Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Technika/sprzęt Kamery

Kręcić, gdzie dusza zapragnie – szkic do kamery PXW-FS7 Sony

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
4 maja 2015
w Kamery
Reading Time: 5min czytania
A A
Kręcić, gdzie dusza zapragnie – szkic do kamery PXW-FS7 Sony

PXW-FS7 nie jest, jak to częściowo wynika z nazwy, następczynią kamery NEX-FS700, która z kolei jest średnio udanym rozwinięciem dosyć wątpliwego, zwłaszcza jeśli chodzi o ergonomię, pomysłu NEX-FS100. FS7 w ofercie Sony daje początek nowej klasie sprzętowej. Od poprzednich „efesek” różni się znacznie. Ogólną budową, ergonomią, zaimplementowanymi kodekami, przetwornikiem, zastosowanym nośnikiem i możliwością rozszerzeń. To pierwsza kamera z gniazdem obiektywowym typu E, która naprawdę nadaje się do zawodowej pracy zaraz po wyjęciu z torby, i bez dokupywania całego stosu wyposażenia dodatkowego od licznych niezależnych producentów. Cenowo kamera plasuje się w podobnej kategorii co Canon EOS C300, ale moim zdaniem jest doskonalsza (nie mówię o nowej wersji C300 Mk. II, bo tą znam na razie tylko z opisów internetowych i zdjęć). A przy tym na polskim rynku nieco tańsza. W dodatku niemal równocześnie z kamerą firma wypuściła na rynek niezły obiektyw zoom SELP28135G ze stałym światłem f/4.0, z optyczną stabilizacją obrazu, wyposażony w typowo filmowe zębatki do zdalnego sterowania ostrością, zoomem i przesłoną, a dodatkowo wyposażony w serwo-napęd do zmiany ogniskowej poprzez klawisze sterowania umieszczone na dedykowanym do kamery uchwycie, co stanowi duże ułatwienie przy pracy typu dokumentalno-reporterskiego. Dużym ułatwieniem jest też umieszczone na uchwycie pokrętło ustawień, podobne do stosowanych w lustrzankach, któremu można przypisać różne funkcje, ale przede wszystkim może ono służyć do regulacji przesłony w obiektywach ze złączem typu E oraz wszystkich kompatybilnych poprzez adaptery z przeniesieniem elektrycznym sterowania oraz wielofunkcyjny joystick do poruszania się po menu bez zdejmowania kamery z ramienia. Dość porządne wrażenie sprawia system zmiany położenia uchwytu. Sprawuje się niezawodnie i chyba ma konstrukcję nieco solidniejszą niż podobny system znany z kamery PMW-EX3. Sporym minusem jest w tym przypadku zastosowane do połączenia z kamerą złącze typu LANC, które jest z natury delikatne i nie ma żadnej blokady zabezpieczającej przed przypadkowym wypadnięciem, choć z drugiej strony jego gniazdo zostało tak umieszczone w kamerze, iż niezbyt wygodnie się ową malutką wtyczkę wkłada, ale za to trudno ją przypadkiem wyjąć. Ale mimo wszystko nie rozumiem czemu nie można było zastosować sprawdzonego, 8-pinowego złącza sterowania znanego z kamer broadcastowych na przykład. Sterowanie działa poprawnie, chociaż trochę brakuje regulacji czułości/prędkości zoomowania znanej ze współczesnych obiektywów do kamer ENG/EFP. Za to uchwyt udostępnia cztery programowalne przełączniki oraz przycisk nagrywania. Sam obiektyw wygląda bardzo solidnie, natomiast jego tylna część ze złączem bagnetowym jest o wiele za delikatna, jak na gabaryty i wagę tego szkła i raczej powinien być używany z typową dla zoomów filmowych ławą optyczną przejmującą ciężar tej armaty. Co do jakości optycznej trudno mieć zastrzeżenia, aczkolwiek moim zdaniem nieco ustępuje on produktom konkurencji pod względem jasności i zakresu ogniskowych oraz jakości optycznej. Canon CN-E14,5-60 T2.6 czy Fujinon Cabrio 19-90 T2.9 to jednak szkła o niebo lepsze, z bardziej użytecznym, dla sensora Super 35, zakresem ogniskowych, tyle że znacznie droższe.

Sama kamera jest, jak to zazwyczaj u wielkich producentów, częściowo zbudowana na bazie podzespołów znanych ze starszych urządzeń wyższej klasy. I tak jeśli chodzi o serce kamery, czyli przetwornik, to jednoukładowy chip formatu Super35 pochodzi z kamery PMW-F5, zatem podstawowe parametry tej kamery są bardzo zbliżone do tego, co znamy z PMW-. Czułość natywna ISO 2000, i 14 stopni EV przeniesienia kontrastu (to według danych producenta) a faktycznie o jakiś stopień, półtora mniej, ale to i tak bardzo dobry wynik.

Wyświetlacz-wizjer wykonany w technologii OLED o przekątnej 3.5” i rozdzielczości 960×540 pikseli jest dobrej jakości, parametrami bardzo zbliżony do podstawowego wizjera dla kamer F5/F55, czyli DVF-L350. Ma też bardzo dobry kontrast i duży zakres regulacji peakingu. Pokrętło regulacji kontrastu oraz przyciski włączania i wyłączania peakingu oraz zebry są rozmieszczone na boku wyświetlacza i łatwe do odróżnienia. Wadą jest delikatna konstrukcja okularu wizjera, a zwłaszcza układu korekcji dioptrii, i sposób mocowania całego zespołu do kamery – zaciskami na dwóch prostopadłych, okrągłych drążkach, co sprawia, że w trakcie pracy cały układ łatwo się przekrzywia w stosunku do osi kamery. Powoduje to dyskomfort pracy dla operatora, bowiem przekrzywiony wizjer sprawia wrażenie, że to kamera jest źle wypoziomowana. Nie jest to dobre rozwiązanie i powinno być jak najszybciej dopracowane. Mocowanie tubusa wizjera na wyświetlaczu też nie jest dobrze rozwiązane. Dwa cienkie druciane zaczepy są niewygodne i trudno szybko i prawidłowo zapiąć. Ale to w zasadzie koniec narzekań. Zestaw wygodnych w użyciu wbudowanych szarych filtrów w typowym układzie Clear, ¼, 1/16 i 1/64 czyli redukujące ekspozycję odpowiednio o dwa, cztery i sześć stopni EV, wygodna regulacja parametrów pracy wizjera, szeroki wybór kodeków, dogodnie rozmieszczone przyciski definiowane oraz przełączniki czułości/podbicia, pamięci balansu bieli w układzie typowym dla kamer ENG/EFP czyli podbicie/czułość LOW, MEDIUM, HIGH (L,M,H) możliwe do zaprogramowania od -3 do +18 Db i pamięci balansu bieli: Preset którego temperaturę można regulować ręcznie w zakresie 1500 do 50 000 K poprzez menu Picture Profile oraz pamięci A i B, które mogą zapamiętać każda do czterech „złapanych” balansów jeśli wybierzemy tryb pracy z osobną pamięcią balansu dla każdego szarego filtra i których ustawienia również można edytować z poziomu menu kamery albo zakładając generalne przesunięcie balansu o zadaną wartość albo ustawiając ręcznie wartość dla każdej pamięci. Można też położeniu przełącznika pamięci balansu na bank B przypisać uruchamianie funkcji ATV – czyli automatycznego śledzenia bieli. Nie jest to narzędzie najszlachetniejsze, ale bywa skuteczne w niektórych sytuacjach przy realizacji zdjęć nadążnych. Włączanie trybu ATW można również przypisać jednemu z przycisków definiowalnych na korpusie kamery. Na pewno na plus trzeba zapisać łatwość demontażu górnego uchwytu oraz wizjera, co pozwala szybko kamerę przystosować do pracy z lekkiego ramienia ze zdalnie sterowaną głowicą lub ze steadicama. Bardzo wygodna jest też stopka MI (Multi Interface) do której można podłączyć, między innymi, adapter SMAD-P3 i poprzez niego odbiornik bezprzewodowy audio z serii UWP-D, który jest wtedy również zasilany poprzez złącze MI, a przesyłanie sygnału audio odbywa się bez użycia kabli zewnętrznych. To samo złącze może być również używane do zasilania i sterowania lampką na kamerową HVL-LBPC.

J.Paweł Pełech

CAŁY TEKST Z TESTÓW KAMERY PRZEPROWADZONYCH PRZEZ REDAKCJĘ Film&TV Kamera ukaże się w wydaniu 2/2015

  • 1j.jpg
  • 1l.jpg
Tagi: Sprzęt: Kamery
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II

Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II

12 kwietnia 2025
Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini

Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini

9 kwietnia 2025

Panasonic wprowadza na rynek ulepszoną kamerę PTZ 4K

3 lutego 2025

Kamera sztucznie inteligentna

20 sierpnia 2024

Sony zapowiada kamerę PTZ 4K 60p z systemem automatycznego kadrowania opartego na sztucznej inteligencji

11 kwietnia 2024

Firma Sony powraca na BSC Expo 2024 z prezentacją szerokiej gamy technologii filmowych.

18 stycznia 2024

Aktualności

Szkolenie : Podnoszenie kwalifikacji w produkcji programów telewizyjnych
Aktualności

Szkolenie : Podnoszenie kwalifikacji w produkcji programów telewizyjnych

17 czerwca 2025
ScriptArt – platforma dla scenarzystów i autorów tekstów
Aktualności

ScriptArt – platforma dla scenarzystów i autorów tekstów

1 czerwca 2025
Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym
Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym

12 maja 2025
Zmarł Leszek Kopeć
Aktualności

Zmarł Leszek Kopeć

23 kwietnia 2025
Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz  produkcji wirtualnej.
Aktualności

Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz produkcji wirtualnej.

17 kwietnia 2025
Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1
Aktualności

Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1

14 kwietnia 2025

Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – Bezpłatne Pokazy Sprzętu Foto-Video-Film, Warsztaty, Seminaria
Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – Bezpłatne Pokazy Sprzętu Foto-Video-Film, Warsztaty, Seminaria

25 czerwca 2025
Festiwal Filmowy Maklaka i Jego Przyjaciół
Wydarzenia

Festiwal Filmowy Maklaka i Jego Przyjaciół

15 czerwca 2025
TECHDAY by BEIKS – poznaj plan wydarzenia
Wydarzenia

TECHDAY by BEIKS – poznaj plan wydarzenia

31 maja 2025
Tarnowska Nagroda Filmowa
Wydarzenia

Tarnowska Nagroda Filmowa

25 maja 2025
65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider
Wydarzenia

65. Krakowski Festiwal Filmowy_insider

22 maja 2025
Młodzi i Film
Wydarzenia

Młodzi i Film

15 maja 2025
TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo
Wydarzenia

TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo

15 kwietnia 2025
Gala PSC
Wydarzenia

Gala PSC

31 marca 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Nowe wydanie Film&TV Kamera 2/2025 26 czerwca 2025
  • BEIKS MEDIA SHOW 2025 – Bezpłatne Pokazy Sprzętu Foto-Video-Film, Warsztaty, Seminaria 25 czerwca 2025
  • Szkolenie : Podnoszenie kwalifikacji w produkcji programów telewizyjnych 17 czerwca 2025
  • Festiwal Filmowy Maklaka i Jego Przyjaciół 15 czerwca 2025
  • ScriptArt – platforma dla scenarzystów i autorów tekstów 1 czerwca 2025
  • TECHDAY by BEIKS – poznaj plan wydarzenia 31 maja 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Online Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .