Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Wydarzenia

Animacja na 55. Krakowskim Festiwalu Filmowym

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
7 kwietnia 2015
w Wydarzenia
Reading Time: 6min czytania
A A
Animacja na 55. Krakowskim Festiwalu Filmowym
Animacja rośnie w siłę! W trakcie zeszłorocznej edycji ZŁOTEGO SMOKA dla reżysera najlepszego filmu krótkometrażowego otrzymał Jerzy Kucia za film „Fuga na wiolonczelę, trąbkę i pejzaż”, a animacja „Lato 2014” Wojciecha Sobczyka została nominowana do Europejskiej Nagrody Filmowej. Natomiast SMOK SMOKÓW powędruje w tym roku do wybitnego estońskiego twórcy filmów animowanych Priita Pärna. W międzynarodowym konkursie krótkometrażowym zobaczymy premierowo aż 7 animacji, które znajdą się także w programie międzynarodowego festiwalu Annecy we Francji – będzie więc okazja zobaczyć je u nas wcześniej niż na największym festiwalu animacji na świecie.
Czego możemy się spodziewać podczas 55. edycji festiwalu? Jakie tytuły i jakich reżyserów warto zobaczyć – o tym opowiada nam Robert Sowa, autor filmów animowanych oraz kurator sekcji animacji na Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Przedstawiamy również listę filmów zagranicznych, które zakwalifikowały się do konkursu krótkometrażowego (tytuły, które będą reprezentowały Polskę, ogłosimy 13 kwietnia).
Wywiad z Robertem Sową
Co w tym roku nowego w animacji podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego?
Zacznę od dużej ilości zgłoszeń filmów animowanych, która stale rośnie. W tym roku wraz ze Zbigniewem Czaplą wybieraliśmy z ponad 350 tytułów. Wynika to z bardzo dobrej pozycji i cieszącej organizatorów renomy Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Wszystkie nadesłane w tym roku filmy są zdecydowanie różnorodne i na bardzo wysokim poziomie. Zauważam również od kilku lat tendencję do wydłużania się krótkiego metrażu. Coraz częściej pojawiają się filmy już nie kilku ale kilkunastominutowe. W tegorocznym konkursie międzynarodowym mamy ponad połowę filmów
o takim metrażu. Nie jest to oczywiście regułą, są również na tej liście filmy bardzo krótkie. Przykładem jest hiszpańska animacja „Zepo” reż. César Díaz Meléndez, która ma jedynie 2 minuty. Tyle też wystarczy, by osiągnąć świetny efekt końcowy.
Czy polecisz nam jeszcze parę ciekawych tytułów, których nie możemy ominąć podczas tegorocznej edycji festiwalu?
To zdecydowanie „Zepo”, o którym przed momentem wspominałem. Świetna krótka forma, miniatura właściwie, która niesie za sobą bardzo mocny przekaz. Okazuje się, że można nieprawdopodobnie dużo powiedzieć na temat przemocy, a nawet totalitaryzmu w dwie minuty.
Mamy też bardzo dobre filmy i sporą reprezentację z Estonii. Nagrodę SMOKA SMOKÓW w tym roku otrzyma Priit Pärn, a tak się złożyło, że w konkursie międzynarodowym będziemy mieć trzy filmy estońskie, jest to więc potwierdzenie, że animacja estońska stoi na bardzo wysokim poziomie.
Czy można uznać, że Priit Pärn jest dla tych osób mentorem? Czy widać u nich np. jego technikę obrazowania?
Nie, technika obrazowania jest zupełnie inna, co uważam akurat za dobre, ale filmy te tworzyli też autorzy, którzy debiutowali pod jego okiem, jest to więc przyjemny i znaczący zbieg okoliczności.
Myślę, że dla Priita Pärna, odbierającego nagrodę SMOKA SMOKÓW, będzie to świetne uczucie, że jego uczniowie w tej chwili tak mocno reprezentują estońską animację. Zobaczymy filmy: „The Master” reż. Riho Unt, „Tick Tack” reż.Ülo Pikkovoraz „Life with Herman H. Rott” reż. Chintis Lundgren.
Jakie jeszcze kinematografie są mocno reprezentowane?
W tej edycji festiwalu Węgry, ale również nasi sąsiedzi ze Słowacji, jak również Rosja, Grecja czy Korea Południowa. Warto podkreślić coraz bardziej rozwijającą się animację autorską z tego rejonu, dokładnie rzecz biorąc właśnie z Korei Południowej czy Chin. Bierze się to między innymi stąd, że wzmocnił się tam bardzo system edukacji artystycznej. Zapraszają do siebie znanych twórców
z Europy, którzy wnoszą swój wkład. Dlatego powstają tam coraz częściej filmy bardzo wyraziste artystycznie, z mocnym autorskim charakterem. Animacje tych autorów nie szukają rozrywki, ale drążą kondycję ludzką, także w kontekście społecznym. Jest to bardzo ciekawe zjawisko, stosunkowo świeże na „mapie” filmu animowanego. W konkursie festiwalu zobaczymy film „Each other” reż. Lee Kyutae. Nomen omen – jak się wydaje film o stawaniu się dorosłym…
Polecam węgierski film „Limbo Limbo Travel” reż. Zsuzsanna Kreif, Borbála Zétényi.
To film świetnie dostrzegający nowe zjawiska społeczne, fascynację gadżetami, jak również – a może przede wszystkim – potrzebę ucieczki od nich. Pokazuje, jak pożądany jest inny wymiar, jakaś kraina, gdzie wszystko jest bliskie, czułe i przyjemne. Gdzie ktoś się nami zajmie. To taki hipsterski film o krainie czułości.
Świetny jest francuski film „Natural disaster” reż. Joseph Wallace, gdzie zarówno narracyjnie, jak i formalnie można poczuć jak życie głównego bohatera staje się kolażową wycinanką, tytułową katastrofą. Złożoną z fragmentów zabawną układanką przypadkowych, często nieadekwatnych elementów. Kolejny bardzo ciekawy film pochodzi z Indii, to „TrueLoveStory” reż. Gitanjali Rao. Autorka tego filmu to bardzo znana artystka, najbardziej reprezentatywne nazwisko dla animacji indyjskiej. Produkcja animacji jest aktywnością bardzo trudną w tym kraju, trudną w sensie samego tworzenia, gdzie nie ma znanego nam w Europie wsparcia dla rynku filmowego, wspierającego artystyczne, niezależne produkcje, tym bardziej produkcje animowane. Tworzenie animacji w Indiach to przede wszystkim determinacja i zaangażowanie samego autora. „TrueLoveStory” jest swoistym dyskursem z Bollywood. To nawet rodzaj pastiszu bollywoodzkiej formy. Autorka weryfikuje i rozsadza poniekąd od środka ten mit Bollywoodu jako kolorowej, pozytywnej iluzji dla mas.
Wspomniałeś już parę tytułów, czyje jeszcze produkcje zobaczymy?
Mamy parę mocnych nazwisk, między innymi nowy film Ülo Pikkova „Tick Tack”.
Ciekawy, filozoficzny film zrobiony metodą pixilacji, gdzie ożywiane są przedmioty, jak również główny bohater, który jest żywym aktorem. Kolejne nazwisko to Veronika Obertová. Wcześniej autorka doskonałego filmu „Viliam”. Słowaczka zaprezentuje nam w tym roku „Ninę”, mówiącą o traumach dzieciństwa. Bardzo wyrazista, świetnie prowadzona narracja i ciekawie użyta metoda wycinanki, tak perfekcyjnej, że jest ucztą dla oczu. Rosję reprezentować będą dwa nazwiska: Vasil Bedoshvili z filmem „The Hen” – to bardzo zabawny, świetnie zanimowany film, mówiąc pół żartem – o polityce prorodzinnej. Drugim autorem jest Konstantin Bronzit, który kiedyś za swój film „Na krańcu świata” zdobył Srebrnego Smoka, ale też doprowadził festiwalową widownię kina Kijów do łez śmiechu i salw owacji. W tym roku mamy jego nowy film „We can’t live without cosmos”, odkrywający zabawną historię męskiej przyjaźni pomiędzy dwoma kosmonautami! Kosmiczne miraże i męskie uczucia…
Polecam też angielsko-amerykańsko-wegierski film „Teeth” w reżyserii Daniel Graya i Toma Browna. To z kolei bardzo ciekawa, osobista i mocna fabuła o dążeniu właściciela do stworzenia perfekcyjnej szczęki
Mamy zatem co oglądać. Zapraszam!
Wywiad z Robertem Sową przeprowadziła Marta Pawlik.
Lista animacji zagranicznych zakwalifikowanych do międzynarodowego konkursu krótkometrażowego:
1. Natural Disaster, reż. Joseph Wallace (Francja) 5′ 2. The Master, reż. Riho Unt (Estonia) 18′ 3. Tick Tack, reż. Ülo Pikkov (Estonia) 9′ 4. Nina, reż. Veronika Obertová, Michaela Čopíková (Słowacja) 17′ 5. TrueLoveStory, reż. Gitanjali Rao (Indie) 19′ 6. Limbo Limbo Travel, reż. Zsuzsanna Kreif, Borbála Zétényi (Węgry) 16′ 7. Teeth, reż. Daniel Gray, Tom Brown (Anglia/USA/Węgry) 6′ 8. The Hen, reż. Vasil Bedoshvili (Rosja) 7′ 9. Warm snow, reż. Ira Elshansky (Izrael) 5′ 10. Zepo, reż. César Díaz Meléndez (Hiszpania) 5′ 11. Each Other, reż. Lee Kyutae (Korea poł) 6′ 12. Life with Herman H.Rott, reż. Chintis Lundgren (Estonia, Chorwacja, Dania) 11′ 13. A Portrait, reż. reż. Aristotelis Maragkos (Grecja) 2′ 14. We can’t live without cosmos, reż. Konstantin Bronzit (Rosja) 15′ 15. Oscar Wilde’s The Nightingale and The Rose, reż. Brendan Fletcher, Del Kathryn Barton (Australia)
  • limbo-limbo-travel-zsuzsanna-kreif-borbala-zetenyi.jpg
  • nina-veronika-obertova-michaela-copikova.jpg
  • zepo-cesar-diaz-melendez.jpg
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

22 października 2025
Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

20 października 2025

Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.

18 września 2025

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025

Aktualności

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu
Aktualności

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

28 października 2025
Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”
Aktualności

Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

23 października 2025
Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu
Aktualności

Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu

21 października 2025
Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?
Aktualności

Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?

28 września 2025
ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO
Aktualności

ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO

28 września 2025
Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej
Aktualności

Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej

28 września 2025

Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA
Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

22 października 2025
Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego
Wydarzenia

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

20 października 2025
Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.
Wydarzenia

Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.

18 września 2025
„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku
Wydarzenia

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025
Nierzeczywiste „Przeźrocza”
Wydarzenia

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025
BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!
Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025
Nagrody Polish Days 2025
Wydarzenia

Nagrody Polish Days 2025

4 sierpnia 2025
25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo
Wydarzenia

25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo

17 lipca 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu 28 października 2025
  • Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!” 23 października 2025
  • Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA 22 października 2025
  • Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu 21 października 2025
  • Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego 20 października 2025
  • Sony w Zakopanem 20 października 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Online Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .