Na ten moment co roku czeka rzesza wielbicieli polskiego kina. Już 2 marca 2020 roku odbędzie się gala Polskich Nagród Filmowych Orły 2020, nagród Polskiej Akademii Filmowej. Wczesniej, bo 5 lutego, zostaną ogłoszone nominacje. Zanim jednak to nastąpi, warto przyjrzeć się liście kandydatów do tych prestiżowych nagród. W tym roku członkowie 700-osobowej Akademii w samym tylko w konkursie głównym będą wskazywać swoich faworytów spośród niemal siedemdziesięciu filmów fabularnych, a niemal osiemdziesiąt będzie ubiegało się o nagrody w kategorii filmów dokumentalnych.
Już sama ilość produkcji, które kandydują do Orłów 2020 świadczy o tym, że rok 2019 był bardzo dobry dla polskiej kinematografii, a wstępna lista kandydatów do Orłów 2020 daje pewność, że tegoroczna edycja będzie emocjonująca przy ogłaszaniu nominacji i w finałowych roztrzygnięciach. O nominacje będa ubiegać się zarówno produkcje doświadczonych i wielokrotnie nagradzanych twórców, jak i filmy debiutantów, którzy zdążyli już zachwycić twórców i krytyków. Na liście kandydatów do Orłów znajdują się m.in.: pokazywany na festiwalu w Berlinie zdobywca Złotych Lwów „Obywatel Jones“ Agnieszki Holland, wielokrotnie nagrodzony na festiwalu w Gdyni „Ikar. Legenda Mietka Kosza“ Macieja Pieprzycy, „Czarny Mercedes“ laureata Nagrody za – Osiągnięcia Życia, Janusza Majewskiego, „Monument“ zeszłorocznej laureatki w kategorii – Odkrycie Roku Jagody Szelc, „Słodki koniec dnia“ Jacka Borcucha z nagrodzoną za tę rolę na festiwalu w Sundance Krystyną Jandą, polski kandydat do Oscara „Boże Ciało“ Jana Komasy, jak również filmy Jana Jakuba Kolskiego, Borysa Lankosza, Pawła Borowskiego, Dariusza Gajewskiego, Władysława Pasikowskiego, Magdaleny Łazarkiewicz, „Zabawa, zabawa“ wielokrotnej laureatki Orłów Kingi Dębskiej, czy debiutantów jak nagrodzony na festiwalu w Gdyni za swoją „Supernovą“ Bartosz Kruhlik.
Zgodnie z regulaminem konkursu Polskich Nagród Filmowych Orły 2020 do udziału w tegorocznej edycji zakwalifikowane zostaną wszystkie polskie filmy, które spełniają następujące warunki:
– są filmem kinowym o długości 70 i więcej minut ekranowych, bez względu na gatunek i technikę realizacji,
– były rozpowszechniane po raz pierwszy w czasie pomiędzy 1 stycznia, a 31 grudnia roku poprzedzającego rok edycji Konkursu, nieprzerwanie przez co najmniej przez 7 dni, co najmniej na jednym seansie dziennie, na ogólnie dostępnych, płatnych seansach kinowych w Polsce i były ogłoszone w programie kina, w którym były wyświetlane.
Według danych podanych przez boxoffice, tę definicję mogą spełnić następujące tytuły:
Lista filmów kandydujących do Orłów 2020 na dzień 13 grudnia 2019 roku (kolejność alfabetyczna)
- (Nie)znajomi, reż. Tadeusz Śliwa
- #Jestem M. Misfit, reż. Marcin Ziębiński
- 1800 gramów, reż. Marcin Głowacki
- Boże Ciało, reż. Jan Komasa
- Całe szczęście, reż. Tomasz Konecki
- Catalina, reż. Denijal Hasanović
- Ciemno, prawie noc, reż. Borys Lankosz
- Cienie imperium, reż. Karol Starnawski
- Córka trenera, reż. Łukasz Grzegorzek
- Czarny Mercedes, reż. Janusz Majewski
- Diablo. Wyścig o wszystko, reż. Michał Otłowski
- Diagnosis, reż. Ewa Podgórska
- Dowłatow, reż. Aleksiej German jr
- Dzień czekolady, reż. Jacek Piotr Bławut
- Dziura w głowie, reż. Piotr Subbotko
- Fighter, reż. Konrad Maximilian
- Futro z misia, reż. Michał Milowicz, Kacper Anuszewski
- High Life, reż Claire Denis
- Ikar. Legenda Mietka Kosza, reż. Maciej Pieprzyca
- Ja teraz kłamię, reż Paweł Borowski
- Jak poślubić milionera, reż. Filip Zylber
- Kapitan, reż. Robert Schwentke
- Kobiety mafii 2, reż. Patryk Vega
- Krew Boga, reż. Bartosz Konopka
- Kult – Film, reż. Olga Bieniek
- Kurier, reż. Władysław Pasikowski
- Legiony, reż. Dariusz Gajewski
- Letnie popołudnie, reż. Youssef Ouarrak
- Litość, reż. Babis Makridis
- Maksymiuk. Koncert na dwoje, reż. Tomasz Drozdowicz
- Marek Edelman… i była miłość w getcie, reż. Jolanta Dylewska
- Miłość i Miłosierdzie, reż. Michał Kondrat
- Miszmasz czyli Kogel Mogel 3, reż. Kordian Piwowarski
- Monument, reż. Jagoda Szelc
- Mowa ptaków, reż. Xawery Żuławski
- Na bank się uda, reż. Szymon Jakubowski
- Niebieskie chachary, reż. Cezary Grzesiuk
- O zwierzętach i ludziach, reż. Łukasz Czajka
- Obywatel Jones, reż. Agnieszka Holland
- Ogród rodzinny. Dezerter, reż. Jan Hrebejk
- Ogród rodzinny: Przyjaciel, reż. Jan Hrebejk
- Ogród rodzinny. Ukochany, reż. Jan Hrebejk
- Ostatnia góra, reż. Dariusz Załuski
- Ozen, reż. Emir Baigazin
- Pan T., reż. Marcin Krzyształowicz
- Piłsudski, reż. Michał Rosa
- Planeta singli 3, reż. Sam Akina, Michał Chaciński
- Polityka, reż. Patryk Vega
- Powrót, reż. Magdalena Łazarkiewicz
- Proceder, reż. Michał Węgrzyn
- Przypadek Johanny Langefeld. reż. Władek Jurkow, Gerburg Rohde-Dahl
- Serce do walki, reż. Kacper Anuszewski
- Słodki koniec dnia, reż. Jacek Borcuch
- Sługi wojny, reż. Mariusz Gawryś
- Solid Gold, reż. Jacek Bromski
- Stan wyjątkowy, reż. Vinko Bresan
- Supernova, reż. Bartosz Kruhlik
- Ukryta gra, reż. Łukasz Kośmicki
- Ułaskawienie, reż. Jan Jakub Kolski
- Underdog, reż. Maciej Kawulski
- Wilkołak, reż. Adrian Panek
- Władcy przygód. Stąd do Oblivio, reż. Tomasz Szafrański
- Wspomnienie lata, reż. Adam Guziński
- Z pianą na ustach, reż. Janis Nords
- Zabawa zabawa, reż. Kinga Dębska
- Złota, reż. Tomasz Knittel
- Żelazny most, reż. Monika Jordan-Młodzianowska
- Żniwa, reż. Etienne Kallos
Lista ww. tytułów została sporządzona na podstawie danych pochodzących z firmy boxoffice.pl i jest poparta oświadczeniem dystrybutora.
Do 31 grudnia 2019 roku, na adres pnf@pnf.pl, producenci i dystrybutorzy filmów mogą informować o filmach spełniających kryteria kwalifikacji do nagród, a nie znajdujących się na ww. liście.
Lista filmów kandydujących w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny oraz Najlepszy Polski Serial Filmowy jest dostępna pod adresem pnf.pl.