Sebastian Buttny, reżyser i scenarzysta (m.in. „Święty”, „Heavy Mental”) tym razem daje się poznać jako autor „Przemiany bohatera”, książki wydanej nakładem Wydawnictwa Wojciech Marzec.
Podtytuł „Procesowe narzędzia dla scenarzystów i reżyserów” sugeruje, że te grupy zawodowe powinny być publikacją Buttnego najbardziej zainteresowane. Czy tak jest w istocie? Postanawiamy sprawdzić.
Na 336 stronach autor pochyla się nad wieloma istotnymi zagadnieniami, na początku wyjaśniając, o czym i dla kogo jest ta książka. Poddaje analizie procesowe podejście do bohatera i narzędzia, posługując się przykładami. Analizuje sylwetki bohaterów i zastanawia się nad rolą krytyków, którzy tychże bohaterów i wcielających się w ekranowe postaci aktorów – oceniają.
Książka określana jest jako podręcznik dla tych, którzy scenariusze piszą, tych, co starannie je czytają oraz tych, którzy je realizują. Powstała na podstawie wieloletnich doświadczeń w pracy twórczej i edukacyjnej, przełamującej granice pomiędzy warsztatem filmowca i psychologa. Scenarzysta, reżyser, script doctor czy kreatywny producent otrzymują nowe praktyczne narzędzia do pracy z opowiadaniem filmowym, których centralnym elementem jest zjawisko przemiany – jedno z fundamentalnych pojęć scenopisarskich i jednocześnie jedno z najważniejszych ludzkich doświadczeń.
Dzięki wykorzystaniu teorii i praktyki psychologii procesu Arnolda Mindella dowiemy się kim – na głębszym poziomie – powinien być nasz bohater i jak to osiągnąć. Co i dlaczego w jego lub jej przypadku musi wydarzyć się na przestrzeni trzech aktów, żeby przemiana była możliwa i w jaki sposób struktura dramaturgiczna odzwierciedla etapy tego procesu. W sposób dogłębny, poparty wieloma przykładami oraz szczegółowymi analizami filmów, które odniosły komercyjne i artystyczne sukcesy, autor przeprowadza czytelnika krok po kroku przez relację pomiędzy klasyczną dramaturgią i strukturą filmową a strukturą procesu zmiany, pokazując, że dopiero połączenie obu tych porządków prowadzi do stworzenia spójnego, wiarygodnego świata, a przemiana bohatera staje się wówczas sensowna i przejmująca dla widza – oto nota od wydawcy. A dodatkowo polecenia od specjalistów w branży: Cezarego Harasimowicza, Jarosława Żamojdy, Katarzyny Bondy.
Premiera w styczniu 2024.