Gdynia Industry to program paneli dyskusyjnych, konsultacji oraz spotkań networkingowych skierowany do przedstawicieli branży filmowej. Ma on na celu diagnozowanie bieżących wyzwań stojących przed branżą, aktywne poszukiwanie rozwiązań systemowych oraz wspieranie wymiany doświadczeń i informacji między bardziej i mniej doświadczonymi profesjonalistami.
„Nie byłybyśmy w stanie przygotować tak mocnego, wyrazistego i – co niezwykle ważne –aktualnego programu Gdynia Industry, gdyby nie szerokie wsparcie branży filmowej, za które bardzo dziękuję” – mówi Joanna Łapińska, Dyrektorka Artystyczna FPFF. – „Cieszę się, że mamy tylu wspaniałych partnerów, którzy tak chętnie włączają się w gdyńskie dyskusje oraz wspierają młodych w ramach naszych wydarzeń mentoringowych – tu szczególnie ciepło kłaniam się tym, którzy wezmą udział w Gdynia Campus – Rocznik 2024, naszym nowym projekcie dla studentów szkół filmowych. To dla mnie ważne, że wspierają nas również partnerzy z zagranicy, w tym roku będą z nami Europa Cinemas, CICAE czy Europejska Akademia Filmowa. Jestem przekonana, że tegoroczna edycja Gdynia Industry będzie przestrzenią ważnych, pogłębionych rozmów naszego środowiska filmowego.”
Tegoroczny program składa się z kilku części: rozmowy i debaty środowiskowe, Gdynia Campus – Rocznik 2024, panele i prezentacje, networking. Pełny program Gdynia Industry dostępny jest na stronie: www.festiwalgdynia.pl/gdyniaindustry/
ROZMOWY I DEBATY ŚRODOWISKOWE
„Od poprzedniej edycji Festiwalu w polskiej branży filmowej nastąpiły liczne zmiany, mamy szerszą niż do tej pory możliwość dyskutowania o wyzwaniach, możliwościach i szansach, jakie teraz się przed filmowcami i filmowczyniami otwierają. Tegoroczny program Gdynia Industry odzwierciedla to” mówi Ola Salwa, kierująca Gdynia Industry.
Podczas wydarzenia odbędą się spotkania z osobami stojącymi na czele kluczowych instytucji filmowych w ramach formuły „W rozmowie z”. We wtorek 24 września z branżą filmową porozmawia Grzegorz Łoszewski, Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W piątek 27 września odbędzie się rozmowa z Karoliną Rozwód, Dyrektorką Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W jej trakcie zostaną przedstawione też założenia i kierunki zmian w Programach Operacyjnych na 2025 rok. Natomiast w sobotę 28 września odbędzie się coroczne Forum Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
GDYNIA CAMPUS – ROCZNIK 2024
Tegoroczne Gdynia Industry otwiera wyjątkowe wydarzenie – jego program stworzyli wspólnie studenci polskich szkół oraz wydziałów filmowych – wpisując się tym samym w motto FPFF „Gdynia Filmowców”. W harmonogramie Gdynia Campus – Rocznik 2024 są m.in. warsztaty dotyczące finansowych aspektów produkcji filmowej i masterclassy z uznanymi twórcami. Partnerem tego wydarzenia jest serwis streamingowy Netflix, fundator
stypendiów dla 50 uczestników programu Gdynia Campus Rocznik 2024. Informacje o naborze pojawią się w pierwszej połowie września na www.festiwalgdynia.pl
Istotną częścią wydarzenia jest networkingowy lunch Filmmakers Europe, podczas którego uczestnicy spotkają się z przedstawicielami takich kluczowych instytucji jak: PISF, SFP, Koło Młodych SFP, KIPA, Koło Młodych Producentów KIPA, Polska Gildia Producentów, Gildia Reżyserów Polskich, ZAPA, oraz z przedstawicielami nadawców i dystrybutorów.
PANELE I PREZENTACJE
Pracujmy dla przyszłości: jak mądrze tworzyć kino dla młodej publiczności i sprawić, by rosła ona razem z nim
Z okazji 20-lecia sekcji Gdynia Dzieciom porozmawiamy o tym, jak rozwija się rynek produkcji dla młodej publiczności, jakie wyzwania przed nim stoją (i jak wybrnąć z tych „tarapatów”), jak nawiązać i budować relację z dorastającą publicznością. Krajowa produkcja dla młodego widza znajduje się na fali wznoszącej, stale zwiększa się box office przy takich tytułach. To dobry moment, aby zadać pytania o to, w którym miejscu znajduje się aktualnie polski rynek, jakie potrzeby mają producenci, a jakie młodzi widzowie. Przyjrzymy się również rodzimej animacji, która przeciera kinowe szlaki. Podczas pierwszej części wydarzenia zatytułowanej „Produkcja filmów dla młodego widza – jak opowiadać historie tym, którzy są za duzi i nie za duzi na bajki?” omówione zostaną możliwości finansowania kina dla młodego widza w Polsce i Europie, porozmawiamy o potencjale tego gatunku oraz o tym, jakie szanse i rodzaje ryzyka stoją przed producentami. W drugiej części, w trakcie rozmowy „Młodzi w kinie. Badania, praktyki, perspektywy” przyjrzymy się zagadnieniom związanym z pracą z publicznością. Rosnący niepokój o widoczny spadek obecności młodej widowni w kinach po pandemii przyczynił się do zintensyfikowania badań na ten temat, zarówno w Polsce, jak i w Europie. Porozmawiamy o wnioskach z tych badań oraz zastanowimy się, jakie światowe trendy współpracy z młodą widownią możemy zaadaptować na polski grunt, jakie już są wdrażane oraz które systemowe rozwiązania mogą wspierać te działania. Partnerami wydarzenia są Młode Horyzonty oraz Międzynarodowy Festiwal Filmowy Młodego Widza Ale Kino!
Muzyka filmowa. Pozycja w budżecie czy nieodłączny warunek sukcesu dzieła filmowego? Kondycja polskiego rynku muzyki filmowej i dobre praktyki we współpracy producentów filmowych z kompozytorami
Kompozytorzy muzyki filmowej to pełnoprawni filmowcy. Współtworzą warstwę narracyjną filmu, pomagają „opowiedzieć” historię, wzmocnić dramaturgię i emocjonalną stronę filmu, a także współkreują rys psychologiczny postaci. Muzyka w filmie pełni rolę niewidzialnego aktora, który – choć niewidoczny na ekranie – ma ogromny wpływ na odbiór dzieła przez widza. To dzięki muzyce wiele scen zyskuje dodatkową głębię i znaczenie, a widz może w pełni zanurzyć się w przedstawionym świecie. Jednakże w kontekście produkcji filmowej muzyka często jest postrzegana przez pryzmat budżetu i ograniczeń. W panelu spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jak poprzez wzmacnianie roli muzyki na różnych etapach produkcji filmowej osiągamy istotny wpływ na końcowy efekt artystyczny i komercyjny filmu. Przedstawimy dobre praktyki we współpracy producentów filmowych z kompozytorami. Podzielimy się wiedzą na temat procesów twórczych, komunikacji, a także negocjacji budżetowych i umów. Dowiemy się, jakie są najlepsze metody na osiągnięcie harmonii między wizją artystyczną twórców a wymaganiami produkcyjnymi. Partnerami tej debaty są: Narodowe Centrum Kultury, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, Forum Muzyki Filmowej w Krakowie.
Złota produkcja, czyli co ma piernik do wiatraka
Tavex, lider rynku metali szlachetnych, zaprasza na prezentację o inwestowaniu w złoto. Od blisko trzydziestu lat firma dostarcza produkty, które powszechnie uznawane są za bezpieczną przystań dla kapitału. Czy myśleli Państwo o złocie jako alternatywnym źródle finansowania filmów? Poznajcie tajniki inwestowania, strategie oraz korzyści podatkowe. Razem z partnerem festiwalu – firmą Tavex – zapraszamy do odkrywania świata złota!
Myślą, mową, słowem – jak media publiczne mogą wspierać filmowców
Promocja filmów i dorobku poszczególnych filmowców to jeden z aspektów, w jakich media towarzyszą kinu od początku swojego istnienia, tworząc twórczą i często autorską opowieść o znaczeniach kina. Z pewnością nie jest to jedyna forma wspólnego działania w kulturalno-medialnym ekosystemie. Jak media mogą wspierać twórców, a twórcy wzbogacać opowieść o swoich filmach z pomocą dziennikarzy, dziennikarek i redakcji programów kulturalnych?W tej rozmowie poszukamy też odpowiedzi na pytanie, czym jest misja mediów publicznych i czy na każdy film, będący wszak sztuką, należy patrzeć z perspektywy politycznej i społecznej. Debata odbędzie się w gronie przedstawicieli Telewizji Polskiej, Polskiego Radia oraz środowiska filmowego. Partnerką tego wydarzenia jest stacja Program III Polskiego Radia.
Program wsparcia grantowego dla krytyków filmowych
Podczas spotkania omówiony zostanie projekt grantów przeznaczonych dla krytyków i krytyczek filmowych. Z powodów rynkowych aktywność zawodowa tej grupy coraz częściej staje się działaniem hobbystycznym. Finansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego program Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego ma na celu wsparcie aktywnych zawodowo krytyków i krytyczek oraz ułatwienie wejścia na rynek adeptom i adeptkom tej profesji.
Masterclass: Fundusz Rady Europy wspierający koprodukcje seriali oraz Event Booster: When East Meets West
Podczas dwóch prezentacji przygotowanych we współpracy z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych o korzyściach ze współpracy z wydarzeniem branżowym When East Meets West, będącym częścią festiwalu w Trieście opowie zarządzająca projektem, Alessandra Pastore. Nowy fundusz Rady Europy wspierający koprodukcje seriali zaprezentuje Alex Traila, projekt manager. Wydarzenia powstały w ramach Projektu Focus on Poland, który został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu Rozwoju Sektorów Kreatywnych, a jego operatorem jest Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych.
Kino przyszłości. Jak zmieniające się modele biznesowe wpływają na krajobraz kin w Polsce i Europie
W gronie przedstawicieli kluczowych organizacji zrzeszających kina studyjne – Europa Cinemas, CICAE i Stowarzyszenia Kin Studyjnych – porozmawiamy o liczbach oraz o tym, jaka powinna być obecnie rola kin studyjnych, jakie działania są podejmowane na szczeblu międzynarodowym i lokalnym, aby umacniały one swoją pozycję na rynku, poruszymy również temat oczekiwań dzisiejszej widowni, potrzeby różnorodności, świadomego programowania repertuaru kin. Współorganizatorem wydarzenia jest Creative Europe Media Desk Polska.
Usłyszeć wszystkie głosy – jak zapewnić polskiej branży różnorodność i inkluzywność
Pars pro toto: film to świat w pigułce, ale nie zawsze odzwierciedla jego różnorodność i złożoność. W trakcie panelu przygotowanego we współpracy z Europejską Akademią Filmową poruszymy zagadnienie reprezentacji osób queer na ekranie i w branży filmowej. Omówione zostanie, jakie są strategie zapewniania różnorodności inkluzywności – czyli włączania pomijanych mniejszości – stosowane w różnych częściach Europy i promowane przez Europejską Akademię Filmową.
NETWORKING
„Wykorzystujemy fakt, że na festiwal przyjeżdża tak wiele osób z branży i staramy się im stworzyć przestrzeń do rozmowy na istotne dla nich tematy, także poza salą konferencyjną. Są tego efekty. W poprzednim roku podczas tych mniej formalnych spotkań pojawiło się kilka tematów, które poruszamy w tym roku podczas paneli” – mówi Ola Salwa, kierująca Gdynia Industry. Na FPFF w Gdyni obecni są przedstawiciele wszystkich najważniejszych pionów produkcyjnych, ale też osoby reprezentujące firmy dystrybucyjne, platformy streamingowe, festiwale czy fundusze regionalne. Przez cały tydzień zapraszamy na serię spotkań branżowych, dających możliwość sieciowania z najważniejszymi ekspertami branży filmowej. W tym celu została wprowadzona w tym roku formuła „Happy Hour” – spotkań, które będą odbywać się od wtorku do piątku. Tegorocznymi współgospodarzami Happy Hour są: Kino Świat, Canal+ i Kino Polska (wtorek), Orka (środa), Tawex (czwartek), Stowarzyszenie Kin Studyjnych (piątek).
Wydarzenia skierowane przede wszystkim do osób, stawiających pierwsze kroki w branży, to “1 na 1 powered by PISF”, czyli cykl indywidualnych spotkań z doświadczonymi filmowcami i filmowczyniami. W tym roku swój czas młodszym kolegom i koleżankom podarują Mariusz Włodarski, Magnus von Horn, Marcin Wierzchosławski, Małgorzata Seck, Marzena Cieślik czy Alessandra Pastore i Fatih Abay. Drugą okazją będzie „Międzypokoleniowy lunch z Radą Programową FPFF” członkowie i członkinie Rady będą dzielić się doświadczeniem z młodszymi koleżankami i kolegami po fachu. To mentoringowe spotkanie będzie okazją do zadawania pytań o funkcjonowanie branży i dzielenie się kinofilską pasją.
Zapisy na oba wydarzenia odbywają się online przez formularz dostępny na stronie www.festiwalgdynia.pl/gdyniaindustry/
Regionalne Fundusze Filmowe tradycyjnie zapraszają na branżowy lunch, który będzie doskonałą okazją do rozmów o roli RFF-ów na zmieniającym się rynku audiowizualnym, poznania ich obecnej sytuacji. To także szansa na nawiązanie nowych kontaktów w nieformalnej atmosferze.
Story.Lab oraz Gildia Scenarzystów Polskich zapraszają na poranną kawę i rozmowę o projektach, które rozpisują scenarzyści i scenarzystki – to jedno z dwóch śniadań networkingowych, jakie można znaleźć w programie Gdynia Industry. Gospodarzem drugiego jest Sekcja Młodych Producentów działająca przy Krajowej Izbie Producentów Audiowizualnych. Zaproszeni są młodzi twórcy i twórczynie, dla których spotkanie będzie okazją do poznania producentki i producentów, aktywnie działających w branży i otwartych na nowe projekty filmowe.
W trakcie FPFF będzie działał także Mentalny Punkt, w którym przez trzy festiwalowe poranki będzie można złapać oddech i zaznać chwili spokoju.