Album DVD z najważniejszymi filmami wybitnego dokumentalisty i operatora Bogdana Dziworskiego to już piętnasty tytuł z redagowanej przez Tadeusza Sobolewskiego serii Polska Szkoła Dokumentu. Seria ukazuje się od 2006 roku, kiedy to NInA funkcjonowała jeszcze jako Polskie Wydawnictwo Audiowizualne. Pierwsza płyta była poświęcona Krzysztofowi Kieślowskiemu, kolejne – między innymi Kazimierzowi Karabaszowi, Marcelowi Łozińskiemu, Maciejowi Drygasowi, Markowi Piwowskiemu i Andrzejowi Munkowi.
Program:
Hokej, 1976, 12 min.
Operatorzy na łyżwach, kamera na boisku. Mecz hokejowy został sfilmowany – jak mówi reżyser – „nie z trybuny, z pozycji kibica, ale z pozycji krążka hokejowego”. Obraz brutalnej sportowej walki jest skontrastowany ze spojrzeniem młodych adeptów szkółki hokejowej. Powstał kalejdoskop form, emocji, znaczeń o niebywałej, do dziś imponującej dynamice. Widz ma poczucie, że ogarnia całość sytuacji, utożsamia się nie tyle z postaciami, ile z samym dzianiem się, ruchem, patrzeniem.
Podróże Georga Philipa Telemanna z Żar do Pszczyny, 1974, 14 min.
Słynny niegdyś, współczesny Johannowi Sebastianowi Bachowi, niemiecki kompozytor Georg Philipp Telemann był przez kilka lat dworskim kapelmistrzem w Żarach na Śląsku. Zachwycał się polską muzyką ludową i czerpał z niej w swojej twórczości. Film jest wizją współczesnego święta, inspirowaną muzyką Telemanna. Święto tworzy się na naszych oczach. Obraz składa się z kontrastowych elementów, ze zderzenia realiów życia w Polsce Ludowej z reliktami przeszłości.
Kilka opowieści o człowieku, 1983, 20 min.
Bohater filmu dociera do granic ludzkich możliwości. Jerzy Orłowski, kaleki sportowiec, wykonuje skoki z trampoliny, jeździ na nartach, rysuje bez pomocy rąk. Każda czynność życiowa jest walką, przekroczeniem ograniczeń. Dziworski funduje mu na koniec filmowe „wniebowstąpienie”, niepozbawione rysu tragicznego. W scenie tej pojawia się ujęcie przewróconego, połamanego krzesła, które ma dla autora ukrytą, symboliczną wartość, skoro powraca w jego późnych filmach: w „Plus minus…” i w przygotowywanym filmie o Warholu.
Sceny narciarskie z Franzem Klammerem, 1980, 21 min.
Realizatorzy musieli odstąpić od pierwotnego scenariusza z powodu kontuzji bohatera filmu, Franza Klammera, austriackiego mistrza narciarstwa alpejskiego. „Sceny narciarskie…” są wynikiem improwizacji, surrealistycznym ciągiem obrazów, w których mistrz jest poddawany nieustannym próbom i z niezmiennym uśmiechem na twarzy przeżywa kolejne katastrofy.
Spotkanie
Po projekcji zapraszamy na spotkanie z reżyserem, które poprowadzi Tadeusz Sobolewski krytyk filmowy, redaktor serii Polska Szkoła Dokumentu.