Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Film&TV Kamera
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Film

LASSIE, WRÓĆ!

Redakcja FTVK przez Redakcja FTVK
2 lipca 2021
w Film
Reading Time: 18min czytania
A A
LASSIE, WRÓĆ!

W kinach od: 20 sierpnia 2021

Produkcja: Niemcy 2020

Czas trwania: 96 minut

Dystrybucja w Polsce: Kino Świat Sp. z o.o.

OBSADA

NICO MARISCHKA – Florian Maurer, “Flo”

BELLA BADING – Priscilla von Sprengel

SEBASTIAN BEZZEL – Andreas Maurer

MATTHIAS HABICH – pan von Sprengel

ANNA MARIA MÜHE – Sandra Maurer

JUSTUS VON DOHNÁNYI – Gerhardt

CHRISTOPH LETKOWSKI – Hinz

JOHANN VON BÜLOW – Sebastian von Sprengel

JANA PALLASKE – Franka

oraz

BANDIT, BUDDY i BAILEY jako Lassie

TWÓRCY

Reżyseria – HANNO OLDERDISSEN

Scenariusz – JANE AINSCOUGH wg powieści „Lassie, wróć!” Erica Knighta

Zdjęcia – MARTIN SCHLECHT

Montaż – NICOLE KORTLÜKE

Muzyka – ENIS ROTTHOFF

Dźwięk – ANDRÉ ZACHER

Scenografia – JOSEF SANKTJOHANSER

Kostiumy – CHRISTINE ZAHN

Casting – EMRAH ERTEM

Casting dziecięcy – JACQUELINE RIETZ

Producent – HENNING FERBER

Koproducenci – MARCUS WELKE, TOM ZICKLER, CHRISTOPH FISSER

Polskie słowa w usta bohaterów włożyli przodownicy pracy ze studia PRL na zlecenie Kino Świat

Reżyseria – MACIEJ KOSMALA

Dialogi – GRZEGORZ DROJEWSKI

Nagranie i montaż dialogów – DAWID PIETRUSZKA, PATRYK KOSSAKOWSKI

Zgranie dźwięku 5.1 – DAWID PIETRUSZKA, PRL STUDIO

Kierownictwo produkcji – AGATA BORNUS

Głosów użyczyli:

PATRYK SIEMEK – Flo

GRZEGORZ KWIECIEŃ – Andreas

STEFAN KNOTHE – Dziadek

ZOFIA WOŁYNIEC – Priscilla

ALICJA KALINOWSKA – Franka

KRZYSZTOF DRACZ – Gerhard

ANNA SROKA – Hryń – Matka

MACIEJ MACIEJEWSKI – Robotnik

MACIEJ KOSMALA – Ronny

ALBERT OSIK – Sebastian

W pozostałych rolach:

Ignacy Karczewski, Pola Kasprow, Iwo Wiciński, Borys Wiciński, Antonina Żbikowska, Anna Ułas, Andrzej Chudy, Piotr Bąk, Anna Wodzyńska, Marta Markowicz, Karolina Kalina – Bulcewicz i inni.

O FILMIE

Najsłynniejszy pies świata powraca na duże ekrany. „Lassie Come Home” to chwytająca za serce historia nierozerwalnej przyjaźni chłopca i jego wiernego owczarka Collie, oparta na bestsellerowej książce Erica Knighta, do dziś uchodzącej za najpiękniejszą tego typu opowieść, jaką kiedykolwiek napisano. Jej najnowsza, czarująca humorem ekranizacja powstała przy udziale studia Warner Bros i oferuje „ekscytującą, zabawną i poruszającą przygodę dla całej rodziny” (Outnow). To kino familijne i bohater, którego z miejsca pokochają wszystkie pokolenia.

Historia najwierniejszego psa świata i jego niezwykłej podróży w poszukiwaniu domu i najlepszego kumpla. Dwunastolatek Flo i suczka Lassie są parą nierozłącznych przyjaciół. Niestety tata chłopca traci pracę i cała rodzina musi przenieść się do małego mieszkania, gdzie psy nie są akceptowane. Zrozpaczony Flo, chcąc nie chcąc, musi rozstać się z Lassie. Pies zostaje oddany w ręce rozpieszczonej dziewczynki – Priscilli, która zawozi go do swojego domu nad morzem. Jednak gdy tylko nadarza się okazja, Lassie wykorzystuje szansę i ucieka. Dając popis niezwykłego sprytu i mądrości, przemierza cały kraj, by odnaleźć Flo. Ale nie tylko ona wpada na podobny pomysł. Również Flo, nie mogąc znieść samotności, zaczyna szukać suczki. Chociaż dwójkę przyjaciół dzielą setki kilometrów, chłopiec i zwierzę zrobią wszystko, żeby znów być razem.

„Świetnie zrealizowany film”

Cinema.de

„Uroczy i pięknie nakręcony”

Film-rezensionen.de

„Ekscytująca, zabawna i poruszająca przygoda dla całej rodziny”

Outnow

NIEZWYKŁE PSY KINA

W hollywoodzkiej Alei Sław swoje łapy odcisnęły trzy psy: Rin Tin Tin, Strongheart i Lassie. Rin Tin Tin i Strongheart były owczarkami niemieckimi a Lassie owczarkiem collie. I, mimo że przez wielu Lassie uznawana jest za element amerykańskiej kultury filmowej to tak naprawdę jej książkowy pierwowzór pochodził z Wielkiej Brytanii. Serial „Lassie”, bijący rekordy popularności na całym świecie, był kręcony od 1954 aż do 1973 roku i dwukrotnie zdobywał nagrodę EMMY w kategorii najlepszy serial dla dzieci. Powieść, na podstawie której powstał, została wydana 1940 roku. W niej akcja dzieje się w Anglii i Szkocji. Producent „Lassie, wróć!” zdecydował, że właśnie ta książka będzie punktem wyjścia jego filmowej opowieści. Wraz z autorką scenariusza, Jane Ainscough („Podwójne kłopoty”, „Lato na Long Island”, „Mężczyzna prawie idealny”), wyruszyli na poszukiwania miejsc w Niemczech, w które mogliby przenieść opowieść o niezwykłym psie. „Zdecydowaliśmy, że to książka będzie dla nas wyznacznikiem – nie serial, czy filmy, które powstały przez lata. To w tej powieści samej w sobie jest największy ładunek emocjonalny”, mówi scenarzystka. „Chcieliśmy, żeby nasza filmowa opowieść była historią z tu i teraz, ale jednocześnie była w nas wielka nadzieja, że uda nam się z książki, która powstała 80 lat temu, wziąć to, co najlepsze. Nie tylko psa, Lassie, którą wrzucilibyśmy w nowe konteksty. Tej historii nie udałoby się też opowiedzieć jeden do jednego”, uzupełnia producent. Z tego powodu świat przedstawiony w książce musiał zostać dostosowany do dzisiejszego. W książce historia dzieje się przed wybuchem II wojny światowej. Książę Rudling musi zwolnić wszystkich górników, w tym ojca młodego Joe. Rodzina powodowana ubóstwem jest zmuszona sprzedać psa Rudlingowi. Lassie trafia ostatecznie w ręce jego wnuczki, która zabiera psa do oddalonej o setki kilometrów posiadłości w Szkocji. Stamtąd Lassie ucieka w poszukiwania swojego człowieczego przyjaciela Joe. „Takich wątków nie udałoby się opowiedzieć w filmie, osadzonym w dzisiejszym świecie”, mówi producent. „Dlatego zdecydowaliśmy się na zmiany: mamy rodzinę, która po stracie pracy przez ojca przeprowadza się do mieszkania, w którym nie można mieć zwierząt. Tropem oryginalnej historii pies trafia w ręce byłego szefa ojca i jego wnuczki. Kiedy udają się na wycieczkę nad Morze Północne, Lassie ucieka w poszukiwaniu Flo”, precyzuje. 

Książka została wydana w czasach, kiedy świat nie znał internetu. Jego siłę i siłę mediów społecznościowych w dzisiejszym świecie docenili twórcy „Lassie, wróć!”. „Byłoby kompletnie nierzeczywiste, gdyby ktoś, szukający zaginionego psa, nie wykorzystał do jego znalezienia technologii: komputerów, smartfonów czy mediów społecznościowych. Właśnie dzięki nim Flo wpada na trop zaginionej Lassie”, motywuje producent.

Jeszcze zanim wybrano aktorów, już były rozpoczęte poszukiwania filmowej Lassie – i to na skalę międzynarodową. Paradoksalnie nie ma wielu owczarków collie, wyszkolonych do występów przed kamerą. Już półtora roku przed startem zdjęć produkcja zaangażowała do współpracy Renate Hiltl, specjalistę od szkolenia psów. Hiltl znalazła trzy owczarki collie, które wydawały się idealne do filmowego projektu. Dwutelni Bandit, pięcioletni Buddy i czteroletni Bailey – te trzy owczarki pojawiają się na zmianę na ekranie jako Lassie. „W psie, który ma pracować na planie filmowym bardzo ważne jest, żeby lubił być w centrum zainteresowania, był łatwo motywowalny i chętnie pracował z ludźmi”, mówi Hiltl. „Najchętniej w centrum lubił być Bandit. I to jego z tej psiej trójki najczęściej widać na ekranie. Jest perfekcyjny w swojej roli!”, kończy trenerka. Bandit, Buddy i Bailey nie są identycznymi psami. Bandit ma na plecach dwie białe plamki, które odróżniają go znacząco od pozostałej psiej dwójki. Przed każdym ujęciem psi aktor musiał był charakteryzowany, żeby wygląd jego i jego dublerów był identyczny.

Reżyserem „Lassie, wróć!” został wybrany już na wczesnym etapie przygotowań Hanno Olderdissen. „Zwierzęta i dzieci. Mam słabość do takiego połączenia w filmie”, mówi. W swoich dwóch wcześniejszych filmach: „Pędzące serce” i „Wendy 2 – Freundschaft für immer” udowodnił, że te dwa światy potrafi sprawnie łączyć. „Praca z dziećmi i zwierzętami jest zawsze wyjątkowym wyzwaniem, ale równocześnie jest bardzo spontaniczna”, mówi reżyser, który jako dziecko był zafascynowany serialem o Lassie. „Serial był bardzo amerykański, nie potrafiłem sobie wyobrazić, że to wszystko mogłoby się dziać tam, gdzie mieszkam. Dlatego też byłem bardzo podekscytowany, mogąc podjąć się wyzwania przeniesienia historii o tej niezwykłej przyjaźni do świata rzeczywistego. Poza tym, kiedy przed kamerą są dzieci i zwierzęta ta wiadomo, że najważniejsze będą emocje”, podsumowuje.

Wybór chłopca do roli Flo był niezwykle trudny. „Do tej roli przesłuchaliśmy wielu chłopców. I tych, którzy już mieli doświadczenie w pracy na planach filmowych i tych, dla których miałaby to być pierwsza kinowa przygoda”, mówi reżyser. Bezkonkurencyjny okazał się być Nico Marischka, dla którego „Lassie, wróć!” jest debiutem w kinie. „Cieszyłem się, że zagram w filmie, w którym ważnym punktem fabuły są zwierzęta. Poza tym produkcje, w których wcześniej wystąpiłem, są dość smutne i ciężkie. „Lassie, wróć!” jest kolorowym, radosnym filmem”, mówi młody aktor. Jego bohater, Flo, jest spokojnym i nierzucającym się w oczy chłopcem. Ale jeśli chodzi o Lassie działa zdecydowanie i bez zawahania. Nie porzuca ani na chwilę nadziei na odnalezienie swojego ukochanego psa, w przeciwieństwie do swoich rodziców i innych dorosłych. „Ten film opowiada też o tym, że nie można się poddawać, opłaca się walczyć, jeśli tylko się w coś wierzy”, mówi Nico. O tym, jak wielka możne być miłość między człowiekiem a zwierzęciem młody aktor wie z własnego doświadczenia. „Nico ma owczarka australijskiego. Nie było to dla nas bez znaczenia, Nico bez problemu wszedł w rolę posiadacza psa, widać było w nim, że przenosi na plan emocje ze swojego życia”, mówi reżyser. Obecnie dwunastoletni Nico często odwiedzał trenerkę Renate Hiltl przed zdjęciami. „Centrum treningowe było oddalone o mniej niż godzinę ode mnie. Ćwiczyliśmy wiele ciekawych rzeczy: czołganie, podskoki. Świetnie się przy tym bawiłem”, mówi Nico. Chłopiec najwięcej pracował z Banditem. „Chodziło o to, żeby Bandit i Nico nauczyli się siebie, mieli szansę zobaczyć, jak razem funkcjonują, jakie przysmaki najbardziej Bandit lubi, na jakie komendy reaguje. Nico musiał się tego nauczyć, żeby podczas kręcenia scen to on był w stanie poprowadzić psa”, mówi Hiltl. Zdaniem trenerki Nico poradził sobie świetnie. „Jestem jego fanką. Ma genialną energię, którą psy czują. Można było od razu zauważyć, że Bandit go uwielbia”, mówi trenerka.

NIESAMOWITA PRZYGODA

Nie tylko Lassie przeżywa niesamowitą przygodę. Również ekipa filmowa, która w czasie kręcenia udała się w dziewięciotygodniową podróż przez Berlin, Brandenburgię, Szlezwik-Holsztyn, Nadrenię-Westfalię, Baden-Wirtembergię i Czechy. „Mamy w filmie ponad 60 motywów, w tym krajobrazy od gór aż po wybrzeże”, zachwyca się producent Henning Ferber. Jeszcze przed startem zdjęć wraz z reżyserem, scenografem i operatorem wyruszyli w trasę, szukając pasujących lokacji. „Naszym ulubionym wyrażeniem było odwrócona norma”, wspomina producent. „Najpierw kręciliśmy sceny z dziećmi, które mogą pracować jedynie określoną liczbę godzin dziennie. W drugiej kolejności kręciliśmy ujęcia z dorosłymi aktorami i psami. To zdefiniowało nam całą pracę, choć zdarzało się, że wcześniej zaplanowane lokacje zmienialiśmy na inne”, kończy. Tak było na przykład w przypadku zamku, w którym miał zamieszkiwać hrabia. Zdjęcia miały być kręcone w czeskim zamku. Ostatecznie nie spełniał on oczekiwań. Ostatecznie dzięki podpowiedziom reżysera zdjęcia zrealizowano w zamku na wodzie Tatenhausen w Nadrenii-Westfalii. Powstały w XV wieku zamek i na przestrzeni setleci w zmieniających się stylach architektonicznych rozbudowany wpasował się idealnie w zamysł scenografa, który jednak zmienił wygląd fasad i niektórych pomieszczeń.

Za letnią rezydencję posłużył hotel z dachem, krytym strzechą, który już przy innych produkcjach służył za filmową lokację. To z tej rezydencji Lassie ucieka w poszukiwaniu Flo. Pies jest powodowany jednak nie tylko tęsknotą. Do ucieczki popycha ją również opiekun letniej rezydencji hrabiego, Hinz. „Chcieliśmy mieć czarny charakter, który też na pierwszy rzut oka wcale nie jest antybohaterem”, mówi producent. „Na początku wydaje się sympatycznym człowiekiem. Ale potem widzowie i bohaterowie opowieści stopniowo odkrywają, że jest protagonistą w historii o Lassie”, kończy. W rolę Hinza wcielił się Christoph Letkowski. „Hinz to leń, który parę razy w życiu podjął złe decyzje i nie jest w stanie się wyplątać z bałaganu, który narobił”, opowiada o swoim bohaterze aktor. „Jego marzeniem jest otwarcie knajpy dla surferów w Costa Rice. Co prawda nigdy tam nie był, ale opowiada wszystkim, że jak tylko uda mu się uzbierać pieniądze to natychmiast wyjedzie. I nie cofnie się przed niczym, żeby spełnić swoje marzenie: nawet przed przywłaszczeniem pieniędzy, które hrabia przeznaczy na znalezienie zaginionej Lassie”, kończy. 

Lassie ucieka z letniej posiadłości hrabiego, która położona jest na północnym wybrzeżu. Sceny, składające się na tę część filmowej opowieści, kręcone były i na plaży, i w marinie, i w dużym porcie. Kolejnym pięknym krajobrazem, który Lassie przecina w swojej podróży do Flo, są „piekielne dziury” – spektakularne, głębokie wąwozy w Jurze Szwabskiej. W tym zapierającym dech w piersiach miejscu Lassie ratuje jagnię, które za chwilę miałoby paść łupem wygłodniałego wilka. „W powieści z 1940 roku Lassie spotyka wilka. Zaczerpnęliśmy nieco z tego pomysłu”, opowiada producent.

Na swojej drodze Lassie spotyka także… trupę cyrkową. Całą ferię barw, typową dla takiej trupy, uosabia Franka – jedna z artystek, w którą wcieliła się Jana Pallaske, artystyczny multitalent, dla której rola Franki wydaje się być szyta na miarę. „Franka to wolny duch, potrafiący cieszyć się każdą przemijającą minutą. Kocha życie cyrkowca, uwielbia dzieci i zwierzęta”, opowiada o swojej roli Pallaske. Kiedy drogi Franki, jej chihuahuy i Lassie się krzyżują, wszystkie obdarzają się zaufaniem. Chihuahua Fanki również musiała zostać przygotowana do występu przed kamerą. Jej szkolenie rozpoczęło się, kiedy miała 8 tygodni i trwało niemal rok. „W trakcie szkolenia okazało się, że jej ulubioną sztuczką jest stanie na dwóch łapach. Ma do tej sztuczki nie tylko wyjątkowy talent ale i predyspozycje: jest bardzo lekka. Zawsze, kiedy nie do końca wiedziała, co zrobić po prostu… stawała na przednich łapach”, opowiada team szkoleniowy Renate Hiltl.

Mokka, która w filmie nosi imię Toto, już podczas szkoleń przed startem produkcji poznała i filmową Lassie, owczarka collie Bandita, i swoją człowieczą partnerkę Janę Pallaske. O ile Bandit miał swoich dwóch dublerów to Mokka we wszystkich scenach występowała we własnej psiej osobie. „Mieliśmy jedną sytuację, przez którą musieliśmy przerwać zdjęcia i przesunąć je na kolejne dni. Zdjęcia były zaplanowane w otwartym terenie a Mokka… połknęła źdźbło trawy”, opowiada producent Henning Ferber.

Jedna z najważniejszych scen filmu była kręcona w Czechach, kiedy Flo i Priscilla wpadają do rzeki a dzielna Lassie chce ich uratować z rwącego nurtu. „Filmowa Lassie boi się wody. To nie jest też dalekie od prawdy o całej rasie collie. Co prawda chętnie zamaczają psie łapy w wodzie, ale nie jest typowe dla owczarków collie to, że z chęcią się zanurzają i pływają”, opowiada psia trenerka Renate Hiltl. Dlatego do wykonania słynnego skoku do wody został zatrudniony czwarty owczarek collie. „Po długich poszukiwaniach znaleźliśmy owczarka collie, który kocha wodę i uwielbia pływać. Ponieważ pies nie miał specjalnego przeszkolenia do pracy przed kamerą, zaangażowaliśmy go tylko do ujęć wodnych”, kończy specjalistka od przygotowania psów.

FILM DLA CAŁEJ RODZINY

Florian Maurer, Flo, kocha swojego psa – owczarka collie o imieniu Lassie – ponad wszystko. Psio-człowiecza para jest nierozłączna. Ich przygoda trwa aż do momentu, kiedy na horyzoncie nie pojawiają się problemy… Rodzina Flo musi się przeprowadzić a w nowym domu psy nie są mile widziane i od zakazu nie ma żadnych wyjątków, nawet dla Lassie. Pies zostaje u byłego pracodawcy taty Flo a młodemu miłośnikowi zwierząt zostaje obiecane, że będzie mógł swoją psią przyjaciółkę odwiedzać wtedy, kiedy tylko będzie chciał…

Kiedy nowi opiekunowie Lassie zabierają ją na wyspę na Morzu Północnym, stęskniony pies wykorzystuje chwilę nieuwagi i ucieka. Zrozpaczony Flo rozpoczyna akcję poszukiwawczą i ani na chwilę nie przestaje wierzyć, że drogi jego i jego ukochanej Lassie znowu się skrzyżują.  Dla Lassie, wyjątkowej psiej damy, rozpoczyna się zapierająca dech w piersiach przygoda, wiodąca przez cały kraj. Przygoda, która ma jeden cel: powrót do Flo.

„To zdecydowanie film dla całych rodzin. Będzie dużo emocji, wzruszeń i uśmiechu”, mówi reżyser Hanno Olderdissen. Producent podsumowuje film jako „pełną przygód i emocji historię, która dotyka serca” a jest dopełniona niesamowitymi krajobrazami i idealnie dopasowaną muzyką. „Na tym filmie dobrze będą się bawić i dzieci, i rodzice, i dziadkowie”, mówi Henning Ferber. Filmowy czarny charakter Christoph Letkowski ocenia film jako klasę samą w sobie. „Prawdziwe klasyki wyróżnia to, że nie są filmami tylko dla dzieci, ale też i dla dorosłych. „Lassie, wróć!” odnosi się do najwyższych i ponadczasowych wartości: do rodziny, miłości, śmierci. Do tego te wszystkie niesamowite lokacje! I historia, która dotyka serca. I to jest właśnie prawdziwe kino!”.

Miłość między chłopcem a jego psem jest ciężka do opisania w słowach. Trzeba tę historię zobaczyć, opowiedzianą w obrazach. Renate Hiltl ostrzega jednak przed niebezpiecznym zjawiskiem: „Psy jakiejś konkretnej rasy nie mogą stać się ‘popularne’ albo ‘modne’”. W latach 40tych tylko w USA po sukcesie filmów o Lassie liczba zarejestrowanych psów tej rasy wzrosła z 3000 do 18400. „To, że w filmie owczarek collie jest posłuszny i pokazuje supersztuczki nie oznacza, że w prawdziwym życiu też tak będzie”, podkreśla. „Bandit był przez nas przygotowywany do swojej filmowej roli ponad rok. Trzeba pamiętać, że film to nie rzeczywistość. Zanim ktoś zdecyduje się na psa, powinien gruntownie przemyśleć, jaka rasa będzie do niego pasowała. Owczarki collie potrafią być wymagającą rasą. Lubią szczekać, zawsze chcą być blisko człowieka i nie są łatwe w ułożeniu”, podsumowuje z całą stanowczością Hiltl.

LASSIE

Lassie jest długowłosym owczarkiem collie i bohaterką wielu książek, filmów i seriali telewizyjnych. W dialekcie szkockim słowo „lassie” oznacza „dziewczynka”. Fenomen Lassie zapoczątkował swoim opowiadaniem, opublikowanym w Saturday Evening Post pisarz Eric Knight. Knight urodził się w szkockim Yorkshire. Jako dziecko przeprowadził się do Afryki – jego ojciec był handlarzem diamentów. Po jego śmierci wraz z matką przeniósł się do Stanów Zjednoczonych. Tam skończył szkołę, studiował sztukę na New York National Academy of Design i pracował jako redaktor w różnych wydawnictwach prasowych. Pisywał nie tylko opowiadania, ale też i recenzje filmowe. Z reżyserem Frankiem Caprą napisał również scenariusz do filmu „Why We Fly”.

Do napisania o niesamowitym owczarku collie Knighta zainspirowała jego psia towarzyszka – owczarek collie o imieniu Toots. Pisarz miał farmę, na której były i owczarki collie, i inne rasy. Toots trafiła do autora jako szczeniak i już wtedy wykazywała się niezwykłą inteligencją. Według żony Knighta Toots potrafiła rozróżniać i rozumieć nadspodziewanie wiele słów i równie wiele komend. Ilekroć Eric Knight wyjeżdżał, Toots zajmowała pozycję przy wjeździe na farmę i utęskniona wyczekiwała powrotu swojego pana. Knight umieścił w centrum swojej opowieści właśnie taką wyjątkową suczkę. Początek opowieści ma miejsce w Yorkshire. Ta krótka forma literacka, w którą Knight ubrał przygody Lassie, była tak popularna, że wydawnictwo Winston-Verlag zapewniło sobie zawczasu prawa w przypadku, jeśli powstałaby powieść o niezwykłym psie. I ta powstała w 1939. Eric Knight każdego popołudnia czytał swojej żonie i malutkiej córce nowopowstałe rozdziały. Książka została wydana w 1940 roku i natychmiast stała się bestsellerem. Prawa do przeniesienia historii niesamowitej przyjaźni między psem i jego człowiekiem na wielki ekran nabyło MGM. Kiedy casting na idealnego psiego towarzysza nie przyniósł rezultatu, MGM zaprosiło do współpracy psiego trenera Rudda Weatherwaxa, którego collie okazał się idealny do roli Lassie. Kiedy pisarz odwiedził plan filmowy był zachwycony urodą Lassie. Jak się okazało i wtedy w rolę psiej księżniczki wcielił się… pies o imieniu Pal.

Ruddowi Weatherwaxowi udało się wynegocjować dla Pala stawkę w wysokości 250 $ tygodniowo, podczas gdy wówczas dziesięcioletnia Elizabeth Tylor za rolę Priscilli dostawała… 100 $. Wielkiego sukcesu filmu „Lassie, wróć!” Eric Knight niestety nie doświadczył: zginął w 1943 roku w wypadku samolotowym w pobliżu Paramaribo w Gujanie Holenderskiej. Produkcja okazała się aż tak gigantycznym sukcesem, że MGM postanowiło nakręcić kolejnych 7 części o przygodach Lassie: „Syn Lassie” (1945), „Odwaga Lassie” (1946), „Hills of Home” (1948), „The Sun Comes Up” (1949), „Wyzwanie dla Lassie” (1949) i „Lassie z malowanych wzgórz” (1951). Te produkcje odchodziły coraz bardziej od ducha oryginału i osadzały przygody psa w USA. Wrażenie, że Lassie jest opowieścią rdzennie amerykańską, ostatecznie bezsprzecznie wzmocnił serial o niesamowitych psich przygodach, który pokochał cały świat. Tasiemiec o genialnej psiej suczce miał 591 odcinków, podzielonych na 19 sezonów. Pal, pies, który zagrał Lassie w pierwszej kinowej ekranizacji, i tu pojawił się w roli ponadinteligentnej suczki. Po pracy na planie dwóch pierwszych odcinków Pal odszedł jednak na… zasłużoną psią emeryturę. 8 lutego 1960 roku Lassie została uhonorowana gwiazdą w Hollywood Walk of Fame. Co prawda swoje gwiazdy mają w słynnej alei i fikcyjne postaci – jak Kermit, Godzilla, czy Wielki Ptak. Ale to Lassie z dwójką swoich psich kolegów po fachu, Rin Tin Tinem i Strongheartem, są prawdziwym ewenementem. Lassie jest gwiazdą nie tylko w Hollywood Walk of Fame: magazyn Variety umieścił ją w 2005 roku na liście 100 popukulturowych ikon wszechczasów, w 2009 roku amerykańska poczta wypuściła serię znaczków, nawiązujących do produkcji o niej i też, naturalnie, z jej wizerunkiem.

Tagi: agata bornusalbert osikalicja kalinowskaandrzej chudyanna mariaanna srokaanna ułasanna wodzyńskaantonina Żbikowskacounty durhamdawid pietruszkadla dorosłychdla dziecieric knightgerhard annagrzegorz drojewskigrzegorz kwiecieńignacy karczewskiiwo wicińskikarolina kalinakrzysztof draczmaciej kosmalamaciej maciejewskimarta markowicznew yorkpatryk kossakowskipatryk siemekpiotr bąkProdukcja: Niemcysandra maurerstefan knothewielka brytaniazofia woŁyniec
Redakcja FTVK

Redakcja FTVK

PowiązaneWpisy

DALAJLAMA. PRZEZ MĄDROŚĆ DO SZCZĘŚCIA

DALAJLAMA. PRZEZ MĄDROŚĆ DO SZCZĘŚCIA

1 maja 2025
DALAJLAMA. PRZEZ MĄDROŚĆ DO SZCZĘŚCIA

DALAJLAMA. PRZEZ MĄDROŚĆ DO SZCZĘŚCIA

24 kwietnia 2025

„Ostatni przystanek…” – podróż fizyczna i duchowa

11 kwietnia 2025

DAAAAAAALI! Quentin Dupieux i Salvador Dalí. Dwie ikony surrealizmu razem!

12 lutego 2025

„Piep*zyć Mickiewicza 2”: już dziś premiera filmu w kinach i singla Roxie Węgiel „Twój głos” w sieci!

25 stycznia 2025

FREMONT – o emigrantach, inaczej

22 stycznia 2025

Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym
Aktualności

Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym

12 maja 2025
Zmarł Leszek Kopeć
Aktualności

Zmarł Leszek Kopeć

23 kwietnia 2025
Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz  produkcji wirtualnej.
Aktualności

Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz produkcji wirtualnej.

17 kwietnia 2025
Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1
Aktualności

Studio Berlin korzysta z miksera Sony MLS-X1

14 kwietnia 2025
Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II
Aktualności

Nikon wprowadza nowy pełnoklatkowy aparat Z5II

12 kwietnia 2025
Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini
Aktualności

Sony ogłasza wprowadzenie VENICE Extension System Mini

9 kwietnia 2025

Wydarzenia

Młodzi i Film
Wydarzenia

Młodzi i Film

15 maja 2025
TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo
Wydarzenia

TECHDAY by BEIKS 2025 – Wejście do Świata Innowacji Foto-Wideo

15 kwietnia 2025
Gala PSC
Wydarzenia

Gala PSC

31 marca 2025
„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF
Wydarzenia

„Film Tv Kamera” ze wsparciem PISF

28 marca 2025
Blackmagic Design OPEN DAY – 20.03.2025 – BEIKS – ul. Bartycka 115, Warszawa
Wydarzenia

Blackmagic Design OPEN DAY – 20.03.2025 – BEIKS – ul. Bartycka 115, Warszawa

19 marca 2025
74. FORUM HUMANUM MAZURKAS
Wydarzenia

74. FORUM HUMANUM MAZURKAS

22 lutego 2025
„Kos” i „Strefa interesów” ze „Złotymi Taśmami” SFP
Wydarzenia

„Kos” i „Strefa interesów” ze „Złotymi Taśmami” SFP

13 lutego 2025
NAGRODY „KINA” 2024
Wydarzenia

NAGRODY „KINA” 2024

30 stycznia 2025

O nas

Magazyn Film&TV Kamera wydawany jest od 2001 r. przez Unit Wydawnictwo Informacje Branżowe Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 100% udziałów Wydawnictwa UNIT jest w posiadaniu kapitału polskiego.

Follow us

Najnowsze wpisy

  • Młodzi i Film 15 maja 2025
  • Krzysztof Gierat żegna się z Krakowskim Festiwalem Filmowym 12 maja 2025
  • DALAJLAMA. PRZEZ MĄDROŚĆ DO SZCZĘŚCIA 1 maja 2025
  • DALAJLAMA. PRZEZ MĄDROŚĆ DO SZCZĘŚCIA 24 kwietnia 2025
  • Zmarł Leszek Kopeć 23 kwietnia 2025
  • Sony wspiera branżę mediów i rozrywki na targach NAB Show 2025, prezentując rozwiązania do produkcji na żywo, newsów i wideo oraz produkcji wirtualnej. 17 kwietnia 2025

Kategorie

  • Aktualności
  • Baza adresowa
  • Bez kategorii
  • Film
  • Partnerzy
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Pozostałe
    • Statywy
  • W numerze
  • Wydarzenia
  • Wywiady

Tagi

4k agnieszka holland aktorka animacja beiks Boże Ciało Camerimage canon dla dzieci DOC LAB POLAND dramat Dystrybutor: KINO ŚWIAT ekran Festiwal Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Film Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny filmowy FINA FPFF gdynia historia kamera kino kino: ILUZJON kino liuzjon komedia Konkurs netflix Panasonic Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcja Produkcja: Polska reżyser sony sztuka teatr telewizja transmisja Video Warszawa Warsztaty wideo wielka brytania youtube
  • O nas
  • Kontakt
  • Baza adresowa
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności

Film&TV Kamera

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Nowości filmowe
  • Technika/sprzęt
    • Akcesoria
    • Aparaty
    • Broadcast i sprzęt studyjny
    • Dźwięk
    • Kamery
    • Obiektywy
    • Oprogramowanie
    • Oświetlenie
    • Statywy
    • Torby i ochraniacze
    • Pozostałe
    • Zasilanie
  • Wywiady
  • Partnerzy
  • W numerze
  • Kiosk

Film&TV Kamera

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .