Najstarszy i jedyny zachowany film z Polą Negri z polskiego okresu jej kariery, czyli „Bestia” – kolekcjonerskie wydawnictwo do kupienia na Blu-ray, arcydzieła światowej kinematografii i „Święta polskie” do obejrzenia w kinie Iluzjon oraz przedwojenne kino familijne dostępne online na ninateka.pl. Grudzień z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym będzie pełen filmowych wrażeń!
mat. FINA
„Bestia”: kolekcjonerskie wydawnictwo w świątecznym prezencie
Kolekcjonerskie wydawnictwo z muzyką Włodka Pawlika, po ponad 100 latach od premiery filmu, wydała właśnie Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny. To wyjątkowy świąteczny prezent dla miłośników kina niemego.
„Bestia” to tragiczna historia miłosnego trójkąta. Pola, dziewczyna z prowincji, wykorzystując zakochanego w niej Dmitriego, ucieka z domu. Trafia do wielkiego miasta, gdzie zostaje znaną tancerką i poznaje bogatego przedsiębiorcę Alexisa. Niebawem do miasta przyjeżdża szukający zemsty Dmitri.
„Bestia” jest najstarszym i jedynym zachowanym filmem z udziałem Poli Negri, gwiazdy wytwórni Sfinks, z polskiego okresu jej kariery. Dzięki roli w „Bestii” aktorka została dostrzeżona za granicą i po zerwaniu kontraktu ze Sfinksem kontynuowała karierę w Niemczech. Tam nawiązała współpracę z cenionym reżyserem Ernstem Lubitschem, która otworzyła jej drzwi do Hollywood. Film przetrwał dzięki dystrybucji w USA i marketingowemu fortelowi nowojorskiego prawnika, który z polskiej „Bestii” zrobił amerykańską „The Polish Dancer”. Wszystkie polskie kopie filmu zaginęły lub zostały zniszczone w czasie wojny. Kopia nitro filmu zachowała się w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, aż w latach 60. trafiła do Polski i została przekazana Centralnemu Archiwum Filmowemu w Warszawie (obecnie FINA).
W 2017 roku, w stulecie premiery, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny odrestaurowała cyfrowo film w rozdzielczości 4K.
Muzykę do tej wersji skomponował Włodek Pawlik, kompozytor i pianista, jedna z najważniejszych postaci polskiego jazzu, autor ścieżek dźwiękowych m.in. „Pora umierać” (reż. Dorota Kędzierzawska) i „Nightwatching” (reż. Peter Greenaway), zdobywca nagrody Grammy.
Wydawnictwo zawiera polsko-angielską książkę z nowymi opracowaniami historii filmu m.in. z nieznanymi faktami dotyczącymi produkcji. Filmoznawca dr Łukasz Biskupski przybliża historię wytwórni Sfinks i współpracy Aleksandra Hertza z Polą Negri, kuratorka sekcji kina niemego w holenderskim EYE Filmmuseum Elif Rongen-Kaynakçi odkrywa tajniki sukcesu filmu, a filmograf FINA Grzegorz Rogowski odpowiada na pytanie, jak „Bestia” stała się „The Polish Dancer”.
Wydawnictwo w cenie 49 zł do nabycia online w sklepie internetowym FINA:
http://nina.gov.pl/sklep/pozycja?id=25804
Filmy pod choinkę i „Święta polskie” w kinie Iluzjon
Cicha noc, fot. Robert Jaworski, Studio Munka
W grudniu warszawskie kino Iluzjon zaprasza na świąteczną ucztę kinomana! Będzie można zobaczyć filmy, o które najczęściej pytają bywalcy kina. Ci, którzy nie znaleźli czasu na obejrzenie ulubionego tytułu w ciągu minionych miesięcy, będą mogli wziąć udział w projekcji wybranych arcydzieł światowej kinematografii. W programie m.in.prywatny detektyw, młoda kobieta i afera korupcyjna w sensacyjnych latach 30. w ponadczasowym „Chinatown” Romana Polańskiego; „Kobieta z wydm” (reż. Hiroshi Teshigahara) i „Stworzenia” z Catherine Deneuve (reż. Agnès Varda).
Więcej: http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/1126/filmy-pod-choinke.html
W Iluzjonie nie zabraknie także polskich produkcji – filmów o świętach, które tak rzadko można dziś obejrzeć… w święta. Jakkolwiek są dalekie od cukierkowych produkcji zza oceanu, to z różnych stron zajmują się podobnym tematem: potrzebą bliskości w wyjątkowym, świątecznym momencie. Wiele z nich zostało naznaczonych czasem powstania – drugą wojną światową („Wieczór wigilijny”), stanem wojennym („Wigilia ’81”) czy zarobkową migracją XXI wieku („Cicha noc”). Wspólną scenerią większości z nich jest mieszkanie lub dom, choć w niektórych okazuje się on niedostępny („Cicha noc, święta noc”) albo utracony („Żółty szalik”). Choć uznani reżyserzy tego okołoświątecznego cyklu – Buczkowski, Wosiewicz, Morgenstern – wybrali tak szczególną ramę czasową akcji, to uniknęli banału i konwencji, często eksperymentując z gatunkami jak kino familijne (Domalewski) czy sensacyjne (Piestrak).
Więcej: http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/1116/swieta-polskie.html
Gwiazdy przedwojennego kina online na ninateka.pl
Eugeniusz Bodo w filmie „Piętro wyżej”, reż. Leon Trystan, zasoby FINA
Świąteczną paczkę pełną filmowych perełek przedwojennego polskiego kina przygotowała ninateka.pl. Od 20 grudnia, zupełnie za darmo i bez reklam, będzie można obejrzeć online takie filmowe hity międzywojnia jak: „ABC miłości” (1935), niezapomnianą komedię w reż. Michała Waszyńskiego z udziałem znakomitego Adolfa Dymszy i utalentowanej Marii Bogdy, która w 1929 roku została uznana najpiękniejszą Polką. W Ninatece pojawią się także „Dwie Joasie” (1935) Mieczysława Krawicza, jednego z najbardziej kasowych reżyserów okresu międzywojennego w Polsce, film z udziałem Franciszka Brodniewicza, Iny Benity i „królowej polskiego ekranu” – Jadwigi Smosarskiej, jak również fantastyczna komedia pomyłek z Adolfem Dymszą i Eugeniuszem Bodo w rolach głównych, czyli „Paweł i Gaweł” (reż. Mieczysław Krawicz, 1938). Nie zabraknie też pełnego szlagierów filmu Konrada Toma (1936) „Ada to nie wypada” i „Piętro wyżej” w reż. Leona Trystana (1937), filmu, w którym Bodo, przebrany za gwiazdę Hollywood, Mae West, śpiewa „Sex appeal to nasza broń kobieca”, zaś w innej scenie nuci „Umówiłem się z nią na dziewiątą”.
Więcej ciekawostek o filmach na www.nitrofilm.pl
Filmy do obejrzenia od 20 grudnia na: www.ninateka.pl