Zobaczenie filmu mistrza z okresu studenckich prób warsztatowych zwykle mówi wiele o jego późniejszych wyborach artystycznych. Wejrzenie w próby i wprawki z młodzieńczego okresu może być interesujące zwłaszcza z perspektywy późniejszego sukcesu twórcy. Bohaterem pierwszej odsłony nowego cyklu FINA, który rozpocznie się w środę, 22 stycznia, będzie Marek Piestrak.
Marek Piestrak – reżyser, scenarzysta, a także jeden z najbardziej konsekwentnych twórców polskiego kina gatunkowego. Uczył się w Hollywood, praktykował u boku Romana Polańskiego przy filmie Dziecko Rosemary. Jako twórca skupiał się na horrorach, filmach SF i kinie przygodowym, a do najważniejszych jego dzieł należą: Test pilota Pirxa (1978), Wilczyca (1982) oraz Klątwa doliny węży (1987). Podczas inauguracji cyklu „Nieznane filmy znanych reżyserów” w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym pokazane zostaną etiudy szkolne i filmy dokumentalne reżysera, m.in. Mistrz świata, Dzień karawany.
Po seansie odbędzie się spotkanie z widzami, podczas którego Marek Piestrak opowie o okolicznościach powstania poszczególnych produkcji, o tym na jakim etapie jego zawodowego życia powstawały, jakie miał wątpliwości oraz cele. Rozmowę poprowadzi krytyczka filmowa – Anna Serdiukow.
Bohaterami cyklu „Nieznane filmy znanych reżyserów” będą cenieni twórcy filmowi. Cykl będzie jednak skupiał się nie na ich największych i najgłośniejszych osiągnięciach, tylko na prezentacji ich wczesnej, szkolnej lub dyplomowej, twórczości krótkometrażowej. Reżyserzy, znani przede wszystkim z pełnometrażowych produkcji kinowych lub telewizyjnych, często mają na koncie wyśmienite filmy amatorskie, dokumentalne, etiudy szkolne lub właśnie filmy dyplomowe. Najczęściej nie są one znane szerszej publiczności, czy wręcz nie są one znane w ogóle, a stanowią ciekawy punkt w dorobku każdego twórcy – są szczerym i odważnym zapisem poszukiwań artystycznych w początkowych etapach pracy zawodowej. Zwykle zobaczenie filmu mistrza z okresu studenckich prób mówi wiele o jego późniejszych wyborach i obranej drodze twórczej. Wejrzenie w próby i wprawki z młodzieńczego okresu może być komplementarne wobec późniejszych dokonań wielu filmowych twórców.
Wstęp na podstawie bezpłatnych wejściówek wydawanych 30 minut przed seansem.
fot. Jerzy Troszczyński | Fototeka FINA