Wersja do wydrukuSend by emailWersja PDF

Warszawski Festiwal Filmowy

3 października 2017

Tegoroczny Warszawski Festiwal Filmowy odbędzie się w terminie 13-22 października. Odsłaniamy kulisy tegorocznej edycji.

BUNTOWNICZY KONKURS WOLNY DUCH!

Fanom nowości i filmowych pikanterii prezentujemy niezależne, nowatorskie kino pełnometrażowe, czyli program Konkursu Wolny Duch, a w nim filmy fabularne i dokumenty. Konkurs zabiera widzów w podróż dookoła świata, przeniesiemy się na pięć kontynentów. W ramach tej sekcji pojawią się produkcje, które pokazują, że mimo olbrzymich odległości geograficznych i różniących się kulturowo środowisk, ludzka natura bardzo często sprowadza do podobnych oczekiwań od życia. Program Sekcji Konkursowej Wolny Duch w świetle dziennym:

„Droga 318” // „318号公路” // „Highway 318”, reż. Yunxing Nie, Chiny 2017, 97’

Licząca ponad 5 tysięcy kilometrów droga 318 łączy Chiny z Tybetem i jest jedną z najbardziej malowniczych tras na świecie. To na niej pewnego dnia spotykają się Xiaojia, Chinka i Suona, dziewczyna z Tybetu. Każda z nich wyruszyła w długą podróż z innego powodu, ale łączy je jedno – obie wierzą, że dzięki niej uda im się zadośćuczynić za błędy z przeszłości. Mierząc się z samotnością, lękami i wyrzutami sumienia, jadą po ukojenie. Wspólna, trudna podróż przez bezkresne doliny i ośnieżone szczyty zbliża je do siebie i staje się dla nich głęboką podróżą wewnętrzną i medytacją nad życiem. Surowa, tajemnicza i zapierająca dech w piersiach droga 318 może stać się drogą do odkupienia…

„Elizjum Hernalsiense” // „Elysium Hernalsiense”, reż. Bernhard Kammel, Austria 2017, 76’

Na oddziale intensywnej opieki Szpitala Życia Wiecznego na przedmieściach Wiednia leży pewien człowiek. Jest w śpiączce, podczas której przewijają mu się wydarzenia, które doprowadziły go do tego miejsca. Główną rolę odgrywa w nich jego była żona. Wiele lat temu zostawiła go bez słowa i pojawiła się ponownie kilka godzin przed jego hospitalizacją. Rzeczywistość, wspomnienia i marzenia mieszają się ze sobą. Kiedy stan mężczyzny nagle się pogarsza, jego matka chce, by został zamrożony, zaś była żona chce oddać mu własną krew.  Wydarzenia przybierają nieoczekiwany przebieg. Albo przynajmniej tak się wydaje…

„Hannah”, reż. Andrea Pallaoro, Włochy, Belgia, Francja 2017,95’

„Hannah” to kameralny portret kobiety przechodzącej kryzys tożsamości. Nie jest w stanie stawić czoła rzeczywistości. Jest rozdarta między wypieraniem a wchodzeniem w relacje ze światem. Traci samokontrolę. „Hannah pokazuje nam wewnętrzne cierpienie kobiety uwięzionej przez

własne życiowe wybory, sparaliżowanej przez niepewność i zależność, swoiste poczucie lojalności i poświęcenia” – mówi reżyser. „Tym filmem chciałem być blisko niej. Trzymać ją za rękę, dodawać odwagi i uspokajać. Jednak najbardziej zależy mi na tym, żeby świat ją zobaczył. Dostrzegł jej ból i widział, jak próbuje na nowo zdefiniować siebie, zanim zniknie na dobre.” Niezwykle intymna, pierwsza część trylogii o kobietach. W tytułowej roli Charlotte Rampling.

„Jak rozmawiać z dziewczynami na prywatkach” // „How to Talk to Girls at Parties”, reż. John Cameron Mitchell, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania 2017, 102’

Brytyjskie przedmieścia w późnych latach 70. ubiegłego wieku, czasach narodzin punka. Enn jest typowym nastolatkiem, który chce założyć zespół i mieć dziewczynę. Na to ostatnie jest szansa, kiedy na imprezie poznaje eteryczną Zan. Dziewczyna uważa, że punk pochodzi z innej planety. Wygląda na to, że coś jest na rzeczy… Historia o narodzinach punka, ekscytującej pierwszej miłości i największej tajemnicy wszechświata: jak rozmawiać z dziewczynami na prywatkach. Pełna absurdalnego humoru ekranizacja opowiadania Neila Gaimana pod tym samym tytułem. Premiera na tegorocznym festiwalu w Cannes.

„Kobieta spod 23B” //„Ang Manananggal Sa Unit 23B” // „The Woman in Unit 23B”, reż. Prime Cruz, Filipiny 2017, 83’

Tajemnicza kobieta imieniem Jewel mieszka samotnie w filipińskim mieście. Nosi w sobie sekret, który zmusza ją do takiego życia. Pewnego dnia spotyka Nico, mężczyznę ze złamanym sercem, który podobnie jak ona, czuje się niekochany przez nikogo. Jewel jest rozdarta. Z jednej strony chce bardzo go kochać, jednak z drugiej chce chronić go przez swoją miłością. Czy Nico zaakceptuje Jewel, kiedy dowie się prawdy o niej? Czy ona kiedykolwiek znajdzie miłość? Czy raczej jej przeznaczeniem jest samotność? Tytułowa Manananggal to, w mitologii filipińskiej, demon o ciele kobiety z wielkimi skrzydłami, który nocą krąży w poszukiwaniu pożywienia...

„LOMO - język, jakich wiele” // „LOMO – The Language Of Many Others”, reż. Julia Langhof, Niemcy 2017, 101’

Bliźniaki, Karl i Ann kończą szkołę średnią. Ich bogaci rodzice chcą, żeby dzieci odniosły w życiu sukces. Ambitna dziewczyna wie, czego chce od życia, jej brat ciągle szuka. 17-latek prowadzi bloga, gdzie wrzuca zdjęcia i filmy, kreując wyimaginowany świat. Obserwują go tysiące fanów, którzy do końca nie wiedzą, co jest prawdą, a co kreacją. Kiedy Karla rzuca dziewczyna, chłopak zwraca się do wiernych wielbicieli. Oddaje im pełną kontrolę nad wszystkim, co od tej pory zrobi. Pozwoli decydować o każdym aspekcie swojego życia. A nawet o śmierci… Thriller o wpływie cyfrowych mediów na formowanie się tożsamości młodego człowieka; o procesie, w trakcie którego granice między światem rzeczywistym a wirtualnym powoli się zacierają.

„Niech ciała się opalają” // „Lissez bronzer les cadavres” // „Let the Corpses Tan”, reż. Hélène Cattet, Bruno Forzani, Francja, Belgia 2017, 92’

Lato nad Morzem Śródziemnym: lazurowa woda, prażące słońce i… 250 kilogramów złota, które ukradł Rhino i jego gang. Wydaje się im, że znaleźli idealną kryjówkę – odosobnione i opuszczone miejsce, w którym przybywa jedynie artystka poszukująca inspiracji. Niespodziewani goście i dwójka policjantów krzyżują im plany. Miejsce, które wyglądało jak przedsionek raju, a w którym zdarzały się dzikie happeningi i orgie, staje się polem brutalnej bitwy w tym porywającym, stylowym thrillerze weteranów awangardy.

„Obyś żył w ciekawych czasach” // „Ojalá vivas tiempos interesantes” // „May You Live in Interesting Times”, reż. Santiago van Dam, Argentyna 2017, 107’

Antybohater z Buenos Aires, Marcos, był kiedyś uznanym pisarzem książek dla dzieci. Teraz doszedł do wniosku, że czas na coś poważniejszego. Niestety brak normalnych relacji z ludźmi, nadmierna ambicja i wpływ pewnej narkotycznej rośliny, którą uprawia (i sprzedaje, by zarabiać), nie pomagają mu w tym. Marcos jest już nawet gotowy rzucić pisanie, kiedy jego przyjaciel Walter poddaje mu pewien pomysł. A może by tak zacząć żyć bardziej intensywnie i po prostu to opisać. Tak jak zrobiło to wcześniej wielu innych pisarzy. I zaczyna się: psychotropowe kwiaty, odpowiednie piosenki na odpowiednie czasy, maski, flamenco i zgubna lub też tajemnicza kobieta…

 „Porządek dziobania” // „Pecking Order”, reż. Slavko Martinov, Nowa Zelandia 2017, 88’

Hodowanie kur ozdobnych to nie tylko hobby, ale także sposób na życie. Dla członków nowozelandzkiego Klubu Hodowców Drobiu, Bantamków i Gołębi w Christchurch to jednak coś więcej – prawdziwa obsesja. Istniejący 148 lat klub ma swoje zasady i od dawna już tego samego prezesa. Jednak w 2015 roku przed zbliżającą się wystawą National Poultry Show coś zaczyna zgrzytać. Nie wszyscy są zadowoleni z wiekowego prezesa i chcą na tym stanowisku kogoś młodszego, ze świeżym spojrzeniem. Wybucha otwarty konflikt, że aż pióra lecą. Przezabawny, wciągający dokument, który zabiera nas do fascynującego świata malowanych kogucich grzebieni, hodowców zbzikowanych na punkcie swoich podopiecznych i tradycji, która zobowiązuje.

„Poza ramką” // „片甲不留” // „Out of frame”, reż. WaiLun Kwok, Hong Kong 2016, 95’

Tang jest artystą we współczesnych Chinach. Przez lata tworzył „Czarne obrazy” - rzucał czarną farbą na czarne płótno. Historia rozpoczyna się, gdy artystyczna osada, w której mieszka Tang zostaje zniszczona przez władze. On sam dostaje się pod nadzór policyjny za „utrudnianie egzekwowania prawa”. W rezultacie wraz z żoną i córką muszą przenieść się do innej artystycznej wioski, East Village. Życie nie jest tu łatwe. Tysiące artystów konkuruje ze sobą i żyje w ubóstwie. Tang tworzy, wykorzystując własne ciało i krew. Protestuje w ten sposób przeciwko przemocy i opresji, których doświadcza. Historia o tym, że bycie artystą w Chinach jest zajęciem wysokiego ryzyka.

„Rodzina” // „Mishpacha” // „Family”, reż. Veronica Kedar, Niemcy, Izrael 2017, 104’

W świecie idealnym Lily dorastałaby z kochającym ojcem, opiekującą się nią matką, „normalną” siostrą i bratem, który nie byłby szaleńczo w niej zakochany... Ale nie zawsze dostajesz to, co byś chciał... I tak Lily nagle znajduje się w pokoju z czterema martwymi ciałami... Dom jest tam, gdzie jest ból ... Lily zrobi wszystko, aby odejść. „Rodzina” to portret każdej rodziny zrobiony w ciemności.

„Sieć” // „Nevod” // „The Net”, reż. Alexandra Strelyanaya, Rosja 2017, 75’

Młody mężczyzna przybywa do rybackiej wioski nad brzegiem Morza Białego. Szuka dziewczyny, która wyjechała bez pożegnania. Jeden ze starszych mieszkańców wsi zostaje jego przewodnikiem. Młody mężczyzna jest pewien, że nie będą musieli długo szukać. Stary człowiek ma jednak inny pomysł: nie pozwoli jedynej wnuczce związać się z kimś, kto nie jest jej wart. Prowadzi młodego mężczyznę do tundry, a to nie jest miejsce dla mięczaków. Udziela mu lekcji, by zrobić z niego prawdziwego mężczyznę zgodnie z własnymi standardami.

„Syreny” // „Mermaids”, reż. Ali Weinstein, Kanada 2017, 76’

Dokument o fascynującym uroku i mocy transformacyjnej uniwersalnego na całym świecie mitu syreny. Postacie syren pojawiają się we wszystkich niemal kulturach od Amazonii po Skandynawię. Film skupia się na historiach pięciu niezwykłych kobiet, które są częścią coraz powszechniejszej syreniej subkultury. Kobiety odwiedzają syrenie parki tematyczne, konferencje, miejsca, gdzie robi się syrenie ogony. A w głębinach oceanicznych wreszcie mogą dokonać kompletnej transformacji i stać się ucieleśnieniem tej potężnej ikony.

„Święte powietrze” // „Hawa Moqaddas” // „Holy Air”, reż. Shady Srour, Izrael 2017, 81’

Adam i Lamia mieszkają w Nazarecie. Są arabskimi chrześcijanami, członkami znikającej mniejszości na Ziemi Świętej. Kiedy Lamia zachodzi w ciążę, Adam decyduje się otworzyć własny biznes, wykorzystując lokalne zasoby. Oferuje w szklanych buteleczkach… Święte Powietrze. Bo czy w takim miejscu może być coś lepszego niż oddychanie tym samym powietrzem, które wdychała Maryja podczas zwiastowania? Jak jednak wprowadzić produkt na rynek? Adam musi znaleźć sojuszników wśród rządzących Nazaretem – żydowskich polityków, muzułmańskiej mafii i przedstawicieli Kościoła katolickiego. Czy w tym politycznie niestabilnym świecie, gdzie religia jest po prostu jeszcze jednym produktem, który się sprzedaje, Święte Powietrze będzie dla Adama zbawieniem czy raczej zwykłą iluzją? Pełen ironii film, w którym zderzają się interesy religijne, ekonomiczne i społeczne. Portret absurdalnej rzeczywistości potraktowanej z dużym poczuciem humoru.

„Zasady Wszystkiego” // „The Rules for Everything”, reż. Kim Hiorthøy, Norwegia 2017, 87’

To jest świat. Świat jest pełen różnych rzeczy. Ludzi. I zwierząt. I jedzenia. I natury. I zwariowanych bananów. Z tyloma rzeczami na raz, świat powinien być pogrążony w całkowitym chaosie – ale nie jest, ponieważ panują w nim różne zasady. Storm ma 10 lat i stara się zrozumieć, jak wszystko jest ze sobą połączone – od natury atomów po złożoność ludzkiego życia. Jednak świat wymyka się jej spod kontroli, gdy w wypadku ginie jej ojciec. Matka szuka dla siebie pomocy u guru, natomiast Storm tworzy własną listę zasad, które pozwolą jej poradzić sobie z tą sytuacją. Surrealistyczna i pełna humoru opowieść o matce i córce, które próbują znaleźć sposób na życie po wielkim kryzysie.