Ogłoszono wyniki selekcji do konkursu dokumentalnego 54. KFF. W tegorocznych zmaganiach o Złoty Róg weźmie udział 20 tytułów.
Do konkursu dokumentalnego dopuszczone są filmy, których czas trwania jest dłuższy niż 30 minut. O główną nagrodę czyli Złoty Róg ubiegać się będzie 10 średniometrażowych oraz 10 pełnometrażowych filmów dokumentalnych. To już ósma edycja konkursu, który pojawił się w programie krakowskiej imprezy w 2007 roku.
– Krakowski Festiwal Filmowy zawsze był ostoją dokumentów bardzo humanistycznych w swojej wymowie, skupionych na człowieku i jego indywidualnych dramatach i radościach – mówi Anna Ewa Dziedzic, rzecznik Festiwalu. – W tym roku otwieramy się nieco szerzej na problemy społeczne i polityczne, ale nadal jednostka pozostaje w centrum naszego zainteresowania.
W nurt filmów przedstawiający bohaterów uwikłanych w historię dobrze wpisują się opowieści o młodych syryjskich rewolucjonistach („Powrót do Homs”), negocjatorach pokojowego współistnienia Serbii i Kosowa („Mediatorzy”), patrolach wyłapujących nielegalnych imigrantów na serbsko-węgierskiej granicy („Wyższa konieczność”) czy wreszcie opowieść o prowadzonej poza ringiem, w obronie religijnych przekonań, walce najsłynniejszego boksera świata („Potyczki Muhammada Alego”).
Na przeciwległym biegunie plasują się filmy dokumentujące życie rodzinne, często dalekie od wzorcowych wyobrażeń. Twórcy „I co dalej z Tobą Karolinko – Norwid i Nicole” sprawdzają jak radzi sobie obecnie, stając przed wyzwaniami samotnego macierzyństwa, Karolina, która zadebiutowała na ekranie w „Cześć Tereska!” Roberta Glińskiego. Warto zaznaczyć, że film kontynuuje wątki podjęte w 2003 roku w „I co dalej z Tobą Karolinko”. Karin Ekberg towarzyszy z kamerą przygotowaniom do rozstania rodziców, którzy byli małżeństwem 38 lat, rejestruje towarzyszące im emocje („Rozdział życia”). Idan trenuje sztuki walki pod okiem swojego ojca, którego z kolei szkolił dziadek, ocalały z Holocaustu („Stworzony do walki”).
Wątek rodzinny splata się ciasno z wątkiem historycznym w filmie „Niegdyś moja matka” Sophii Turkiewicz, gdzie reżyserka docieka przyczyn, dla których jej matka emigrantka, oddała córkę do domu dziecka, a wszystko zostało z rozmachem nakreślone na tle fresku o tułaczce syberyjskich zesłańców.
Konkurs dokumentalny 54.KFF pozwoli także przyjrzeć się różnym obliczom miłości. Janusz, mimo przebytego udaru, nie wyobraża sobie życia bez nurkowania, jego partnerka i rehabilitantka Asia próbuje odwieść go od niebezpiecznego zajęcia („Deep Love”); całkowicie sparaliżowanej Tovie choroba nie przeszkadza w pomaganiu klientom w odnajdywaniu ich drugiej połówki („Swatka”); małżeństwo ministra sportu Republiki Abchaskiej z dużo młodszą śpiewaczką operową z Rosji nie jest usłane różami, zwłaszcza że dają o sobie znać różnice kulturowe („Efekt domina”).
Ostatni konkursowy tytuł części pełnometrażowej zostanie uzupełniony w późniejszym terminie. Listy filmów zakwalifikowanych do konkursu krótkometrażowego i polskiego zostaną ogłoszone w kolejnych dniach.
na podst. organizatorów