Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Wydarzenia

Kino Prostestu – nowa sekcja 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. Zapraszamy widzów do współtworzenia identyfikacji wizualnej

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
7 kwietnia 2017
w Wydarzenia
Reading Time: 4min czytania
A A

Chcesz zmieniać siebie i świat czy jest Ci wszystko jedno? Jak reagujesz na zjawiska budzące twój sprzeciw? Walczysz o to, na czym ci zależy? Jak daleko jesteś gotowa/gotów posunąć się w tej walce? To pytania, jakie stawiają autorzy filmów nowej sekcji festiwalu  T-Mobile Nowe Horyzonty: KINO PROTESTU. Sens rewolty, jej formy i konsekwencje będą osią tegorocznej edycji wydarzenia.

W epoce gwałtownych nacjonalistycznych zwrotów i cichych antyliberalnych rewolt (Brexit), którym towarzyszy fala największych od lat demonstracji – by wymienić tylko polskie i amerykańskie marsze kobiet, wielkie antyrządowe manifestacje w Bukareszcie czy Sao Paulo, czy też studenckie bunty we Francji i RPA; chcemy przyjrzeć się związkom Kina i polityki. Kina i terroru. Kina i protestu. Zadać pytanie o to, na czym naprawdę polega rewolucyjny potencjał filmowego medium i kiedy rzeczywiście kamera staje się narzędziem walki – mówi Małgorzata Sadowska, kuratorka sekcji KINO PROTESTU.

Jakie filmy zostaną w niej zaprezentowane? Dzieła kinowych rewolucjonistów, radykałów formy i gestu, w tym Masao Adachiego, któremu słowo ”Akcja!” kojarzyło się z partyzanckim wezwaniem do działania. Reżyser nie tylko filmował w latach 70. działania Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny, ale zamienił kamerę na karabin i wstąpił w szeregi uchodzącej za organizację terrorystyczną Japońskiej Czerwonej Armii, by w Libanie walczyć po stronie LFWP. Nakręcony po przeszło trzydziestu latach milczenia Prisoner/Terrorist (Yûheisha – Terorisuto, 2007), którego bohater wzorowany jest na postaci Kôzô Okamoto, odpowiedzialnego między innymi za masakrę na lotnisku w Tel Avivie w 1972 roku; to rozliczenie z tamtym okresem życia.

Kino buntuje się nie tylko przeciwko zjawiskom politycznym i ideologiom, nie zgadza się także z powszechną komercjalizacją sztuki, walczy o prawo do autorskiej wizji. Jak wybitny kanadyjski dokumentalista Sylvain L'Espérance, który w trwającym aż 285 minut Pokonać noc (Combat au bout de la nuit, 2017) ucieka się do siły poezji, aby oddać ożywczą moc przebudzenia odruchów solidarności, jaką przyniósł ekonomiczny i polityczny kryzys w Grecji. Podobnie Mary Jirmanus Saba w nagrodzonym nagrodą FIPRESCI na ostatnim Berlinale Uczucie silniejsze niż miłość (Shu'our akbar min el hob, 2017), wracając do zapomnianych strajków w libańskich fabrykach tytoniu i czekolady, przywołuje rewolucyjnego ducha kina lat 70., zastanawiając się nad wywrotowym potencjałem współczesnego kina.

W obrębie samego kina znaleźć możemy ruchy kontestacyjne – kolektywy artystyczne, które ponad kult autorstwa przedkładały potrzebę solidarnego współdziałania.  Jednym z ważniejszych przykładów takiej kolektywnej twórczości jest film Daleko od Wietnamu (Loin du Vietnam, 1967 – film pokażemy w odrestaurowanej wersji) – wybitny, silny, spójny wielogłos, klasyczny przykład kina zaangażowanego, nawet propagandowego; dzieło siedmiorga reżyserów: Agnès Vardy, Jean-Luca Godarda, Chrisa Markera, Alaina Resnaisa, Williama Kleina, Jorisa Ivensa, Claude’a Lelouche’a. Wraz z tym seansem przywołamy pytania o to, na ile kino może wpływać na rzeczywistość, a także o granice artystycznych kompromisów dokonywanych w imię ideowej jednomyślności.  

Potencjał twórczego kolektywu testować będziemy za sprawą przygotowywanych przy okazji festiwalu warsztatów. Sekcja KINO PROTESTU jest bowiem dla nas pretekstem, by zaprosić naszych widzów do dzielenia się z nami własnymi emocjami, doświadczeniami, frustracjami i gniewem. Chcemy włączyć was do współtworzenia tegorocznej odsłony wydarzenia – jego identyfikacji wizualnej. Pod okiem Kobasa Laksy, artysty sztuk wizualnych, mistrza kolażu, powstaną plakaty promujące 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.

Postanowiliśmy zaprosić do współpracy widzów i fanów festiwalu, tak powstał pomysł na warsztaty z fotomontażu. Uczestnicy będą mieli okazję stworzyć prace z kadrów filmowych i zdjęć, które posłużą do powstania jedynego w swoim rodzaju plakatu, a może nawet kilku. Warsztaty będą wykorzystywały tradycyjne techniki z użyciem nożyczek, taśmy klejącej i rwanego papieru fotograficznego. Analogowa ekspresja dobrze oddaje charakter tematu tegorocznych Nowych Horyzontów – tak o swoim udziale w projekcie mówi Kobas Laksa.

Zapisy na warsztaty startują dziś! Zgłoszenia na warsztaty w Warszawie (4 kwietnia) można dokonać klikając w ten link, we Wrocławiu (6 kwietnia) – klikając w ten link lub telefonicznie pod nr tel. 48717353925 (możliwość odstępna tylko dziś w godzinach 16.00 – 18.00). Liczba miejsc na warsztatach jest ograniczona, o uczestnictwie decyduje kolejność zgłoszeń.

 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 3 – 13 sierpnia we Wrocławiu. Więcej informacji o programie festiwalu, Kinie Protestu oraz sprzedaż karnetów festiwalowych na www.nowehoryzonty.pl

Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

Warsaw SerialCon

Warsaw SerialCon

2 grudnia 2025
25. WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie

25. WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie

1 grudnia 2025

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

22 października 2025

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

20 października 2025

Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.

18 września 2025

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025

Aktualności

Sony i NoviSign – szybsze, bardziej ekologiczne i inteligentniejsze zarządzanie sieciami
Aktualności

Sony i NoviSign – szybsze, bardziej ekologiczne i inteligentniejsze zarządzanie sieciami

6 grudnia 2025
Jan Englert. Spróbuję jeszcze raz pofrunąć
Aktualności

Jan Englert. Spróbuję jeszcze raz pofrunąć

5 grudnia 2025
Twórca niezapomnianych postaci z Nagrodą EnergaCAMERIMAGE dla Aktora
Aktualności

Twórca niezapomnianych postaci z Nagrodą EnergaCAMERIMAGE dla Aktora

5 listopada 2025
Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu
Aktualności

Parasole z logo jako największa powierzchnia reklamowa w ruchu

28 października 2025
Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”
Aktualności

Premiera drugiej części „Narzędziownika kina dostępnego!”

23 października 2025
Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu
Aktualności

Open Call na wystąpienia na 3. Forum bez barier w Poznaniu

21 października 2025

Wydarzenia

Warsaw SerialCon
Wydarzenia

Warsaw SerialCon

2 grudnia 2025
25. WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
Wydarzenia

25. WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie

1 grudnia 2025
Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA
Wydarzenia

Nagroda Specjalna dla Bogdana Mureșanu na 16. FKA

22 października 2025
Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego
Wydarzenia

Laureaci nagród 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

20 października 2025
Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.
Wydarzenia

Rozpoczyna się 50. Jubileuszowy FPFF w Gdyni.

18 września 2025
„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku
Wydarzenia

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025
Nierzeczywiste „Przeźrocza”
Wydarzenia

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025
BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!
Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Sony i NoviSign – szybsze, bardziej ekologiczne i inteligentniejsze zarządzanie sieciami 6 grudnia 2025
  • Jan Englert. Spróbuję jeszcze raz pofrunąć 5 grudnia 2025
  • Warsaw SerialCon 2 grudnia 2025
  • 25. WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie 1 grudnia 2025
  • Nowe wydanie Film&TV Kamera 4/2025 14 listopada 2025
  • ILUZJA 3 11 listopada 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Online Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .