Podczas licznych wystąpień, które odbędą się w ramach Konferencji NECS 2015, omówione zostaną różne aspekty funkcjonowania cyfrowych archiwów. Na podstawie opublikowanego programu Konferencji wnioskować można, że częstym tematem rozważań staną się materiały filmowe poddane procesowi digitalizacji i udostępniane w sieci BitTorrent, bibliotekach VOD czy serwisach internetowych umożliwiających odtwarzanie strumieniowe zamieszczonych plików. Nieznane szerszej publiczności filmy dokumentalne czy eksperymentalne mają wówczas szansę na zyskanie popularności – wykażą w swoich prezentacjach Naomi Rolef, Lydia Nsiah, Murat Akser i Philip Drake. Valentina Re skoncentruje się na przekształceniach, którym – w wyniku pojawienia się nowych form dystrybucji plików oraz wdrożeniu polityki otwartego dostępu – podlega tradycyjna postać archiwum. Johannes Mahlknecht podkreśli natomiast kluczowe znaczenie archiwizacji i cyfrowej rekonstrukcji taśm dla rewidowania kanonu filmów (zgodnie z zasadą: „jeśli nie możesz ich obejrzeć, nie możesz ich ocenić”). Przytoczy także kryteria, które muszą spełnić realizacje, by zostać włączone do Narodowego Rejestru Filmów (i trafić tym samym do archiwów amerykańskiej Biblioteki Kongresu).
Proces digitalizacji szczególnie korzystnie wpływa na ochronę dziedzictwa kulturowego. W celu uzasadnienia tej tezy, Eirik Frisvold Hanssen posłuży się przykładem Norweskiej Biblioteki Narodowej, która – w trosce o restytuowanie tradycyjnych praktyk kulturowych – podjęła się cyfrowego przetworzenia licznych filmów edukacyjnych.
Dla obszarów badawczych, koncentrujących się na problematyce płci kulturowej czy postkolonializmu, cyfrowe archiwa pełnią równie istotną rolę. Jak wskaże Ivo Ritzer, iNumber Number, niezależna południowoamerykańska produkcja, osiągnęła międzynarodowy sukces dzięki obecności w sieci internetowej oraz dystrybucji w formie DVD i Blue-ray. Rosanna Maule przybliży natomiast szczegóły realizowanego przez siebie projektu
– wirtualnego archiwum, mającego na celu podjęcie problematyki płci w kontekście funkcjonowania przemysłu filmowego.
Ciekawie rysuje się perspektywa wystąpień, których autorzy deklarują rozpatrzenie filmów realizujących strategię found footage w kategorii nośników pamięci kulturowej. Grażyna Świętochowska posłuży się przykładem filmu Powstanie Warszawskie, zmontowanego w oparciu o autentyczne kroniki, zaś Tomasz Łysak i Maria Zalewska odwołają się do przekazów audiowizualnych stanowiących świadectwo Holocaustu.
Odmienne ujęcie tematu cyfrowych archiwów zaprezentuje Adriano D’Aloia, który dokona analizy zjawiska cyfrowego skażenia, związanego z systematycznym wzrostem ilości danych generowanych przez komputerowych użytkowników. Jako remedium mogą być stosowane takie rozwiązania, jak kasowanie i kompresowanie plików bądź umieszczanie ich w przestrzeni wirtualnych dysków. Z kolei uczestnicy panelu Memory matters (któremu przewodniczyć będzie Trond Lundemo) podkreślą w swych wystąpieniach kontrast istniejący pomiędzy cyfrową postacią archiwów a materialnością tradycyjnych mediów, takich jak drukowane książki czy fotografia analogowa. Nieoczekiwane zwroty w funkcjonowaniu archiwów medialnych, a także ich cyrkulację w obrębie różnych środków przekazu, opatrzy natomiast komentarzem Michael Cowan, przewodniczący panelu Anarchiving Practices Across Media Forms.
Marta Kasprzak
więcej szczegółów na http://necs.org/conference/),
Facebooku: https://www.facebook.com/NECS2015Conference i Twitterze: https://twitter.com/necs2015).