Czesko – polska koprodukcja „Bella Mia” od 15 maja 2014 r. wchodzi na ekrany kin studyjnych w całej Polsce. Film w reżyserii Martina Duby, koprodukowany przez wrocławską Fundację Magellan (www.fmagellan.pl ) miał światową premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Goa w Indiach.
„Bella Mia” to film o zwierzętach, które okazują się bardziej ludzkie od samego człowieka. Wraz z widzami odbywają wielką podróż ku wolności, w samym środku otaczającej ich natury. Po drodze muszą stoczyć walkę o przetrwanie z ludźmi i ich zasadami, dzięki którym ludzkość rządzi i opanowała świat, należący przecież do wszystkich stworzeń. „Bella Mia” jest przypowieścią, w której świat zwierząt i ludzi stoją naprzeciwko sobie.
Stado krów z małego gospodarstwa, z powodu podejrzenia o BSE (choroba szalonych krów), zostaje skazane na przymusowy ubój. Zwierzęta, przygotowywane właśnie do wywózki do rzeźni, wyczuwają grożące niebezpieczeństwo, buntują się i próbują uciec. Ludzie organizują na nie polowania, które często kończą się niepowodzeniem. Stado, pod przewodnictwem bystrej krowy Belli, okazuje się na tyle inteligentne i przewidujące, że będzie w stanie pokonać wiele niebezpieczeństw. Wzajemne zmagania powodują, że po obu stronach dochodzi do wyczerpania sił i swego rodzaju rozejmu. Człowiek ucieka się do brutalnego zabijania, które ma już niewiele wspólnego z początkową prewencją weterynaryjną. Na szczęście znajdują się jednak ludzie myślący inaczej, starający się pomóc znajdującym się w tarapatach krowom. Doskonale wiedzą, że prawdziwe niebezpieczeństwo czyha na człowieka nie ze strony zwierząt, lecz systemu, który każe mu uzurpować sobie prawo do rządzenia światem.
Bohaterki pragną nieskrępowanego życia na łonie przyrody. Muszą jednak przystosować się do niego same, początkowo bez niczyjej pomocy. W związku z tym poznają, co znaczy głód, zimno, cierpienie i ból. Pod tym względem niewiele różnią się od człowieka, a poprzez swoje doświadczenie uświadamiają nam jak groźne skutki wywołuje próba ingerencji w naturalny bieg przyrody.
Ta, utrzymana w klimacie filmowej ballady, opowieść posiada dużą siłę emocjonalną. Jest też apelem moralnym, który przekazuje odbiorcy proste, lecz sugestywne przesłanie: ludzie nie są jedynymi panami świata, powinni nauczyć się życia w harmonii z przyrodą i respektowania wolności innych. Bella Mia to prawdziwy „czeski film”.
Słowo od reżysera
Opowieść o zwierzętach bardziej ludzkich niż sami ludzie, pragnących wolności i harmonijnego współżycia z przyrodą, jest dla mnie piękną przypowieścią nie tylko o człowieczeństwie, ale i o przeciwstawnych ludzkich cechach. Opowieść jest oparta na autentycznym wydarzeniu, opisanym w pewnym artykule prasowym, kiedy z małego gospodarstwa uciekło stado krów i potrafiło przeżyć cały rok na łonie przyrody, której prawa nam często umykają… Opowieść utrzymuje równowagę między scenami poetyckimi i dramatycznymi i pełna jest zmian nastrojów. Jej idee dotyczące prawa ustalania reguł oraz wysiłków zmierzających do ich burzenia, są fantastycznym zadaniem dla reżysera. Zasadniczy dla mnie jest jednak aktualny temat opowieści dotyczący pozycji człowieka na planecie, również jej moralne przesłanie, że nie istniejemy tu po to, abyśmy stali się bezwzględnymi panami stworzenia, ale dlatego, abyśmy nauczyli się żyć w harmonii z przyrodą i nie odbierali nikomu prawa do wolności i własnego życia – Martin Duba – reżyser
TWÓRCY:
MAREK EPSTEIN / scenarzysta
Urodzony 30.09.1975 W Pradze. Po ukończeniu szkoły średniej odbył trzy lata studiów w Prywatnej Szkole Aktorskiej, którą ukończył w roku 1997. W latach 1998-2003 studiował na wydziale filmowym praskiej Akademii Muzycznej – AMU, kierunek Scenariopisarstwo i Dramaturgia, studia ukończył scenariuszem filmu REBARBORA (RABARBAR) – nagroda totalizatora sportowego Sazka na Czeskim Lwie 2003 (za niezrealizowany scenariusz). Pierwsze miejsce w państwowym kole międzynarodowego konkursu scenopisarskiego Hartley-Merrill Prize i uznanie w konkursie pomysłów szwajcarskiego funduszu literackiego. Scenariusz został zrealizowany w 2005 w koprodukcji rumuńsko-szwajcarskiej
MARTIN DUBA / reżyser / operator/ scenarzysta
W latach 1981-1986 studiował na wydziale sztuki operatorskiej praskiej Szkoły Filmowej – FAMU. Autor pomysłu, współscenarzysta, operator i reżyser projektu Bella Mia. Film Zapomenuté světlo (Zapomniane światło) (reżyseria: V. Michálek, 1996) – do którego robił zdjęcia zdobył m.in. Nagrodę Związku Czeskich Operatorów za wyjątkowe dzieło roku 1996 i był nominowany przez Republikę Czeską do Nagrody Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej OSCAR 1997 w kategorii najlepszy film obcojęzyczny. Razem z Vladimirem Michalkiem otrzymał nagrodę za najlepszy klip roku 1992 (grupa muzyczna Lucie – Czarne anioły) – zdjęcia + współtwórca scenariusza)
JÓZEF SKRZEK / autor muzyki
Znany polski multiinstrumentalista, wokalista i kompozytor. W 1967 ukończył Średnią Szkołę Muzyczną w Katowicach w klasie fortepianu. Cztery lata później założył zespół SBB – Silesian Blues Band, w którym gra do dziś. Współpracował między innymi z Czesławem Niemenem, Breakoutem i zespołem KAT. Autor ścieżek dźwiękowych do filmów cenionego polskiego reżysera – Lecha Majewskiego. W roku 2013 otrzymał najbardziej prestiżową nagrodę muzyczną w Polsce FRYDERYKA – za całokształt twórczości.
Wybrana filmografia:
Golem (reżyseria P. Szulkin, 1979) Wojna światów – następne stulecie (reżyseria P. Szulkin, 1981) Ręce do góry (reżyseria J. Skolimowski, 1981) Pokój saren (reżyseria L. Majewski, 1997) Angelus (reżyseria L. Majewski, 2001) Młyn i krzyż (reżyseria L. Majewski, 2010) – Sonora (Międzynarodowa Nagroda Muzyki Filmowej) – Nominacja do „Orła”, Polskiej Nagrody Filmowej Psie pole (reżyseria L. Majewski, 2013)
O FILMIE:
GATUNEK: Dramat
AUTOR SCENARIUSZA: Martin Duba i Marek Epstein
REŻYSER: Martin Duba
PRODUCENT WYKONAWCZY: Jirí Holan
PRODUCENT: Miloslav Šmídmajer/ Bio Illusion, Czechy
KOPRODUCENT: Arkadiusz Wojnarowski / Fundacja Magellan, Polska
KOPRODUKCJA: Pomerania Film – Zachodniopomorski Fundusz Filmowy, Polska
KOPRODUKCJA: Aleš Tríska / Cinemart, Czechy
Dystrybucja w Polsce: info@fmagellan.pl, www.fmagellan.pl
Słowo od reżysera
Opowieść o zwierzętach bardziej ludzkich niż sami ludzie, pragnących wolności i harmonijnego współżycia z przyrodą, jest dla mnie piękną przypowieścią nie tylko o człowieczeństwie, ale i o przeciwstawnych ludzkich cechach. Opowieść jest oparta na autentycznym wydarzeniu, opisanym w pewnym artykule prasowym, kiedy z małego gospodarstwa uciekło stado krów i potrafiło przeżyć cały rok na łonie przyrody, której prawa nam często umykają… Opowieść utrzymuje równowagę między scenami poetyckimi i dramatycznymi i pełna jest zmian nastrojów. Jej idee dotyczące prawa ustalania reguł oraz wysiłków zmierzających do ich burzenia, są fantastycznym zadaniem dla reżysera. Zasadniczy dla mnie jest jednak aktualny temat opowieści dotyczący pozycji człowieka na planecie, również jej moralne przesłanie, że nie istniejemy tu po to, abyśmy stali się bezwzględnymi panami stworzenia, ale dlatego, abyśmy nauczyli się żyć w harmonii z przyrodą i nie odbierali nikomu prawa do wolności i własnego życia – Martin Duba – reżyser
TWÓRCY:
MAREK EPSTEIN / scenarzysta
Urodzony 30.09.1975 W Pradze. Po ukończeniu szkoły średniej odbył trzy lata studiów w Prywatnej Szkole Aktorskiej, którą ukończył w roku 1997. W latach 1998-2003 studiował na wydziale filmowym praskiej Akademii Muzycznej – AMU, kierunek Scenariopisarstwo i Dramaturgia, studia ukończył scenariuszem filmu REBARBORA (RABARBAR) – nagroda totalizatora sportowego Sazka na Czeskim Lwie 2003 (za niezrealizowany scenariusz). Pierwsze miejsce w państwowym kole międzynarodowego konkursu scenopisarskiego Hartley-Merrill Prize i uznanie w konkursie pomysłów szwajcarskiego funduszu literackiego. Scenariusz został zrealizowany w 2005 w koprodukcji rumuńsko-szwajcarskiej
MARTIN DUBA / reżyser / operator/ scenarzysta
W latach 1981-1986 studiował na wydziale sztuki operatorskiej praskiej Szkoły Filmowej – FAMU. Autor pomysłu, współscenarzysta, operator i reżyser projektu Bella Mia. Film Zapomenuté světlo (Zapomniane światło) (reżyseria: V. Michálek, 1996) – do którego robił zdjęcia zdobył m.in. Nagrodę Związku Czeskich Operatorów za wyjątkowe dzieło roku 1996 i był nominowany przez Republikę Czeską do Nagrody Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej OSCAR 1997 w kategorii najlepszy film obcojęzyczny. Razem z Vladimirem Michalkiem otrzymał nagrodę za najlepszy klip roku 1992 (grupa muzyczna Lucie – Czarne anioły) – zdjęcia + współtwórca scenariusza)
JÓZEF SKRZEK / autor muzyki
Znany polski multiinstrumentalista, wokalista i kompozytor. W 1967 ukończył Średnią Szkołę Muzyczną w Katowicach w klasie fortepianu. Cztery lata później założył zespół SBB – Silesian Blues Band, w którym gra do dziś. Współpracował między innymi z Czesławem Niemenem, Breakoutem i zespołem KAT. Autor ścieżek dźwiękowych do filmów cenionego polskiego reżysera – Lecha Majewskiego. W roku 2013 otrzymał najbardziej prestiżową nagrodę muzyczną w Polsce FRYDERYKA – za całokształt twórczości.
Wybrana filmografia:
Golem (reżyseria P. Szulkin, 1979) Wojna światów – następne stulecie (reżyseria P. Szulkin, 1981) Ręce do góry (reżyseria J. Skolimowski, 1981) Pokój saren (reżyseria L. Majewski, 1997) Angelus (reżyseria L. Majewski, 2001) Młyn i krzyż (reżyseria L. Majewski, 2010) – Sonora (Międzynarodowa Nagroda Muzyki Filmowej) – Nominacja do „Orła”, Polskiej Nagrody Filmowej Psie pole (reżyseria L. Majewski, 2013)
O FILMIE:
GATUNEK: Dramat
AUTOR SCENARIUSZA: Martin Duba i Marek Epstein
REŻYSER: Martin Duba
PRODUCENT WYKONAWCZY: Jirí Holan
PRODUCENT: Miloslav Šmídmajer/ Bio Illusion, Czechy
KOPRODUCENT: Arkadiusz Wojnarowski / Fundacja Magellan, Polska
KOPRODUKCJA: Pomerania Film – Zachodniopomorski Fundusz Filmowy, Polska
KOPRODUKCJA: Aleš Tríska / Cinemart, Czechy
Dystrybucja w Polsce: info@fmagellan.pl, www.fmagellan.pl