Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

Rozdzielczość 4K nie robi już wrażenia na konsumentach. Producenci telewizorów stawiają na odwzorowanie barw, część współpracuje z Hollywood i Netfliksem

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
13 grudnia 2019
w Aktualności
Reading Time: 3min czytania
A A
Rozdzielczość 4K nie robi już wrażenia na konsumentach. Producenci telewizorów stawiają na odwzorowanie barw, część współpracuje z Hollywood i Netfliksem

Coraz wyższa rozdzielczość w telewizorach nie wystarczy by zapewnić w domowych warunkach kinową jakość. Producenci eksperymentują więc z różnymi technologiami, by zapewnić jak najwierniejsze odwzorowanie barw. Podczas gdy większość telewizorów w sklepach oferuje już matryce 4K, to właśnie kolory stają się obecnie największym wabikiem na klientów. LG stawia na technologie OLED i Nano Cell, Samsung wprowadza na rynek kropki kwantowe. Panasonic z kolei współpracuje z hollywoodzkimi studiami i zaprezentował technologię dwuwarstwowego panelu LCD, który oferuje kontrast i kolory na poziomie OLED-ów, ale zachowuje wysoką jasność jak telewizory LED.


Sebastian Węgielski, Panasonic Europe

– Panasonic od lat współpracuje ze studiami i producentami z Hollywood. Pracujący tam koloryści po stworzeniu filmu dodają swoje kolory po to, żeby ludzie mogli zobaczyć filmy zgodnie z ich intencjami. Używają naszych monitorów jako referencji do stworzenia filmu i potem ta sama technologia jest kaskadowana do użytkowników. I to jest nasza strategia – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Sebastian Węgielski z Panasonic Europe.

Producenci telewizorów, oprócz wyższej rozdzielczości obrazu, coraz częściej stawiają na jak najwierniejsze odwzorowanie barw. Jedną z najpopularniejszych technologii poprawy jakości obrazu w telewizorach klasy premium jest HDR, czyli system reprodukcji szerokiej palety kolorów. Telewizory obsługujące ten format pozwalają poprawić kontrast, wierniej odwzorowywać barwy i wyświetlać ich znacznie więcej niż odbiorniki pozbawione tej funkcji. Najbardziej zaawansowane systemy tego typu, HDR10+ oraz Dolby Vision, pozwalają korygować barwy dynamicznie, czyli niezależnie dla każdej klatki obrazu.

Panasonic zaprezentował niedawno swoją nową technologię Megacon, złożoną z dwóch paneli LCD. Zastosowana w prototypowym, 55-calowym telewizorze technologia, zapewnia kontrast porównywalny do technologii OLED, co z kolei ma zapewnić równie głęboką czerń i reprodukcję kolorów. Jednocześnie ma oferować jasność 1000 nitów, którą dysponują najlepsze telewizory LED. Jeszcze nie wiadomo, czy urządzenie trafi na rynek konsumencki. Będzie jednak wykorzystywany w hollywoodzkich studiach.

– MegaCon jest najnowszym monitorem, na którym pracują koloryści w Stanach Zjednoczonych, w studiach Hollywood. One zastępują dotychczasowe małe monitory, oferując jeszcze więcej kolorów w jeszcze większej jakości – zapewnia Sebastian Węgielski.

Inni producenci chcą uzyskać perfekcyjne kolory stosując technologię OLED, która bazuje na diodach organicznych z systemem niezależnego podświetlenia. Na rynku telewizorów matryce tego typu produkuje i dostarcza firma LG, która opatentowała i upowszechniła panele WOLED. W matrycach tego typu każdy piksel jest kontrolowany i rozświetlany niezależnie, co przekłada się na zapewnienie perfekcyjnego kontrastu. Panele OLED pozwalają bowiem rozświetlić piksel czystą bielą tuż obok nieaktywnego, czarnego piksela, co jest niemożliwe w matrycach LED bazujących na podświetleniu strefowym bądź krawędziowym.

Samsung z kolei zaprojektował matryce QLED, czyli panele LED wyposażone w warstwę kropek kwantowych. Choć nie oferują one tak wysokiego kontrastu jak OLED-y, mają nad nimi pewną przewagę – świecą znacznie jaśniej, co ułatwia reprodukcję jaskrawych barw. Z kolei powłoka quantum dot poprawia reprodukcję kolorów i ma być gwarantem tego, że filmy wyświetlane na domowych telewizory będą wyglądały dokładnie tak, jak życzył sobie tego producent. Firma zainwestowała także 11 mld dol. w stworzenie nowej linii produkcyjnej, która umożliwi Samsungowi tworzenie autorskich paneli OLED wyposażonych w warstwę kropek kwantowych.

Producenci telewizorów nawiązują również współpracę z dostawcami treści, by mogły być one jak najwierniej odtwarzane na ich sprzęcie. Coraz częściej wyposażają go w układy automatycznej kalibracji obrazu w oparciu o dane przechwycone przez czujniki światła.

– Mamy kalibrację Netflixa w naszych telewizorach. Dla Panasonica zawsze najważniejszy był konsument, dlatego user experience i Netflix to jest to, nad czym pracujemy cały czas – przekonuje ekspert.

Według raportu Grand View Research w najbliższych latach rynek telewizorów 4K będzie rozwijał się w średniorocznym tempie na poziomie 21,2 proc., a do 2025 roku osiągnie wartość blisko 381 mld dol.

Tagi: HDRhollywoodkino domowekolorkontrastnetflixPanasonicRynekSamsungsebastian węgielskitelewizja 4KTelewizor
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

28 października 2025
Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

23 października 2025

Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu

21 października 2025

Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?

28 września 2025

ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO

28 września 2025

Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej

28 września 2025

Aktualności

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu
Aktualności

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

28 października 2025
Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”
Aktualności

Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

23 października 2025
Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu
Aktualności

Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu

21 października 2025
Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?
Aktualności

Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?

28 września 2025
ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO
Aktualności

ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO

28 września 2025
Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej
Aktualności

Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej

28 września 2025

Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA
Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

22 października 2025
Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego
Wydarzenia

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

20 października 2025
Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.
Wydarzenia

Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.

18 września 2025
„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku
Wydarzenia

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025
Nierzeczywiste „Przeźrocza”
Wydarzenia

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025
BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!
Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025
Nagrody Polish Days 2025
Wydarzenia

Nagrody Polish Days 2025

4 sierpnia 2025
25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo
Wydarzenia

25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo

17 lipca 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu 28 października 2025
  • Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!” 23 października 2025
  • Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA 22 października 2025
  • Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu 21 października 2025
  • Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego 20 października 2025
  • Sony w Zakopanem 20 października 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Online Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .