Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

Ponad 51 milionów złotych dla 26 projektów – podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania systemu zachęt dla filmowców Polsce

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
30 stycznia 2020
w Aktualności
Reading Time: 4min czytania
A A
Ponad 51 milionów złotych dla 26 projektów – podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania systemu zachęt dla filmowców Polsce

Warszawa, 23 stycznia 2019 –  26 projektów skorzystało z systemu zachęt finansowych dla filmowców w Polsce w pierwszych miesiącach funkcjonowania programu. Polski Instytut Sztuki Filmowej przyznał ponad 51 milionów złotych na wsparcie produkcji audiowizualnej.

Zachęty dla filmowców zostały wprowadzone w Polsce w lutym ubiegłego roku. Systemowe rozwiązanie, którego podstawowym zadaniem jest wspieranie produkcji audiowizualnej polega na zwrocie 30% kwalifikowalnych kosztów poniesionych na realizację w Polsce filmów i seriali. Środki finansowe pochodzą bezpośrednio z budżetu państwa, a programem zarządza Polski Instytut Sztuki Filmowej. Analogiczne systemy wspierania produkcji z powodzeniem funkcjonują w innych europejskich krajach od lat i zaliczają się do najskuteczniejszych narzędzi, dzięki którym poszczególne państwa przyciągają duże międzynarodowe produkcje, niejednokrotnie w gwiazdorskiej obsadzie i z wielomilionowymi budżetami.

Polski system zachęt jest otwarty dla produkcji krajowych i międzynarodowych, dla filmów i seriali fabularnych, animowanych i dokumentalnych. Aby projekt mógł uzyskać wsparcie, jego producenci muszą wydać w Polsce określoną przepisami kwotę pieniędzy, współpracować z polskimi twórcami i ekipami filmowymi oraz zrealizować zdjęcia w polskich lokacjach lub studiach filmowych. Po spełnieniu wymaganych kryteriów wsparcie przyznawane jest automatycznie, nie ma żadnego gremium eksperckiego rozdzielającego środki finansowe. Mechanizm oparty jest o kryteria ekonomiczne i prawne, nie artystyczne.

Pierwsze miesiące funkcjonowania zachęt w Polsce przyniosły pozytywne decyzje dla 26 projektów na łączną kwotę ponad 51 milionów złotych. W procedowaniu jest kolejnych 5 projektów, które łącznie wnioskują o ponad 7 milionów złotych.

– Jesteśmy zadowoleni z pierwszych efektów funkcjonowania systemu zachęt – mówi Radosław Śmigulski, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. – W ciągu ostatniego półrocza na wsparcie produkcji audiowizualnej wydaliśmy 51 milionów złotych, gdy tymczasem kwota wydatków poniesionych w Polsce w ramach dofinansowanych projektów sięgnęła 218 milionów złotych. To jest realny zysk dla polskiej gospodarki.

Wśród zagranicznych producentów, którzy jako pierwsi sięgnęli po polskie zachęty prym wiodą producenci z Niemiec. W lecie na południu Polski zrealizowano zdjęcia do „Dezertera”, niemieckiego mini serialu osadzonego w czasach II wojny światowej. Jesienią na wybrzeżu powstawały zdjęcia do niemiecko-duńskiego serialu katastroficznego „Sloborn” oraz rozgrywającej się w środowisku cyrkowców fabuły „Ein Sommer”. Wśród wspartych produkcji znalazły się też trzy seriale powstające na zlecenie międzynarodowych stacji i serwisów streamingowych – Opus Film nakręcił w Łodzi drugi sezon „Ultraviolet” dla stacji AXN; ATM Grupa na zlecenie serwisu Netflix realizuje thriller „W głębi lasu”, adaptację bestsellerowej powieści Harlana Cobena; a HBO przygotowuje kryminalny serial „Odwilż”, do którego zdjęcia rozpoczynają się w styczniu w Szczecinie.

Pozytywną weryfikację przeszły także cztery międzynarodowe koprodukcje: powstająca w niemiecko-luksembursko-polskiej współpracy „Misja Ulji Funk” – komedia familijna w konwencji kina drogi; osnuty wokół sprawy Grzegorza Przemyka polsko-czeski dramat „Żeby nie było śladów” Jana P. Matuszyńskiego; „Masażysta” – realizowany we współpracy z Niemcami nowy film Małgorzaty Szumowskiej oraz „Inni ludzie” – debiut fabularny Aleksandry Terpińskiej na podstawie prozy Doroty Masłowskiej, koprodukowany przez studio Warner Bros. Wsparcie otrzymają także dwa seriale animowane dla najmłodszych widzów „Szmatkowe królestwo” oraz „Latający Miś i Strażnicy Legend”.

Wśród krajowych produkcji z zachęt korzystają m.in. „Psy III” w reżyserii Władysława Pasikowskiego, historyczny komediodramat „Magnezja” wyreżyserowany przez Macieja Bochniaka, przeznaczony dla młodych widzów „Czarny młyn” Mariusza Paleja, horror Bartosza M. Kowalskiego „W lesie dziś nie zaśnie nikt” czy „Wesele 2”, nowy projekt Wojciecha Smarzowskiego.

– Mam nadzieję, że rok 2020 będzie jeszcze bardziej efektywny jeśli chodzi o wykorzystanie środków – podsumowuje Radosław Śmigulski. – Wyraźnie widzimy zwiększone zainteresowanie polską ofertą na arenie międzynarodowej. Wprowadzenie zachęt było kluczowym czynnikiem, jeśli chodzi o naszą konkurencyjność wśród innych krajów regionu, ale zdecydowanie pomagają nam też międzynarodowe sukcesy polskich twórców, świadczące o naszym potencjale i kreatywności. Staramy się też przygotować na ten wzrost zainteresowania i prowadzimy rozmowy, które mają na celu polepszenie infrastruktury filmowej w Polsce, choćby budowę nowych hal zdjęciowych – kontynuuje dyrektor PISF.

Nabór wniosków na zachęty prowadzony jest w trybie ciągłym, a budżet przeznaczony na wsparcie produkcji audiowizualnej w 2020 roku wyniesie od 100 do 216 milionów złotych.

Zachęty w 2019 roku w liczbach:

  • wydano 26 decyzji pozytywnych na łączną kwotę: 51 215 766 zł
  • łączny budżet wszystkich projektów aplikujących o zachęty (środki wydane w Polsce): 218 211 219 zł
  • najwyższa kwota wsparcia dla jednego projektu: 6 147 912 zł
  • średnia kwota wsparcia dla jednego projektu: 1 969 837  zł
  • budżet najdroższej produkcji aplikującej o zachęty: 24 709 908 zł
  • średni budżet aplikującego o zachęty projektu: 8 392 739 zł
  • wsparto 16 projektów krajowych, 10 projektów międzynarodowych
Tagi: budżetdramatFilmhistorycznyhorrornetflixPolski Instytut Sztuki Filmowejradosław Śmigulskithriller
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Pierwsze, europejskie, wirtualne studio produkcyjne z technologią Sony Crystal LED

Pierwsze, europejskie, wirtualne studio produkcyjne z technologią Sony Crystal LED

15 stycznia 2023
Projekt „Poruszenie”

Projekt „Poruszenie”

13 stycznia 2023

Efekty są, a jakby ich nie było

29 listopada 2022

Wkrótce premiera animacji o żołnierzach wyklętych

28 listopada 2022

BEIKS – Tylko u nas prawdziwy BLACK FRIDAY i uczciwe promocje ❗❗❗

25 listopada 2022

OTO Film ogłasza powstanie nowej spółki. Under Ski Tower zajmie się produkcją filmową i telewizyjną

11 listopada 2022

Aktualności

Pierwsze, europejskie, wirtualne studio produkcyjne z technologią Sony Crystal LED
Aktualności

Pierwsze, europejskie, wirtualne studio produkcyjne z technologią Sony Crystal LED

15 stycznia 2023
Projekt „Poruszenie”
Aktualności

Projekt „Poruszenie”

13 stycznia 2023
Efekty są, a jakby ich nie było
Aktualności

Efekty są, a jakby ich nie było

29 listopada 2022
Wkrótce premiera animacji o żołnierzach wyklętych
Aktualności

Wkrótce premiera animacji o żołnierzach wyklętych

28 listopada 2022
BEIKS – Tylko u nas prawdziwy BLACK FRIDAY i uczciwe promocje ❗❗❗
Aktualności

BEIKS – Tylko u nas prawdziwy BLACK FRIDAY i uczciwe promocje ❗❗❗

25 listopada 2022
OTO Film ogłasza powstanie nowej spółki. Under Ski Tower zajmie się produkcją filmową i telewizyjną
Aktualności

OTO Film ogłasza powstanie nowej spółki. Under Ski Tower zajmie się produkcją filmową i telewizyjną

11 listopada 2022

Wydarzenia

Festiwal Orły 2023. Święto polskiego kina w kinie Iluzjon od 9 stycznia do 3 lutego 2023
Wydarzenia

Festiwal Orły 2023. Święto polskiego kina w kinie Iluzjon od 9 stycznia do 3 lutego 2023

10 stycznia 2023
Script Fiesta
Wydarzenia

Script Fiesta

29 grudnia 2022
NAGRODY KINA 2022
Wydarzenia

NAGRODY KINA 2022

14 grudnia 2022
19.Europejski Festiwal Filmowy Integracja Ty i Ja
Wydarzenia

19.Europejski Festiwal Filmowy Integracja Ty i Ja

3 grudnia 2022
Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 2022
Wydarzenia

Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 2022

2 grudnia 2022
30.Festiwal Camerimage zakończony!
Wydarzenia

30.Festiwal Camerimage zakończony!

22 listopada 2022
Sony na EnergaCAMERIMAGE
Wydarzenia

Sony na EnergaCAMERIMAGE

10 listopada 2022
Program EnergaCAMERIMAGE 2022 ogłoszony
Wydarzenia

Program EnergaCAMERIMAGE 2022 ogłoszony

8 listopada 2022

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Pierwsze, europejskie, wirtualne studio produkcyjne z technologią Sony Crystal LED 15 stycznia 2023
  • Projekt „Poruszenie” 13 stycznia 2023
  • Festiwal Orły 2023. Święto polskiego kina w kinie Iluzjon od 9 stycznia do 3 lutego 2023 10 stycznia 2023
  • Script Fiesta 29 grudnia 2022
  • NAGRODY KINA 2022 14 grudnia 2022
  • 19.Europejski Festiwal Filmowy Integracja Ty i Ja 3 grudnia 2022

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci dokumentalny dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FINA FPFF historia kamera kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs michał wróblewski netflix Online Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser serial sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .