Już tylko kilka dni zostało do końca naboru projektów filmowych na DOC LAB POLAND – największy w Polsce program dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych. Dla tych, którzy potrzebują pomocy przy składaniu aplikacji uruchomiony został konsultacyjny numer telefoniczny 515 133 316. Zgłoszenia przyjmowane są na dwa odrębne komponenty: DOC LAB START dla projektów w fazie rozwoju lub DOC LAB GO! dla filmów w montażu. Termin zgłoszeń do 26 lutego. Szczegóły na www.doclab.pl
DOC LAB START – dla projektów filmowych w fazie rozwoju lub początkowych zdjęć (udział biorą: reżyser i producent lub sam reżyser, jeśli nie ma jeszcze producenta).
Rozwój projektu: konsultacje merytoryczne (rozwój tematu i dramaturgii, wybór bohaterów i sposobu narracji) oraz producenckie (budżet i plan finansowania), opracowanie koncepcji prezentacji projektu, poszukiwanie partnerów do produkcji i finansowania.
Trzy intensywne sesje: kwiecień, czerwiec i październik. Udział w prezentacji DOCS TO START! na 56. Krakowskim Festiwalu Filmowym i indywidualne spotkania z producentami, regionalnymi funduszami filmowymi, przedstawicielami PISF, portali crowdfundingowych (Wspieram kulturę, Polak potrafi), TVP, HBO, IAM, NCK, NINA, przedstawicielami zagranicznych marketów koprodukcyjnych (Amsterdam, Lipsk, Toronto, Jihlava, Sheffield i inne), ekspertami (EDN, Tribeca). Dla najlepszych projektów przewidziane są nagrody.
DOC LAB GO! – dla filmów w fazie montażu. (udział biorą: reżyser i producent, a w pierwszej sesji ewentualnie także montażysta).
Opracowanie strategii promocji i dystrybucji filmu, przygotowanie pakietów promocyjnych, konsultacje z dystrybutorami i agentami sprzedaży. Konsultacje wersji montażowych z wybitnymi montażystami i reżyserami. Opracowanie strategii festiwalowej.
Trzy intensywne sesje: kwiecień, czerwiec i październik. Udział w prezentacji DOCS TO GO! na 56. Krakowskim Festiwalu Filmowym i indywidualne spotkania z selekcjonerami najważniejszych światowych festiwali (IDFA, DOK Leipzig, Hot Docs, Berlinale, Vision du reel) oraz dystrybutorami, agentami sprzedaży (Autlook Film Sales, Deckert Distribution, Wide Management, First Hand Films, Doc Alliance Films), telewizyjnymi redaktorami zamawiającymi – poszukiwanie partnerów dystrybucyjnych. Prezentacja DOCS TO GO! jest organizowana od 2012 roku przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i Krakowską Fundację Filmową, a od 2015 we współpracy z DOC LAB POLAND.
ZGŁOSZENIA 2016
Zgłoszenia na DOC LAB POLAND 2016 są otwarte dla filmowców mających już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. Jest to program konsultacyjny, w którym konsultanci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Stawiamy na dokument z autorskim i kreacyjnym podejściem – nie tylko społeczny, ale również historyczny, biograficzny, sportowy czy muzyczny. Zapraszamy projekty pełnometrażowe lub godzinne (52 min) z potencjałem międzynarodowym.
– Termin zgłaszania aplikacji: 26 lutego 2016, do godz. 23:59; aplikowanie na program jest bezpłatne.
– Opłaty: 800 zł za osobę (catering na zajęciach, wyżywienie oraz zakwaterowanie podczas sesji krakowskiej); płatne po zaakceptowaniu projektu. Możliwe stypendia! UWAGA! Wcześniejsze zgłoszenie to zniżka w opłatach! 650 zł za osobę (dla zgłoszeń do 15 lutego).
– Informacje i konsultacje: mailowo: info@doclab.pl oraz telefonicznie: linia konsultacyjna 515 133 316
– Regulamin i szczegóły na www.doclab.pl
O PROGRAMIE
DOC LAB POLAND to największy w Polsce program dla profesjonalnych filmowców-dokumentalistów, pracujących nad projektami z międzynarodowym potencjałem, składający się z warsztatów, indywidualnych konsultacji i dyskusji w grupach. Jego celem jest pomoc przy nawiązaniu koprodukcji oraz wsparcie dystrybucji i szans festiwalowych realizowanych filmów. Po prezentacjach odbywa się w sumie ok. 350 indywidualnych spotkań z: producentami, przedstawicielami funduszy filmowych oraz telewizji, dystrybutorami, agentami sprzedaży i selekcjonerami festiwalowymi, którzy są nastawieni na poszukiwanie polskich projektów i kontaktów z polską branżą dokumentalną.
Dobra passa polskiego dokumentu trwa, o czym świadczą kolejne nagrody na światowych festiwalach. Laury dla Michała Marczaka na festiwalu w Sundance za reżyserię filmu „Wszystkie nieprzespane noce”, pasmo sukcesów takich filmów jak „Mów mi Marianna”, „Obiekt”, „Nadejdą lepsze czasy”, „Bracia” czy „Punkt wyjścia” to tylko niektóre przykłady na to, że nasze filmy podbijają świat. Aby ułatwić im konkurencję na światowym rynku, zorganizowaliśmy nasz cykliczny, coroczny DOC LAB POLAND. Jego zeszłoroczny sukces: 23 zaprezentowane projekty i ponad 350 indywidualnych spotkań na temat koprodukcji i dystrybucji, pokazał, jak bardzo potrzebne są tego typu przedsięwzięcia.
Świat jest zainteresowany naszymi filmami i warto to wykorzystać. Trzeba jednak dobrze znać reguły rządzące produkcją i dystrybucją filmów dokumentalnych, które wciąż się zmieniają. W ramach komponentu START uczestnicy przede wszystkim rozwiną swoje projekty i będą mogli znaleźć partnerów do realizacji producentów, koproducentów oraz postarać się o wsparcie instytucji finansujących filmy. Natomiast komponent GO! pomoże przygotować się do promocji i dystrybucji: zaplanować strategię festiwalową, znaleźć agenta sprzedaży czy dystrybutora, przygotować materiały promocyjne, ale także skonsultować się w kwestiach artystycznych: jak poprowadzić montaż filmu, na co położyć akcenty – ponieważ bardzo często w trakcie montażu film dokumentalny przechodzi duże zmiany w stosunku do pierwotnych założeń. I warto ten proces jak najlepiej wykorzystać.
Adam Ślesicki, dyrektor DOC LAB POLAND
Konsultantami są czołowi europejscy eksperci: szefowa DOK Leipzig – Leena Pasanen, szef EDN – Paul Pauwels, selekcjonerka IDFA – Rada Sesić, czy agentka sprzedaży Irena Taskovski. Konsultantami są też czołowi polscy filmowcy: Paweł Łoziński, Maria Zmarz-Koczanowicz, Wojciech Staroń, Bartek Konopka oraz najlepsi montażyści, wiodący producenci, agenci sprzedaży, specjaliści od promocji i dystrybucji.
W edycji DOC LAB POLAND 2015, w obu komponentach zaprezentowane zostały w sumie 23 projekty (w tym dwa gościnnie z Litwy). Udział wzięli m.in. Michał Bielawski, Jacob Dammas, Piotr Stasik, Marcin Sauter, Marcin Janos Krawczyk oraz tacy producenci jak: Anna Wydra, Dawid Janicki, Aneta Zagórska, Witold Bereś, czy Maciej Kubicki. Program zebrał świetne opinie:
DOC LAB POLAND to znakomite wydarzenie, zorganizowane w bardzo profesjonalny sposób. Podobne imprezy towarzyszą wielu festiwalom i Kraków jest na pewno wśród najlepszych.
Wieland Speck, szef Panoramy Berlinale
Moje oczekiwania w stosunku do programu zostały 100 razy przewyższone. Znalazłam świetnego zagranicznego koproducenta, toczą się też rozmowy ze stacją telewizyjną HBO. Program był merytorycznie i organizacyjnie bardzo dobrze przygotowany, a nasz projekt uległ zmianie po warsztatach: poprawiłyśmy strukturę filmu i główny temat.
Katarzyna Trzaska, współreżyser i producent „Boskie!”
Uczestnicy programu zrobili wielkie postępy, mam wrażenie, że razem z pozostałymi tutorami byliśmy w stanie pomóc im podążać we właściwym kierunku. Trzymam kciuki za wszystkie projekty, które po raz kolejny dowiodły, że dobry dokument jest silniejszy od fabuły.
Paul Pauwels, tutor, szef European Documentary Network
Warsztaty były przeprowadzone modelowo i ze strony organizacyjnej, i merytorycznej. Praca z wybitnymi polskimi dokumentalistami była świetnym doświadczeniem. Możliwość pracy z wybitnymi przedstawicielami dokumentu europejskiego: Leeną Pasanen, Paulem Pauwelsem i Radą Šešić, których wrażliwość, przenikliwość, serdeczność i otwartość do wszystkich projektów dawały mnóstwo pozytywnej energii, pozwoliły naszemu projektowi się rozwinąć.
Maria Krauss, producent „Chciałbym ci powiedzieć wszystko”
Organizatorem największego polskiego programu dla dokumentalistów DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a partnerem strategicznym – Krakowski Festiwal Filmowy. Program jest wspierany przez DOK Leipzig – najważniejszy niemiecki festiwal filmów dokumentalnych, EDN – European Documentary Network oraz IDF – Institute of Documentary Film. Partnerami-współorganizatorami są: Culture.pl, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia-Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission i Kancelaria MKZ Partnerzy; a partnerami: Film Commission Poland, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych. Patronami medialnymi są: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl, Film Pro, Film & TV Kamera, Tygodnik Powszechny, TVP Kultura i Warszawski Serwis Kulturalny.