Zakończyła się tegoroczna edycja Konkursu im. Andrzeja Munka, konkursu skierowanego do debiutujących w pełnometrażowej fabule reżyserów i autorów zdjęć filmowych. Do zaszczytnego grona laureatów Konkursu organizowanego przez Szkołę Filmową w Łodzi od 1965 roku dołączyli w tym roku: Sebastian Buttny (reżyser filmu „Heavy mental”) i Michał Sobociński (autor zdjęć do filmu „Kamczatka”). Przewodniczącym Jury Konkursu był Łukasz Barczyk. Nagrody przyznane zostały w dwóch kategoriach: najlepsza reżyseria i najlepsze zdjęcia.
Tegoroczna edycja Konkursu trwała od 16 października (dzień rocznicy urodzin Andrzeja Munka) do 20 listopada. Pokazy konkursowe i spotkania z twórcami odbywały się w Kinie Szkoły Filmowej w Łodzi. Nagroda imienia Andrzeja Munka jest jedną z najstarszych nagród filmowych w Polsce. Pierwszym nagrodzonym w Konkursie był Jerzy Skolimowski, który nagrodę otrzymał za reżyserię filmu „Walkower” (1965 r.). Jurorzy kolejnych edycji Konkursu bezbłędnie typowali nagrodami tych, których dziś zaliczamy do najwybitniejszych twórców polskiego kina autorskiego. Nagrodą za swoje debiuty uhonorowani zostali m.in. Andrzej Żuławski za „Trzecią część nocy” (1971 r.), Krzysztof Kieślowski za „Personel” (1975 r.), Piotr Szulkin za „Golem” (1980 r.), Mariusz Grzegorzek za „Rozmowę z człowiekiem z szafy” (1993 r.) czy Łukasz Barczyk za „Patrzę na Ciebie Marysiu”(1999 r.).
WERDYKT JURY KONKURSU IM. ANDRZEJA MUNKA
Jury Konkursu im. Andrzeja Munka w składzie: Łukasz Barczyk (Przewodniczący Jury), Jolanta Dylewska, Jakub Kijowski, Szymon Uliasz, Aniela Gabryel i Zuzanna Pyda postanowiło przyznać Nagrody:
NAGRODA ZA REŻYSERIĘ DLA SEBASTIANA BUTTNEGO ZA FILM “HEAVY MENTAL”
UZASADNIENIE:
Za mówienie własnym głosem, bez naśladowania gotowych wzorców narracyjnych i dramaturgicznych.
Za odnalezienie i przeprowadzenie aktualnego tematu – opowieści o wierności sobie za cenę bycia akceptowanym i kochanym, i o drodze do samorealizacji poprzez akceptację własnej natury, w czasach sztucznego pędu za medialnymi wzorcami.
Za precyzję, oszczędność i szlachetność w używaniu filmowych środków wyrazu i za ich dopasowanie do tematu i charakteru filmu.
Za odważną obsadę i konsekwencję w budowaniu niepospolitego filmowego świata wewnętrznego głównego bohatera.
NAGRODA ZA ZDJĘCIA DLA MICHAŁA SOBOCIŃSKIEGO ZA ZDJĘCIA DO FILMU “KAMCZATKA”
UZASADNIENIE:
Za poruszające przełożenie uczuć bohaterów na język obrazów.
Za umiejętność postawienia kamery w miejscach, które otwierają nam drogę do ich wewnętrznego świata.
A także za wydobycie ciemności z losu głównego bohatera i uczynienie jej wizualnym bohaterem filmu.
—————————————————————
Do tegorocznej edycji Konkursu im. A. Munka zostało zgłoszonych 14 pełnometrażowych fabularnych debiutów filmowych. Do nagrody w kategorii najlepsza reżyseria nominowano było aż 19 debiutujących reżyserów (za reżyserię dwóch konkursowych filmów odpowiadał więcej niż jeden twórca). W kategorii najlepsze zdjęcia nominowanych było dziewięciu twórców.
NOMINACJE W KATEGORII NAJLEPSZA REŻYSERIA:
WERDYKT JURY KONKURSU IM. ANDRZEJA MUNKA
Jury Konkursu im. Andrzeja Munka w składzie: Łukasz Barczyk (Przewodniczący Jury), Jolanta Dylewska, Jakub Kijowski, Szymon Uliasz, Aniela Gabryel i Zuzanna Pyda postanowiło przyznać Nagrody:
NAGRODA ZA REŻYSERIĘ DLA SEBASTIANA BUTTNEGO ZA FILM “HEAVY MENTAL”
UZASADNIENIE:
Za mówienie własnym głosem, bez naśladowania gotowych wzorców narracyjnych i dramaturgicznych.
Za odnalezienie i przeprowadzenie aktualnego tematu – opowieści o wierności sobie za cenę bycia akceptowanym i kochanym, i o drodze do samorealizacji poprzez akceptację własnej natury, w czasach sztucznego pędu za medialnymi wzorcami.
Za precyzję, oszczędność i szlachetność w używaniu filmowych środków wyrazu i za ich dopasowanie do tematu i charakteru filmu.
Za odważną obsadę i konsekwencję w budowaniu niepospolitego filmowego świata wewnętrznego głównego bohatera.
NAGRODA ZA ZDJĘCIA DLA MICHAŁA SOBOCIŃSKIEGO ZA ZDJĘCIA DO FILMU “KAMCZATKA”
UZASADNIENIE:
Za poruszające przełożenie uczuć bohaterów na język obrazów.
Za umiejętność postawienia kamery w miejscach, które otwierają nam drogę do ich wewnętrznego świata.
A także za wydobycie ciemności z losu głównego bohatera i uczynienie jej wizualnym bohaterem filmu.
—————————————————————
Do tegorocznej edycji Konkursu im. A. Munka zostało zgłoszonych 14 pełnometrażowych fabularnych debiutów filmowych. Do nagrody w kategorii najlepsza reżyseria nominowano było aż 19 debiutujących reżyserów (za reżyserię dwóch konkursowych filmów odpowiadał więcej niż jeden twórca). W kategorii najlepsze zdjęcia nominowanych było dziewięciu twórców.
NOMINACJE W KATEGORII NAJLEPSZA REŻYSERIA:
- Jakub Polakowski, “Arbiter uwagi”
- Bodo Kox, “Dziewczyna z szafy”
- Weronika Migoń, “Facet (nie)potrzebny od zaraz”
- Krzysztof Skonieczny, “Hardkor Disko”
- Sebastian Buttny, “Heavy mental”
- Bartosz Warwas, “Jaskółka”
- Michał Otłowski, “Jeziorak”
- Jerzy Kowynia, “Kamczatka”
- Grzegorz Jaroszuk, “Kebab & Horoscope”
- Aleksandra Gowin i Ireneusz Grzyb, “Małe stłuczki”
- Ireneusz Dobrowolski, “Sierpniowe niebo. 63 dni chwały”
- Maciej Cuske, Kacper Lisowski, Nenad Mikovic, Mateusz Rakowicz, Tymon Wyciszkiewicz, “Stacja Warszawa”
- Michał Węgrzyn, “Wybraniec”
- Maciej Adamek, “Zdjęcie”
- Krzysztof Sobierański, “Arbiter uwagi”
- Kacper Fertacz, “Hardkor Disko”
- Nicolas Villegas Hernandez, “Heavy mental”
- Ernest Wilczyński, “Jaskółka”
- Michał Sobociński, “Kamczatka”
- John Magnus Borge, “Kebab & Horoscope”
- Ita Zbroniec Zajt, “Małe stłuczki”
- Romuald Lewandowski, “Sierpniowe niebo. 63 dni chwały”
- Wojciech Węgrzyn, “Wybraniec”.