Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Wydarzenia

Digitalizacja zasobów audiowizualnych. Archiwizacja i rekonstrukcja analogowych materiałów filmowych w erze cyfrowej

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
21 kwietnia 2015
w Wydarzenia
Reading Time: 2min czytania
A A
Digitalizacja zasobów audiowizualnych. Archiwizacja i rekonstrukcja analogowych materiałów filmowych w erze cyfrowej

Podczas licznych wystąpień, które odbędą się w ramach Konferencji NECS 2015, omówione zostaną różne aspekty funkcjonowania cyfrowych archiwów. Na podstawie opublikowanego programu Konferencji wnioskować można, że częstym tematem rozważań staną się materiały filmowe poddane procesowi digitalizacji i udostępniane w sieci BitTorrent, bibliotekach VOD czy serwisach internetowych umożliwiających odtwarzanie strumieniowe zamieszczonych plików. Nieznane szerszej publiczności filmy dokumentalne czy eksperymentalne mają wówczas szansę na zyskanie popularności – wykażą w swoich prezentacjach Naomi Rolef, Lydia Nsiah, Murat Akser i Philip Drake. Valentina Re skoncentruje się na przekształceniach, którym – w wyniku pojawienia się nowych form dystrybucji plików oraz wdrożeniu polityki otwartego dostępu – podlega tradycyjna postać archiwum. Johannes Mahlknecht podkreśli natomiast kluczowe znaczenie archiwizacji i cyfrowej rekonstrukcji taśm dla rewidowania kanonu filmów (zgodnie z zasadą: „jeśli nie możesz ich obejrzeć, nie możesz ich ocenić”). Przytoczy także kryteria, które muszą spełnić realizacje, by zostać włączone do Narodowego Rejestru Filmów (i trafić tym samym do archiwów amerykańskiej Biblioteki Kongresu).


Proces digitalizacji szczególnie korzystnie wpływa na ochronę dziedzictwa kulturowego. W celu uzasadnienia tej tezy, Eirik Frisvold Hanssen posłuży się przykładem Norweskiej Biblioteki Narodowej, która – w trosce o restytuowanie tradycyjnych praktyk kulturowych – podjęła się cyfrowego przetworzenia licznych filmów edukacyjnych.

Dla obszarów badawczych, koncentrujących się na problematyce płci kulturowej czy postkolonializmu, cyfrowe archiwa pełnią równie istotną rolę. Jak wskaże Ivo Ritzer, iNumber Number, niezależna południowoamerykańska produkcja, osiągnęła międzynarodowy sukces dzięki obecności w sieci internetowej oraz dystrybucji w formie DVD i Blue-ray. Rosanna Maule przybliży natomiast szczegóły realizowanego przez siebie projektu
– wirtualnego archiwum, mającego na celu podjęcie problematyki płci w kontekście funkcjonowania przemysłu filmowego.

Ciekawie rysuje się perspektywa wystąpień, których autorzy deklarują rozpatrzenie filmów realizujących strategię found footage w kategorii nośników pamięci kulturowej. Grażyna Świętochowska posłuży się przykładem filmu Powstanie Warszawskie, zmontowanego w oparciu o autentyczne kroniki, zaś Tomasz Łysak i Maria Zalewska odwołają się do przekazów audiowizualnych stanowiących świadectwo Holocaustu.

Odmienne ujęcie tematu cyfrowych archiwów zaprezentuje Adriano D’Aloia, który dokona analizy zjawiska cyfrowego skażenia, związanego z systematycznym wzrostem ilości danych generowanych przez komputerowych użytkowników. Jako remedium mogą być stosowane takie rozwiązania, jak kasowanie i kompresowanie plików bądź umieszczanie ich w przestrzeni wirtualnych dysków. Z kolei uczestnicy panelu Memory matters (któremu przewodniczyć będzie Trond Lundemo) podkreślą w swych wystąpieniach kontrast istniejący pomiędzy cyfrową postacią archiwów a materialnością tradycyjnych mediów, takich jak drukowane książki czy fotografia analogowa. Nieoczekiwane zwroty w funkcjonowaniu archiwów medialnych, a także ich cyrkulację w obrębie różnych środków przekazu, opatrzy natomiast komentarzem Michael Cowan, przewodniczący panelu Anarchiving Practices Across Media Forms.

Marta Kasprzak

więcej szczegółów na http://necs.org/conference/),

Facebooku: https://www.facebook.com/NECS2015Conference i Twitterze: https://twitter.com/necs2015).

Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025
Nierzeczywiste „Przeźrocza”

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025

Nagrody Polish Days 2025

4 sierpnia 2025

25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo

17 lipca 2025

Święto kina w Konstancinie

4 lipca 2025

Aktualności

Pozostało tylko 7 dni do BEIKS MEDIA SHOW 2025!
Aktualności

Pozostało tylko 7 dni do BEIKS MEDIA SHOW 2025!

29 sierpnia 2025
Cudowne  Życie
Aktualności

Cudowne Życie

5 sierpnia 2025
Szkolenie : Podnoszenie kwalifikacji w produkcji programów telewizyjnych
Aktualności

Szkolenie : Podnoszenie kwalifikacji w produkcji programów telewizyjnych

17 czerwca 2025
ScriptArt – platforma dla scenarzystów i autorów tekstów
Aktualności

ScriptArt – platforma dla scenarzystów i autorów tekstów

1 czerwca 2025
Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym
Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym

12 maja 2025
Zmarł Leszek Kopeć
Aktualności

Zmarł Leszek Kopeć

23 kwietnia 2025

Wydarzenia

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku
Wydarzenia

„Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku

29 sierpnia 2025
Nierzeczywiste „Przeźrocza”
Wydarzenia

Nierzeczywiste „Przeźrocza”

28 sierpnia 2025
BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!
Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie!

21 sierpnia 2025
Nagrody Polish Days 2025
Wydarzenia

Nagrody Polish Days 2025

4 sierpnia 2025
25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo
Wydarzenia

25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty – jubileuszowo

17 lipca 2025
Święto kina w Konstancinie
Wydarzenia

Święto kina w Konstancinie

4 lipca 2025
BEIKS MEDIA SHOW 2025 – Bezpłatne Pokazy Sprzętu Foto-Video-Film, Warsztaty, Seminaria
Wydarzenia

BEIKS MEDIA SHOW 2025 – Bezpłatne Pokazy Sprzętu Foto-Video-Film, Warsztaty, Seminaria

25 czerwca 2025
Festiwal Filmowy Maklaka i Jego Przyjaciół
Wydarzenia

Festiwal Filmowy Maklaka i Jego Przyjaciół

15 czerwca 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Pozostało tylko 7 dni do BEIKS MEDIA SHOW 2025! 29 sierpnia 2025
  • „Hommage à Kieślowski” w Sokołowsku 29 sierpnia 2025
  • Nierzeczywiste „Przeźrocza” 28 sierpnia 2025
  • BEIKS MEDIA SHOW 2025 – dołącz do kluczowego wydarzenia branży foto-wideo-film: 4 września w Warszawie! 21 sierpnia 2025
  • Cudowne Życie 5 sierpnia 2025
  • Nagrody Polish Days 2025 4 sierpnia 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Online Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .