Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Wydarzenia

Hommage à Kieślowski

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
28 sierpnia 2016
w Wydarzenia
Reading Time: 6min czytania
A A
Hommage à Kieślowski

„Trzy kolory: Czerwony” – główny obraz retrospektywy filmów Kieślowskiego pokazane zostaną podczas 6. edycji Sokołowsko Festiwal Filmowy Hommage à Kieślowski.
Festiwal w Sokołowsku oferuje, obok wglądu w najciekawsze trendy ambitnego i dającego do myślenia kina europejskiego, przestrzeń do spotkań i dyskusji wokół filmów. Tak będzie i podczas tegorocznej, szóstej już, edycji. Sekcja Hommage à Kieślowski, poświęcona twórczości i osobie reżysera, przypomni dwa wybitne filmy fabularne i jeden film dokumentalny Krzysztofa Kieślowskiego. Każdy z nich stanowi punkt wyjścia do rozmów o tym, jak oddziałują one na odbiorcę, jak są skonstruowane, co je wyróżnia pod względem estetyki i języka wśród porównywalnych filmów współczesnych, a także jak zawarte w nich wątki, tematy i znaczenia przekładają się na nasze czasy. W centrum zainteresowania znajdą się w tym roku życiowe dylematy, konflikty i dramaty bohaterów oraz narracja, znaczenia i stylistyka każdego z filmów.

    Głównym obrazem Festiwalu w sekcji „Hommage à Kieślowski” – retrospektywie filmów reżysera – będzie polsko-francusko-szwajcarska koprodukcja z 1994 roku „Trzy kolory: Czerwony”. Ten nominowany do Złotej Palmy w Cannes, Złotych Globów i do Oscara w 3 kategoriach (reżyseria, scenariusz oryginalny i zdjęcia) dramat psychologiczny jest ostatnim dziełem i pożegnaniem Krzysztofa Kieślowskiego z pracą w filmie. Do dziś film ten uważany jest przez wielu krytyków i filmowców za swoisty testament artystyczny Kieślowskiego. Autorem zdjęć do filmu jest Piotr Sobociński, jeden z najwybitniejszych polskich operatorów, zmarły przedwcześnie w Kanadzie w 2001 roku. Muzykę do filmu, nagrodzoną w 1995 roku Złotymi Cezarami – najważniejszą francuską nagrodą filmową – stworzył Zbigniew Preisner. Scenariusz do „Czerwonego”, napisany wspólnie z Krzysztofem Piesiewiczem, otrzymał szereg prestiżowych nominacji, m.in. do Oscara, Cezarów oraz brytyjskiej nagrody BAFTA i uznawany jest do dziś jako dowód autorskiego kunsztu, precyzji myślowej jego autorów i bogactwa znaczeń i możliwości interpretacyjnych. Opowieść zawarta w „Czerwonym” splata losy dwojga ludzi: Valentine Dusseau (Irène Jacob), młodej, wrażliwej modelki i Josepha Kerna (Jean-Louis Trintignant), emerytowanego sędziego podsłuchującego rozmowy telefoniczne swoich sąsiadów. Pokaz filmu, emitowanego w drugi dzień Festiwalu, zwieńczy rozmowa z udziałem m.in. Krzysztofa Piesiewicza. Gościem specjalnym będzie Piotr Sobociński Junior: operator filmowy i syn Piotra Sobocińskiego. Festiwalowa publiczność będzie więc miała okazję poznać nieznane dotąd aspekty procesu twórczego – pisania scenariusza i produkcji filmu, który zamyka trylogię „Trzy Kolory”.

    Pierwszego festiwalowego dnia o kulisach powstania filmu „Spotkanie z Krzysztofem Kieślowskim” opowie gość Festiwalu: wybitny dokumentalista Andreas Voigt, laureat prestiżowej Niemieckiej Nagrody Filmowej, zaczynający swą karierę jako montażysta i scenarzysta w Studiu Filmów Dokumentalnych DEFA i w Poczdamie. Reżyser znany jest z wykładów na uczelniach w wielu krajach w Europie i Ameryce, a także w Singapurze i Indiach. Zrealizował między innymi cykl „Filmy z miasta Lipsk”, kinowe dokumenty przedstawiające wybranych bohaterów: mieszkańców Lipska. Tłem historycznym cyklu jest upadek muru berlińskiego, zjednoczenie Niemiec i towarzyszący im proces głębokiej transformacji społeczeństwa postkomunistycznego, ujęte w wymiarze indywidualnym. Podczas festiwalowego spotkania z Andreasem Voigtem zatytułowanego „Na przypadek trzeba zasłużyć”, odwołującego się do wypowiedzi Kieślowskiego na jednym z warsztatów, będzie można usłyszeć o specyfice pracy dokumentalisty w dwóch systemach społecznych: NRD i Niemiec, ale także o roli ograniczeń, trudności i przypadku w pracy dokumentalisty na przykładzie prac zdjęciowych z Krzysztofem Kieślowskim w grudniu 1995 roku, w wyniku których powstał w roku 1996 film „Spotkanie z Krzysztofem Kieślowskim”. Dokument ten, nakręcony na zlecenie bawarskiej telewizji publicznej, jest przedostatnim filmem z Krzysztofem Kieślowskim. Wyróżnia się narracyjną formą, strukturą opowiadania i intensywnością prowadzonej rozmowy. Z rozmowy z reżyserem stopniowo wyłania się osobista, miejscami intymna i niepozbawiona goryczy refleksja Krzysztofa Kieślowskiego o kondycji współczesnego człowieka. Odpowiedzi Kieślowskiego rzucają też nowe światło na niektóre jego reżyserskie decyzje i podejście do procesu twórczego i życia, w tym do polityki, przyjaźni, odpowiedzialności i sensu miłości, tworząc wielopłaszczyznowy portret artysty i człowieka.

    Na szczególną uwagę zasługują przygotowane spotkania wokół filmów i dyskusje z filmoznawcami: prof. Mikołajem Jazdoniem, dr. Rafałem Koschanym, krytykiem filmowym Łukaszem Maciejewskim i filmoznawcą Piotrem Pławuszewskim oraz współtwórcami prezentowanych filmów. Towarzyszą one każdej z projekcji w sekcji „Hommage à Kieślowski”. Oprócz „Czerwonego” i dokumentu „Spotkanie z Krzysztofem Kieślowskim” na Festiwalu zaprezentowane zostaną: kontrowersyjny swego czasu ze względów politycznych dramat „Bez końca”, osadzony w okresie stanu wojennego w Polsce w roku 1982 oraz zrealizowany w 1979 roku dla WFD krótki dokument pt. „Siedem kobiet w różnym wieku”, zdradzający mistrzostwo Kieślowskiego w konstruowaniu struktury opowieści i montażu.

    Nominowany do Złotych Lwów dramat psychologiczny Kieślowskiego „Bez końca” po premierze w 1985 roku wzbudził wiele kontrowersji wśród twórców i w środowiskach politycznych oraz kościelnych tamtego czasu. Bohaterem jest zmarły adwokat (w tej roli Jerzy Radziwiłowicz), wracający między żywych, by obronić robotnika sądzonego w procesie politycznym. Film ten jest początkiem współpracy Kieślowskiego z Krzysztofem Piesiewiczem i ich trwającej do śmierci reżysera głębokiej przyjaźni. Film spotkał się z ostrą krytyką zarówno pism reżimowych, jak i krytyków z kręgów działaczy opozycyjnych, którzy doszukiwali się w nim przejawów kolaboracji Kieślowskiego z władzą. Sugestywny, nieopowiadający się za jakąkolwiek ideologią, lecz rysujący stan głębokiego rozłamu społecznego i depresji obraz Polski 1982 roku oraz liczne elementy symboliczne podnoszone były głównie przez krytyków zagranicznych i niezależnych ideologicznie i politycznie krytyków z Polski. W filmie wystąpili także m.in. Grażyna Szapołowska, Maria Pakulnis, Artur Barciś, Aleksander Bardini. Publiczność przyjęła obraz entuzjastycznie, z wielkim zrozumieniem pojmując mroczny portret i złożoność wyborów bohaterów. „Bez końca” to także początek twórczej współpracy z autorem muzyki Zbigniewem Preisnerem. Inspirowana filmem rozmowa z udziałem Krzysztofa Piesiewicza i autora zdjęć Jacka Petryckiego będzie transmitowana także w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie, w ramach wspólnego projektu Sokołowsko na Wałbrzyskiej.

    Siedem tancerek, siedem dni, siedem historii – dziejący się w rytmie dni tygodnia dokument „Siedem kobiet w różnym wieku”, nagrodzony w 1979 roku na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych, emitowany drugiego dnia Festiwalu, będzie punktem wyjścia do dyskusji m.in. o roli konstrukcji narracji i sztuce montażu w filmie dokumentalnym. Opowieść o powstawaniu filmu, wpływie Kieślowskiego na własne wybory artystyczne i nowe wątki interpretacyjne filmów przedstawią goście dyskusji po filmie, m.in. prof. Ewa Wycichowska – jedna z bohaterek filmu, dziś choreograf, pedagog, profesor sztuk muzycznych, kierownik Zakładu Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Michał Żarnecki – autor muzyki oraz Mikołaj Jazdon – filmoznawca, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

    Festiwalowe projekcje filmów Kieślowskiego oraz innych obrazów nawiązujących do estetyki dzieł reżysera oraz toczące się wokół nich dyskusje wpisują się w obchody Roku Kieślowskiego, ustanowionego przez Polską Akademię Filmową w 20. rocznicę śmierci reżysera. Festiwal współfinansowany jest m.in. przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej.

    Tegoroczna, 6. edycja Festiwalu Filmowego Hommage à Kieślowski odbędzie się w dniach 9-11 września w Sokołowsku na Dolnym Śląsku.          

www.hommageakieslowski.pl

  • bez_konca_k.kieslowski_1984_studio_filmowe_tor.jpg
  • andreas_voigt_rezysr_filmu_spotkanie_z_krzysztofem_kieslowskim.jpg.jpg
  • siedem_kobiet_w_roznym_wieku_k.kieslowski_1978_wfdif.jpg
  • trzy_koloryczerwony_k.kieslowski_1994_studio_filmowe_tor.jpg
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

22 października 2025
Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

20 października 2025

Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.

18 września 2025

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025

Aktualności

Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”
Aktualności

Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

23 października 2025
Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu
Aktualności

Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu

21 października 2025
Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?
Aktualności

Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?

28 września 2025
ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO
Aktualności

ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO

28 września 2025
Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej
Aktualności

Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej

28 września 2025
Jak skutecznie promować swoją firmę? Postaw na filmy biznesowe
Aktualności

Jak skutecznie promować swoją firmę? Postaw na filmy biznesowe

22 września 2025

Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA
Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

22 października 2025
Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego
Wydarzenia

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

20 października 2025
Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.
Wydarzenia

Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.

18 września 2025
„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku
Wydarzenia

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025
Nierzeczywiste „Przeźrocza”
Wydarzenia

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025
BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!
Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025
Nagrody Polish Days 2025
Wydarzenia

Nagrody Polish Days 2025

4 sierpnia 2025
25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo
Wydarzenia

25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo

17 lipca 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!” 23 października 2025
  • Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA 22 października 2025
  • Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu 21 października 2025
  • Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego 20 października 2025
  • Sony w Zakopanem 20 października 2025
  • Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga? 28 września 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Online Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .