Gdyby japońska firma specjalizująca się w zniknięciach działała w Rumunii, to Alice pewnie skorzystałaby z ich usług. Młoda zagubiona kobieta mogłaby otrzymać potrzebne wsparcie od dojrzałej Japonki, która całe swoje życie poświęciła pracy na rzecz ludzi, którzy pragną rozpłynąć się w powietrzu. “Gdzie jest Alicja?” Isabeli Tent oraz “Zniknąć bez śladu” w reżyserii Andreasa Hartmanna i Arata Mori to dwa zupełnie odmienne dokumenty, opowiadające różne historie, które nieoczekiwanie łączy temat. Oba tytuły zostały zaproszone do międzynarodowego konkursu dokumentalnego 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Rumuńska produkcja “Gdzie jest Alicja?” Isabeli Tent będzie miała na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym światową premierę. Z kolei niemiecko-japońskie “Zniknąć bez śladu” Andreasa Hartmanna i Arata Mori zostanie pokazane premierowo w Polsce.
Nieoczekiwane
Debiutująca reżyserka Isabela Tent przez 10 lat śledzi losy swojej barwnej bohaterki. Nastoletnia, początkująca artystka zachodzi w ciążę z o wiele starszym mężczyzną. Dziewczyna, która pochodziła z dysfunkcyjnej rodziny, bardzo szybko decyduje się stworzyć własną. Wspólne mieszkanie i wychowywanie syna zaczyna ją przerastać. Relacja Alice z partnerem jest niezwykle skomplikowana i dynamiczna, mimo, że mężczyzna daje jej dużo swobody, czuje się przytłoczona codziennością i zaczyna szukać własnej drogi, coraz częściej opuszczając nową rodzinę.
Reżyserka “Gdzie jest Alicja?” zaczyna stawać się częścią nietypowego układu, w którym bohaterka porzuca bliskich, by kilka miesięcy później do nich wracać. Czasem towarzyszy Alice, innym razem zostaje z dzieckiem i wiernym partnerem, który cierpliwie znosi wszystkie wyskoki matki syna. Dokument staje się zapisem historii kolejnych zniknięć Alice – wrażliwej dziewczyny i artystki, uciekającej przed swoimi demonami.
Zaplanowane
Jōhatsu lub jouhatsu to termin, którego używa się w stosunku do Japończyków i Japonek, którzy celowo znikają ze swojego życia, nie pozostawiając za sobą śladu. Dokument duetu Andreasa Hartmanna i Arata Mori pozwala sprawdzić co dzieje się z ludźmi, którzy rozpływają się w powietrzu oraz kim są osoby odpowiedzialne za pomoc w ich ucieczkach.
W Japonii działają wyspecjalizowane firmy, które pomagają ludziom zniknąć. Jedni decydują się na taki krok z powodu długów, inni ze strachu przed szefem czy rodziną, a jeszcze inni ze wstydu. Dzięki ich pomocy Johatsu mogą zostawić wszystko za sobą i rozpocząć zupełnie nowe życie gdzieś indziej. Film “Zniknąć bez śladu” podąża tropem kilku takich ucieczek – z perspektywy uciekinierów, ich bliskich, jak i tych, którzy organizują zniknięcia. Zanurzamy się w tajemniczym świecie podwójnych tożsamości, skrywanych rodzinnych dramatów, niezaspokojonych pragnień i ambicji.
Lista wszystkich filmów zakwalifikowanych do międzynarodowego konkursu dokumentalnego można znaleźć na stronie.
Karnety na 64. Krakowski Festiwal Filmowy już w sprzedaży!
Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.
Festiwal realizowany jest ze środków: Gminy Miejskiej Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Programu Kreatywna Europa Komisji Europejskiej, Województwa Małopolskiego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
64. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach od 26 maja do 2 czerwca 2024 roku oraz online na KFF VOD od 31 maja do 16 czerwca 2024 roku.