Przez cztery dni (8-11 października 2015 r.) w przestrzeni, legendarnej dla Łodzi, dawnej Wytwórni Filmów Fabularnych przy Łąkowej spotkają się filmoznawcy, producenci, dystrybutorzy, krytycy, a przede wszystkim miłośnicy dobrego kina.
W programie tegorocznej, szóstej już edycji Festiwalu znalazły się specjalistyczne warsztaty, spotkania z twórcami, case study i legendarne już panele dyskusyjne, które cieszą się niesłabnącą popularnością wśród widzów FKA.
Bezpłatne warsztaty i panele dyskusyjne to okazja do zadawania pytań, dzielenia się wątpliwościami i uzyskania informacji o działaniu branży filmowej. Program spotkań jest ułożony tak, aby dać możliwość poznania rynku filmowego od strony preprodukcji, postprodukcji, marketingu czy dystrybucji.
Wszystko, co chcielibyście wiedzieć, a baliście się zapytać
Od zawsze głównym elementem festiwalu są panele dyskusyjne. To niepowtarzalne spotkania z osobami pracującymi w różnych sektorach branży filmowej. W tym roku skupimy się na tematach rzadko poruszanych, a niezwykle istotnych. Podczas panelu dyskusyjnego:“Sprzedać, jak to łatwo powiedzieć. Kino okiem sales agentów” porozmawiamy o mało znanym zawodzie agentów sprzedaży. Na spotkaniu “Czy jest na sali lekarz? O roli scriptdoctora w filmie” w głównej roli postawimy konsultantów scenariuszy czyli tych, którzy mają ogromny wpływ na ostateczny kształt dzieła. Dyskusja dotyczyć będzie rozwijania umiejętności czytania i twórczego analizowania tekstu scenariusza. Zaproszeni goście zdradzą nam, jak wygląda polski rynek filmowy pod kątem prac nad tekstem. W dyskusji “Sezon goni sezon. O produkcjach telewizyjnych” na warsztat weźmiemy gorący temat seriali telewizyjnych, porozmawiamy też o dokumentach współprodukowanych przez telewizje, które podbijają światowe festiwale. Podczas panelu dyskusyjnego “Powrót do przyszłości. O innowacjach na rynku kinowym” porozmawiamy o już widocznych przemianach pod wpływem zmian technologicznych i formalnych. I tym razem wraz z zaproszonymi gośćmi zastanowimy się, jak będzie wyglądała przyszłość kina w kontekście nowego modelu widza i nowych form odbioru.
Kamera Akcja przez cały rok!
W piątek 9 października o godz. 19:00 odbędzie się spotkanie, które będzie zarazem inauguracją Kina Szkoły Filmowej pod kuratelą Festiwalu Kamera Akcja. Na debacie “Hollyłódź powraca. O przyszłości filmowej Łodzi” porozmawiamy o EC1, Instytucji kultury, Nowym Centrum Łodzi, Transatlantyku i nie tylko. Festiwal Kamera Akcja będzie programował kino w kolejnych miesiącach sprawując całoroczną opiekę nad projekcjami i spotkaniami.
Panele dyskusyjne 6. edycji Festiwalu Kamera Akcja:
1.PANEL DYSKUSYJNY
Czy jest na sali lekarz? O roli scriptdoctora w filmie
2. PANEL DYSKUSYJNY
Sprzedać, jak to łatwo powiedzieć. Kino okiem sales agentów
3.PANEL DYSKUSYJNY:
Sezon goni sezon. O produkcjach telewizyjnych
4. PANEL DYSKUSYJNY O PRZESZŁOŚCI KINA
Powrót do przyszłości. O innowacjach na rynku kinowym.
5. PANEL DYSKUSYJNY będący INAUGURACJĄ KINA SZKOŁY FILMOWEJ pod kuratelą Festiwalu Kamera Akcja.
Hollyłódź powraca. O przyszłości filmowej Łodzi
9 października godz. 19:00
Nie dowiesz się tego z książek – warsztaty podczas FKA
Warsztaty w szczególności skierowane są do tych, którzy z pasji filmowej chcieliby uczynić swój zawód. To świetna okazja, aby poznać świat filmowy od środka, z różnych perspektyw. A uczyć się będzie można od najlepszych. W ubiegłych latach gośćmi warsztatów i spotkań byli m.in.: Tomasz Raczek, Michał Oleszczyk, Anna Wróblewska, Mariola Wiktor, Ewa Puszczyńska.
Na warsztatach uczestnicy będą badali filmy i kino. Dowiedzą się, w jaki sposób analizować film, jak o nim mówić ciekawie i z pazurem, jak go prezentować szerokiej publiczności. Od tego też niejednokrotnie zależy decyzja, na jaki film widz wybierze się do kina. Spotkanie na temat mówionej krytyki filmowej poprowadzi Błażej Hrapkowicz, laureat nagrody im. K. Mętraka, twórca programu w Radiowej Czwórce “Hrapkowidz”, a także prowadzący spotkania z cyklu “Kino: Mówi” w Ale kino+.
Niespotykaną i zarazem możliwą do zrealizowania tylko w Łodzi (mieście, w którym znajduje się Studio do miksu 5.1 z certyfikatami THX i Dolby Premier oparte na konstrukcji box in box oraz pływających fundamentach) będą warsztaty “Tajemnicze ścieżki dźwiękowe. Warsztaty dla krytyków filmowych”. Celem warsztatów jest zrozumienie roli dźwięku w kinie. Uczestnicy dowiedzą się, jak twórcy korzystając z dźwięku, kreują pożądany nastrój filmu, jak dźwięk pozwala opowiadać lub zwracać uwagę na właściwą część obrazu. Warsztaty prowadzić będą: Błażej Kafarski (“6 kroków”, “W spirali”, “Big Love”) i Michał Kosterkiewicz (“Demon”, “Król życia”, “Jesteś Bogiem”, “Mój rower”, “Mów mi Marianna”).
Podwójny romans na Festiwalu Kamera Akcja
Festiwal Kamera Akcja rozrasta się z każdą edycją. Krok po kroku dokładane są kolejne atrakcje dla kinomanów. Tym razem FKA zaprasza do… romansowania. Na szczęście na polu zawodowym.
Widzowie festiwalu będą mieli możliwość uczestniczenia w piętnastominutowych indywidualnych spotkaniach z profesjonalistami z branży filmowej. I to w dwóch wariantach – po pierwsze z krytykami filmowymi pytając np. o początki ich kariery – po drugie z ludźmi kultury, którzy zajmują się na co dzień edukacją, festiwalami, PR-em kultury. Spotkania z osobowościami, które inspirują do działania mają ułatwić wybranie własnej ścieżki zawodowej.
Szybkie randki z krytykami czyli 15-minutowe spotkania z krytykami filmowymi
Te indywidualne rozmowy będą odbywać się w konwencji "fast date". Każdy na rozmowę ma kwadrans, po piętnastu minutach następuje zamiana stolika. To wydarzenie dla odważnych, którzy chcą porozmawiać z gośćmi FKA. W ten sposób widzowie mają okazję przełamać się i porozmawiać swobodnie o doświadczeniu zawodowym gościa, na co nie zawsze jest czas podczas spotkań czy paneli dyskusyjnych. "Szybkie randki z krytykiem filmowym" zostały bardzo pozytywnie odebrane zarówno przez widzów ostatniej edycji, głównie blogerów filmowych, jak i przez krytyków filmowych, wśród nich byli m.in. Błażej Hrapkowicz, Kuba Mikurda, Anna Bielak czy Kaja Klimek.
Parę słów o ostatniej edycji: “Krótka wymiana zdań pozwoliła dowiedzieć się, jakie wydarzenia były najistotniejsze dla naszych rozmówców, które filmy są ich ulubionymi, a do których tytułów – choć są trochę żenujące – z radością wracają. Porozmawialiśmy o źródle filmowej pasji oraz kondycji polskiego kina. Było bardzo interesująco i inspirująco.” – okiemkinomaniaka.blogspot.com
Szybkie randki z kulturą czyli 15-minutowe spotkania z ludźmi kultury – NOWOŚĆ
Nowością tegorocznej edycji FKA są spotkania w konwencji “fast date” z potencjalnymi pracodawcami. Będzie to okazja do poznania różnych możliwości rozwoju zawodowego w dziedzinie kultury. Widzowie spotkają się z przedstawicielami najciekawszych instytucji, firm, agencji PR-owych, festiwali zajmujących się filmem. Goście przybliżą uczestnikom, z jakimi obowiązkami wiąże się ich praca. Z każdym na rozmowę będzie kwadrans. Szykują się indywidualne minitargi pracy.
Malwina Czajka, organizatorka festiwalu:
“Pierwszą rzeczą, o której myślimy tworząc program festiwalu, są luki między studiami a przyszłą pracą zawodową. Tworzymy wydarzenia i spotkania, które są mostami łączącymi te dwa światy. Stąd narodził się nowatorski pomysł szybkich randek, które wyrosły na idei networkingu. Według nas brakuje rozmów z inspirującymi ludźmi w mniej formalnej atmosferze. A przecież z takich krótkich spotkań i wymiany zdań rodzą się często wieloletnie przyjaźnie i współprace. Jako organizatorzy festiwalu często poznajemy naszych przyszłych gości podczas podobnych krótkich rozmów i dzielimy się pomysłami z osobami, które nas inspirują. Mamy nadzieję, że ta nowa formuła spotkań przyczyni się do integracji środowiska i pobudzi do dalszych dyskusji między uczestnikami i gośćmi festiwalu.”
Informacje o gościach biorących udział w obu odsłonach szybkich randek pojawią się przed festiwalem na stronie internetowej i oficjalnym profilu na Facebooku.
Program filowy festiwalu
Przeglądy Petera Stricklanda, Michela Franco oraz studia Opus Film na 6.FKA!
FKA to sekcje filmowe, które prezentują najciekawsze zjawiska w światowym kinie. Wśród bohaterów przeglądów 6.FKA znajdzie się Peter Strickland – brytyjski reżyser, którego dokonania śledzone są z dużą uwagą przez rzesze kinofilów. Jego „Berberian Sound Studio” to wyjątkowa produkcja – z jednej strony oddająca hołd kinu europejskiemu lat 70., z drugiej film gatunkowy, który zwodzi widza, pozostawia go w rozterce, sugeruje tropy interpretacyjne, ale nie daje odpowiedzi. Film Stricklanda tematycznie koresponduje z warsztatami dźwiękowymi, które odbędą się na festiwalu, a których celem jest przybliżenie uczestnikom sposobu budowania warstwy audialnej w kinie. Bohater filmu Stricklanda to realizator dźwięku – specjalista od miksowania dokumentów przyrodniczych, który trafia do studia, by udźwiękowić kolejną produkcję. Będąc przekonanym, że będzie to film o tematyce jeździeckiej, Gilderoy rusza do pracy. Tymczasem przychodzi mu zmierzyć się z realizacją dźwięku do krwawego, przepełnionego sadystycznym seksualizmem, włoskiego slashera z charakterystycznego dla Cinecitty w latach 70. gatunku giallo.
Najnowszą propozycją reżysera, którą zobaczymy podczas Festiwalu jest „The Duke of Burgundy”. Przepełniona zmysłowym erotyzmem historia dwóch kobiet, które testują granice intymności. To kolejna wysmakowana produkcja, z której kinofile mogą czerpać pełnymi garściami. Film zbudowany na seksualnym napięciu, w którym brak jest dosłowności i przesady. Kolejne sensualne sceny pozostawiają widza w napięciu, uruchamiając pokłady wyobraźni. Strickland mimo tak klarownej formuły nie daje sprowadzić swojego obrazu jedynie do zabawy z nagością. Jego film to kolejny po „Berberian Sound Studio” hołd dla kina, które już przeminęło – filmów erotycznych sprzed lat.
Dla fanów mocniejszego kina, 6.FKA zaprezentuje dokonania jednego z najbardziej obiecujących reżyserów meksykańskich prównywanych do Gusa Van Santa czy Michaela Haneke. Jego filmy są studium przemocy prezentującym zachowania młodych ludzi w skrajnych sytuacjach. W 2009 roku debiut Michela Franco „Daniel i Ana” wywołał duże kontrowersje podczas festiwalu w Cannes, gdzie pokazywany był w sekcji Director’s Fortnight. Film opowiada historię rodzeństwa, które zostaje porwane i zmuszone do odbycia stosunku przed kamerą. Franco analizuje emocjonalną traumę bohaterów oraz jej następstwa. Szokujące zobrazowanie bezbronności nastolatków woboec oprawców stoi również w centrum uwagi kolejnego filmu reżysera – „Pragnienie miłości”. Główna bohaterka zostaje zarejestrowana kamerą w intymnej sytuacji, stając się obiektem wyuzdanych żartów środowiska szkolnego, które z wielką agresywnością uprzykrza jej życie.
Podczas festiwalu kontynuujemy także przybliżanie widzom łódzkich kontekstów filmowych. W ramach sekcji „Filmowa Łódź: Opus Film” pokażemy filmy wyprodukowane przez łódzkie studio, które w swoim katalogu ma kilkanaście nagradzanych na światowych festiwalach produkcji. Widzowie będą mogli prześledzić rozwój studia od pierwszych projektów, po najnowsze duże międzynarodowe koproduckje m.in. „The Cut” Fatiha Akina, którego światowa premiera odbyła się w czasie ubiegłorocznego festiwalu w Wenecji. Głównym bohaterem filmu jest kowal Nazaret Manoogian, który przeżył ludobójstwo dokonane w 1915 roku na Ormianach i został odłączony od swojej rodziny. Po wielu latach dowiaduje się, że jego córki bliźniaczki żyją i wyrusza w podróż, żeby je odnaleźć. Film jest jednocześnie epopeją, dramatem, filmem przygodowym i westernem, a jego motywem przewodnim jest zło tkwiące w ludziach, które z łatwością dochodzi do głosu.
Najlepsze kino w pigułe w ramach „Głosu krytyków”, Dorota Kędzierzawska bohaterką sekcji „Filmoznawca-filmowiec”
W ramach debiutującej sekcji „Głos krytyków” znajdą się filmy z największych europejskich festiwali – Cannes, Wenecji, Berlina. Przedpremierowo zaprezentujemy najnowszy film Jacquesa Audiarda „Dheepan”, który otrzymał Złotą Palmę na tegorocznym festiwalu w Cannes. Nowy film francuskiego reżysera opowiada historię mężczyzny, który podczas wojny domowej w Sri Lance traci żonę i dziecko. Aby zdobyć paszport i uciec do Francji potrzebuje nowej rodziny. Wraz z dorosłą Yalini i kilkuletnią dziewczynką Ilayaal rozpoczyna nowe życie – bez przyszłości. Audiard zaskakuje widza żonglerką pomiędzy kinem społecznie zaangażowanym, a efektownym i krwawym obrazem o zemście. “A Most Violent Year” to skolei kolejna propozycja w reżyserii J.C. Chandora. Film traktujący o Nowym Jorku lat 80, które pod wpływem szerzącej się przestępczości stacza się w przepaść. W takim środowisku Abel Morales prowadzi własny biznes dbając o poszanowanie prawa. Stanowi to nie lada wyzwanie, bowiem od dłuższego czasu jego cysterny są okradane, a po księgach rachunkowych permanentnie węszy prokurator. „Rok przemocy” to kolejny bardzo udany film w dorobku reżyserskim Chandora, który byłominowany m.in. do Złotego Globu.
Wśród filmów prezentowanych w ramach sekcji znajdą się także „Młodość” w reżyserii Paolo Sorrentino – znakomicie przyjęta przez krytyków, pełna emocji opowieść o życiowej mądrości – zdobytej, straconej i odzyskanej; czy wzbudzające skrajne emocje „Love” dobrze znanego festiwalowej publiczności – Gaspara Noé – twórcy głośnego „Wkraczając w pustkę”.
W ramach sekcji „Filmoznawca-filmowiec” podczas 6.FKA zostanie zaprezentowana sylwetka kobiety-kulturoznawczyni, która od urodzenia jest związana z Łodzią filmową. Dorota Kędzierzawska opowie nam o tym jak teoretyzowanie o kinie na uniwersytecie wpłynęło na jej twórczość filmową. W ramach sekcji zaprezentujemy wczesne projekty szkolne – etiudy dokumentalne, które wykształciły przyszły styl reżyserki, a także uświadomiły widzów o motywach przewodnich jej twórczości.
Hollylódź. Spacer po łódzkiej Fabryce Snów
W tym roku FKA zaprasza na podróż sentymentalną po terenie i wnętrzach byłej Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi. Adres Łąkowa 29 to początki wielkich sukcesów kinematografii polskiej. To tu powstały „Zakazane piosenki” i tutaj po wojnie przeniósł się cały przemysł filmowy. Spacer będzie połączony z opowieścią o miejscu, jego historii i filmach, które powstały przy Łąkowej 29. Nie zabraknie anegdot, które nie są spisane na kartach historii, ale doskonale pamiętają je osoby związane z tym adresem, gdy był on jeszcze centrum świata polskiego filmu.