14. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty odbędzie się we Wrocławiu w dniach 24 lipca – 3 sierpnia. Zostanie na nim pokazanych około 340 filmów (w tym około 180 pełnometrażowych). Sprzedaż karnetów festiwalowych rozpoczęła się 19 marca na stronie internetowej www.nowehoryzonty.pl
W Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty zostaną pokazane premierowo niekonwencjonalne, autorskie filmy, poszukujące nowych form wyrazu. W konkursie znalazły się między innymi dzieło angielsko-amerykańskiego duetu eksperymentatorów Bena Riversa i Bena Russella – A Spell To Ward Off the Darkness, nagrodzony na festiwalach w Kopenhadze i Turynie, hybrydowy dokument o szukaniu duchowości we współczesnym świecie, oraz Huba, najnowszy, pokazywany na Berlinale film Anki i Wilhelma Sasnali, egzystencjalny portret potrójny: mężczyzny na skraju śmierci, młodej matki i wrzeszczącego niemowlęcia.
Nowatorskie, kreacyjne filmy dokumentalne oraz docu-fiction o sztuce, muzyce, kulturze będą ubiegać się o laury w Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce. W programie między innymi nagrodzony na festiwalu w Wenecji debiut szwedzkiej artystki Anny Odell The Reunion – wielopiętrowy film rozpięty pomiędzy fabułą, dokumentem a performancem oraz hiszpański Creator of the Jungle Jordiego Morató, portret owładniętego manią tworzenia i destrukcji, ludowego artysty, od 45 lat budującego skomplikowane labirynty i ruchome, ekscentryczne konstrukcje.
Po raz kolejny w ramach festiwalu odbędą się Konkurs Polskich Filmów Krótkometrażowych oraz Konkurs Europejskich Filmów Krótkich. Nową sekcją konkursową, skierowaną do wrocławskiego środowiska filmowego i artystów sztuk wizualnych, jest Powiększenie.
W ramach festiwalu odbędą się również pokazy specjalne przeboju tegorocznego Berlinale, błyskotliwej, paradokumentalnej farsy Porwanie Michela Houellebecqa Guillaume’a Nicloux o sfingowanym porwaniu znakomitego pisarza oraz nagrodzonego za reżyserię na Sundance FF brytyjskiego dokumentu 20 000 dni na Ziemi Iaina Forsytha i Jane Pollard, którego bohaterem jest charyzmatyczny muzyk, wokalista i pisarz Nick Cave.
W Panoramie ponownie znalazły się dzieła mistrzów współczesnego kina autorskiego i odkrycia, filmy nagradzane na wielkich i małych festiwalach, między innymi hiszpański zdobywca Złotego Lamparta w Locarno Story of My Death Alberta Serry – niezwykły portret epok Oświecenia i Romantyzmu, którego punktem wyjścia jest spotkanie Casanovy i księcia Draculi, oraz Child of God Jamesa Franco, który tym razem przenosi na duży ekran prozę Cormaca MacCarthy’ego.
Tematem sekcji Trzecie Oko będą komuny, utopijne ugrupowania i eksperymentalne społeczności. Oprócz fabuł zostaną zaprezentowane bezpośrednie zapisy, między innymi materiały archiwalne z komuny wiedeńskiego akcjonisty Otto Muehla czy głośny dokument Let the Fire Burn Jasona Osdera o filadelfijskiej grupie MOVE. W programie znalazły się również współczesne fantazje o tym zjawisku, jak austriacki, oniryczny performance Perfect Garden Mary Mattuschki i Chrisa Haringa.
Tematem szóstej edycji sekcji Nowe Horyzonty Języka Filmowego będą efekty specjalne. Wraz ze specjalistą ze studia Platige Image, producentem efektów specjalnych Krzysztofem Szulcem, organizatorzy cyklu przyjrzą się zarówno wysokobudżetowym blockbusterom, jak i filmom zrealizowanym za niewielkie pieniądze. Gościem festiwalu będzie również pionier „analogowych” efektów specjalnych w polskim kinie Janusz Król.
Motywem przewodnim tegorocznej edycji Nocnego szaleństwa będzie kaseta VHS. W programie znalazły się dokumenty o maniakach VHS i zjawisku VHS-manii, filmy wprowadzone do dystrybucji tylko na wideo (jak kultowe horrory z lat 80.), home movies, czy filmy kręcone współcześnie i przeznaczone do odbioru właśnie na VHS.
Bohaterem retrospektywy będzie Ken Russell – legendarny brytyjski reżyser, wizjoner kina, którego filmy słynęły z barokowej scenografii, szalonej inscenizacji, kontrowersyjnej tematyki. W programie znajdą się jego najsłynniejsze dzieła fabularne (Zakochane kobiety, Odmienne stany świadomości, Diabły), jak również znakomite, wczesne dokumenty kręcone dla BBC, czy też nie pokazywane w Polsce późne dzieła mistrza.
Wydarzeniem festiwalu będzie przegląd jednej z najciekawszych współczesnych kinematografii – nowego kina Grecji, w której mimo kryzysu gospodarczego, pojawiła się grupa filmowców, tworzących oryginalne, doceniane na całym świecie produkcje. W programie znalazły się znane już filmy, które ukształtowały myślenie o greckiej fali filmowej (Kieł, Attenberg) oraz dzieła w Polsce nie prezentowane, jak Luton Michalisa Konstantatosa.
W sekcji Po Nowej Fali zostaną zaprezentowane rzadko pokazywane w Polsce dzieła mistrzów francuskiego kina lat 70. i 80., przedłużających dokonania reżyserów nowofalowych, często jeszcze bardziej eksperymentalne wobec narracji i formy. W programie między innymi legendarny film Jeana Eustacha Mama i dziwka, I Can No Longer Hear the Guitar Philippe’a Garrela czy Loulou Maurice’a Pialata.
Bohaterem retrospektywy będzie mistrz animacji Jerzy Kucia, przez dekady związany z Studiem Filmów Animowanych w Krakowie, w którym zrealizował między innymi Windę, W cieniu, Szlaban, Krąg, Okno, Refleksy, Źródło, Odpryski czy Paradę. Przyniosły mu one nagrody na festiwalach w Annecy, Chicago, Grenoble, Melbourne, Oberhausen, Toronto, Warnie czy Krakowie.
W programie festiwalu znalazł się również przegląd twórczości awangardowego duetu artystycznego, posługującego się techniką found footage: Christopha Girardeta i Matthiasa Müllera. Artyści komponują swoje prace z setek fragmentów zarówno hollywoodzkich fabuł, jak i kadrów kina autorskiego, reklam czy archiwalnych filmów naukowych.