Łodzi (30.09.–3.10.) oraz online na platformie Think Film (30.09.–7.10.). Zadanie realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu.

Tagi: agnieszka elbanowskaanna kazejakdaria maślonaDziedzictwa Narodowego i Sportuewa brodFestiwal Kamera Akcjajerzy kapuścińskikaja klimekKamera Akcjakatarzyna borowieckakrystyna kantorkuba mikurdaŁukasz grzegorzekmałgorzata piłacińskamarcin radomskimarta Łachaczolga chajdaspiotr trojan
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

22 października 2025
Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

20 października 2025

Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.

18 września 2025

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025

Aktualności

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu
Aktualności

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

28 października 2025
Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”
Aktualności

Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

23 października 2025
Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu
Aktualności

Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu

21 października 2025
Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?
Aktualności

Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?

28 września 2025
ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO
Aktualności

ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO

28 września 2025
Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej
Aktualności

Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej

28 września 2025

Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA
Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

22 października 2025
Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego
Wydarzenia

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

20 października 2025
Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.
Wydarzenia

Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.

18 września 2025
„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku
Wydarzenia

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025
Nierzeczywiste „Przeźrocza”
Wydarzenia

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025
BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!
Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025
Nagrody Polish Days 2025
Wydarzenia

Nagrody Polish Days 2025

4 sierpnia 2025
25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo
Wydarzenia

25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo

17 lipca 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu 28 października 2025
  • Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!” 23 października 2025
  • Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA 22 października 2025
  • Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu 21 października 2025
  • Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego 20 października 2025
  • Sony w Zakopanem 20 października 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Online Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .