Magazyn „Film& TV Kamera” poleca spotkania z mistrzami stop motion.
To oni wiedzą, jak ożywić postać, z czego uszyć kilkucentymetrową kreację na miarę oscarowej nominacji i ile godzin pracy na planie potrzeba na jedną sekundę filmu. Mistrzowie polskiej animacji – twórcy lalek, charakteryzacji, kostiumów, scenografii i dźwięku oraz animatorzy – znani z prac przy tak głośnych tytułach jak „Piotruś i wilk”, „Wyspa psów” czy „Frankenweenie” zdradzą tajniki swojego fachu podczas spotkań „Klatka po klatce”. Cykl darmowych webinarów, dostępnych dla wszystkich, ruszył 27 lipca.
– Udało nam się zaprosić do współpracy polskich mistrzów tworzących na arenie międzynarodowej, którzy pracując dla Tim Burtona czy Wesa Andersona i najważniejszych światowych studiów, takich jak brytyjski Aardman czy amerykańska Laika poznali proces powstawania animowanych hitów kinowych, a teraz odkryją go przed widzami – informuje Paulina Zacharek z MOMAKIN, pomysłodawczyni projektu.
„Klatka po klatce. Tajniki pracy twórców” to seria 13 webinarów – trwających około 40 minut wideo-opowieści o wybranym aspekcie animacji. Każda z nich jest bogato ilustrowana zdjęciami i materiałami making of z procesu produkcji, co pozwala zajrzeć za kulisy tworzenia animacji, odkryć tajemnice produkcyjnej kuchni i zrozumieć materię języka filmowego. Cykl webinariów przybliża pasjonatom animacji pojęcia z nią związane, takie jak: kadrowanie, plan filmowy, kompozycja obrazu, perspektywa, ruch kamery, oś filmowa, ujęcie, scena czy montaż.
Do współpracy przy „Klatka po klatce. Tajniki pracy twórców” zostali zaproszeni doświadczeni eksperci – artyści specjalizujący się w realizacji filmów w stop motion, czyli animacji poklatkowej Wśród nich Magda Bieszczak, zatrudniona obecnie w amerykańskim studiu Laika, współtwórczyni sukcesów Tima Burtona czy Wesa Andersona, opowie między innymi o tym, jak jej adoptowany pies stał się pierwowzorem postaci Rexa – bohater „Wyspy psów”. Sylwia Nowak zdradzi, co kryje się pod pojęciem animacyjnej charakteryzacji. Zarosty, futra, pióra – wszystko to wymaga niezwykłej precyzji od osoby modelującej zewnętrzną warstwę postaci grającej w filmie.
– Praca przy filmie animowanym poddaje próbie cierpliwość twórców, a jednocześnie jej efekty wynagradzają włożony trud i dają satysfakcję – mówi Sylwia Nowak jeden z gości projektu, prowadząca webinar „Jak dokleić brodę babci by stała się dziadkiem – o charakteryzacji lalki animacyjnej” – Rozmowa z artystami zawsze daje bliższe spojrzenie na realia procesu twórczego – dodaje.
Wśród prelegentów projektu znaleźli się również Piotr Knabe i Marcin Zalewski mający w swoim portfolio wiele produkcji lalkowych, w tym „Wyspę psów” czy nagrodzonego Oscarem „Piotrusia i wilka” w reżyserii Suzie Templeton. Pojawią się również twórcy związani z „Rodziną Treflików”: Marcin Jasiński, Bartosz Kotarski, Piotr Kubiak oraz Piotr Ficner, którego webinar otworzył cykl 27 lipca. Uznany animator opowiedział o tym, w jaki sposób lalka „gra” w scenografii i jakim wyzwaniem potrafią być sceny zbiorowe.
Webinary publikowane są w każdy poniedziałek i czwartek o 18:30 do 7 września, na Facebooku i Youtube MOMAKIN. Po emisji każdego z ich organizatorzy zapraszają na spotkanie online z twórcą, podczas którego będzie można szczegółowo dopytać o zagadnienia związane z danym tematem. Projekt został dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu „Kultura w sieci”. Partnerem projektu jest Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA.
__
MOMAKIN łączy świat twórców filmów animowanych z międzynarodowym rynkiem produkcji, dystrybucji i promocji. Specjalizuje się w zakresie projektów w stop motion. Wspiera animacje na każdym etapie ich rozwoju: od planowania i finansowania po dystrybucję. Prowadzi agencję talentów, inicjuje i realizuje projekty filmowe w Polsce i na świecie. Zajmuje się edukacją i profesjonalizacją branży filmowej. Jest organizatorem ANIMARKT Stop Motion Forum – jedynego na świecie wydarzenia branżowego poświęconego animacji poklatkowej.