Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Wydarzenia

Gdynia Industry

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
21 września 2021
w Wydarzenia
Reading Time: 7min czytania
A A
Gdynia Industry

Co zrobić, aby produkcja filmowa stała się bardziej zrównoważona i mniej szkodliwa dla środowiska? Działać oddolnie, indywidualnie, systemowo, ale przede wszystkim – działać od dziś. Pierwszy dzień wydarzeń branżowych Gdynia Industry 20 września 2021 roku dotyczył „zielonej”, czyli zrównoważonej produkcji filmowej, a na zakończenie uczestnicy wydarzenia podpisali manifest „Porozumienie na rzecz zielonej produkcji audiowizualnej – Film dla klimatu”, Każdy gość Festiwalu może go podpisać do soboty w  Teatrze Muzycznym.

Jako pierwsza zabrała głos Paulina Kufel-Ślęczek z Przedstawicielstwa Regionalnego Komisji Unii Europejskiej z siedzibą we Wrocławiu. Instytucja zajmuje się pośredniczeniem między programami i instytucjami Komisji Europejskiej i organizacjami regionalnym. Kufel-Ślęczek przedstawiła między innymi najważniejsze etapy wprowadzania tzw. Europejskiego Zielonego Ładu i wyraziła uznanie dla twórców i sygnatariuszy manifestu „Porozumienie na rzecz zielonej produkcji audiowizualnej – Film dla klimatu”: Biura Festiwalowego FPFF, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych oraz Grupy Porozumienie.

Przedstawicielka Komisji Europejskiej pokrótce przedstawiła cele agencji dotyczące środowiska, w tym redukcję do zera emisji CO2 i drastyczne zmniejszenie emisji innych gazów cieplarnianych do 2050 roku, czyli osiągnięcie tzw. neutralności klimatycznej. Dodała, że działania mające doprowadzić do tego celu powinny być zintensyfikowana, a tam gdzie ich nie ma w ogóle – wdrożone. Kufel-Ślęczek podkreśliła, że pierwszorzędne znaczenie ma zmiana stylu życia, produkcji i tworzenie planów adaptacji do zmian spowodowanych przez kryzys klimatyczny. Dodała, że jednym z zadań KE jest przeglądanie przepisów UE pod względem ich zgodności z prawem klimatycznym. Komisja oferuje także narzędzia, które mają ułatwić dostosowanie się do nowych przepisów. W branży AV są one pilne i konieczne, bo jak podała przedstawicielka KE według badań odcinek serialu generuje od 35 do 1000 ton metrycznych CO2, a film fabularny 192 tony.  Wsparcie na uczynienie produkcji bardziej zrównoważoną ma w swoich celach komponent MEDIA programu Kreatywna Europa, który na lata 2021-2027 dysponuje większym budżetem, aby pomóc realizować dwa kluczowe priorytety Komisji: wprowadzenie równowagi płci oraz cele Europejskiego Zielonego Ładu.

Koszty poniesione na rzecz uczynienia produkcji bardziej „zieloną” mogą zostać uznane za koszty kwalifikowalne w komponencie MEDIA. Więcej szczegółów można znaleźć, kontaktując się z przedstawicielkami polskiego desku Kreatywnej Europy.

Jako drugi zabrał głos Luca Ferrario z Trentino Film Commission, który spójnie z zasadami zielonego ładu, nie generował śladu węglowego podróżą z Włoch do Polski, tylko dołączył do konferencji online. Pokrótce przedstawił wyzwania i inicjatywę Green Film, związaną z dążeniem do równowagi klimatycznej. Podkreślił, że działania Green Film – z jednej strony systemu punktowego oceniającego jak „zielona” jest produkcja filmowa, a z drugiej strony agencji przyznającej certyfikaty zrównoważonym produkcjom – z poziomu lokalnego przeniosły się na krajowy, a następnie międzynarodowy. Po niewielkich modyfikacjach, które wciąż zresztą trwają, Green Film można zaadaptować w licznych regionach i krajach – korzysta już z niego siedem innych komisji – we Włoszech,  Norwegii czy Belgii. Ferrario przedstawił też, że jednym z działań Green Film jest informowanie o wymaganiach, jakie trzeba spełnić, aby produkcja była uznana za zrównoważoną, a następnie odbywa się weryfikacja wdrożenia procedur. Partnerami Green Film mogą być trzy rodzaje podmiotów – komisje i fundusze filmowe, producenci i audytorzy prywatni oraz publiczni. Usługi tych pierwszych kosztują od 800 do 1200 euro za weryfikacje każdych rozpoczętych 4 tygodni filmowania, a tych ostatnich są bezpłatne.

Ferrario podkreślał, że działający w Trentino system jest prosty i przynosi efekty – 50% producentów aplikujących o grant z tego funduszu filmowego przyjęło zasady Green Film dobrowolnie.

Zapytany o to, jakie rekomedancje na dla polskiej branży, Ferarrio odpowiedział: „Zacząć działać szybko!”. Dodał, że nie należy szukać rozwiązania, które zadowoli wszystkich, tylko wdrażać pierwsze działania proekologiczne jak najszybciej, bo ich implementacja też wymaga czasu.

Szczegółowe sugestie i procedury można znaleźć na stronie internetowej https://www.green.film/

W drugiej części „zielonego” dnia głos zabrali przedstawiciele: Patrycja Młynarczyk (Silesia Film Commission), Maciej Dydo (Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych), Małgorzata Kiełt-Grześkiewicz (Planet for Generations), Tomasz Morawski (Haka Film) opowiedzieli, jakie działania podejmują jako liderzy zielonych zmian w Polsce.

Małgorzata Kiełt-Grześkiewicz wyjaśniła, że we współpracy z brytyjską firmą Albert i Brytyjskim Instytutem Filmowym powstał dokument „New Screen Deal”, z którego będzie można się dowiedzieć, jak przekształcić produkcję filmową w bardziej zrównoważną, co można zaadaptować z innych dziedzin rynku, jakie rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji mogą okazać się pomocne i jak np. sprawić, czy można było wykorzystać ponownie np. elementy scenografii. Przedstawicielka Planet for Generations zwróciła też uwagę na to, jak istotna jest edukacja studentów szkół filmowych i że powinien powstać nowy zawód filmowy – zielony manager, służący producentowi pomocą w szukaniu i wdrażaniu ekologicznych rozwiązań. Podkreśliła też, z czym zgodzili się pozostali paneliści potrzebę systemowego wsparcia zielonych rozwiązań. „Pomysłów jest milion” skonkludowała.

Paulina  Młynarczyk z Silesia Film Commission mówiła o oddolnych działaniach funduszy i komisji, które działając w ramach wspólnej sekcji przy KIPA były inicjatorem działań, których efektem jest manifest „Film dla klimatu”.  Dodała, że do porozumienia przystąpiły nie tylko komisje, ale także producenci, location managerowi, ale także CETA, Klub Producentów Reklamy, KIPA, wnosząc swoją perspektywę i swoje doświadczenie.

Komisje przygotowały mapy swoich regionów z namiarami na ekologicznych dostawców towarów oraz usług (catering, gospodarowanie odpadkami itd.), prowadzą działania na rzecz wyeliminowania agregatów z planów filmowych i innych działań na rzecz zrównoważenia produkcji.

Maciej Dydo z KIPA wymienił dotychczasowe działania Izby jako centrum nowych kompetencji i gromadzenia dobrych praktyk, działanie w grupie Film dla Klimatu itd. podkreślił, że zielone działania to wieloetapowy proces, który może być realizowany na różnych poziomach – producenckim, systemowym (wprowadzenie kosztów zielonej produkcji jako kwalifikowalnych w PISF). Dodał, że obserwuje rozwiązania na poziomie centralnym wprowadzane we Francji (CNC) czy Niemczech (German Film Fund), gdzie wkrótce zielone rozwiązania będą wymagane przy aplikacji o granty. Przedstawiciel KIPA dodał, że do MKDiN przekazano propozycję umieszczenia zrównoważonych działań na liście kosztów kwalifikowanych w systemie zachęt dla produkcji AV.

Tomasz Morawski z Haka Films podkreślił z kolei, że wyzwaniem dla producentów jest konieczność wdrażania ekologicznych rozwiązań, które jednocześnie miałyby ekonomiczne uzasadnienie. Jako przykład podał zakup tańszej scenografii, której dowiezienie na plan zwiększyło ślad węglowy produkcji filmowej. Z drugiej jednak strony udało się po zakończeniu filmu oddać elementy scenografii osobom prywatnym, zamiast je wyrzucać lub niszczyć. Morawski dodał, że przeprowadzone przez Alex Leszczyńską, Marię Deskur i Stanisława Zaborowskiego konsultacje wykazały, że zmiana cateringu, redukcji drukowanych materiałów czy zużycia plastiku to tylko początek zielonych zmian i można wprowadzić ich wiele więcej. Na szczęście, podkreślił producent z Haka Films, większość ekip dobrze reagowała na wprowadzenie zielonych zmian. Dodał, że celem jest zużywanie mniejszej liczby zasobów (w tym kamperów i podnośników), ponowne używanie scenografii czy kostiumów i wymyślanie kolejnych ekologicznych rozwiązań.

W ostatnim panelu pierwszego dnia Gdynia Industry udział wzięli Kamila Morgisz (Polski Instytut Sztuki Filmowej), Paweł Kosuń (Centrala Films), Monika Głowacka (Łódź Film Commission), Zbigniew Domagalski (Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych). Omawiane były konkretne rozwiązania, które powinny być wprowadzone w Polsce, aby produkcje audiowizualne stawały się coraz bardziej ekologiczne, a także bariery, które utrudniają producentom podejmowanie tych działań.

Kamila Morgisz z PISF podkreśliła, że wyzwaniem jest brak ekologicznej świadomości w całym społeczeństwie, nie tylko w sektorze audiowizualnym. Dodała, że w systemie dotacji w PISF wchodzi w grę poszerzenie listy kosztów kwalifikowalnych, choć na ten moment szczególnie punktowanie zrównoważonych działań na etapie wniosku nie jest prowadzone na taką skalę, jaką Instytut by chciał.

Paweł Kosuń z Centrala Films opowiedział z kolei, jak musiał tłumaczyć się z zakupu wielorazowych butelek, które  – wbrew wątpliwościom – okazały się mniej kosztowne niż codzienne dostawy plastikowych zgrzewek wody. Podkreślił przy tym niezwykle istotną kwestię poszerzania świadomości i edukowania w zakresie pro-ekologicznych nawyków.

Monika Głowacka z Łódzkiej Komisji Filmowej podkreśliła, że w tej chwili kluczowy jest etap działania, choć dodała, że jest przeciwko narzucaniu ograniczeń tym, którzy nie stosują się do zielonych rozwiązań, jak zwiększenie podatku dla osób posiadających samochód.

Dodała, że w reprezentowanym przez nią – oraz pozostałych zrzeszonych regionalnych funduszach filmowych – we wniosku o dotacje już się znajduje zakładka dotyczące zrównoważonej produkcji. Zapytana o plany działań na najbliższe miesiące wymieniła wdrożenie działań Green Film, poszukiwanie audytorów i certyfikatów zrównoważonej produkcji oraz poszerzanie bazy eko dostawców, a także współprace z placówkami edukacyjnymi i szkolenia dla profesjonalistów.

Zbigniew Domagalski z WFDiF również podkreślił rolę edukacji i świadomości, które musi wesprzeć mechanizm ekonomiczny. Dodał, że w ciągu najbliższych dwóch lat przeprowadzi konsultacje w sprawie modernizacji parku technologicznego, bardziej ekologicznego zarządzania zasobami, takimi jak elementy scenografii lub kostiumy, a także wycofanie z użytku starych agregatów, które generują duże zanieczyszczenie.

Na zakończenie pierwszego dnia Gdynia Industry wszyscy uczestnicy wydarzenia podpisali „Porozumienie na rzecz zielonej produkcji audiowizualnej – Film dla klimatu”. Każdy gość Festiwalu może go podpisać do soboty w  Teatrze Muzycznym.

Relację przygotowała Ola Salwa

Program 2. dnia wydarzeń Gdynia Industry

Wtorek, 21 września 2021, godz. 10.00-13.00, Hotel Gdynia: Sala Omega

Pitching komiksowy

Wydarzenie koncentruje się na przenikaniu się świata filmu z branżami kreatywnymi działającymi na polu wzornictwa przemysłowego, grafiki, w tym grafiki komputerowej oraz komiksów. Podczas pitchingu komiksowego wydawcy i autorzy zaprezentują przedstawicielom branży filmowej wybrane powieści graficzne wydane w Polsce w ostatnich latach.

Partner wydarzenia: Platige Image

Fot. Mateusz Ochocki / KFP

Tagi: Gdynia Industrykamila morgiszKrajowa Izba Producentów Audiowizualnychkryzys klimatycznymaciej dydomateusz ochockimonika głowackapatrycja młynarczykpaweł kosuńPlatige ImagePolski Instytut Sztuki FilmowejSilesia Filmtomasz morawskizbigniew domagalski
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Młodzi i Film

Młodzi i Film

15 maja 2025
TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo

TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo

15 kwietnia 2025

Gala PSC

31 marca 2025

„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF

28 marca 2025

Blackmagic Design OPEN DAY – 20.03.2025 – BEIKS – ul. Bartycka 115, Warszawa

19 marca 2025

74. FORUM HUMANUM MAZURKAS

22 lutego 2025

Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym
Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym

12 maja 2025
Zmarł Leszek Kopeć
Aktualności

Zmarł Leszek Kopeć

23 kwietnia 2025
Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz  produkcji wirtualnej.
Aktualności

Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz produkcji wirtualnej.

17 kwietnia 2025
Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1
Aktualności

Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1

14 kwietnia 2025
Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II
Aktualności

Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II

12 kwietnia 2025
Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini
Aktualności

Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini

9 kwietnia 2025

Wydarzenia

Młodzi i Film
Wydarzenia

Młodzi i Film

15 maja 2025
TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo
Wydarzenia

TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo

15 kwietnia 2025
Gala PSC
Wydarzenia

Gala PSC

31 marca 2025
„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF
Wydarzenia

„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF

28 marca 2025
Blackmagic Design OPEN DAY – 20.03.2025 – BEIKS – ul. Bartycka 115, Warszawa
Wydarzenia

Blackmagic Design OPEN DAY – 20.03.2025 – BEIKS – ul. Bartycka 115, Warszawa

19 marca 2025
74. FORUM HUMANUM MAZURKAS
Wydarzenia

74. FORUM HUMANUM MAZURKAS

22 lutego 2025
„Kos” i „Strefa interesów” ze „Złotymi Taśmami” SFP
Wydarzenia

„Kos” i „Strefa interesów” ze „Złotymi Taśmami” SFP

13 lutego 2025
NAGRODY „KINA” 2024
Wydarzenia

NAGRODY „KINA” 2024

30 stycznia 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Młodzi i Film 15 maja 2025
  • Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym 12 maja 2025
  • DALAJLAMA. PRZEZ MĄDROŚĆ DO SZCZĘŚCIA 1 maja 2025
  • DALAJLAMA. PRZEZ MĄDROŚĆ DO SZCZĘŚCIA 24 kwietnia 2025
  • Zmarł Leszek Kopeć 23 kwietnia 2025
  • Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz produkcji wirtualnej. 17 kwietnia 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FINA FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .