Wersja do wydrukuSend by emailWersja PDF

DOC LAB POLAND 2019 WYSTARTOWAŁ!

Obrazek
Fot.
11 kwietnia 2019

PRZEDSTAWIAMY KONSULTANTÓW

Pierwsza sesja 5. edycji największego w Polsce programu dla profesjonalnych dokumentalistów DOC LAB POLAND rozpoczęła się 1 kwietnia w warszawskim Centrum Łowicka. Uczestniczy w nim 20 projektów. Zajęcia z reżyserami i producentami prowadzą uznani reżyserzy i specjaliści z branży filmowej.

DOC LAB POLAND jest programem konsultacyjnym, w którym eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Warszawskie warsztaty obejmują: konsultacje reżyserskie i montażowe, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z szefami DOK Leipzig i European Documentary Network, pracę nad budżetami i planami finansowymi itp.

Wśród tutorów pierwszej sesji programu są międzynarodowi eksperci: szefowa festiwalu DOK Leipzig – Leena Pasanen, dyrektor EDN European Documentary Network – Paul Pauwels, szefowa produkcji HBO Europe Hanka Kastelicova oraz reżyserzy Paweł Łoziński, Lidia Duda, Bartek Konopka, Małgorzata Świderska i producentka Anna Wydra. Warsztaty i konsultacje PR prowadzi Agnieszka Niburska, a zajęcia dotyczące promocji i strategii festiwalowej Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska. Sposoby na pozbycie się tremy i na profesjonalny występ publiczny przedstawią Aleksandra Markowska i Marta Iwaszkiewicz ze Szkoły Impro i Resortu Komedii. Reprezentująca Kreatywną Europę Julia Płachecka poprowadzi otwarte spotkani na temat „Dokument kreatywny po europejsku – możliwości dofinansowania z programu Kreatywna Europa”.

DOC LAB POLAND jest największym w Polsce programem dla filmowców dokumentalistów. Efektem dotychczasowych czterech sesji jest niemal 90 projektów rozwijanych na warsztatach, z których powstało już ponad 35 filmów, ok. 150 kolejnych projektów z Polski i zagranicy, które wzięły udział w Marketach Koprodukcyjnych i ok. 700 indywidualnych spotkań każdego roku – w sumie ponad 2500 spotkań producentów i reżyserów z potencjalnymi koproducentami, ekspertami, agentami sprzedaży i selekcjonerami festiwali. Twórcami DOC LAB POLAND są Adam Ślesicki wraz z Katarzyną Ślesicką. Program jest organizowany przez Fundacją Filmową im. Władysława Ślesickiego, a partnerem strategicznym i współorganizatorem sesji krakowskiej jest Krakowski Festiwal Filmowy.

W jubileuszowej edycji DOC LAB POLAND uczestniczyć będzie 13 filmów w fazie rozwoju lub wczesnych zdjęć - DOC LAB START oraz 7 w fazie montażu - DOC LAB GO

Pierwsza sesja DOC LAB POLAND potrwa do 11 kwietnia. Druga odbędzie się w czasie Krakowskiego Festiwalu Filmowego, od 26 maja do 2 czerwca. Jesienna, ostatnia sesja towarzyszyć

będzie Warszawskiemu Festiwalowi Filmowemu.

Więcej na: www.doclab.pl

 

 

Leena Pasanen, dyrektor EDN European Documentary Network

 

Paweł Łoziński – reżyser, scenarzysta, producent filmów dokumentalnych i fabularnych. Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Autor wielu filmów dokumentalnych, m.in.: „Miejsce urodzenia” (1992), „Taka historia” (1999), „Siostry” (1999), „Między drzwiami” (2004), „Wygnańcy” (2005), „Kici, kici” (2008), „Chemia” (2009), „Ojciec i syn” (2013). Debiutem fabularnym zaś i jedynym jak dotychczas filmem fabularnym w dorobku reżysera, był zrealizowany w 1996 film „Kratka”. W ostatnich latach Paweł Łoziński także produkuje swoje filmy. Paweł Łoziński jest laureatem wielu nagród głównych na festiwalach filmowych, m.in. nagrody za debiut reżyserski za film „Kratka” na Festiwalu Filmów Polskich w Gdyni (1996), Złotego Lajkonika za filmy „Taka historia” i „Siostry” na festiwalu polskich filmów w Krakowie (1999) i głównej nagrody za „Taką historię” na festiwalu w Lipsku (1999).

 

Lidia Duda – reżyserka, scenarzystka i reporterka. Była reporterką „Aktualności” TVP Katowice,  Ekspresu Reporterów, współpracowała z Redakcją Filmu Dokumentalnego i Reportażu Programu 2 TVP. W swoim imponującym dorobku ma kilkadziesiąt reportaży telewizyjnych. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in Złotego Lajkonika Krakowskiego Festiwalu Filmowego za „Uwikłanych” (2012) i „Herkulesa” (2004). Za pierwszy film otrzymała też nagrodę w Pradze, a za drugi w Moskwie. Do jej najlepszych filmów należą również: „Tu wódka jest Bogiem, a wiara nałogiem” (2001), „Nie zgadzam się na świat, w którym żyją moi bohaterowie” (2002) i „U nas w Pietraszach” (2002). Jest autorką seriali dokumentalnych: „Tylko tato” i „Młode rekiny”. W swoim ostatnim filmie udowadnia, że „Wszystko jest możliwe”, opowiadając historię kobiety, w która w wieku 65 lat zaczęła podróżować. Zwiedziła już Skandynawię, Amerykę Północną, Amerykę Południową, Azję i Afrykę.

 

Bartek Konopka – reżyser filmów dokumentalnych: „Sztuka znikania” i „Królik po berlińsku”, za który otrzymał nominację do Oscara, a film był pokazywany na ponad 70 festiwalach, zdobył kilkanaście nagród, trafił do rozpowszechniania w 40 krajach. Jego debiut fabularny “Lęk Wysokości” (2011) miał premierę na IFF w Montrealu. Został nagrodzony m.in. w Mannheim, Bombaju, Lecce, Vincennces, Gdyni. W kinach obejrzało go ponad 60 tys. widzów. Był również rozpowszechniany we Francji, Hiszpanii, Iranie. Bartek zajmuje się filmem od 1991 roku, od kiedy zaczął studia na filmoznawstwie Uniwersytetu Jagiellońskiego. Filmy dokumentalne realizuje od 1997 roku. W 2002 ukończył wydział reżyserii WRiTV Uniwersytetu Śląskiego. Członek Europejskiej Akademii Filmowej i Rady PISF.

 

Leena Pasanen – dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku (DOK Leipzig). Wcześniej była dyrektorem Finnagory – instytutu kultury przy Ambasadzie Finlandii w Budapeszcie. W fińskiej telewizji publiczne YLE była odpowiedzialna za redakcje dokumentu w YLE1 a następnie programowała dokumentalny i kulturalny kanał YLE Teema. W latach 2005 – 2008 Leena Pasanen była dyrektorem European Documentary Network. Jest cenionym ekspertem i wykładowcą.

 

Paul Pauwels – dyrektor European Documentary Network, wcześniej dyrektor belgijskiej firmy produkcyjnej Congoo bvba. Paul Pauwels ma bogate doświadczenie w koprodukcjach międzynarodowych zarówno jako redaktor zamawiający, jak i producent filmowy – pracował dla belgijskiej telewizji publicznej VRT, a przez blisko 30 lat pracował jako producent film realizowanych zarówno na lokalny, jak i międzynarodowy rynek. Był również dyrektorem zarządzającym szkoły filmowej ETMA. Jest bardzo cenionym wykładowcą i konsultantem, moderatorem konferencji i tutorem warsztatów filmowych, a także członkiem Eurovision Documentary Workgroup.

 

Hanka Kastelicová – Hanka Kastelicová jest wiceprezesem i producentem wykonawczym filmów dokumentalnych dla HBO Europe. Ściśle współpracuje z centrami produkcyjnymi HBO Europe i jest odpowiedzialna za rozwój i produkcję filmów dokumentalnych HBO Europe. Jest absolwentką Wydziału Filmu i Dokumentu TV w Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. Przez ponad 25 lat pracowała w Słowenii jako reżyserka i producentka filmów dokumentalnych, ostatnio jako redaktor zamawiający i kierownik ds. rozwoju programowania dokumentalnego. Jako doświadczona i zaangażowana autorka filmów dokumentalnych, była wykładowcą i organizatorką kursów mistrzowskich i seminariów branżowych oraz moderatorem i uczestnikiem wydarzeń dokumentalnych w wielu krajach.

 

Agnieszka Niburska – Content & Commercial PR Director w HBO Europe, odpowiada za Public Relations w HBO Polska na stanowisku zastępczyni dyrektora marketingu. Jest absolwentką socjologii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika. Już od ponad 18 pracuje jako menedżer PR, głównie w dziedzinie mediów i kultury. Prowadziła również zajęcia z socjologii i public relations w Wyższej Szkole Promocji. Odpowiada za strategię PR i działania HBO Europe w Polsce i Europie Środkowej. Wypromowała liczne oryginalne, polskie i zagraniczne produkcje HBO, w tym seriale (Gra o tron, Westworld, Wataha, Ślepnąc od świateł) i filmy dokumentalne (Komunia, Nadejdą lepsze czasy), a także licencjonowane seriale i filmy. Wspiera od samego początku projekty dokumentalne w DOC LAB POLAND.

 

Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska – specjalistka ds. promocji i strategii festiwalowych. Przez 9 lat współpracowała ze Szkołą Wajdy i Wajda Studio. Brała udział zarówno w projektach polskich jak i międzynarodowych. W 2014 i 2015 roku była częścią zespołu prowadzącego kampanię oscarową dla filmu „Joanna” Anety Kopacz, który zdobył Nominację w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Dokumentalny (OSCARS® 2015), a w 2017 roku współprowadziła kampanię promocyjną do Europejskich Nagród Filmowych dla filmu „Komunia” Anny Zameckiej, który jako pierwszy polski dokument pełnometrażowy znalazł się na krótkiej liście do nominacji do Nagród AMPAS. Pracuje zarówno z projektami dokumentalnymi jak i fabularnymi, ostatnio m.in. z „Mów mi Marianna” Karoliny Bielawskiej, „Hugo” Wojciecha Klimali, „Symfonią Fabryki Ursus” Jaśminy Wójcik, czy z fabularnym projektem Darii Woszek „Maryjki”, który swoją premierę będzie miał na jesieni 2019 roku. Ukończyła Kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim, Zarządzanie na SGH oraz liczne kursy i warsztaty dotyczące zagadnień promocji i dystrybucji filmów, m.in. EPI Distribution 2.0 i EAVE Marketing Workshop.

 

Małgorzata Świderska – reżyserka filmowa i telewizyjna, doktorantka na Wydziale Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi, autorka: filmów dokumentalnych, realizacji spektakli operowych, kilku tysięcy trailerów filmowych i filmów reklamowych. Wykładowczyni PWSFTViT w Łodzi. Realizatorka spotów wizerunkowych Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Autorka pokazywanego na kilkudziesięciu festiwalach designu, w Polsce i na świecie, filmu dokumentalnego “Poużywajmy sobie. Historia polskiego wzornictwa”. Współzałożycielka i działaczka organizacji „Kobiety Filmu” zrzeszającej polskie filmowczynie. Obecnie odpowiada za multimedia i wizerunek Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy w Warszawie.

 

Julia Płachecka, Creative Europe Desk Polska – odpowiedzialna za promocję komponentu MEDIA i wsparcie polskich profesjonalistów branży audiowizualnej aplikujących o granty z programu Kreatywna Europa. Udziela informacji na temat schematów dofinansowania dostępnych w ramach MEDIA, prowadzi szkolenia i konsultacje, organizuje wydarzenia i seminaria mające na celu budowanie kompetencji polskich wnioskodawców i upowszechnianie rezultatów projektów.

 

Aleksandra Markowska i Marta Iwaszkiewicz - komiczki, improwizatorki w grupie Hurt Luster, współzałożycielki sceny komediowej Resort Komedii i instruktorki improwizacji w Szkole Impro.

 

 

I want it all, reż. Katarzyna Wiśniowska

PROJEKTY START 2019

BRACTWO

reżyseria: Hanna Maciąg, produkcja: Maria Wachowiak, Anna Waligórska - No prob production house

Młody tradycjonalista próbuje żyć w zgodzie z wyznawanymi ideami. Życie konfrontuje jego poglądy.

CHŁOPAKI

reżyseria: Tomasz Szołtys i produkcja: Natalia Grzegorzek - Koskino

Historia dwóch braci, którzy z małych chłopców stają się młodymi mężczyznami. W jaki sposób kształtują swoją męskość? Co sprawia, że stają się tym, kim się stają?

CZY PANI SIĘ JESZCZE NA MNIE DENERWUJE

reżyseria: Michał Szcześniak produkcja: Joanna Banach - Kosmos Production

Sąsiedzi, Monika i Mariusz toczyli wojnę, on urządzał w domu nocne koncerty, ona chciała spać. Spotkali się na pogrzebie najlepszego przyjaciela… obojga, zostali parą, dziś kłócą się z zazdrości.

I WANT IT ALL

reżyseria: Katarzyna Wiśniowska, produkcja: Joanna Wendorff-Ostergaard - Animapol
Yara jest dziesięciolatką, która ma już na koncie bokserski tytuł mistrzowski oraz koronę małej miss Belgii. Nie ma w zwyczaju przegrywać. Porażka jest jednak częścią gorzkiego wchodzenia w dorosłość.

KIEDY UMILKNIE WIATR

reżyseria: Mateusz Gołębiewski, produkcja: Małgorzata Domin, Dominika Mandla, Kinga Mielnik - Domino Film

IO Melbourne 1956 - Janusz Sidło jest faworytem do wygrania konkursu rzutu oszczepem. W decydującym momencie postanawia pożyczyć oszczep swojemu najgroźniejszemu rywalowi.

LILI
reżyseria: Sylwia Rosak, produkcja: Tomasz Morawski - HAKA Films

Odkąd Lili dzieli swoje życie na tydzień z tatą i tydzień z mamą, chciałaby wiedzieć jak najwięcej o świecie dorosłych. Jakie będzie jej życzenie przed wielką podróżą z okazji jej ósmych urodzin?

MAŁY WIELKI TOMEK

reżyseria: Barbara Białowąs, produkcja: Anna Zajączkowska

Mężczyzna w ciele chłopca. To historia 26-letniego Tomasza, który cierpi na bardzo nietypową chorobę. Jego umysł rozwija się normalnie, ale ciało zatrzymało się na poziomie 10 latka.

MIEJSCE POD SŁOŃCEM

reżyseria: Maria Magriel, produkcja: Katarzyna Gontarczyk - Instytut Innowacji

Co łączy  znaną prezenterkę, emerytowanego naukowca i gosposie domową? Mają marzenie - mimo wieku emerytalnego chcą wrócić na rynek pracy. Problem w tym ze współczesny świat  ich nie potrzebuje.

MISS POLONII

reżyseria: Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, produkcja: Katarzyna Drapała - Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych

Jana (26), ambitna artystka z Białorusi, ku ogólnemu zaskoczeniu postanawia zostać Miss Polski. Ten rok to jej ostatnia szansa na wygraną.

MOJA WIELKA BIBA

reżyseria: Judyta Fibiger, produkcja: Robert Rhodin

Film dokumentalny portretujący sylwetkę Barbary Hulanicki, założycielki legendarnej Biby. Fascynująca biografia jednej z najważniejszych postaci świata mody.

POWIDOK

reżyseria: Marek Kozakiewicz produkcja: Alicja Kozakiewicz

Po śmierci rodziców, 14-letnim Miłoszem opiekuje się jego starsza siostra. Buduje się nowa struktura rodzinna oparta na niekonwencjonalnych zasadach.

RAJSKIE DZIECI

reżyseria: Filip Drożdż, produkcja: Agnieszka Skalska - Koi Studio

Demas Nwoko, genialny nigeryjski architekt i 63. dziecko króla wraz ze swoim wnukiem - Uno przygotowują przedstawienie w oparciu o sztukę napisaną przez Demasa w 1977 roku  pod tytułem "Rajskie dzieci".

REWOLUCJA

reżyseria: Martyna Peszko, produkcja: Katarzyna Tymusz

Odważne spojrzenie na osoby z niepełnosprawnościami. Tolerancja, empatia społeczna i umiejętność komunikacji z kimś „innym”, popatrzenia na niego „normalnie” jest ogromnie ważnym dziś tematem.


PROJEKTY GO 2019

ANTYBOHATER

reżyseria: Michał Kawecki produkcja: Maria Siniarska - Unlimited Film Operations

Niestroniąca od czarnego humoru dokumentalna opowieść o nietypowym sportowcu, dla którego toksyczne relacje z rodziną są większą przeszkodą w zdobyciu olimpijskiego złota niż brak rąk i nóg.

 

 

 

 

BLAGA

reżyseria: Leszek Gnoiński, produkcja: Jarosław Talacha, Wojciech Dobrogojski – Ateńska

Film o Andrzeju Dziubku, który w wieku 17 lat uciekł z komunistycznej Polski. Zamieszkał w Norwegii, gdzie założył zespoły rockowe DePress i Holy Toy. Góral z Orawy został gwiazdą w Skandynawii.

HERBERT, MIMO WSZYSTKO

reżyseria: Rafael Lewandowski, produkcja: Maria Blicharska - Donten & Lacroix Film

Herbert był nie tylko poetą : był symbolem opozycji i moralnym przewodnikiem, humanistą głęboko zakorzenionym w kulturze europejskiej.  Był też człowiekiem, który zmagał się ze skrajnymi emocjami.

LOMBARD

reżyseria: Łukasz Kowalski,, produkcja: Łukasz Kowalski, Anna Mazerant - 4:30 Picture

Para ekscentrycznych biznesmenów prowadzi największy na Śląsku lombard. Kiedy sytuacja finansowa staje się dramatyczna, a ich miłość zaczyna umierać, stoczą najtrudniejszą walkę w swoim życiu.

NIELETNI ASTRONAUCI

reżyseria: Aleksandra Skowron, produkcja: Mirosław Skowron - Mediolia

Film o dziewczynce, która straciła dom i przyjaciół i o tym jak to wszystko próbowała odnaleźć podczas przygody, która zaprowadziła ją aż do bazy księżycowej.

SYNEK

reżyseria: Paweł Chorzępa, produkcja: Dominika Mandla - Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Studio „Młodzi i Film” im. Andrzeja Munka

18-letni chłopak, po wyjściu z domu dziecka, wraca do ojca, by podjąć walkę o nowe, szczęśliwe życie.

ZATAŃCZ ZE MNĄ TATO

reżyseria: Malgorzata Goździk, produkcja: Joanna Zielińska, Magdalena Puzmujźniak - Big Wave Films

W potrzebie zmiany zdystansowanej relacji ze swoim zamkniętym ojcem - dorosła córka zaprasza go na wspólny kurs tańca Lindy Hop. Czy wyciągnięcie ojca ze strefy komfortu przyniesie oczekiwane efekty?

 

O PROGRAMIE

DOC LAB POLAND to program dla filmowców-dokumentalistów mających już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. Podczas pierwszej sesji projekty uczestników omawiane są pod kątem rozwoju dramaturgii, prowadzone są warsztaty dotyczące finansowania produkcji, promocji, przygotowania teasera, czy strategii festiwalowej.

 

W drugiej części, w ramach Industry Krakowskiego Festiwalu Filmowego, uczestnicy programu przygotowują się do prezentacji swojego projektu (pitchingu) dla międzynarodowego grona ekspertów. Dokumentaliści mają również okazję do indywidualnych spotkań z reprezentantami branży filmowej z kraju i z zagranicy. Uczestnicy komponentu START spotykają się z potencjalnymi koproducentami i instytucjami finansującymi produkcję, uczestnicy komponentu GO! – z selekcjonerami festiwalowymi i partnerami do dystrybucji. Najciekawsze projekty i najlepsze prezentacje otrzymają nagrody. W edycji 2018 pula nagród finansowych i rzeczowych wyniosła ponad 80 000 zł. W czasie Krakowskiego Festiwalu Filmowego kolejnych 40 producentów z Polski i z zagranicy bierze udział w Markecie Koprodukcyjnym DOC LAB POLAND.

 

Na KFF organizowany jest również co roku DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET  jedyne w Polsce spotkanie koprodukcyjne dla producentów dokumentalnych, którzy poszukują partnerów polskich i zagranicznych. Na market można zgłaszać projekty średnio– i pełnometrażowych kreatywnych filmów dokumentalnych na etapie wczesnego lub zaawansowanego developmentu. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 10 kwietnia.

 

W roku 2017 do grona partnerów DOC LAB POLAND dołączył Warszawski Festiwal Filmowy – w jego trakcie odbywa się trzecia sesja konsultacyjna, a projekty uczestników prezentowane są ekspertom goszczącym na festiwalu. DOC LAB POLAND to także seria projekcji najciekawszych polskich filmów ostatnich (HOT SELECTION) oraz otwarte wykłady dotyczące filmów dokumentalnych.

 

Wiele projektów rozwijanych w ramach DOC LAB POLAND zostało już zrealizowanych i zdobywa laury na międzynarodowych festiwalach. Do nagradzanych filmów należą m.in. „Książę i Dybuk”, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski – festiwal w Wenecji, Mińsku, Krakowie i warszawski Docs Against Gravity, „Miłość bezwarunkowa”, reż. Rafał Łysak – Złoty Lajkonik na Krakowskim festiwalu Filmowym w 2018 r., „Najbrzydszy samochód świata” reż. Grzegorz Szczepaniak, Złoty Lajkonik i Nagroda Jury Studenckiego na Krakowskim Festiwalu Filmowym w 2017 r. oraz nagroda publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym WATCH DOCS „Prawa Człowieka w Filmie”, „Call me Tony”, reż. Klaudiusz Chrostowski – nagroda na Festiwalu w Amsterdamie i warszawskim Docs Against Gravity. Na tegorocznym Warszawskim Festiwalu Filmowym nagrodę publiczności zdobył „Koncert na dwoje” w reż. Tomasza Drozdowicza.

 

Twórcami DOC LAB POLAND są Adam Ślesicki wraz z Katarzyną Ślesicką. Koordynatorką projektu jest Monika Zarzycka a Marketu koprodukcyjnego Ana Brzezińska. Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a partnerem strategicznym i współorganizatorem sesji krakowskiej – Krakowski Festiwal Filmowy. Program jest wspierany przez DOK Leipzig, najważniejszy niemiecki festiwal filmów dokumentalnych, EDN – European Documentary Network, czeski  IDF – Institute of Documentary Film oraz Warszawski Festiwal Filmowy, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Instytut Adama Mickiewicza, Mazowiecki Instytut Kultury, Krakowskie Biuro Festiwalowe, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Centrum Łowicka, Krakow Film Commission, Krakowski Klaster Filmowy, Mazovia Warsaw Film Commission, kancelaria MKZ Partnerzy, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, Miasto Stołeczne Warszawa.

 

Patronami Medialnymi są: Polish Docs, Film Pro, Film &TV Kamera, TVP Kultura, Vogue.pl.

 

Więcej informacji można znaleźć na www.doclab.pl