Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

Automatyczna emisja TV Made in Poland

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
21 maja 2014
w Aktualności
Reading Time: 3min czytania
A A
Automatyczna emisja TV Made in Poland

Czasy, kiedy realizatorzy i inżynierowie w stresie zmagali się z oporną techniką w telewizji tworzonej analogowo, na żywo i często na zawodnym sprzęcie – to już historia.


Obecnie cyfrowy sygnał wychodzi z wielkich szaf serwerowych i jeśli wszystko zostało dobrze przygotowane, technologia zazwyczaj nie stwarza problemów. W dużych stacjach, które śledzą bieżące wydarzenia – nierzadko zachodzi jednak potrzeba błyskawicznych reakcji w ułamku sekundy, i takich zmian w programie, aby telewidzowie mogli zobaczyć te właśnie ważne wydarzenia. W takim przypadku również system automatycznej emisji musi sprostać zadaniu, dokonując niezbędnych korekt i przesunięć. A później – należy wygenerować i dostarczyć sprawozdania reklamodawcom oraz przechować zapis emisji przez 30 dni, jak tego wymagają przepisy KRRiTV. Te wszystkie wymagania spełniają również mniejsze i tańsze systemy skomputeryzowanej emisji programów TV, zaprojektowane i skompletowane przez warszawską firmę Vowos (www.vowos.com). Ich playout umieścił „na antenie” 12 kanałów TV.

Kanał w „pudełku” albo zintegrowany
Jeden z najobszerniejszych – przypominający komputery mainframe – systemów zautomatyzowanej emisji ma w Polsce TVP. Zajmuje kilkadziesiąt szaf sprzętowych w zabezpieczonej, wielkiej maszynowni, zużywa setki kilowatów energii elektrycznej i wymaga nadzoru. Wykonała go międzynarodowa firma Harris. W ostatnich latach obserwujemy rosnące rozczłonkowanie rynku telewizyjnego. Mniejsze stacje nie mogłyby sobie pozwolić na poniesienie kosztów takiej instalacji ani eksploatacji. W warszawskiej firmie Vowos przygotowano dwa zdecydowanie tańsze pakiety sprzętu i oprogramowania na potrzeby małych kanałów tematycznych, a także dużych nadawców, wymagających pełnej funkcjonalności.

Podstawowy pakiet, przygotowany na potrzeby tematycznych kanałów telewizyjnych emitujących prawie wyłącznie uprzednio nagrane lub wręcz archiwalne programy został nazwany CHAIB – „Channel in a box”. Taki wielokanałowy system w całości mieści się na półce czy dwóch w szafie sprzętowej, zużywa 2 do 5 kW energii elektrycznej i kosztuje stosunkowo niewiele. IP od „Integrated Playout” bo o nim mowa, przeznaczony jest dla bardziej wymagających klientów, nadających dynamiczny program, z możliwością wprowadzenia nagłych zmian i korekt oraz wejść „na żywo”. System zmieści się wraz z dystrybucją w pojedynczych szafach sprzętowych. Zużycie energii to kilka, może kilkanaście kW. Mimo niższych kosztów takie systemy muszą również spełniać wszelkie wymogi niezawodności (zapewnionej przez zdublowanie kluczowych systemów) oraz wynikającej z obowiązujących przepisów, zapewniając np. przechowywanie pełnego zapisu całości emisji stacji przez 30 dni. Poza oczywistymi funkcjami takimi jak „branding” – nakładanie na obraz loga stacji, które musi zniknąć na reklamach, by pojawić się znów na programie, jest mnóstwo innych potrzeb – przewijane napisy, do tego – wielokanałowy dźwięk, teksty tłumaczeń oraz np. telegazeta. Systemy muszą sobie radzić z sygnałem SD, HD i 3D. Dają też możliwość mieszania w jednej „playlist” różnych typów plików wizyjnych (MOV, AVI, MXF, GXF). Poszczególne kanały to jakby „półwyspy” podłączone do stałego lądu, którym jest centralne i podręczne cyfrowe archiwum programowe. Dzięki temu np. popularny program z jednego źródła trafia do kilku kanałów, zawsze z oprawą właściwego kanału. Warto docenić, że niewielka warszawska firma wykonała tak specjalistyczny produkt, wymagający jednocześnie wiedzy z zakresu zaawansowanego przetwarzania obrazu czy implementacji systemów czasu rzeczywistego i cechujący się praktycznie 100% niezawodnością, w myśl porzekadła „show must go on”.

Ze względu na zaawansowanie i specyfikę, systemy tego typu tworzone są zwykle w warunkach „inkubatora”, gdzie interesariusze przedsięwzięcia dbają o powstanie i utrzymanie technologii do czasu, aż osiągnie dojrzałość technologiczną i komercyjną. Tak dzieje się na świecie. A w Polsce? Warto zastanowić się, czy własnym działaniem lub zaniechaniem sami nie odbieramy sobie szansy na – jak to ujął prezes Asseco Adam Góral – budowę „polskiego Microsoftu”?[1] Czy rodzimi przedsiębiorcy podejmują refleksje nt partnerstwa R&D i przemysłu, jak wiele z nich jest gotowych na podjęcie nowych inwestycji i związanego z nimi ryzyka? Dobrze, że Vowos odnalazł na rynku tych nielicznych gotowych na innowacje.

Andrzej M. Bogusz

[1] Cytat pochodzi z artykułu „Zrobię ten czołg”. Rozmowa Leszka Kostrzewskiego i Piotra Miączyńskiego z prezesem Asseco Adamem Góralem ukazała się 27 września na łamach gazeta.pl (http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,14650897)

tekst ukazał się w nr 4/2013 Film&TV Kamera

www.vowos.com

Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

28 października 2025
Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

23 października 2025

Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu

21 października 2025

Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?

28 września 2025

ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO

28 września 2025

Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej

28 września 2025

Aktualności

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu
Aktualności

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

28 października 2025
Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”
Aktualności

Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

23 października 2025
Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu
Aktualności

Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu

21 października 2025
Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?
Aktualności

Teatr klasyczny czy nowoczesny – co bardziej wciąga?

28 września 2025
ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO
Aktualności

ALBUM JUBILEUSZOWY 50. TYLE RAZY KINO

28 września 2025
Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej
Aktualności

Gloria Artis dla FPFF i Dyrektorki Artystycznej Joanny Łapińskiej

28 września 2025

Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA
Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

22 października 2025
Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego
Wydarzenia

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

20 października 2025
Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.
Wydarzenia

Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.

18 września 2025
„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku
Wydarzenia

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025
Nierzeczywiste „Przeźrocza”
Wydarzenia

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025
BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!
Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025
Nagrody Polish Days 2025
Wydarzenia

Nagrody Polish Days 2025

4 sierpnia 2025
25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo
Wydarzenia

25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo

17 lipca 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu 28 października 2025
  • Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!” 23 października 2025
  • Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA 22 października 2025
  • Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu 21 października 2025
  • Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego 20 października 2025
  • Sony w Zakopanem 20 października 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Online Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .