Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

Tajemnice końca świat(ł)a – „11 minut” Jerzego Skolimowskiego

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
4 marca 2016
w Aktualności
Reading Time: 3min czytania
A A
Tajemnice końca świat(ł)a – „11 minut” Jerzego Skolimowskiego

Jerzy Skolimowski tworzy osobny rozdział polskiej kinematografii. Znany i ceniony na świecie, mógłby pracować wszędzie. Po kilkunastoletniej przerwie powrócił do kręcenia filmów, wybierając rodzinny kraj jako miejsce dojrzałej artystycznej twórczości. Najpierw były kameralne, intymne „Cztery noce z Anną”, potem spektakularny, głośny „Essential Killing”, a teraz do naszych kin wchodzi dzieło tajemnicze i niepokojące: „11 minut”.

Aby porozmawiać o postprodukcji tego obrazu, wybrałem się do starej części warszawskiej Pragi, gdzie swoją siedzibę ma firma D35. Pomyślałem przy tej okazji, że klimat tej dzielnicy doskonale pasuje do pracy nad filmem pod względem artystycznym wyrafinowanym, który pod warstwą wartkiej akcji skrywa coś nieodgadnionego, skłaniającego do stawania pytań elementarnych.

Marcin Kryjom, właściciel i prezes tego miejsca, zdradził na początku naszego spotkania, że odkąd tylko zaczął działać w branży kinematograficznej, miał marzenie by zrobić filmy z kilkoma ulubionymi reżyserami: m.in. Władysławem Pasikowskim, Wojciechem Smarzowskim, Jerzym Skolimowskim i Romanem Polańskim. Teraz ma już na koncie pracę przy „Drogówce” oraz „Jacku Strongu”, więc po skończeniu „11 minut” został mu jeszcze tylko plan na projekt z tym ostatnim. Nie ukrywa przy tym, że z tego względu stosunek jego samego oraz pracowników D35 do wykonania zleconej postprodukcji był wyjątkowy. – Byliśmy gotowi zaoferować pewne dedykowane rozwiązania właśnie ze względu na reżysera – zdradza w rozmowie. – Stąd przykładowo nasza otwartość, by do warszawskiego domu Skolimowskiego wypożyczyć i dostarczyć profesjonalny zestaw do montażu. Tak żeby czuł się pewnie pod naszą opieką i by miał pełen komfort pracy.

Działania D35 rozpoczęły się już na etapie zdjęć. Z planu na warszawską Pragę trafiał materiał zdjęciowy, który był tu zgrywany oraz zabezpieczany na dodatkowych kopiach. Daniel Pietrzyk, DI supervisor, podkreśla przy tej okazji, że żelazną zasadą firmy jest dostarczanie twórcom produkcji tak zwanych dailies maksymalnie w ciągu 12 godzin od otrzymania materiału. W praktyce następuje to nawet szybciej. Jeśli dysk dotrze do nich przykładowo o 9 rano, to kilka godzin później podgląd tego, co nakręcono, jest już dostępny.

Opisuję tu naturalnie sytuację, gdy zdjęcia – tak jak w przypadku „11 minut” – mają swoją lokalizację głównie w Warszawie i okolicach. W innym przypadku zgranie i konwersja materiału następuje już na planie. – My już w 2009 roku wprowadziliśmy tę usługę – mówi Marcin Kryjom, zaznaczając jednocześnie, że na tę potrzebę stworzono tu autorską technologię opartą na własnym oprogramowaniu.

Dzięki sprawnej konwersji bardzo szybko mógł się rozpocząć pierwszy montaż. I to w dwóch miejscach. We wspomnianym wyżej domu reżysera wyposażonym w odpowiedni sprzęt oraz na miejscu, w siedzibie D35. – To było bardzo wygodne. Oni wraz z montażystką Agnieszką Glińską potrafili przemontować materiał wieczorem lub w nocy, a następnego dnia rano u nas w sali kinowej na dużym ekranie już mogliśmy obejrzeć owoce – zdradza Aneta Wyszyńska, kierownik postprodukcji. Warto tu wspomnieć, że studio dysponuje jednym z największych w Polsce ekranem przystosowanym do profesjonalnej postprodukcji oraz dedykowanym projektorem Christie w wersji, wzbogaconej o specjalne systemy regulacji parametrów.

Później prace odbywały się dwutorowo. Korekcja barwna wykonywana była przez Martynę Laskowską w D35, natomiast efekty specjalne powierzono Alverni. Z uwagi na ogromną ilość ujęć efektowych (ponad 200) oraz fakt zakończenia działalności przez studio Alvernia dokończenie części ujęć efektowych zostało powierzone Platige Image. Marcin Kryjom akcentuje tu zasługę specjalistów z tej firmy, którzy potwierdzili swoją markę tempem i jakością pracy.

Konrad Sawicki

Cały tekst ukazał się w numerze 4/2016 – do nabycia na www.filmtvkamera.pl/kiosk

Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Twórca niezapomnianych postaci z Nagrodą EnergaCAMERIMAGE dla Aktora

Twórca niezapomnianych postaci z Nagrodą EnergaCAMERIMAGE dla Aktora

5 listopada 2025
Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

28 października 2025

Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

23 października 2025

Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu

21 października 2025

Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?

28 września 2025

ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO

28 września 2025

Aktualności

Twórca niezapomnianych postaci z Nagrodą EnergaCAMERIMAGE dla Aktora
Aktualności

Twórca niezapomnianych postaci z Nagrodą EnergaCAMERIMAGE dla Aktora

5 listopada 2025
Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu
Aktualności

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

28 października 2025
Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”
Aktualności

Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

23 października 2025
Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu
Aktualności

Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu

21 października 2025
Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?
Aktualności

Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?

28 września 2025
ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO
Aktualności

ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO

28 września 2025

Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA
Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

22 października 2025
Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego
Wydarzenia

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

20 października 2025
Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.
Wydarzenia

Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.

18 września 2025
„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku
Wydarzenia

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025
Nierzeczywiste „Przeźrocza”
Wydarzenia

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025
BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!
Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025
Nagrody Polish Days 2025
Wydarzenia

Nagrody Polish Days 2025

4 sierpnia 2025
25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo
Wydarzenia

25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo

17 lipca 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Twórca niezapomnianych postaci z Nagrodą EnergaCAMERIMAGE dla Aktora 5 listopada 2025
  • Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu 28 października 2025
  • Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!” 23 października 2025
  • Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA 22 października 2025
  • Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu 21 października 2025
  • Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego 20 października 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Online Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .