Sekcja „Czysta klasyka”, prezentująca odnowiony cyfrowo kanon polskiej kinematografii
organizowana jest na Festiwalu Filmowym w Gdyni od 2008 roku. W tym roku zaprezentowana
zostanie w szczegolnej odsłonie jako „Czysta klasyka – In Memoriam”. Sekcja ta
poświęcona będzie przede wszystkim tworczości zmarłego niedawno filmowego wizjonera
Andrzeja Żuławskiego oraz Krzysztofa Kieślowskiego w 20. rocznicę śmierci.
W ramach sekcji zaprezentowany zostanie cyfrowo zrekonstruowany „Przypadek” (1981),
ktory w ten sposob wpisze się w program obchodow „Roku Kieślowskiego”. To jeden z
najsłynniejszych filmow Krzysztofa Kieślowskiego z niezapomnianą rolą Bogusława Lindy.
Od tego, czy 20-letni Witek zdąży na pociąg, zależy, w jakim kierunku potoczy się jego
życie. Przypadek czy przeznaczenie? Kieślowski w swoim filmie mowi o siłach, ktore kierują
ludzkim losem, zawierając w nim uniwersalne przesłanie: przekonanie o wewnętrznej
autonomii człowieka i nakaz bycia przyzwoitym niezależnie od okoliczności. Pokazowi
filmu „Przypadek” będzie towarzyszyła projekcja dokumentu „Krótki film o Krzysztofie
Kieślowskim” Natalii Korynckiej-Gruz.
W ramach „Czystej klasyki – In Memoriam” na 41. FFG zobaczymy cztery zrekonstruowane
cyfrowo filmy Andrzeja Żuławskiego z pierwszego, głownie polskiego okresu jego kariery.
Retrospektywę reżysera otworzy debiut, „Trzecia część nocy” (1971), apokaliptyczna
wizji okupacji oparta na rodzinnych doświadczeniach. Widzowie obejrzą rownież dwa
„połkowniki”, czyli „Diabła” (1972 – premiera 1988), opowieść o Marcu ’68 ze znakomitą
kreacją Wojciecha Pszoniaka w roli tytułowej i legendarne widowisko s-f „Na srebrnym
globie”, ktorego realizacja została przerwana na skutek decyzji politycznej. Realizacja filmu
rozpoczęła się w 1976 roku, a zakończono ją dopiero w 1988 roku. Mimo tego, że
widzowie znają „Na srebrnym globie” w wersji niepełnej, okaleczonej, to w marcu 2016
roku film zwyciężył w rankingu nie-hollywoodzkich filmow science-fiction zorganizowanym
przez serwis Taste of Cinema.
Przegląd zamknie francusko-niemieckie „Opętanie” (1981), film na dobre rozpoczynający
europejski rozdział tworczości reżysera. To stosunkowo słabo znana w Polsce, wykorzystująca
konwencje horroru historia opętania własną seksualnością, ale też polityczna
metafora, symboliczny opis zmagania się z potworem komunizmu. Zapada w pamięć
zwłaszcza za sprawą wielkiej kreacji Isabelle Adjani. Wszystkim pokazom towarzyszyć
będą spotkania z wspołtworcami poszczegolnych filmow.
Michał Oleszczyk, Dyrektor Artystyczny Festiwalu: Co roku z prawdziwym wzruszeniem
obserwuję duże zainteresowanie widzow odnowionymi cyfrowo arcydziełami polskiego
kina, a także wzruszenie członkow ekip, ktorych zapraszamy na pokazy. W tym roku największym
powodem do radości jest dla mnie obecność cyfrowych wersji filmow Andrzeja
Żuławskiego, ktorego uważam za jednego z kluczowych artystow polskich XX wieku, a
ktorego filmy wciąż pozostają zbyt mało znane w jego ojczyźnie. Obserwujemy obecnie
ogromny światowy wzrost zainteresowania tworczością Andrzeja Żuławskiego; gdyńskimi
pokazami chcemy przypomnieć jego spuściznę także na gruncie rodzimym.
Partnerem sekcji „Czysta Klasyka – In Memoriam” podczas 41. Festiwalu Filmowego w
Gdyni jest Cyfrowe Repozytorium Filmowe, ktore zajmuje się profesjonalnym zarządza25
niem kopiami cyfrowymi filmow, począwszy od ich archiwizacji i przechowywania, przez
tworzenie wzorow, aż po dystrybucję. W ramach sekcji „Czysta klasyka – In Memoriam”
Cyfrowe Repozytorium Filmowe zapewnia kopie filmow po cyfrowej rekonstrukcji oraz
dba o najlepszą jakość projekcji.