Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Wydarzenia

Jarman – retrospektywa 29-31.01.2017

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
23 stycznia 2017
w Wydarzenia
Reading Time: 3min czytania
A A
Jarman – retrospektywa 29-31.01.2017

Derek Jarman. retrospektywa

31 stycznia 2017 roku przypada siedemdziesiąta piąta rocznica urodzin Dereka Jarmana. Z tej okazji katowickie Kino Kosmos przypomina trzy filmy z jego bogatego i różnorodnego dorobku: „Caravaggio”, „Ostatni Anglicy” oraz „Blue”. Jest to pierwsza i jedyna w Polsce retrospektywa twórczości Jarmana odbywająca się poza obiegiem festiwalowym (wcześniej jego filmy dwukrotnie były pokazywane na festiwalu Nowe Horyzonty). Kopie zostały pozyskane na jednorazowe pokazy z zagranicy – „Caravaggio” będzie prezentowany z taśmy 35 mm a „Blue” z odrestaurowanej kopii cyfrowej.

Brytyjski artysta był jednym z pionierów filmowego postmodernizmu oraz tzw. nowego kina queerowego, które na początku lat 90. poszukiwało nowej estetyki do opowiadania o mniejszościach seksualnych i wszelkiego rodzaju odmieńcach. Należy jednak pamiętać, że Derek Jarman był nie tylko reżyserem, ale też malarzem i poetą. Kręcił również teledyski, m.in. dla grup Pet Shop Boys, Sex Pistols czy The Smiths. W całej tej różnorodnej twórczości jest jeden podstawowy element wspólny: kolor.

Fascynacja Jarmana kolorem objawia się w niemal wszystkich jego dziełach. Najwyraźniej widoczna jest w malarstwie, odnajdziemy ją jednak również w jego tekstach. Twórca napisał fascynujący poetycki traktat o barwie pt. „Chroma: A Book of Color”.

To właśnie kolor pozwalał Jarmanowi na opowiadanie o świecie w wywrotowy sposób. Podczas gdy dominująca kultura skupiała się na kształcie, reżyser eksplorował świat barw, dostrzegając w nich odbicie odmiennego porządku świata. Derek Jarman w punkowym duchu opowiadał o tożsamości swojej i swoich społeczności (queerowej i brytyjskiej), za oręż mając wszystkie kolory tęczy.

Jarman zmarł w 19 lutego 1994 roku w wyniku powikłań związanych z AIDS. Pomimo postępujących problemów ze wzrokiem, tworzył niemal do końca swojego życia. Legenda głosi, że ostatnim kolorem, który widział był błękitny – stąd tytuł jego ostatniego filmu, „Blue”.

Seanse odbywać się będą w kinie Kosmos, przy ul. Sokolskiej 66 w Katowicach.:„Caravaggio” – 29.01, godz. 19:30, „Ostatni Anglicy” – 30.01, godz. 19:30 oraz „Blue” – 31.01, godz. 19:30. Szczegółowe informacje: www.kosmos.katowice.pl
Bilety kosztują 15 zł / seans; karnet na trzy filmy 36 zł.

________________________________

„Caravaggio” (1986)

Film, w którym Derek Jarman odkrył Tildę Swinton oraz Seana Beana. Dla obojga aktorów był to kinowy debiut, otwierający im drogę do trwającej do dziś kariery. „Caravaggio” to wysmakowana wizualnie, przesycona wyrafinowanym erotyzmem biografia barokowego malarza Michelangelo Merisi da Caravaggio (Nigel Terry), który konfrontował w swoich obrazach biblijną tematykę ze współczesną mu społeczną obłudą. Jarman skupia się na relacjach artysty z modelami (Caravaggio często zatrudniał w tym charakterze pijaków i prostytutki) oraz zamawiającym u niego obrazy kardynałem Del Monte. W świat baroku reżyser wrzuca drobne elementy współczesności (kalkulator, motocykl, maszyna do pisania), budując w ten sposób pomost pomiędzy teraźniejszością a przeszłością.

„Ostatni Anglicy” (1987)

Jeden z najbardziej punkowych w duchu filmów Dereka Jarmana, będący pulsującą w rytm muzyki krytyką wymierzoną w brytyjskie społeczeństwo końcówki lat 80. Tytuł odwołuje się do obrazu Forda Madoxa Browna z połowy XIX wieku, na którym dwoje emigrantów opuszcza Anglię, by rozpocząć nowe życie w Australii. Jarman rozlicza się z brytyjskimi mitami, opowiada o niemożliwości powrotu do angielskich tradycji, śladach jakie pozostawiła II wojna światowa. Sięga przy tym do doświadczeń własnych i swojego ojca, który walczył niegdyś jako pilot bombowca.  Film uzupełnia książka pod tym samym tytułem.

„Blue” (1993)

Ostatni film Dereka Jarmana, stworzony tuż przed śmiercią spowodowaną powikłaniami z wyniku AIDS. Tytuł odwołuje się do ostatniego koloru, który tracący wzrok reżyser widział pod koniec swojego życia. To radykalny eksperyment, w trakcie którego przez 74 minuty obserwujemy błękitny ekran. Narrację prowadzą głosy Tildy Swinton, Nigela Terry’ego, Johna Quentina i samego Dereka Jarmana. Czy da się zrobić film bez obrazu? Jarman udowadnia, że tak. „Blue” to unikatowe doświadczenie kinowe, którego sens objawia się wyłącznie na dużym ekranie. Wbrew pozorom jest ono bez reszty wciągające i fascynujące.

  • 3-credit-blue_derek_jarman_1993_photo_liam_daniel_c_basilisk_communications_ltd.jpeg
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Warsaw SerialCon

Warsaw SerialCon

2 grudnia 2025
25. WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie

25. WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie

1 grudnia 2025

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

22 października 2025

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

20 października 2025

Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.

18 września 2025

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025

Aktualności

Sony i NoviSign – szybsze, bardziej ekologiczne i inteligentniejsze zarządzanie sieciami
Aktualności

Sony i NoviSign – szybsze, bardziej ekologiczne i inteligentniejsze zarządzanie sieciami

6 grudnia 2025
Jan Englert. Spróbuję jeszcze raz pofrunąć
Aktualności

Jan Englert. Spróbuję jeszcze raz pofrunąć

5 grudnia 2025
Twórca niezapomnianych postaci z Nagrodą EnergaCAMERIMAGE dla Aktora
Aktualności

Twórca niezapomnianych postaci z Nagrodą EnergaCAMERIMAGE dla Aktora

5 listopada 2025
Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu
Aktualności

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

28 października 2025
Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”
Aktualności

Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

23 października 2025
Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu
Aktualności

Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu

21 października 2025

Wydarzenia

Warsaw SerialCon
Wydarzenia

Warsaw SerialCon

2 grudnia 2025
25. WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
Wydarzenia

25. WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie

1 grudnia 2025
Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA
Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

22 października 2025
Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego
Wydarzenia

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

20 października 2025
Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.
Wydarzenia

Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.

18 września 2025
„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku
Wydarzenia

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025
Nierzeczywiste „Przeźrocza”
Wydarzenia

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025
BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!
Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Sony i NoviSign – szybsze, bardziej ekologiczne i inteligentniejsze zarządzanie sieciami 6 grudnia 2025
  • Jan Englert. Spróbuję jeszcze raz pofrunąć 5 grudnia 2025
  • Warsaw SerialCon 2 grudnia 2025
  • 25. WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie 1 grudnia 2025
  • Nowe wydanie Film&TV Kamera 4/2025 14 listopada 2025
  • ILUZJA 3 11 listopada 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Online Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .