Na zakończonym niedawno festiwalu w Karlowych Warach pokazano 6 polskich filmów. Do tematu wrócimy w jesiennym wydaniu magazynu „Film&TV Kamera”.
Konkurs East of the West
W konkursowej sekcji East of the West, która prezentuje debiuty i drugie filmy zrealizowane przez reżyserów z Europy Środkowej i Wschodniej, wśród 12 tytułów znalazł się współfinansowany przez PISF pełnometrażowy debiut Grzegorza Jaroszuka „Kebab i Horoskop”. W rolach głównych w filmie zobaczymy Bartłomieja Topę i Piotra Żurawskiego. Obok nich na ekranie wystąpili m.in. Andrzej Zieliński, Justyna Wasilewska i Tomasz Schuchardt. Producentem filmu jest firma MD4, za sprzedaż światową odpowiada New Europe Film Sales. W zeszłym roku sekcję East of the West wygrały „Płynące wieżowce” w reżyserii Tomasza Wasilewskiego, który w tym roku zasiadł w jury konkursu.
„Kebab i Horoskop” to opowieść o grupie indywidualistów, pracujących w bankrutującym sklepie z dywanami, szukających miłości i nieporadnie walczących z samotnością. Gdy Szef i właściciel sklepu postanawia ratować upadający biznes Sprzedawcy dywanów zostają skonfrontowani z dwoma oszustami o wdzięcznych przydomkach Kebab i Horoskop, podszywającymi się pod specjalistów od marketingu.
W ramach 49. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach odbył się pokaz najnowszego filmu Andrzeja Wajdy „Wałęsa. Człowiek z nadziei”. „Ida” Pawła Pawlikowskiego została pokazana podczas festiwalu w ramach sekcji Horizons. W tym programie organizatorzy imprezy pokazują nagradzane na międzynarodowych festiwalach najnowsze produkcje z całego świata. Warto podkreślić, iż „Idę” nagrodzono dotychczas m.in. w Toronto, Londynie oraz Warszawie. Film Pawła Pawlikowskiego trafił do kin m.in. w Argentynie, USA, we Włoszech, Francji, Belgii i Australii.
Polskie filmy krótkometrażowe w sekcji The Fresh Selection – The Promising Six
W programie tegorocznej edycji festiwalu nie zabrakło również filmów krótkometrażowych realizowanych przez młodych twórców. Do programu sekcji The Fresh Selection – The Promising Six w tym roku wybrano 2 polskie filmy. Widzowie w Karlowych Warach zobaczyli „Zabicie ciotki” Mateusza Głowackiego (Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach WRiTvUŚ) oraz „Szwedzką robotę” Pawła Ziemilskiego (Szkoła Filmowa w Łodzi).
„Obietnica” w sekcji Another View
„Obietnica” Anny Kazejak w programie festiwalu w Karlowych Warach została przez organizatorów umieszczona w sekcji Another View, pokazującej filmy o wyjątkowych walorach artystycznych. „Obietnica” to dramat psychologiczny opowiadający o nastoletniej miłości Lili i Janka, uczniów liceum. Akcja filmu dzieje się w Szczecinie i oparta jest na prawdziwych wydarzeniach. Autorami scenariusza są Anna Kazejak i Magnus von Horn. Projekt ten był prezentowany podczas Berlinale Co-Production Market w 2012 roku. Producentem filmu jest Opus Film. Autorem zdjęć jest Klaudiusz Dwulit. Film jest polsko-duńską koprodukcją. Warto podkreślić, że światowa premiera „Obietnicy” odbyła się podczas 64. Berlinale. Film Anny Kazejak zakwalifikował się do konkursu Generation14 plus, sekcji prezentującej filmy o młodzieży.
Works in Progress 2014
Works in Progress to szereg warsztatów i prezentacji najnowszych produkcji filmowych. W jednej z sekcji Works in Progress – cyklu Docu Talents from the East odbywają się spotkania dla twórców dokumentów. Program Works in Progress ma za zadanie znalezienie dla danego filmu agentów sprzedaży i dystrybutorów. Works In Progress to także rodzaj pitchingu i szansa na prezentację danego filmu – niedawno ukończonego, lub będącego w postprodukcji – na innych międzynarodowych festiwalach filmowych. W panelu Works In Progress mogą brać udział filmy m.in. z Czech, Albanii, Grecji, Bułgarii, Chorwacji, Rumunii, Rosji, Ukrainy, a także z Polski. Naszą kinematografię reprezentowały w tym roku wśród 15 projektów dwa tytuły: „Podróż do Rzymu” Tomasza Mielnika oraz „Czerwony pająk” Marcina Koszałki. W Docu Talents from the East udział wzięły następujące projekty: „Love Express. Niezwykły przypadek Waleriana Borowczyka” Kuby Mikurdy oraz „Reporter” Magdaleny Szymków. W ramach wydarzeń w sekcji Industry 9 lipca odbył się również case study filmu „Gottland”.
źródło: PISF